Djurhållning inom skidindustrin

kebacken

Medlem
TIll att börja med vill jag klargöra att jag ej är organiserad djurrätssaktivist, jag äter allt som serveras och jag har jaktlicens. Däremot anser jag att vi som art inte behöver utnyttja andra arter på det sätt som sker inom djurindustrin idag.

Vad jag stött på är att i valet av nya stighudar, så har jag kommit fram till att en blandning mellan nylon och mohair ger en produkt med de bästa egenskaperna.

Kort om Mohair från Wiki:
Mohair är ullfirber från angorageten. Denna tamget finns i Nordamerika, Sydafrika, Turkiet och i västra Asien på 1 000 meters höjd. Djuren klipps två gånger om året och levererar vid varje klippning cirka 1,5–2,5 kg mohairull.

Sedan ett par år tillbaka har flertalet stora köpare så som HM, Zara, Asos, m.fl. slutat köpa och använda Mohair i sina produkter. Detta på grund av att djurplågeri har uppdagats.
Källa 1, källa 2, källa 3, källa 4

Skidhudstillverkarna Pomoca´s ägare Oberalp Group skryter om vilket enormt hållbarhetsansvar de tar och visar även på vilka mål inom FN´s Agenda 2030 de uppfyller via sin produktion, men dom nämner inte ett knyst om varifrån eller hur deras Mohair produceras.

Jag hade inte haft några som helst problem att köpa mohair-stighudar om producenterna kunde visa lite transparens av produktionen. Nu får jag gnata på med nylon men med gott samvete.

Är det inte helt sjukt att för att utöva denna sport på ett optimalt sätt behöver vi utnyttja djur och låta dem gå till skada. Mig veterligen är detta en av 3 djurresurser som vi som skidåkare kan behöva använda (stighudar, skinhandskar och ullkläder). Jag undrar varför inte skidindustrin ställs mot väggen av fler skidåkare när det kommer till hållbarhet i allmänhet. Det är väldigt mycket snack om att rädda vintrar och åka tåg - men alla har kolfiber på fötterna, "blod" under skidorna och på händerna. Är det dags att vi börjar ställa lite fler frågor och krav till våra återförsäljare?

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Om jag förstår det rätt är det för att man missköter djuren på dessa bondgårdar där de finns. Vet man att det är så på alla platser där geten finns? Att man rakar snabbt så fåret får ont kan ju förändras, ex om det kommer in en ny anställd som gör det bättre osv.

Mohair är ändå för mig något som är en produkt som naturligt tappas, typ som ull. Säger inte emot dig kring att det ska vara schysst fram tills dess men det låter från min sida som något vi ganska snabbt borde kunna lösa!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Vi har en mohairfarm 3 km från mitt arbete. Fin djurhållning där de gånger jag har varit förbi där med våra beboare.

packåsna

Medlem
Jag gissar att andelen mohair som går till stighudar (jämfört med vad klädindustrin använder) är så liten att det inte går att påverka mohairproduktionen därifrån. För att producenterna ska ändra på sin djurhållning så krävs det att deras storkunder säger ifrån. Bra då att klädjättar som HM, Zara m fl bojkottar mohair. Ännu bättre hade varit om de pushat för att införa kontroll och hållbar produktion från sina producenter.

kebacken

Medlem
Jag gissar att andelen mohair som går till stighudar (jämfört med vad klädindustrin använder) är så liten att det inte går att påverka mohairproduktionen därifrån. För att producenterna ska ändra på sin djurhållning så krävs det att deras storkunder säger ifrån. Bra då att klädjättar som HM, Zara m fl bojkottar mohair. Ännu bättre hade varit om de pushat för att införa kontroll och hållbar produktion från sina producenter.
Ja så är det ju onekligen. Men faktum är att eftersom jättarna redan bojkottat, kan småspelarna handla billigt på en proppfull marknad?
Om vi ställde krav som var rimliga, så kanske nya material skulle tas fram?

packåsna

Medlem
Ja så är det ju onekligen. Men faktum är att eftersom jättarna redan bojkottat, kan småspelarna handla billigt på en proppfull marknad?
Om vi ställde krav som var rimliga, så kanske nya material skulle tas fram?
Det är ju en global marknad. Om det verkligen vore så att alla jättar hade bojkottat industrin så hade din slutsats varit giltig. Dessvärre tror jag att det globalt finns fler stora aktörer än H&M och Zara som gärna köper oetiskt producerade textilier.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp