Ditt val av snowboard för snabb och stabil åkning?

Jag tänkte köpa ny bräda och har tyvärr inte nära till en skidback för tillfället. Svårt att testa då...

Min åkning består av främst hastighet, carving och lite enkla hopp här och där. Jag har åkt i många år och har väl en hyfsad nivå ner för backen.
Köpte sist en Nitro bräda som jag tyckte hade alldeles för mycket flex och inte alls var stabil på plan yta... Känner av varenda ojämnhet vid hårt underlag.

Någon som kan ge ett bra köpråd? En bräda ni är nöjda med?
Jag söker en bräda som är relativt hård, relativt bred W, en stabil bräda för hastighet. Gärna lite tyngd i den också... En bräda som inte känner av varenda ojämnhet vid plan åkning. Jag söker ingen one directional bräda...

Stort tack för detta forum!

boegas

Medlem
Jag kör med en Lib Tech Skunk Ape och dom finns bara i Wide modeller. Den funkar för mig.
Men alla är olika.

Jag gillar Lib Tech. Testade deras Dynamo för några veckor sen. En väldigt stabil bräda, dock var inte den bred...

Tack för tipset, ska kolla upp!

Några fler?

boegas

Medlem
Åkte på Ride Warpig förra säsongen och den ångrar jag lite att jag sålde den var riktigt rolig och stabil.

Har landat på att göra ett tryggt byte till en Nitro Team 162W, vanlig camber eller Ride Warpig 154... kluven...

slasksno

Medlem
Jag kör GNU Mullair i 159W, fantastiskt isgrepp oavsett hastighet. Sitter lika bra i barskrapad is som mina raceskidor. Hård men inte stenhård, enda jag kan klaga på är att svängradien är för liten när det går fort

Jag kör GNU Mullair i 159W, fantastiskt isgrepp oavsett hastighet. Sitter lika bra i barskrapad is som mina raceskidor. Hård men inte stenhård, enda jag kan klaga på är att svängradien är för liten när det går fort

Tack för bra tips! Den känns dock ganska lik Nitros Team 162W. Den är också bred med en waist på 27 cm.
Ska titta närmare!

unsuspected

Aktiv medlem
Finns hur mycket brädor som helst som passar in i din beskrivning.
De jag har prövat och har varit nöjd med är:
Burton Flight Attendant
Burton Tough Cat
Fullbag Supernaut
Gnu Gremlin
Moonchild Mooncraft
Nidecker Tracer
Nitro Banker
Nitro Cannon
Nitro Dropout
Nitro Pantera
Nitro Squash
Nitro Woodcarver
Korua Pencil Plus
Salomon Super 8
Tur Buteo
United Shapes Orbit
Yes Optimistic

Sen så skriver du att du inte vill ha en direktionell bräda, dvs söker du en twin?

JaPe611

Medlem
Låter som Burton Custom X wide i lämplig längd vore det självklara valet.
Eller kanske en Rome Stale Mod wide..

Senast ändrad:

hassel99

Medlem
Vad innebär relaitivt bred?

Jag har en F2 eliminator som låter som den uppfyller dina önskemål.

Tror tyvärr inte att den säljs längre och tveksamt om den är "relativt bred" Jag kör med hardboots på den men med softboots vill bootsen gärna gå ner i backen.

nicc

Ny medlem
Finns hur mycket brädor som helst som passar in i din beskrivning.
De jag har prövat och har varit nöjd med är:
Burton Flight Attendant
Burton Tough Cat
Fullbag Supernaut
Gnu Gremlin
Moonchild Mooncraft
Nidecker Tracer
Nitro Banker
Nitro Cannon
Nitro Dropout
Nitro Pantera
Nitro Squash
Nitro Woodcarver
Korua Pencil Plus
Salomon Super 8
Tur Buteo
United Shapes Orbit
Yes Optimistic

Sen så skriver du att du inte vill ha en direktionell bräda, dvs söker du en twin?

Kapar tråden lite eftersom det var flera brädor i din lista som jag är nyfiken på. Kravbilden är något som passar för svenska förhållanden & ingen parkåkning. D.v.s. en bräda med riktigt bra kantgrepp & som klarar svensk konstsnöbetong ("is") & ska tillåta djupa carves. Helst funka switch men ingen twin. Som jämförelse är en av brädorna i min quiver en Nitro Squash som ju funkar riktigt bra överallt så länge det inte blir stenhårt. (Även om jag tycker det är utanför pist den glänser, otippat nog även när det inte är djup puder)

Min egen erfarenhet är att det krävs en torsionsstyv bräda för att få kanten att sitta när det är riktigt hårt, men det kanske finns nya brädor där det inte stämmer?

Från din lista är det nog Nitro Pantera & Woodcarver, United Shapes Orbit & Yes Optimistic som jag undrar mest över. Sen verkar ju Tracer iofs riktigt kul också...& Korua förstås.

Vad säger du om greppet på riktigt hård snö/"is" för dem?

Schoobang

Aktiv medlem
Kapar tråden lite eftersom det var flera brädor i din lista som jag är nyfiken på. Kravbilden är något som passar för svenska förhållanden & ingen parkåkning. D.v.s. en bräda med riktigt bra kantgrepp & som klarar svensk konstsnöbetong ("is") & ska tillåta djupa carves. Helst funka switch men ingen twin. Som jämförelse är en av brädorna i min quiver en Nitro Squash som ju funkar riktigt bra överallt så länge det inte blir stenhårt. (Även om jag tycker det är utanför pist den glänser, otippat nog även när det inte är djup puder)

Min egen erfarenhet är att det krävs en torsionsstyv bräda för att få kanten att sitta när det är riktigt hårt, men det kanske finns nya brädor där det inte stämmer?

Från din lista är det nog Nitro Pantera & Woodcarver, United Shapes Orbit & Yes Optimistic som jag undrar mest över. Sen verkar ju Tracer iofs riktigt kul också...& Korua förstås.

Jag har en optimistic och det är väl inte favoriten på snöbetong även om den funkar helt ok. Annars riktigt kul och svängig när det är lite mjukare. Och perfekt i skogen. På snöbetongen väljer jag Jones flagship om jag ska åka tryggt och effektivt eller korua Otto om jag ha kul och mys-carva.

unsuspected

Aktiv medlem

Har inte åkt på de brädor du frågar om på is eller betongsnö utan bra svenska förhållanden och bara max en halv dag på Orbiten (Squash på steroider) som jag äger men oftast 1-2 åk då de har varit demo eller vänners brädor.

Tur Buteo hade ett riktigt bra grepp i helgen när Kläppen besöktes för årets brädtest annars har Fullbag Supernaut det bästa greppet för is/hård snö jag någonsin har provat. Har också med teknik, åkstil och kanter att göra med.

Åker till Romme den 21e om du är intresserad av att prova Orbit eller Supernaut. Har även några andra brädor. Håller till i Stockholm så ska försöka få till någon dag i de lokala backarna också.

nicc

Ny medlem
Jag har en optimistic och det är väl inte favoriten på snöbetong även om den funkar helt ok. Annars riktigt kul och svängig när det är lite mjukare. Och perfekt i skogen. På snöbetongen väljer jag Jones flagship om jag ska åka tryggt och effektivt eller korua Otto om jag ha kul och mys-carva.
Tack för svaret, särskilt jämförelsen med Flagship är ju en bra referens! En följdfråga: menar du att Otto biter bättre på betongen eller bara att den är roligare att åka på när det är tråkigare förhållanden? Gissar att den är roligare i lägre fart, med mer lekfull åkning?

nicc

Ny medlem
Har inte åkt på de brädor du frågar om på is eller betongsnö utan bra svenska förhållanden och bara max en halv dag på Orbiten (Squash på steroider) som jag äger men oftast 1-2 åk då de har varit demo eller vänners brädor.

Tur Buteo hade ett riktigt bra grepp i helgen när Kläppen besöktes för årets brädtest annars har Fullbag Supernaut det bästa greppet för is/hård snö jag någonsin har provat. Har också med teknik, åkstil och kanter att göra med.

Åker till Romme den 21e om du är intresserad av att prova Orbit eller Supernaut. Har även några andra brädor. Håller till i Stockholm så ska försöka få till någon dag i de lokala backarna också.

Tack för svar & tack för erbjudandet, även om jag inte kommer loss till Romme =).

Ja, bra slipade kanter måste man ha...och gärna slipa ofta när det är riktigt hårt. Intressant att Fullbag Supernaut har så bra grepp, hade jag faktiskt aldrig gissat utifrån deras produktbeskrivning. (Till skillnad från t.ex. Buteo & Orbit)

Schoobang

Aktiv medlem
Tack för svaret, särskilt jämförelsen med Flagship är ju en bra referens! En följdfråga: menar du att Otto biter bättre på betongen eller bara att den är roligare att åka på när det är tråkigare förhållanden? Gissar att den är roligare i lägre fart, med mer lekfull åkning?

Otton tycker jag funkar bättre på betongen än optimistic. Tror det beror på att optimisticen är bredare och pga den lilla tailen. Optimistic är också något mjukare. Båda är roliga och lekfulla men jag tycker Otto är bättre i pisten generellt sett. Flagshipen är bäst för bombing eller offpist på stora berg.

unsuspected

Aktiv medlem
Tack för svar & tack för erbjudandet, även om jag inte kommer loss till Romme =).

Ja, bra slipade kanter måste man ha...och gärna slipa ofta när det är riktigt hårt. Intressant att Fullbag Supernaut har så bra grepp, hade jag faktiskt aldrig gissat utifrån deras produktbeskrivning. (Till skillnad från t.ex. Buteo & Orbit)
Ja men Fullbag görs i Kanada som har rätt mycket is i backarna vad jag har förstått.
Supernauten är en av mina favoriter som jag äger.
Blir till Ekebyhovsbacken söndag förmiddag för att leka lite.

Tack för alla tips!

Landade istället på en Lib Tech Dynamo 162, med ett sjukt bra reapris! Dock ej wide... har skostorlek US11 (29cm). Union Force L bindningar..

162:an har en midjebredd på 25.8 och deras WIDE, som tyvärr var slut, har en midjebredd på 26.7. 9mm skillnad...

Känns som wide-begreppet kastas runt lite hur som. Vad tycker ni? Kan 9 mm göra så stor skillnad för mig och mina boots? Har fortfarande öppet köp... :)
58F3246C-C5F4-4CA2-9121-F6C422E2E3F3.jpeg

Seppuccu

Aktiv medlem
Wide-begreppet följer tyvärr inte någon SIS-standard och har ändrats historiskt. Det finns flera komplikationer som bidrar till förviringen:
* Midjebredden är helt irrelevant. Du har inte fötterna vid snowboardens midja. Det är bredden över insertsen som är relevant. Än så länge är det bara Nidecker som fattat att man ska ange vidden över insertsen.
* Midjebredden säger inte vad bredden är över insertsen eftersom den beror på sidecut.
* Hur ska man räkna bredden för brädor som har magnetraction eller liknande tech?
* Volume shift-brädor, som är breda, anges ofta som normala i bredd i affärerna eftersom de är designade på ett annat sätt än brädor som bara är wide-varianter av vanliga brädor.

Huruvida bredden blir ett problem för dig kommer att bero på dina vinklar, hur bulkiga dina boots är, och hur djupt du carvar. Resten är personlig preferens. Jag har 28,5 i boots och insåg ganska tidigt att jag föredrar brädor som är bredare trots att jag på inget sätt är en avancerad åkare.

Jag tycker nog att fler borde lära sig att åka på bredare brädor. Till de som gnäller om att en bräda är för bred brukar jag säga "äh, lär dig åka som en tjej". Tjejbrädor är nämligen betydligt bredare i förhållande till genomsnittliga tjejfötter än vad killbrädor är i förhållande till genomsnittliga killfötter.

Wide-begreppet följer tyvärr inte någon SIS-standard och har ändrats historiskt. Det finns flera komplikationer som bidrar till förviringen:
* Midjebredden är helt irrelevant. Du har inte fötterna vid snowboardens midja. Det är bredden över insertsen som är relevant. Än så länge är det bara Nidecker som fattat att man ska ange vidden över insertsen.
* Midjebredden säger inte vad bredden är över insertsen eftersom den beror på sidecut.
* Hur ska man räkna bredden för brädor som har magnetraction eller liknande tech?
* Volume shift-brädor, som är breda, anges ofta som normala i bredd i affärerna eftersom de är designade på ett annat sätt än brädor som bara är wide-varianter av vanliga brädor.

Huruvida bredden blir ett problem för dig kommer att bero på dina vinklar, hur bulkiga dina boots är, och hur djupt du carvar. Resten är personlig preferens. Jag har 28,5 i boots och insåg ganska tidigt att jag föredrar brädor som är bredare trots att jag på inget sätt är en avancerad åkare.

Jag tycker nog att fler borde lära sig att åka på bredare brädor. Till de som gnäller om att en bräda är för bred brukar jag säga "äh, lär dig åka som en tjej". Tjejbrädor är nämligen betydligt bredare i förhållande till genomsnittliga tjejfötter än vad killbrädor är i förhållande till genomsnittliga killfötter.

Otroligt grymt svar... håller helt med att det är märkligt att man kör på midjemått när det ändå inte är där man sätter bootsen!

Kommer köra på min Dynamo, tror de 9 mm inte kommer göra varesig från eller till...

Doughboy

Aktiv medlem
Otroligt grymt svar... håller helt med att det är märkligt att man kör på midjemått när det ändå inte är där man sätter bootsen!

Kommer köra på min Dynamo, tror de 9 mm inte kommer göra varesig från eller till...
Jag säger tvärtom, 9mm gör stor skillnad. Att åka med för smal bräda är oerhört irriterande.

boegas

Medlem
Jag har en Lib Tech Skunk Ape 161 till salu om du tvekar på bredden.

Senast ändrad:

snowdaddy

Medlem

Puffar upp Tur Buteo. Grym bräda om man vill ha en bräda med bra grepp i carving. Åkte på en 162 idag i Ramundberget. Passar på att ge en eloge till shoppen i Osthang Ramundberget. Ska man köpa snowboard och testa innan och få bra råd kan man med fördel åka in där. Blev ingen ny bräda idag, men de är trevliga och verkar kunna sina saker.

ErikDragon

Medlem
Puffar upp Tur Buteo. Grym bräda om man vill ha en bräda med bra grepp i carving. Åkte på en 162 idag i Ramundberget. Passar på att ge en eloge till shoppen i Osthang Ramundberget. Ska man köpa snowboard och testa innan och få bra råd kan man med fördel åka in där. Blev ingen ny bräda idag, men de är trevliga och verkar kunna sina saker.

Tur Snowboards har jag aldrig hört talas om, deras brädor och Buteo i synnerhet verkar ju klart intressant. Ska definitivt provåka vid tillfälle. Tack för tipset :)

I övrigt är min erfarenhet som oxå har relativt stora fötter, (28,5-29 Size 11) att det passar bättre med lite bredare brädor, iaf för min åkstil.

Kan tipsa om Lib Tech BRD, har själv en 162W och den funkar riktigt bra som allroundbräda. Flyter bra och har bra grepp även i hårda pister. Finns ju många andra brädor som funkar bättre att bomba pist i väldigt höga farter, men jag gillar den skarpt :)

Tur Snowboards har jag aldrig hört talas om, deras brädor och Buteo i synnerhet verkar ju klart intressant. Ska definitivt provåka vid tillfälle. Tack för tipset :)

I övrigt är min erfarenhet som oxå har relativt stora fötter, (28,5-29 Size 11) att det passar bättre med lite bredare brädor, iaf för min åkstil.

Kan tipsa om Lib Tech BRD, har själv en 162W och den funkar riktigt bra som allroundbräda. Flyter bra och har bra grepp även i hårda pister. Finns ju många andra brädor som funkar bättre att bomba pist i väldigt höga farter, men jag gillar den skarpt :)

Tack för svaren! Tror jag kommer behålla min Lib Tech Dynamo trots allt... 25.8 waist... såg din BRD 162W har 26.5 waist. Chansar på de 3-4 mm jag skulle fått med W på respektive brädsida inte gör världens skillnad. Carvar inte svindjupt trots allt..

nicc

Ny medlem

Jag svarar mig själv här eftersom det kanske är någon mer som är på jakt efter en styv camberbräda med bra "isgrepp". Jag fick nämligen tag på en Nidecker Platinum (2021 års modell) till väldigt bra pris & efter att ha kört på den en vecka med frusen betong på förmiddagarna så är jag mer än nöjd. Väldigt torsionsstyv, med extremt bra grepp &.förvånansvärt lättåkt, särskilt switch (gissningsvis beroende på de långa platta sektionerna i nos & tail).

Perfekt för någon som mig som vill ha en hård & stum ("damp" som jänkarna brukar beskriva det) bräda för pist.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp