Testar att tagga in en polare här:
@charliethon Visst pluggade du när du var i Revelstoke? Eller har jag fått det om bakfoten?
Tror även att
@MnO har helt rätt i att undvika att bo på ställen där du är beroende av bil eller bussar för att ta dig till skidåkningen. Skulle även säga att ställen med långa liftfärder för att komma upp i systemet också går bort eftersom det slukar tid när en kanske bara har några timmar att tillgå.
Jag har aldrig kombinerat säsong och plugg, men på mitt jobb i vintras hade jag ofta möjlighet att sticka ifrån ett par timmar mitt på dagen om det var lugnt de dagarna jag jobbade långpanna, vilket betydde en lucka mellan typ två och strax efter fem. Tack vare att jag hade jättenära mellan jobb, boende, och backen, så var det bara orken eller vädret som kunde sätta stopp för huruvida jag faktiskt hann ut och åka. Jobba tre timmar, åka tre, och sen jobba sex-sju timmar till var slitsamt, men klart värt det.
I väldigt stora drag är det tre saker alla vill/behöver göra på säsong: åka, festa och jobba (plugga i ditt fall). Välj två. Det går inte att göra alla tre så mycket du vill. Det är absolut möjligt att åka skidor från nio till åtminstone två-tre på eftermiddagen, och sen dunka huvudet i skolböckerna i sex-sju timmar, men då blir det ingen aprés. Självdisciplin är helt enkelt a och o..
Andra grejer som kan vara värda att tänka på är vem du bor med. Min roomie sista två åren jobbar hemifrån, så han behöver kunna sitta hemma och jobba i lugn och ro, men han är dessutom glad i att festa. Därför bor han med mig som sällan går ut. Han respekterar att jag behöver vara ifred ibland eftersom jag är introvert, och jag drar inte med honom på hyss/har hemmafest när han behöver jobba.
Nu är det ju inte världens enklaste grej att vara selektiv med roomies på säsong, men eftersom typ alla orter (och hela skidområden/dalar/regioner också) har Facebookgrupper går det ju faktiskt att slänga ut ett meddelande och höra sig för om någon annan är i liknande sits, dvs söker en rumskompis med lite självdisciplin :D .
Min erfarenhet är att skidlärare, och folk som gjort flera säsonger/är ansvariga för saker där de jobbar, tenderar att föredra lugna roomies. Du kan ju också kolla efter folk här, eller i OnEdge-gruppen på fejan. Det optimala är antagligen att du först hittar ett boende och sen hittar någon/några att dela med för då kan du vara tydlig med vad du vill bo med för person och ställa krav (krav låter tråkigt, men "inga spritbummare" är ett rätt rimligt krav ändå), istället för att vara sista personen in i ett redan etablerat gäng. Alternativt välj en ort med noll uteliv. :D
Sen var det detdär med hyra. Jag tror att det varierar från ställe till ställe, och också mellan uthyrare på orten. Min chef brukar låta folk betala i flera omgångar, men mina första säsonger i VT (annat jobb, annan hyresvärd) betalade jag allt på en gång. Det är nog bara att höra sig för helt enkelt.
TL;DR: Självdisciplin och tidsoptimering är nyckeln till framgång.