Distansplugga från alperna?

maliina

Ny medlem
Hej allesammans!
Det ser ut som att jag kommer börja studera på distans till hösten och nu vill jag hitta ett härligt ställe att plugga ifrån.
Är det någon utav er som pluggat program och säsongat samtidigt? Går det ihop med ekonomin om man endast tar studielån/bidrag och inte jobbar samtidigt?
Har inget stort sparkonto men ska sommarjobba nu i sommar så det lär räcka till ett säsongskort iaf och tänker att csn täcker hyran!
Ge mig gärna era åsikter och erfarenheter om detta!

MnO

Aktiv medlem
Ekonomiskt borde det inte vara några som helst problem att reda ut så länge du inte tar ett för dyrt boende. Säsongskortet blir ju en tuff engångsutgift, men är det betalt så är det. Undviker du att köpa för mycket nya prylar, lagar typ all mat själv och håller igen rejält på krognotorna så går det att leva riktigt billigt i bergen. Problemet tror jag snarare blir att kunna fokusera på studierna tillräckligt mycket. Det tenderar att vara riktigt roligt att både åka skidor och hänga med på partaj på kvällen... och då är risken stor att böckerna blir dammiga i hyllan. Har du lite "flyt" och det antingen blir högtrycksparkering eller dåligt väder utan snö under några perioder löser det sig nog.

Vad du definitivt ska undvika är att bo långt från åkningen och att vara beroende av att hänga på polarna i en bil och då vara borta hela dagen eller också inte åka alls. Att ta det beslutet på morgonen kommer att generera beslutsångest av guds nåde vissa dagar där pluggbehov finns och pudret är nyfallet. Att kunna dra ut ett par timmar på morgonen och sen gå hem och plugga är i det läget ett mycket bättre alternativ. Sen GÅR det ju såklart att ha med boken eller en billigare dator i ryggan och sätta sig i en värmestuga på eftermiddagen, men den bummaren som klarar det har inte levt än.

maliina

Ny medlem
MnO sa:
Ekonomiskt borde det inte vara några som helst problem att reda ut så länge du inte tar ett för dyrt boende. Säsongskortet blir ju en tuff engångsutgift, men är det betalt så är det. Undviker du att köpa för mycket nya prylar, lagar typ all mat själv och håller igen rejält på krognotorna så går det att leva riktigt billigt i bergen. Problemet tror jag snarare blir att kunna fokusera på studierna tillräckligt mycket. Det tenderar att vara riktigt roligt att både åka skidor och hänga med på partaj på kvällen... och då är risken stor att böckerna blir dammiga i hyllan. Har du lite "flyt" och det antingen blir högtrycksparkering eller dåligt väder utan snö under några perioder löser det sig nog.

Vad du definitivt ska undvika är att bo långt från åkningen och att vara beroende av att hänga på polarna i en bil och då vara borta hela dagen eller också inte åka alls. Att ta det beslutet på morgonen kommer att generera beslutsångest av guds nåde vissa dagar där pluggbehov finns och pudret är nyfallet. Att kunna dra ut ett par timmar på morgonen och sen gå hem och plugga är i det läget ett mycket bättre alternativ. Sen GÅR det ju såklart att ha med boken eller en billigare dator i ryggan och sätta sig i en värmestuga på eftermiddagen, men den bummaren som klarar det har inte levt än.
Ja men precis! Problemet är nog dock att de flesta boendena vill att hela säsongens hyra ska betalas i förskott, eller har du några andra erfarenheter av detta? Gjorde en säsong i Chamonix förra vintern och där var det svårt att kunna betala månad för månad iaf..
Har redan studerat ett år och har väl inte direkt pluggat ihjäl mig men ändå klarat kurserna så jag hoppas att det inte ska vara mycket svårare med distanskurserna, dock så lär det väl ta emot ibland att sätta sig och plugga när andra åker skidor eller festar men det får man ju bara ta! Det lär ju ändå vara bättre än att sitta fast i ett regnigt Göteborg :)

Heddious

Aktiv medlem
Testar att tagga in en polare här:
@charliethon Visst pluggade du när du var i Revelstoke? Eller har jag fått det om bakfoten?

Tror även att
@MnO har helt rätt i att undvika att bo på ställen där du är beroende av bil eller bussar för att ta dig till skidåkningen. Skulle även säga att ställen med långa liftfärder för att komma upp i systemet också går bort eftersom det slukar tid när en kanske bara har några timmar att tillgå.

Jag har aldrig kombinerat säsong och plugg, men på mitt jobb i vintras hade jag ofta möjlighet att sticka ifrån ett par timmar mitt på dagen om det var lugnt de dagarna jag jobbade långpanna, vilket betydde en lucka mellan typ två och strax efter fem. Tack vare att jag hade jättenära mellan jobb, boende, och backen, så var det bara orken eller vädret som kunde sätta stopp för huruvida jag faktiskt hann ut och åka. Jobba tre timmar, åka tre, och sen jobba sex-sju timmar till var slitsamt, men klart värt det.

I väldigt stora drag är det tre saker alla vill/behöver göra på säsong: åka, festa och jobba (plugga i ditt fall). Välj två. Det går inte att göra alla tre så mycket du vill. Det är absolut möjligt att åka skidor från nio till åtminstone två-tre på eftermiddagen, och sen dunka huvudet i skolböckerna i sex-sju timmar, men då blir det ingen aprés. Självdisciplin är helt enkelt a och o..

Andra grejer som kan vara värda att tänka på är vem du bor med. Min roomie sista två åren jobbar hemifrån, så han behöver kunna sitta hemma och jobba i lugn och ro, men han är dessutom glad i att festa. Därför bor han med mig som sällan går ut. Han respekterar att jag behöver vara ifred ibland eftersom jag är introvert, och jag drar inte med honom på hyss/har hemmafest när han behöver jobba.

Nu är det ju inte världens enklaste grej att vara selektiv med roomies på säsong, men eftersom typ alla orter (och hela skidområden/dalar/regioner också) har Facebookgrupper går det ju faktiskt att slänga ut ett meddelande och höra sig för om någon annan är i liknande sits, dvs söker en rumskompis med lite självdisciplin :D .
Min erfarenhet är att skidlärare, och folk som gjort flera säsonger/är ansvariga för saker där de jobbar, tenderar att föredra lugna roomies. Du kan ju också kolla efter folk här, eller i OnEdge-gruppen på fejan. Det optimala är antagligen att du först hittar ett boende och sen hittar någon/några att dela med för då kan du vara tydlig med vad du vill bo med för person och ställa krav (krav låter tråkigt, men "inga spritbummare" är ett rätt rimligt krav ändå), istället för att vara sista personen in i ett redan etablerat gäng. Alternativt välj en ort med noll uteliv. :D

Sen var det detdär med hyra. Jag tror att det varierar från ställe till ställe, och också mellan uthyrare på orten. Min chef brukar låta folk betala i flera omgångar, men mina första säsonger i VT (annat jobb, annan hyresvärd) betalade jag allt på en gång. Det är nog bara att höra sig för helt enkelt.

TL;DR: Självdisciplin och tidsoptimering är nyckeln till framgång.

charliethon

Aktiv medlem
Hej!
Javisst, jag pluggade i Revelstoke i vintras samt ”pluggade” en säsong i Val Thorens.
Där kan
@Heddious kanske intyga att citattecknen är rätt nödvändiga, för jag lyckades inte plugga så jäkla mycket. Lösningen på mitt pluggproblem var att jag åkte hem två veckor innan tentan, vrålpluggade då, klarade tentorna galant (jobbar inte med ödmjukhet?) och åkte tillbaka på säsongen. Det jag FAKTISKT pluggade under den Val-T säsongen var mina grupparbeten då iallafall jag har svårare att bortprioritera grupparbeten än det som bara är beroende av mig själv. Vet inte hur du fungerar där.

I Revelstoke blev det mer pluggtimmar, om det berodde på ökad disciplin, mindre nattliv eller att jag behövde vila min skadade rygg lite då och då vet jag inte.

Tror som
@MnO skrev att det är viktigt att du inte måste välja mellan en heldag i backen eller hemma, utan att du kan åka någon timme på förmiddagen och sen plugga. Jag hade också försökt bo med folk som ska jobba som även de missar skiddagar pga det. Annars är det svårt.

Ett annat tips är att skapa distansgrupper där ni ska skypa satta tider för att diskutera plugget ihop. Det är pinsamt att inte ha något att komma med och just känslan att man slösar någon annans tid satta iallafall fart på mig.

Med alla dessa ”oh det är svårt”-förmaningar sagt: Jag har säsongat 2,5-3 ggr under min civilingenjörsexamen och det har gått alldeles utmärkt och det bästa jag gjort under min studietid. Heja dig!

maliina

Ny medlem
Åh tack för peppen! Jag blir bara mer och mer taggad på att köra en säsong till när jag ser vad ni skriver. Jag vill prioritera åkningen så det lär nog bli mest plugg på kvällstid då fest varje kväll i veckan inte riktigt är min grej ändå, men en och annan afterski ska man väl hinna med! Får bara se till att försöka leva så billigt som möjligt för att få det att gå ihop med endast CSN som inkomst.
Söker någon av er en roomie inför kommande säsong så holla at me!

Alfakrull

Aktiv medlem
Jag läste på distans från alperna i vintras. Det fungerade bra och jag tänkte att jag kan säga vad jag hade för förutsättningar:
Jag pluggade halvtid på komvux. I praktiken innebar det att jag de flesta dagar hann åka så mycket skidor jag ville för att sedan spendera eftermiddag och/eller kväll på plugg med undantag för vissa dagar när inlämningar eller dylikt behövde bli klart. Heltidsplugg är förmodligen lite mer kompromiss med skidåkningen men fullt görbart.
Jag var knappt ute något under säsongen, inte för att jag inte hade hunnit utan för att det inte är min grej, det har inte blivit många kvällar ute tidigare säsonger heller. De jag bodde med var heller inte ute särskilt mycket mer än mig, kanske en fördel om det ska vara lätt att fokusera på plugget.
De jag delade lägenhet med jobbade i olika utsträckning så jag kände ändå att jag fick mer skidåkning än de flesta av dem om än lite mindre fria kvällar
Vår lägenhet låg knappt 100m från lift och backe så det gjorde flexibiliteten för när jag ville plugga total.
Min rumskamrat jobbade dubbla jobb, snowboardlärare på dagarna och eget företag med grafisk design på kvällarna. Eftersom han satt och jobbade mycket tid på kvällarna kändes det mer naturligt för mig att sitta med datorn och plugga, det blir mindre FOMO om en ser någon annan som också tar tag i sitt liv.
Bra internet kan nog vara en förutsättning för plugget också, vårt var en aning svajigt men inte så att det sket sig totalt någon gång.
Ekonomiskt gick jag inte direkt plus, det hade jag väl inte heller förväntat mig, men halvtidstudier ger bara halvtidsbidrag. Dubbla pengarna borde gå att gå ungefär plus minus noll på om det är lite budget.

Topp