Domningar... Pjuckfix hemma?

zupermac

Medlem
Ross 130 WC

I Affären satt pjucken som en smäck och eftersom jag springer barfota (ibland med Fivefingers) på sommaren (så länge det är torrt) så valde jag att INTE gjuta någon sula (har inte haft problem tidigare). Mina nya (förra året) skor är smala, hårda och tajta, framförallt mellan hälsenan och fotknölarna. Det gör att hälen sitter fast ordentligt. De är tajta generellt.

Jag värmde skon i affären för bästa passform(?) och jag spänner åt dem lätt. När jag åker/är ute känner dock ett tryck mellan hälsenan och fotknölarna när jag har mina yllesockar (inte turbo-tjocka). Trycket blir mindre med tunnare strumpor men flyttar bara fram problemet i tiden och domningen kommer till slut iaf.

När jag väl fått i foten (puh) känns skon kanske något smal. Jag har åkt ~20 dgr i dem och undrar om jag behöver göra något åt innerskon då mina tår domnar efter ett tag, eller ska jag köra lite till och låta inkörningen sköta det? Man vill lixom inte pilla för mycket just där, ovanför hälen.

Jag pratade med en race-förare och han sa att jag kunde använda lite aceton för att smälta (?) innerskon just där det är problem. Jag är rädd att förstöra något, finns det inget annat (bättre) alternativ?

Är pjäxdocktorn enda alt.?

åker i mina gamla så länge...

Senast ändrad:

GoranC

Medlem
Vad har du för sockor ? Det är väl inte morsans hemstickade raggsockor.
Jag vill hävda att bra tighta pjäxor kräver bra tunna strumpor, för slalomåkning avpassade, för att funka bra.
Något smal sko fixar du med gjuten sula som lyfter upp hålfoten så att inte foten jäser ut så mycket på bredden.

/GC

bootfitta

Medlem
Haha, hur länge fick du stå och svettas i butiken för den så kallade gjutningen?

Steg 1. Släng dina fivefingers
Steg 2. Gjut en alpinspecifik sula
Steg 3. Köp riktigt tunna sockar
Steg 4. ????????
Steg 5. Profit

zupermac

Medlem
Det är bra (mitt tycke) sockor med sömmar så de ska sitta bra på foten. Dock inte tunna som nylonstrumpor men heller inte så tjocka som mormors hemkörda. Finns säkert bättre?

@bootfitta
1. Varför?
2. Ok, ska till garaget i veckan och kolla vad de säger.
3. Exempel?

Var ute idag och så fort jag kom in i värmestugan så vaknade fötterna igen. Utan att spänna upp.

GoranC

Medlem
Det är väl en jäkla skillnad på att springa med fötterna fria mot att trycka in dom i en tight pjäxa med styv liner
Minsta lilla söm på fel ställe täpper till nån blodåder så att fötterna domnar.
Desto bättre pjäxor desto viktigare med strumpor som är tunna, har sömmarna på rätt ställe så dom inte stoppar blodflödet. Vissa kör ju helt strumplöst i pjäxorna eller med ultratunna nylonstrumpor.
Ett par tunna strumpor med mycket merinoull, gjorda för att ha i slalompjäxor, tycker jag funkar bra, eller många par så man kan byta varje dag.

//GC

bootfitta

Medlem
zupermac sa:
Det är bra (mitt tycke) sockor med sömmar så de ska sitta bra på foten. Dock inte tunna som nylonstrumpor men heller inte så tjocka som mormors hemkörda. Finns säkert bättre?

@bootfitta
1. Varför?
2. Ok, ska till garaget i veckan och kolla vad de säger.
3. Exempel?

Var ute idag och så fort jag kom in i värmestugan så vaknade fötterna igen. Utan att spänna upp.
1. Ska man köpa barfotaskor, måste man då envisas med något som är så fruktansvärt fult? Köp valfri sko från Merrel istället för överlägsen passform.

2. Bra där. Tanken att foten klarar sig bättre i en pjäxa på grund av att man har starka muskler i fötterna är ganska så bakvänd. I skor i allmänhet, och barfotaskor i synnerhet har ju foten extremt mycket valfrihet, den ska flytta runt trycket, slappna av justera sig om vart annat. I en pjäxa med tight passform är det i princip omöjligt för foten att stå avslappnat utan stöd. Blir tydligare och tydligare desto större storlek på fot man har. Den enda foten som klarar sig riktigt bra är en helt platt fot med raka fotleder.

3. Seger Thin Compression är bra, men det finns många.

Och innan påhoppen kommer av sullösa pjäxmuppar; din pjäxa sitter som skit, mvh.

zupermac

Medlem
GoranC sa:
Det är väl en jäkla skillnad på att springa med fötterna fria mot att trycka in dom i en tight pjäxa med styv liner

//GC
Ja, klart det är skillnad men jag förstår inte kopplingen, springa barfota == pjäxa.

Min tanke med att berätta om min löpträning var att jag kanske inte behöver gjuta sulor eftersom mina fötter är starka nog för att inte säcka ihop under skidåkningen. Fast jag kanske har fel, är du det du menar?

bootfitta sa:
1. Ska man köpa barfotaskor, måste man då envisas med något som är så fruktansvärt fult? Köp valfri sko från Merrel istället för överlägsen passform.

2. Bra där. Tanken att foten klarar sig bättre i en pjäxa på grund av att man har starka muskler i fötterna är ganska så bakvänd. I skor i allmänhet, och barfotaskor i synnerhet har ju foten extremt mycket valfrihet, den ska flytta runt trycket, slappna av justera sig om vart annat. I en pjäxa med tight passform är det i princip omöjligt för foten att stå avslappnat utan stöd. Blir tydligare och tydligare desto större storlek på fot man har. Den enda foten som klarar sig riktigt bra är en helt platt fot med raka fotleder.

3. Seger Thin Compression är bra, men det finns många.

Och innan påhoppen kommer av sullösa pjäxmuppar; din pjäxa sitter som skit, mvh.
1. Jag springer helt barfota om det är bra förutsättningar (ljust ute), annars var FF på rea. Jag har varit emot dem sedan de kom men tycker att de fungerar bra, fast fula.

2. Gjuta sula tar väl ca. 30 minnuter men om det är något annat som behöver göras, kan vem som helst där ta jobbet? Är det bara att ta med grejerna så löser de problemet?

3. Tack, får kolla runt lite.

Senast ändrad:

GoranC

Medlem
Xsocks carving ultralight, ett annat bra exempel.
Jag har köpt ett gäng på sportringen outlet för 150kr paret

//GC

GoranC

Medlem
Ja precis
Att springa, med fri rörlighet i foten, och sitta statiskt fast i en pjäxa är två helt olika saker.
Mycket lättare att sitta på en stol än att sitta i jägarsits en hel dag. Oavsett hur starka och vältränade ben du har orkar du inte.
jämför, gjuten sula som stödjer foten eller inte.

//GC

zupermac

Medlem
Har testat skalen nu, utan liners. Har använt flertalet olika sockar och jag känner sidorna framme på utsidan av framfoten/trampdynan. Inte så att den tar i mycket men när jag står på en fot så känner jag sidorna lite lätt/snuddar. Nu har jag iofs inga linres i så jag kommer nog upp en del med dem, men anar att jag kanske behöver trycka ut dem en aning. Hur mycket bygger en gjuten sula på höjden?

Jag vet att jag tryckte ut mina förra/nuvarande men har fått en känsla av att de nu är för vida. Jag kan röra på foten i sidled där inne/framme, kanske inte mycket men jag KAN och är rädd för att mina nya ska bli för vida. Samtidigt vill jag kunna ha dem på mig en hel dag.

När jag står i mina nya i bara skalet och tårna tar i där fram så har jag kanske 10 mm glapp (typ) där bak vid hälen. Detta har jag uppfattat som lagom.

Hur ska det kännas i sidled utan liners?

Mountain_Man

Ny medlem
Är det minus 20 grader kan tårna domna även i en välsittande pjäxa ... men jag antar att det inte är temperaturen som är problemet. Spontant tycker jag det låter som om pjäxorna är för smala för din fot men det kan ju också vara så att de helt enkelt inte passar din form på foten. Låt en pjäxdoktor ta en titt och trycka ut skon om/där det behövs ... jag har svårt att tro att en formgjuten sula gör underverk för dig och normalt tar den större plats än en tunn originalsula vilket gör skon ännu trängre.

/MM

zupermac

Medlem
Nej, det är inte kopplat till temeraturen men jag kan tänka mig att det kan bli värre (alltså, kallare om fötterna) med svalare temp. när inte blodet flödar som det ska.
Pjäxorna kändes supersköna i butiken, annars hade jag aldrig köpt dem.

Det är nog ca 10 år sedan jag tryckte mina förra pjuck, vad går en liknande operation lös på idag?
Finns det någon kunnig i Sthlm-området (kan även tänka mig att åka en bit)? Åker nog till Sälen, Vemdalen och Järvsö senare i år, men inget är helt klart.

zupermac sa:
Nej, det är inte kopplat till temeraturen men jag kan tänka mig att det kan bli värre (alltså, kallare om fötterna) med svalare temp. när inte blodet flödar som det ska.
Pjäxorna kändes supersköna i butiken, annars hade jag aldrig köpt dem.

Det är nog ca 10 år sedan jag tryckte mina förra pjuck, vad går en liknande operation lös på idag?
Finns det någon kunnig i Sthlm-området (kan även tänka mig att åka en bit)? Åker nog till Sälen, Vemdalen och Järvsö senare i år, men inget är helt klart.
Alpingaraget eller Alpint i Sthlm

zupermac

Medlem
Ja, garaget verkar bra och tanken var att jag skulle dit men jag har aldrig vägarna förbi där. Därför tänkte jag att någon av de andra platserna kanske har någon kunnig.

Mountain_Man

Ny medlem
Jag tror (men har ingen egen erfarenhet) att Dalskidan i Sälen (strax innan Sälens by söderifrån) och Kaiser vid Sälfjällstorget (Lindvallen) har bra koll! Det är stor fördel att fixa pjäxan på plats eftersom det då går lätt och snabbt att göra eventuella efterjusteringar.

/MM

rabbit

Aktiv medlem
Något som inte verkar ha nämnts är ju att värma om innerskon med padding på tryckpunkterna och liite hårdare spända pjäxor så du får lite mer plats på dom ställena du har problem med.
Nu har det ju inte sagts vad du har för pjäxor eller innerskor men har du intuition innerskor eller annan variant du kan värma själv hemma i ugnen så är detta ett bra ställe att börja med.
Det låter ju inte som om pjäxorna är "långt borta" ifrån bra, så...

fwiw

rabbit

Aktiv medlem
när jag tittar igen ser jag ju att det står ross 130wc längst upp.
"-skall man gömma något skall man lägga det mitt på skrivbordet"

en video som iofs börjar bli lite grann till åren men som innehåller en massa bra information är scarpa's:

lite mer förklaringar och tips till gör-det-självaren i den videon, tex. stora skohornet, plastpåsen etc.

Skall du modda skalet så tror jag inte den plasten mår bra av att köras i ugnen.
Det finns ett gammalt knep med att ångkoka skalet men det är lite överkurs och från samma tid som aceton-tricket som är en svårkontrollerad variant av att ta fram kniven och tälja innerskon tunnare där man har kläm.
Enklast och bäst är nog att försöka fixa innerskon enligt värmningsvideorna.
Om problemen finns kvar eventuellt tunna av innerskon på de ställena.
Funkar inte det är det trycka och slipa i plasten som gäller om du inte ger dig på ångkokning vilket jag tror finns beskrivet någonstans på forumet men det börjar vara en bortglömd konst tack vare intuition innerskor.

lycka till.
fwiw.

DrJ

Ny medlem
Marshal har väl en en beskrivning på blistergear hur han kokar ett par cochise tror jag det var, med gott resultat. Men det verkar lite vådligt...

zupermac

Medlem

@rabbit
Ja, jag skulle kanske kunna sänka ner skalet i en stor kastrull med varmt vatten som jag gjorde med bandyklubborna förr. ;)

Det konstiga är att det inte kör ont någonstans när jag tar på mig skorna inne. Lite tajta kanske men det gör inte ont.

Behöver man boka tid på garaget för att få det här kollat/gjort eller går det bra att ställa sig i kön?

rabbit

Aktiv medlem
zupermac sa:
@rabbit
Ja, jag skulle kanske kunna sänka ner skalet i en stor kastrull med varmt vatten som jag gjorde med bandyklubborna förr. ;)
Det är ju i princip samma sak det handlar om. Lite mer bök och stök med pjäxor, man måste ta ur zeppan, man måste se till så man inte skevar sulan, man bör ha en gammal skräpinnersko som man kan modifiera osv men i stort samma sak som att böja klubb-blad.

Alpingaraget kunde förr variera väldigt i kvalitet. Ibland fick man magnus och ibland fick man ett sextonårigt prao...
Får du tag på någon av deras duktiga killar så kan dom ju sin sak.

Vad gäller väntetid har dom ju dock alltid varit konsekventa.
Kommer du in i kostym och luktar pengar eller är "kändis i skidvärlden" så får du hjälp fort.

zupermac

Medlem
Ja just det, hade det inte varit för att sulan kunde vrida sig så hade det inte varit några problem att värma skalet i soppkastrullen. Hur blir det om jag kör med värmepickan på utsidan där det behövs, det är väl samma risk då också?

Det här projektet ligger lite åt sidan eftersom jag har mina gamla som fortfarande fungera hyggligt. Ska känna lite mer när jag kommer hem idag. Det är förmodligen väldigt lite som ska till för att den ska sitta perfekt så jag ska testa att värma linern igen för att se hur det känns. När foten är i utan liner så snuddar jag endast i sidled där framme, över trampdynan. Dessutom är det på undersidan på foten så jag undrar vad som händer om jag lägger några lager med gaffa under linern?

Edit:
Fast vadå, om jag värmer upp skor och ställer mig i den så borde den bli plan, eller?

Senast ändrad:
Jag hjälpte min son som för övrigt åkte till alperna idag. I tisdags så modifierade vi hans pjäxor. satte in dom i ugnen 9 min på 90 gr. hade ur inneskon och värmde den och skal separat.
Han hade ont (nerver upppe på foten vi paddade lite sen ficka han hoppa i pjäxorna, vi spände försiktigt pjäxan. han fick ta på sig jackan och ut i snön stå framåtlutad tills dom kallnat .
Samma kväll provåkte vi pjäxorna i vår lokala backe. Problemet va borta.
Vi har en varmluftsugn som vi använde. Kanske att vi hade tur att pjäxan inte pajade men efter åtskilliga modifieringar med mina problem fötter så kände jag mig trygg att testa.
Har alltid gått till en bootfitter innan men nu va tiden för kort.

snorkel

Ny medlem
Jag hade problem med mina BD factor även efter 10 dgr åkning från nya. Ställde skalen i en murbalja med hett vatten, och lät dem mjukna. Tog upp dem, i med innerskorna och fötterna. Spände åt och ned i kallvatten. Blev perfekt. Hade ej kokande vatten, är dock en lättare plast i dessa som är mer temperaturkänslig än vanliga alpinpjuck.

Värmepistol ska man vara försiktig med, lätt att det blir för varmt lokalt plus att ojämn uppvärmning kan ge deformation av sulan. Bra för att värma en liten punkt men ej för att värma hela pjäxan.

zupermac

Medlem
6QtMmUN0J40]Pjucken[/MEDIA] är väl gjutna och inte "smidda" i fabriken?
I så fall borde det inte vara några problem med vridningar/sättningar att värma dem i ett bad och ställa sig i dem med uppvärmda liners?

Det blir väl samma resultat som att göra det i butiken?

Eller är det säkrare att värma lokalt och trycka med specialverktyg?

Har aldrig haft ett par skönare skridskor än de jag hade en match då vi spelade utomhus och det regnade (länge sedan). Kallt om fötterna var det men grillorna satt som handsken efter det.

rabbit

Aktiv medlem
zupermac sa:
6QtMmUN0J40]Pjucken[/MEDIA] är väl gjutna och inte "smidda" i fabriken?
I så fall borde det inte vara några problem med vridningar/sättningar att värma dem i ett bad och ställa sig i dem med uppvärmda liners?

Det blir väl samma resultat som att göra det i butiken?

Eller är det säkrare att värma lokalt och trycka med specialverktyg?

Har aldrig haft ett par skönare skridskor än de jag hade en match då vi spelade utomhus och det regnade (länge sedan). Kallt om fötterna var det men grillorna satt som handsken efter det.
Om man har specialverktygen så är det väldigt lätt att värma lokalt och böja. Och man kan förändra formen rejält.
Om man skall prova värma lokalt med värmepistol hemma så är nyckelordet tålamod.
Har man inte det så är det lätt att bara förstöra.

Apropå kokning så vill man ju ofta stå med tårna på en planka när man värmer skal/innersko för att få bak hälen och gör man det efter att ha kokat skalet så skevar man sulan.
Står man ute i snön på arbiträrt ställe finns risken att man skevar sulan.
Bygger man en plan, svagt lutande grej typ en styv "laptopbricka" som man kan ställa sig på är det inga problem.

Sen är bara frågan om vad man använder till kylning.
Snö så behöver man nån som kan räcka en jacka och handskar och hjälpa till att skyffla på snö så man kan koncentrera sig själv på att knäppa rätt hårdhet och stå rätt i pjäxan.
Kallt vatten så behöver man stoppa foten och innerskon i en plastpåse innan man kliver i skalet så man vill stå kvar i 10min.

Viktigt att påpeka är att pjäxan måste vara väldigt nära perfekt och man måste veta vad man gör med padding och pjäxspänning (bär handskar, metallspännena blir varma) för det är inte många millimeter man får, orsaken till att pjäxtillverkarna utvecklat olika formbara plaster i olika varianter.
Man får dock tillräckligt stor formförändring för att det skall vara synligt vid blindtest. Och garanterat tillräckligt för att göra en "nästan där"-pjäxa till en "helt perfekt"-pjäxa.

Kul att höra att
@Nitrogendykare lyckats med ugnsvärmning. Anledningen till kokning är troligen att man då kan vara garanterad att temperaturen är 100C, varken mer elle mindre, en temperaturgaranti som gamla ugnar inte alls bjöd på. :)

på egen risk...

@zupermac : bonus det där med skridskorna! :)

zupermac

Medlem

@rabbit
Jag har en vallaochkantsliparbod där hemma men inga specialverktyg för CF så jag skippar värmepickan (även om jag vet hur den funkar).

Jag har nog någon bredare platta/skiva i garaget som jag kan stå på. Det går ju att lägga 2”2 regeln under den, framtill så blir det nog en bra vinkel att få tillbaka hälarna.
Apropå det, inte ska man stå med press fram i plösen när man gör det här. Man står väl bara rakt uppOchNer i skon, utan tryck i skaftet? Annars finns det väl risk att man trycker ut plasten på fel ställen när den är varm?

Vadå 100°, ska jag koka vattnet när pjäxan är i?

Padding finns väl på B-tema i någon form av tunn neopren eller liknande?

Pjäxspänning, inte för hårt och inte för löst. Med ett finger och lagom press?

Tack för tipset med varma spännen.. Annars lätt att missa det i stridens hetta.

rabbit

Aktiv medlem
zupermac sa:
@rabbit
Jag har en vallaochkantsliparbod där hemma men inga specialverktyg för CF så jag skippar värmepickan (även om jag vet hur den funkar).

Jag har nog någon bredare platta/skiva i garaget som jag kan stå på. Det går ju att lägga 2”2 regeln under den, framtill så blir det nog en bra vinkel att få tillbaka hälarna.
Apropå det, inte ska man stå med press fram i plösen när man gör det här. Man står väl bara rakt uppOchNer i skon, utan tryck i skaftet? Annars finns det väl risk att man trycker ut plasten på fel ställen när den är varm?

Vadå 100°, ska jag koka vattnet när pjäxan är i?

Padding finns väl på B-tema i någon form av tunn neopren eller liknande?

Pjäxspänning, inte för hårt och inte för löst. Med ett finger och lagom press?

Tack för tipset med varma spännen.. Annars lätt att missa det i stridens hetta.
Det där med bredare platta/skiva i garaget låter bra. Se bara till att ha allt uppställt och klart så du kommer åt de första minuterna när plasten är som varmast.
Lätt att vara lite oförberedd och plötsligt har det gått en minut av den mest kritiska tiden i processen.

Plasten kan ju inte dra ihop sig, så det enda man kan åstadkomma är lite mer utrymme på vissa ställen.
Desto mer padding och hårdare spännt = desto mer utrymme.

Baserat på din beskrivning i första posten skulle jag padda distalt-metatarsalt-lateralt och medialt, eg de punkter på framfoten där du känner att pjäxan är "för" smal, och spänna race-hårt samt padda hälsenan och spänna vanligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Metatarsus

Som jag förstått det, och här kan säkert en kemist komma och rätta mig, så håller vattnet under ytan en lägre temp än 100 och vattenångan <102C och om pjxan står så får man alltså vattenångavärmen i sko-delen och snäppet kallare i skaft-delen som oftast är mindre kritisk för passformen.

stor kastrull->koka upp vatten-> ställ pjäxan upp och ner i kastrullen->dra ner plattan så det fortsätter koka men inte storm-kokar->lägg tjock handduk över alltihop som lock->vänta 5-10minuter tills plasten är markant mjuk och sladdrig.(det tar nog inte mindre än fem men kan ta mer än tiomin)
Jag hittade ju tom en bild (så det är mao inte helt bortglömt):

edit fem min senare:
en sökning på var den bilden kom ifrån gav mer information. tydligen finns det någon amerikansk snubbe som gör innerskor som heter zipfit och han hade tom en video på när han värmer ett pjäxskal!
mer på hans hemsida:http://www.zipfit.com/fittrick.html

edit 10min senare:
här är ju en snubbe som gjort det och skrivit om det:
http://blistergearreview.com/gear-reviews/how-to-heat-mold-tecnica-cochise-bodacious-boots

och återigen, för säkerhets skull, nu när jag ändå förklarat detta offentligt, så följs alla rabbits instruktioner på egen risk och om ni inte känner mig bör ni se detta som svammel ifrån nån anonym snubbe på internet som kanske inte vet vad han pratar om. följ zipfit-snubbens råd om ni är osäkra. han har ju iallafall en hemsida. ;)

fwiw
:D

Senast ändrad:

Seecard1

Ny medlem
Skulle lämna in dem för tryckning. Gjorde det med ett par lange 130 rx. Inklämda nerver kan ge långvariga besvär.

zupermac

Medlem
@rabbi
Tack så mycket för dina uppdateringar. Ingen Raketforskning att böja ett bandyklubbablad så varför skulle det vara svårare att böja ett par skor?

Innan jag kokar kängorna så ska jag nog gjuta sula först. Länna är närmare/lättare att åka till men jag har ingen koll på deras kunskaper? Det verkar finnas prao-elever där också. Någon speciell jag ska fråga efter?
Jag är "lätt analytiskt lagd" (för att inte skriva störd) och är ganska mån om att det blir rätt.

Om jag tar med mig pucken (jag behöver iaf sulorna) så kanske de kan värma skalet samtidigt och två flugor blir på smällen.. eller vad tror ni?

Det verkar inte vara någon som motsätter sig kokmetoden så det fungerar nog säkert.

bootfitta

Medlem
Jag tror domningarna kommer försvinna med en bra sula. Gör de inte det så kanske man kan tänka över att fräsa/trycka skalet i framfoten.

PeterH

Ny medlem
Förr i tiden fanns det tvingar med en kula och en ring för att trycka ut och göra plats föe en knöl.
Någon som vet var man får tag på en sån?

FWIW
Tryckte ut en knöl för många år sen.
Raspade till en knöl på en brädbit
stoppade in den i pjäxan o spände den hårt
värmde med varmluft
hade en mini rispa som stack ut.
Värmde tills den smalt. Det blev lagom.

zupermac

Medlem
Eftersom jag aldrig får arslet ur och kommer iväg till butiken så gjorde jag ett test hemma.

Jag satte på mig ett par tjockare skid-sockor och värmde upp en liner i taget mha vetekudde (blir supervarm i micron). Sedan satte jag på mig en dojan i taget och stod i motlut tills den svalnade, ca 10 min. Det här var i förrgår.

Igår när jag skulle iväg till backen så satte jag på mig den tunnaste sockan jag hittade. Inget ont alls ,inga krampkänningar under foten eller domningar. Jag spände inte åt dem på parkeringen som jag brukar, utan väntade med det tills jag kom till liften. Jag körde inte så mycket men "lackade hjälmen" (stod och snakcade i backen) desto mer. 3 h senare så kändes det fortfarande bra. Hoppas det håller i sig även nästa gång när jag spänt åt ("racehårt").

Ps. jo, jag ska gjuta sulor... ska bara... Ds.

Edit:
Ville bara uppdatera tråden med det senaste och förtydliga att det kanske inte är så mycket som sitter åt/fel för att det ska bli bra.

Senast ändrad:

Mattis-J

Ny medlem
Hej såg detta!

Jag hade aldrig kokat mina skal. Vissa plastblandningar kan vara väldigt känsliga för någonting som kallas hydrolys. Förenklat så kan man väl säga att molekylerna i plasten sönderdelas si eller så snabbt i kontakt med kokande vatten. En kemisk reaktion som gör att man ändrar på molekylernas vikt och därmed också deras egenskaper. Om molekylens vikt kryper ner under ett slags tröskelvärde så ändras plastens egenskap ganska markant.

Samma om man värmer hela skalen över en viss temperatur i någon slags ugn så tappar plasten sin hårdhet och blir lite mjukare. Inte samma som hydrolys.

Snabbaste sättet att utsätta pjuxen för hydrolys är att koka dom så gör inte det!

Bästa sättet att komma rätt är naturligtvis att gå till någon som kan fötter, pjäxor och skidåkning och även reda ut varför tex domningarna uppstår. Man kan alltid slarvigt slänga ur sig. "...ja män gö en sula då" eller ..."vi fräser lite i tåboxen" till någon med problem bara för att upptäcka att problemen inte alls försvann, därför att problemen kanske uppkommer pga av någonting annat helt enkelt. (Nu menar jag inte i detta specifika fallet utan generellt)

Mvh Pjäx-Mattis

Senast ändrad:

rabbit

Aktiv medlem
Eftersom jag skrivit mer om att koka pjäxor i den här tråden än vad jag någonsin tänkt så kommer här en slutplädering.

1. Om du är minsta tveksam, kontakta en professionell pjäxanpassare som du kan kommunicera med IRL.
2. Om du bara är lite tveksam, följ Mattis(http://blogg.alpingaraget.se/author/pjaxdoktorn/) råd ang kokning.
3. Kokning av skal "försvann" väl egentligen när sprut-innerskor kom och eftersom racepjäxor med plast tjock nog att forma från insidan kom i ungf samma veva så försvann behovet. För att skalkokning skall fungera skall man vara så närma perfekt passform att man oftast, idag, kommer åt de millimetrarna med formbara innerskor (en annan sak som inte fanns när skalkokning var "vanligare", citationstecken pga att i ärlighetens namn har det aldrig varit särskilt vanligt, utan en specialist/tävlings-grej)
4. Många moderna pjäxor har olika typer av plaster, ej en uttagbar stabil zeppa, ej spännen av metall och går inte lätt att dela i fot och skaft och är då inte ens tänkvärda för metoden.

I övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg. :)

fwiw

Senast ändrad:

Mattis-J

Ny medlem
Kul diskussion!

Kan för övrigt tillägga att det här med hydrolys är lite olika beroende på vilken polymer som sitter i pjäxan.

PU med -esterdel i mixen i är/var känsliga. Tidigare racedojjor var det inte så klokt att koka då de inte hade dagens stabiliserare i mixen.

Topptursdojjor eller de med Pebax, Triax eller andra nyloner är inte lika känsliga och billiga pjux av TPO är inte känsliga alls.

Bra (dyrare pjux, prestandapjux) görs till största del i tpu.

Någon resonerade ovan ang. värmepistol. Jag skulle säga använd värmepistol men kontrollera värmen. Alla plaster har en "temperaturruta" där dom blir formbara och behåller formen. Värmer du för lite behåller du inte formen och värmer du för mycket så förstör du plasten. Tricket är att värma lokalt och värma lite i taget flera gånger så värmen "strålar" igenom hela skalet och inte bara blir varmt på utsidan. Man kan även se till att skärma av känsliga delar av pjäxan om man är rädd för någon deformation.

Behöver du värma hela pjäxan är det inte helt otroligt att du kanske valt fel modell från början.

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp