Down Skis Countdown 2 - Testad och provkörd...

MnO

Aktiv medlem
På begäran kommer här lite bilder och en beskrivning av Countdown 2, eller CD2 från Down Skis. Det är ett par skidor som jag åker på sedan i våras och än så länge är riktigt nöjd med. Down är ett nytt märke på den redan ganska dignande skidhimlen och än så länge är det skidor i små serier och ett återförsäljarnätverk saknas. De skidorna jag har kommer direkt från deras centrallager, eller kontor, eller vad det nu är i Schweiz. Hemsidan har funnits uppe sen nyår eller något sådant, men de har inte gjort något väsen av sig överhuvudtaget, även om en del, liksom jag har hittat in på deras sida. Förra vintern gjordes en första serie efter några säsongers prototyparbete, och jag har en skida som enligt Down själva är identisk med kommande produktionsskidor. Enligt hemsidan är tanken att de ska lanseras för försäljning i liten skala nu till vintern, och därefter strävar Down efter att skaffa sig ett nätverk med återförsäljare runt om i Europa. Linjen går från puderplankan CD1 via everyday-semi-jibbern CD2 till chargern CD3 och turskidan CD4. 1-4 alltså beroende på egenskaper. Inte helt lätt att hålla reda på, även om det finns någon form av logik i modellnumreringen. Till denna mix läggs dessutom en riktigt udda fågel i form av CD-V som är en full reverse-reverse med "bara" 117mm under foten. Den måste ändå aspirera på titeln smalaste R-R:en på marknaden. Förmodligen en dödare för riktigt svår snö, men annars en rätt underlig skapelse.

Shape och spannprofil

Jag har som sagt CD2:orna. De är 137-114-129mm med 25m radie och finns bara i 190cm. Kortare längder verkar inte vara något som Down bryr sig om för tillfället, utan här är det skidor för åkare som kan dra på och inte är alltför små. Längden är "reell", dvs skidan är 190cm med rakt måttband (underligt att man ska behöva skriva det, men det skiljer sig ju ett par cm beroende på tillverkare). Mitt par är monterade med Duke och satta på -8, vilket är 1cm bakom rekommenderat monteringspunkt -7 från Down.

Shapen är lätt 5-pointinspirerad, med indragen skärning fram och bak. Konstruktionen är ett mellanting mellan ett garagebygge och en massproduktion. Finishen är inte helt perfekt, men det är inga större fel. Sidewallarna tex är lite grovt formade och nån enstaka blem finns i topsheeten. Men överlag sitter skidorna ihop fint och hela bygget andas kraft på något sätt. Flexet är tämligen bastant, om än inte överdrivet hårt. Böjkurvan är aningen rundare och mjukare fram och går mot en tail som är hårdare än vad man förväntar sig och som svarar rejält vid provflex. Överlag en väl avvägd och ganska neutral shape med dagens mått.

Spannprofilen är riktigt lyckad. En lång och inte alltför hög tiprocker, ett platt parti i mitten, utan någon som helst antydan till spann och därefter en aningen kortare, men ändå tydlig tailrocker ut mot en full twintip. Helt i min smak.

Hur går skidorna då?
Jag har testat dom under två resor, en i Sälen (som trots sin storlek bjöd på högklassig åkning under en marshelg, bland annat det här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=78121) och en femdagarstripp i Alperna med mycket bra kvalitet på åkningen. Jag har hittills kört skidorna i allt från dagsgammal kallsnö till slask och isigt pistföre.

Det sammanfattade intrycket är att skidorna presterar riktigt, riktigt bra som allroundskida i lite större åkning. Jag gillar känslan i bygget överlag. Det är en ganska lagom kombo mellan direkthet och dämpning och det finns mycket spänst att hitta i konstruktionen i kortsväng och kantväxling. Dock saknar jag lite krisp i kontakten med underlaget för att det fullt ut ska bli toppbetyg i den här punkten och på vissa snötyper upplever jag skidan som snäppet för mycket dämpad. Det är ganska vanligt bland undergroundmärken av någon anledning, och det beror förmodligen på att det är en ytterst finkänslig avvägning där det alltid är säkrare att gå mot mer dämp. Balansen i skidan passar mig verkligen, speciellt på fast underlag. Det är en skida som har en traditionell grundbalans med tydliga inslag av en modernare bc-jibbinspirerad bootcenterpunkt. Skidan påminner ganska mycket om Moment Bibby Pro om man ska relatera den till någon mer känd modell. Down har en aningen dovare och lite mer diffus snökontakt, med de för- och nackdelar som det innebär. Mer Ross-rubber än Solly-crisp, som Tetontomtarna skulle ha uttryckt det.

Pist:
Mycket bra. Rapp och alert i reaktionerna och lagom spårvillig. Isbettet är inget speciellt, men ungefär som man förväntar sig av kategorin. Med vassa, underhållna kanter klarar den även mycket hårt underlag utan att falera, men det gör å andra sidan det mesta annat också av den här kalibern. I skär är det lätt att pressa ur spåret för att ta ner farten och lika lätt att hitta tillbaka i skär igen när man vill det. I pist är det faktiskt en av mina favoriter i fetingkategorin, så länge det inte är alltför hårt. Inte för spåret och direktheten då, utan för den mycket väl avvägda balansen i skär och sladd och i blandningar däremellan. Stabiliteten är mycket god, vilket förvånar föga med tanke på den allmänna biffigheten. Vad som är glädjande är att denna stabilitet inte medför en svåråkt skida.

Offpist, planande snö:
CD2 planar upp tidigt och känns välbalanserad i puder så länge jag har skapligt med utrymme. I trånga lägen, eller när jag kortar upp svängar för att få ner farten gillar jag inte skidan fullt ut. Oftast känns det bekvämt, men då och då hamnar jag i lägen där jag tappar kraft och kontroll en aning, precis som jag brukar känna med stora skidor. För mig är 190 i reell längd aningen för långt och skidan är bastant i flexet, vilket märks. Det här är ingen skida för småväxta. Hade jag fått välja själv hade jag hellre tagit en längd runt 186-187 kanske för att snälla till den en aning. Förr körde jag alltid med längder runt 190cm, men nu med rockerns intåg och minskat antal skiddagar, så har jag klivit ner lite i mitt optimala längdmått.

Jag gillar generellt sett mjukare skidor, men iom rockern så kan jag åka även på en så här pass hård pjäs med full behållning i nästan alla lägen och det är imponerande. Exempelvis tar jag några åk i den ganska täta Väggen-skogen i Hundfjället och det är fasen otroligt vad smidig en sån här stor skida ändå är. Bakänden är som sagt rejält hård och den är lite stum i lägen när jag will washa ut den för att ta ner farten. Skidan är väldigt okänslig för bakvikt och har en stor sweetspot i viktfördeling åt det hållet. Framåt däremot så finns det en tydligare gräns för när tippen börjar känna lite överstyrd och i vissa snötyper, lite hooky. Den gränsen ligger rejält framför min normala viktfördelning och jag hamnar bara där då och då när jag tappar balansen, men jag märker det ändå här och där när jag hamnar lite snett. I ärlighetens namn åker nästan alla med en stance som är lite mer bakåt när det åks lössnö jämfört med piståkning, även med rockerskidor. Alla pratar om centerposition, men 90% åker ändå med lite "säkerhet" i form av en ytterst liten, men ändå existerande bakvikt (90% av åkarna med koll alltså... bland massan så snackar vi äkta baksäte och inte finlir med viktfördelning). Så även jag. Det gör att många, för att inte säga nästan alla kommer att ha väldigt lätt att hitta rätt på den här skidan. Den går helt enkelt bäst i en viktfördelning som dom flesta redan använder utan att tänka på det. En bra egenskap i jämförelse med många andra fullrockade skidor som är mycket känsliga för hur man lägger viktfördelningen.

Skidan reagerar logiskt och som man förväntar sig vid input och känns rapp och responsiv på ett surfigt sätt i planande snö. Samtidigt ligger den snällt och väntar på order när det går rakt fram, något som är ganska ovanligt annars i tider av lätt överstyrda rockerplank. Jag förmodar att livligheten kommer från den aningen mjukare tippen, och stabliteten från den bastanta tailen. Jag har svårt att bestämma mig om jag tycker den är för hård bak, eller om det är jag som behöver vänja mig. Eftersom de har CD3 i linjen för de som vill ladda på så tycker jag nog ändå att tailen kunde varit ett snäpp softare, men många kommer att gilla den just för tailen. Förmodligen har Down någon hårdkörare i prototypteamet som droppar betydligt högre än vad jag gör och som vill ha en styvare tail för att undvika wheelies i landningar.

Flytet är mycket bra och får mig att fundera på om jag någonsin behöver något bredare än det här, trots den beskedliga faktiska bredden. Görs en 115mm:are med rätt rocker så räcker definitivt flytet i de allra flesta lägen. Jag gillar verkligen rockerkurvan med den flata sektionen i mitten som ger ett visst mått av stöd i straightlining och i annan typ av passiv åkning. Man slipper den gungbrädekänsla som fullrockerskidor ger, samtidigt som flyt och "servostyrning" är i toppklass. Kanon. Ska jag ge någon form av kritik så får jag använda mig av kryss-Jons åsikter (han höll sig som vanligt framme och tog ett par provåk). Han hade velat se en aningen lägre tip med obruten rockerkurva för att få ännu mer silkeslen och "obromsande" gång i puder. Något som jag själv inte märkte av, men Jon har en finkänsla för detaljer som få besitter och har dessutom en mer framåtfokuserad stance än mig.

Kryss-Jon hårdtestar som vanligt. I detta fall dock mest huruvida färgen matchar pjucken och jackan...

Offpist, blandad ej planande snö:
Rocker har verkligen gjort underverk för åkning i varierad snö. I tider när omotiverade hybridspann av olika art översvämmar marknaden är det befriande att Down väljer att inte lägga spann under foten. Även om motivering till att lägga spann i mittsektionen är att skidorna ska gå bra på fastare underlag, så visar det sig gång på gång att det kan vara precis tvärtom. Av alla breda skidor som jag har testat genom åren har de gått BÄST i pisten ofta haft platt eller lätt negativt spann under foten, och Down är ytterligare ett exempel på detta. Den går fenomenalt bra i pisten som sagt, även om rent rått grepp inte är helt i toppklass. I svårare snö beter sig skidan förutsägbart och enkelt, även om jag också här tycker att den lite för stor för mig. Det är fan rejäla doningar. Det som förvånar är att man inte känner av det hårda genomgående flexet i den här typen av åkning. En skida med så hårt flex utan rocker hade varit en oåkbar stridsvagn för mig i svår snö. Nu är det istället en ganska lätthanterlig skida, om än aningen stor.

Summering:
Ett par riktigt trevliga skidor som riktar sig till relativt kraftfulla och/eller stora åkare. Bra stöd i tailen och en mycket lyckad rocker. Snökontakt åt det dova hållet och en relativt väl dämpad skida. Kanonbra i pisten, bra flyt och allmänt trevlig. Gränsar dock till för stor för mig i vissa lägen.

Senast ändrad:

Lee-nus

Aktiv medlem
kul att se en recension, och en val skriven sadan dessutom! spannande marke, ska bli intressant att folja deras utveckling! :)

snej

Aktiv medlem
Väl skrivet och kul att läsa om ännu ett nytt märke...tror dock att den smala r/rskidan kan få ett följe i USA. Det finns en efterfrågan epå den skidan sen spatulan blivit svårare att få tag i samt från de som vill tura på r/r utan att behöva dra runt på ~135midjor...

MnO

Aktiv medlem
snej sa:
Väl skrivet och kul att läsa om ännu ett nytt märke...tror dock att den smala r/rskidan kan få ett följe i USA. Det finns en efterfrågan epå den skidan sen spatulan blivit svårare att få tag i samt från de som vill tura på r/r utan att behöva dra runt på ~135midjor...
Du har säkert en poäng där. Det känns som att det blir en r/r för turande nästan, för dom som vill åka r/r när det är knatande till åkning helt utan preparerat underlag, men som inte orkar släpa med sig en Spatula, eller för den delen någon av dess kloner som finns på marknaden (men som du säger... de blir allt färre, även om det fortfarande finns hos mindre märken). Det vore kul att testa en sådan skida. Jag har aldrig åkt på Spatulan ens och får inte någon bild alls av hur det skulle kännas att åka en sådan skida i, eller på olika snötyper.

PNyberg

Ny medlem
Väldigt bra recension! Det enda jag tänkte på var att du tyckte den var lite jobbig och okomfortabel när det gällde att ta ner farten med lite kortare svängar. Kan det bero på din montering tro? Hade jag haft den känslan på en skida hade jag övervägt att gå fram ca 2cm för att få lite mer kvickhet, och med den rockern så tror jag inte att en framflyttning hade påverkat flytet nämnvärt..?

Kommer som sagt bli otroligt intressant att se vad Down hittar på i framtiden. Än så länge ser alla skidor riktigt bra ut på papper iaf.

MnO

Aktiv medlem
PNyberg sa:
Väldigt bra recension! Det enda jag tänkte på var att du tyckte den var lite jobbig och okomfortabel när det gällde att ta ner farten med lite kortare svängar. Kan det bero på din montering tro? Hade jag haft den känslan på en skida hade jag övervägt att gå fram ca 2cm för att få lite mer kvickhet, och med den rockern så tror jag inte att en framflyttning hade påverkat flytet nämnvärt..?
Jo, jag har faktiskt tänkt flytta fram monteringen lite, till tillverkarens rekommendation, eller kanske någon mm framför. Som du säger så kommer skidan förmodligen att kännas mindre och smidigare då. Men det är småsaker redan ska kanske förtydligas. Den är bastant i känslan, men det är ändå riktigt smidiga grejor det handlar om. "Problemet" är nog snarare att jag har åkt lite för mycket på riktiga Hubbabubbalagg som knappt kräver någon insats alls, i mitt fall Icelantic Keeper i dagislängden 178cm. Och på något sätt flyttar man referenserna hela tiden. Nu vill man ha en skida som skär som Hendryx 917-20, är lekfull som Bent Chetler, känns stabil som El Dictator i långa svängar och som är rapp som RP112 i kortsväng. Svårt. Men på något sätt bildar ändå skidornas bästa sidor referenspunkter för hur bra en skida kan vara i olika typer av åkning.

SiSt

Medlem
Kan jo starte med å nevne at jeg er "sjefsdesigner" for Down, så eventuelle spørsmål som MnO ikke gir svar på kan rettes til meg...

Grunnen til at vi har beholdt en såpass stiv bakski er at vi ønsket å lage en ski som kan være en moderne versjon av klassikere som Legend Pro og Explosiv. Altså ski som først og fremst aldri svikter deg, uansett forhold. Tanken var at man med rocker i begge ender og taper i tuppene kunne lage en ski som yter i høy fart, flyter i pudder, er morsom i bakken, håndterer vanskelige forhold godt og er lettkjørt i skogen. Som første års produksjon gikk vi også for en solid lengde, men se opp for kortere (og snillere) varianter i fremtiden.

Hva gjelder montering, så har jeg trivdes best på -7 som er anbefalt montering for Cd2, men vi har flere testere som liker seg lenger frem, opp mot -5 "because I really like the turn shape there". MnO sitt par er vel et av de mest bakmonterte så vidt jeg vet.

Hva gjelder kvalitet og finish har all produksjon av prototyper vært i små serier ned mot "one-offs", så endelig produksjon i større serier skal unngå de små bemerkningene MnO kommer med. Det har vært litt frustrasjon ved bestillinger av 30 ski som alle er litt ulike... kjerneprofiler, layupvarianter o.l.

PNyberg, som nevnt er det bare å komme innom og klemme litt på noen ski en dag det passer.

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
Jag har även jag haft förmånen att ta ett par provåk på CountDown 2.

Jag får hålla med MnO om i princip allt han säger (som vanligt, höll jag på att lägga till). Jäkligt bra avvägning i den indragna skärningen, i kombination med rätt mängd tip-to-tail taper. De har inte gått i fällan och bara satt ihop en populistisk 5-pointer. Bra.
Det står klart att nån på Down verkar tänka igenom saker och ting innan man bygger skidorna. På vissa företag undrar man ju om det står till med den saken.

Jag kan tycka att bygget har lite för mycket av den där garage-känslan med intryck av något för mycket material här och där på nåt sätt. Den känns liksom lite... tjock bitvis, eller hur jag ska uttrycka mig. Kommer något i byggtekniken ändras till serieproduktionen? Går det inte att skala av lite material här och där, typ i tip och tail? Nätta till den lite i okritiska områden och kanske få ner swingweighten en aning?

Det känns faktiskt som om Down blir en spelare att räkna med. De kan bygga skidor och de ligger i en mycket medveten designmässig framkant. Det borde räcka långt.

Senast ändrad:

sjolund

Medlem
Väldigt intressant recension, skidan verkar riktigt spännande - om än lite långa för mig personligen (med 172cm och 71 kilo trivselvikt).
Är det någon som vet var det går att få tag på ett par inför vintern och vad de skulle gå loss på - sådär på ett ungefär?

SiSt

Medlem
sjolund sa:
Är det någon som vet var det går att få tag på ett par inför vintern och vad de skulle gå loss på - sådär på ett ungefär?
Vi skal få igang salg fra egen nettside i god tid før vintersesongen, og jobber med å få på plass demoski/representasjon i enkelte butikker. Foreløpig har vi ikke kontakt med noen svenske butikker, desverre.

Pris blir ca 650 euro pluss frakt.

SiSt

Medlem
MarkusO sa:
Det står klart att nån på Down verkar tänka igenom saker och ting innan man bygger skidorna. På vissa företag undrar man ju om det står till med den saken.
Vi må det. Har ikke råd til å gjøre alt for mange feil. ;)

MarkusO sa:
Jag kan tycka att bygget har lite för mycket av den där garage-känslan med intryck av något för mycket material här och där på nåt sätt. Den känns liksom lite... tjock bitvis, eller hur jag ska uttrycka mig. Kommer något i byggtekniken ändras till serieproduktionen? Går det inte att skala av lite material här och där, typ i tip och tail? Nätta till den lite i okritiska områden och kanske få ner swingweighten en aning?
Vi kommer til å kjøre en ren sandwichkonstruksjon som i prinsippet er helt lik den vi har brukt under prototypingen. Om vi skal "slanke" skiene i tupp og tail vil det gå på bekostning av fleksen. Som nevnt tidligere skal de små kosmetiske feilene forsvinne så snart vi produserer fulle serier med ski.

MarkusO sa:
Det känns faktiskt som om Down blir en spelare att räkna med. De kan bygga skidor och de ligger i en mycket medveten designmässig framkant. Det borde räcka långt.
Takk for det! (Vi har en del svært interessante konsepter på plass for fremtidige modeller.)

Jarle

Aktiv medlem
Grymt MnO! Låter som en angenäm skida att åka på. Har provat hur den beter sig åt fel fåll?

Svimen, finns ni på några test i höst?

SiSt

Medlem
Vi har ikke noen konkrete planer om det, men kan spontant finne på å ta en tur og låne ut noen ski... Tar gjerne imot tips om bra steder i Sverige i nærheten av Trondheim. (Åre? vet ikke om de har testhelg?)

PNyberg

Ny medlem
SiSt sa:
Vi har ikke noen konkrete planer om det, men kan spontant finne på å ta en tur og låne ut noen ski... Tar gjerne imot tips om bra steder i Sverige i nærheten av Trondheim. (Åre? vet ikke om de har testhelg?)
Testhelg Luciahelgen. Riktigt kul att vara på. Rekommenderas!

Utter

Aktiv medlem
PNyberg sa:
SiSt sa:
Jepp, finns egentligen inga ursäkter för att inte vara där. Egentligen bör man vara på den i Tandådalen också. Då täcker man upp en stor del av ert Svenska klientel.

MnO

Aktiv medlem
Jarle sa:
Grymt MnO! Låter som en angenäm skida att åka på. Har provat hur den beter sig åt fel fåll?
Fel fåll? Är det svengelska för fakie? :)

Nej, inte ens nära. Jag åker aldrig baklänges. Även om jag skulle testa att åka med röven före så kan jag lova dig att jag inte är rätt man att bedöma om den går bra åt det hållet eller ej. Jag skulle nog ha fullt upp med att hålla mig på fötterna. Jag har aldrig varit, och kommer aldrig att bli någon fakieåkare eller jibber.

MnO

Aktiv medlem
SiSt sa:
Som de övriga sagt. Åre är det som gäller om du ska välja ett test, men även Tandådalens testhelg är ett event av rang när det gäller att presentera skidor till rätt klientel.

MarkusO

Aktiv medlem
rabbit sa:
MnO sa:
På begäran kommer här lite bilder och en beskrivning av Countdown 2, eller CD2 från Down Skis
Har testaren betalat fullt pris för skidorna eller är detta en "spons-recension"?

/r
Om MnO skulle betala för de skidor han testar under en vinter skulle det enligt min alldeles egna lösa beräkning kosta runt 1 miljard SEK. Ungefär.

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
rabbit sa:
Har testaren betalat fullt pris för skidorna eller är detta en "spons-recension"?
/r
En intressant fråga som jag såklart skulle ha klargjort från början.

Tja, någonstans mittemellan skulle jag väl säga, som med typ det mesta annat jag åker på. Det var nog minst fem år sen jag betalade fullpris för ett par skidor och det gjorde jag inte med det här paret heller. Skidorna fanns inte för försäljning förra vintern, och kanske inte heller ännu, även om det verkar vara på gång. Paret jag har kommer från en förserie skidor som gick ut till deras teamåkare (där jag dessvärre inte ingår) och ett mindre antal mer vanliga teståkare runt om i världen, bland annat jag. Vilka har jag ingen aning om, förutom mig själv då. Jag har ingen koppling till Down eller deras utveckling, mer än att de skickade ett par skidor till mig för att jag skulle förse dom med feedback om skidans egenskaper i mitten på förra vintern. Än så länge står dom kvar här hemma hos mig och jag räknar med att få behålla dom i alla fall tills vidare, dels eftersom det är skidor ur en förserie och dels för att den numera är ganska mycket använd och knappast kan säljas. Men rent formellt är den lånad. Det är inte bara Down som har försett mig med skidor, utan även andra märken, tex Soul som lånade ut en hel linje skidor för test under nån månad för nåt år sedan. Det händer också att jag får åka gratis på hyrskidor från butiker/uthyrare om det dyker upp något intressant och nåt år fick jag tillgång till testskidor som användes för test i tidningar, osv. Hade jag inte haft den här typen av öppningar så hade jag inte varit där jag är idag när det gäller skidkännedom.

Att folk är intresserade av att se till att jag åker på grejorna beror naturligtvis på att jag har ett bra rykte när det gäller att testa skidor och än har den dagen inte kommit där jag tackar nej till att låna grejor gratis. Men jag har ingen sponsring från något märke, om man nu inte ser det som sponsring att jag ibland åker gratis på skidor under kortare eller längre tid. Jag känner mig helt obunden och talar alltid om exakt vad jag tycker om en skida, oavsett om det är bra eller dåligt. Än så länge har jag aldrig haft något kontrakt på något och inte heller några som helst krav på motprestation, förutom att säga vad jag tycker. Jag håller garanterat inte igen på kritik i de fall det är befogat, oavsett om jag åker på en skida på ett skidtest, om jag äger den själv eller om jag har lånat den på annat sätt.

Senast ändrad:

sjolund

Medlem
SiSt sa:
sjolund sa:
Vi skal få igang salg fra egen nettside i god tid før vintersesongen, og jobber med å få på plass demoski/representasjon i enkelte butikker. Foreløpig har vi ikke kontakt med noen svenske butikker, desverre.

Pris blir ca 650 euro pluss frakt.
Danke, danke!

Det är int så att ni behöver någon teamåkare som inte är speciellt bra, men alltid väldigt glad och representativ på en massa andra sätt? :) Jag tror att det är nästa stora grej - teamåkare som höjer stämningen mer än höja ribban :)

SiSt

Medlem
sjolund sa:
Det är int så att ni behöver någon teamåkare som inte är speciellt bra, men alltid väldigt glad och representativ på en massa andra sätt? :) Jag tror att det är nästa stora grej - teamåkare som höjer stämningen mer än höja ribban :)
Hehe, jeg tror vi må selge noen ski før vi kan bygge et team. Men jeg tror du er inne på noe. :)

FF

Aktiv medlem
Fy fan de där skidorna är precis vad jag tror att jag vill ha. Lagom på allt. Hade dock kunnat vara utan tailrocker...

Även turvarianten tilltalar mig.

Nån som vill köpa ett par ehp? ;)

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
FF sa:
Fy fan de där skidorna är precis vad jag tror att jag vill ha. Lagom på allt. Hade dock kunnat vara utan tailrocker...

Även turvarianten tilltalar mig.

Nån som vill köpa ett par ehp? ;)
Ja formen som CD2 har är lite som ett mellanting mellan EHP och ett par S7or :) ?

FF. Jag tror du har ett par nya skidor att köpa :)

FF

Aktiv medlem
Tur man är sponsrad (student: csn) då, så man är stenrik :P

På tal om s7or: Är inte dessa C2or dock ganska lika de stora s7orna? s.S7... Eller har de också sånt där tramsigt spann under foten?

SiSt

Medlem
FF sa:
På tal om s7or: Är inte dessa C2or dock ganska lika de stora s7orna? s.S7... Eller har de också sånt där tramsigt spann under foten?
SS7 er 145-117-127, så de har vesentlig mer tip-tail taper, de har spenn under foten, de har titanalplater, de veier 2740g pr ski i 195 og er nok noe mykere enn CD2. Har ikke kjørt de selv, så kan ikke gi noen sammenlikning.

CD2 veier 2200 pr ski.

Tror CD3 er mer logisk å sammenlikne med SS7, ettersom de begge har pintail og er noe mer "directional" enn CD2. CD3 har vesentlig lengre radius enn SS7, dog, 29m i framskia og 55m i bakskia, totalt ca 41m dersom man vil beregne en radius for hele skia.

Og FF: Jeg tør påstå at man ikke merker noe særlig til tailrockeren annet enn når man har behov for den. Nok en fordel med stiv tail...

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Jag har inte åkt på Super-7, men om jag jämför med den vanliga S7:an så är CD2 faktiskt ganska lik när det gäller känsla i konstruktionen och snökontakten. Båda är lite gummibaserade i kommunikationen med underlaget och har en relativt hög dämpningsgrad för höga frekvenser. Viktmässigt vet jag inte, men min gissning är att vikten på ett par 188 S7:or är snarlik CD2 i 190. När det gäller balans, skärning och allmän känsla i allt som inte har med konstruktionen rent materialmässigt att göra däremot så är det inte mycket som är lika. S7:an är en utpräglad 5-pointer med kort kontaktyta, hög och brant tip- och tailrocker och en kort radie som känns väldigt centrerad under foten. CD2 har en helt annan pondus i mina ögon och påminner är betydligt mer om en klassiskt balanserad semi-charger, men med inslag av 5-pointtänkandet. Dock aldrig i den omfattning att den känns som en 5-point, utan jag upplever kontaktytan vara av full längd vid kantning. Det är den i realiteten inte, utan skärningen är lite indragen fram, men i åkning på fast underlag så upplever jag skidan som väldigt traditionell i skäret.

SiSt:s relatering till klassiker som Explosiv och ProRider är ganska träffsäker faktiskt, även om Explosiven är helt annorlunda i snökontakten med sin keramiska sprödhet. Intrycket är att CD2 är en skida som kommer från det charger-baserade hållet och som har försetts med moderna attribut i form av nollspann, early taper och tip/tailrocker och sen snällats till en aning för att kunna kallas en everyday. S7 å andra sidan har sina rötter i jibb-sidan med sina föregångare i Ross BC-serie och är betydligt mjukare och allmänt snällare. En helt annan approach med lekfullhet och bc-jibbing som huvudingrediens, men ändå en populär varje-dag-skida för många åkare med fokus på jib och allmänt kreativ åkning. För mig passar det inte med en sådan skida, men då är jag å andra sidan väldigt långt från en jibber också.

Nu vet jag inte hur det här kan relateras till Super-7, men den som har testat både S7 och SS7 så kanske kan dra lite slutsatser av ovanstående. Grundshapen är ju samma i Super7 som i S7, men konstruktionen är ju betydligt mer vuxen.

För övrigt vore det kul att få testa ett par åk på CD3, så jag hoppas att SiSt dyker upp på nån skidtestarhelg. Det lär vara en riktig dräpare. Med tanke på att redan CD2 har rejält med stuns så undrar jag hur pass överdjävlig CD3 är, om den sägs vara klart mer chargig än 2:an. Förmodligen fullständigt överladd för mig, men samtidigt vore det jäkligt intressant vad en modern rocker med flat center kan göra för en sådan skida (även om jag ser att rockern är kortare och mindre på 3:an). Pintail är bekvämt när det går undan och snällar ju dessutom upp det mesta. Bara att boka upp Åre, SiSt! (och ta med ett par tjockisar i form av 1:an också förresten, när du ändå packar boxen)...

T

The_teo

Guest
Rockerprofilen ar iaf sjukt lik mina brors nuvarande bibbys (forsta generationen som saldes)

Senast ändrad:

SiSt

Medlem
MnO sa:
För övrigt vore det kul att få testa ett par åk på CD3, så jag hoppas att SiSt dyker upp på nån skidtestarhelg. Det lär vara en riktig dräpare. Med tanke på att redan CD2 har rejält med stuns så undrar jag hur pass överdjävlig CD3 är, om den sägs vara klart mer chargig än 2:an. Förmodligen fullständigt överladd för mig, men samtidigt vore det jäkligt intressant vad en modern rocker med flat center kan göra för en sådan skida (även om jag ser att rockern är kortare och mindre på 3:an). Pintail är bekvämt när det går undan och snällar ju dessutom upp det mesta. Bara att boka upp Åre, SiSt! (och ta med ett par tjockisar i form av 1:an också förresten, när du ändå packar boxen)...
CD3 er ingenting å være redd for. Grunnfølelsen i de to er temmelig lik, men tailen på CD3 gjør seg mindre gjeldende enn den på CD2. Semi-charger er vel en mulig betegnelse, men det er mer nærliggende å tenke seg en CD2 som er mer optimert for pudder, skogskjøring og høyere fart. Det er mer flyt i tuppen enn på CD2, og den rette tailen er utrolig lett å "slarve", samtidig som den er stiv nok til å gi støtte i høy fart. I bakken skjer det ikke veldig mye før det går skikkelig fort, det krever en del å få respons fra tailen, men den er stabil og trygg. Jeg har aldri kjørt fortere ned storslalåmløypa på Oppdal enn på et par CD3, og det sier vel egentlig sitt. Vi har en tester i teamet som tilbrakte hele sesongen i Europa på et par CD2 og var veldig fornøyd med det, men tok med seg et par CD3 på tur til Big Red Cats i Canada, hvor han endte opp med å kalle de "the perfect ski for interior BC´s tight trees."

Skal prøve å komme meg til en test eller to!

SiSt

Medlem
Da har vi en løsning i gang. For de som er interessert er det bare å ta kontakt på sales@downskis.com.

Snart kommer snøen!

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
SiSt sa:
Da har vi en løsning i gang. For de som er interessert er det bare å ta kontakt på sales@downskis.com.

Om noen har anbefalinger om bra butikker i Sverige som de tror kan være interessert i Down, så send meg et PM, evt kan butikken ta kontakt direkte med oss på partnershops@downskis.com.

Snart kommer snøen!
Sniff... sniff... Jag kände precis lukten av trådkapning.

SiSt

Medlem
Hm, ikke meningen. Dersom jeg har brutt noen forumregler (skrevne eller uskrevne), så beklager jeg det, og sletter gjerne innlegget.

Pillard

Aktiv medlem
Trådkapning eller inte så är det en mycket intressant tråd. Ju mer jag läser om, och tittar på specsen av, CD2 så blir jag enormt sugen på ett par. Skidan skulle kunna vara helt perfekt men längden oroar lite. Min tanke är att skidan är lekfull och lättkörd i formen och lite bastantare i själva bygget. Det skulle innebära att den perfekta kombinationen av en S7 och Katana är skapad. Om skidan är lättkörd i skog och går att carva med i kort svensk pist samtidigt som den tål hög fart i uppkörd pist och offpist så har ni en kund...

SiSt

Medlem
PNyberg sa:
SiSt sa:
Blir lørdag til søndag i Åre. Om noen vil dele bil fra Trondheim er det bare å si fra. Kjører tidlig om morgenen lørdag.

MnO

Aktiv medlem
SiSt sa:
Hm, ikke meningen. Dersom jeg har brutt noen forumregler (skrevne eller uskrevne), så beklager jeg det, og sletter gjerne innlegget.
Att du dyker upp här som representant uppskattas snarare skulle jag säga. Det är alltid kul att få höra åsikter direkt från de diskuterade märkena, så länge det framgår att personen i fråga är kopplad till märket vill säga. Däremot är väl det på gränsen när man börjar fråga efter återförsäljare via forumet, och det var väl det MarkusO syftade på kan jag tänka mig. Men, men, det är ju inte direkt några multinationella koncerner vi pratar om, utan ett nystartat skidbyggarföretag, så jag tror nog att forumet kan se mellan fingrarna den här gången.

Gott att se att du/ni dyker upp i Åre! Jag ser fram emot att ta några åk på lite fler modeller.

SiSt

Medlem
MnO sa:
SiSt sa:
Att du dyker upp här som representant uppskattas snarare skulle jag säga. Det är alltid kul att få höra åsikter direkt från de diskuterade märkena, så länge det framgår att personen i fråga är kopplad till märket vill säga. Däremot är väl det på gränsen när man börjar fråga efter återförsäljare via forumet, och det var väl det MarkusO syftade på kan jag tänka mig. Men, men, det är ju inte direkt några multinationella koncerner vi pratar om, utan ett nystartat skidbyggarföretag, så jag tror nog att forumet kan se mellan fingrarna den här gången.
Ok. Sletta den kommentaren, selv om den fortsatt finnes sitert. Takk for tilbakemelding.

Er nytt for meg å være representant for noen som selger noe som helst, så litt vanskelig å få den rette balansen. Merker det er mange ganger jeg lar være å kommentere tråder som jeg ellers ikke ville vært i tvil om å legge inn innlegg i, og at jeg lar være å snakke om andre merker med mindre det er konkrete spørsmål om sammenlikninger.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp