Down Skis Countdown 2 - Testad och provkörd...

Slogen

Ny medlem
Jag genupplivar tråden med något som har plågat mig med Downskis..

Coolt med ny skidproducent,, men vad är grejen med Black Crows kopi grafiken? Ni borde hitta på något själv.. countdown 1 vs förra årets Corvus t.ex = inte bra! Få med er någon som kan göra grafik. Grafiken är jo hur man känner igen skidorna på lite distans,, bla i skidtidninger och fotos. Och i liftkön. Jätteviktigt för märkevarebyggandet att ta fram en egen identitet. Ni vill väl inte fremstå som producent av kopior eller?

Black Crows är jo föredömliga och konsekventa (i mycket större grad än dom allra flesta andra producenter) med detta och har etablerat ett mycket speciellt visuellt formspråk som är mycket lätt att igenkenna.

Hälsninger från en produktutvecklare och designer.

Tancoll

Aktiv medlem
SiSt sa:
Blir lørdag til søndag i Åre. Om noen vil dele bil fra Trondheim er det bare å si fra. Kjører tidlig om morgenen lørdag.
Då måste man ju komma förbi och provköra ett par eller flera.
Hoppas du har med dig alla modeller så man kan prova lite.

SiSt

Medlem
SiSt sa:
sjolund sa:
Är det någon som vet var det går att få tag på ett par inför vintern och vad de skulle gå loss på - sådär på ett ungefär?
Vi skal få igang salg fra egen nettside i god tid før vintersesongen, og jobber med å få på plass demoski/representasjon i enkelte butikker. Foreløpig har vi ikke kontakt med noen svenske butikker, desverre.

Pris blir ca 650 euro pluss frakt.
En liten rettelse fra hva jeg skrev tidligere. Pris blir 549 Euro inkludert frakt og moms innenfor Europa. Salg kun fra nettsiden i år.

Senast ändrad:

LawndartGustav

Aktiv medlem
MnO sa:
PNyberg sa:
Väldigt bra recension! Det enda jag tänkte på var att du tyckte den var lite jobbig och okomfortabel när det gällde att ta ner farten med lite kortare svängar. Kan det bero på din montering tro? Hade jag haft den känslan på en skida hade jag övervägt att gå fram ca 2cm för att få lite mer kvickhet, och med den rockern så tror jag inte att en framflyttning hade påverkat flytet nämnvärt..?
Jo, jag har faktiskt tänkt flytta fram monteringen lite, till tillverkarens rekommendation, eller kanske någon mm framför. Som du säger så kommer skidan förmodligen att kännas mindre och smidigare då. Men det är småsaker redan ska kanske förtydligas. Den är bastant i känslan, men det är ändå riktigt smidiga grejor det handlar om. "Problemet" är nog snarare att jag har åkt lite för mycket på riktiga Hubbabubbalagg som knappt kräver någon insats alls, i mitt fall Icelantic Keeper i dagislängden 178cm. Och på något sätt flyttar man referenserna hela tiden. Nu vill man ha en skida som skär som Hendryx 917-20, är lekfull som Bent Chetler, känns stabil som El Dictator i långa svängar och som är rapp som RP112 i kortsväng. Svårt. Men på något sätt bildar ändå skidornas bästa sidor referenspunkter för hur bra en skida kan vara i olika typer av åkning.
Fler monteringstankar nu lite senare?

MnO

Aktiv medlem
LawndartGustav sa:
MnO sa:
PNyberg sa:
Väldigt bra recension! Det enda jag tänkte på var att du tyckte den var lite jobbig och okomfortabel när det gällde att ta ner farten med lite kortare svängar. Kan det bero på din montering tro? Hade jag haft den känslan på en skida hade jag övervägt att gå fram ca 2cm för att få lite mer kvickhet, och med den rockern så tror jag inte att en framflyttning hade påverkat flytet nämnvärt..?
Jo, jag har faktiskt tänkt flytta fram monteringen lite, till tillverkarens rekommendation, eller kanske någon mm framför. Som du säger så kommer skidan förmodligen att kännas mindre och smidigare då. Men det är småsaker redan ska kanske förtydligas. Den är bastant i känslan, men det är ändå riktigt smidiga grejor det handlar om. "Problemet" är nog snarare att jag har åkt lite för mycket på riktiga Hubbabubbalagg som knappt kräver någon insats alls, i mitt fall Icelantic Keeper i dagislängden 178cm. Och på något sätt flyttar man referenserna hela tiden. Nu vill man ha en skida som skär som Hendryx 917-20, är lekfull som Bent Chetler, känns stabil som El Dictator i långa svängar och som är rapp som RP112 i kortsväng. Svårt. Men på något sätt bildar ändå skidornas bästa sidor referenspunkter för hur bra en skida kan vara i olika typer av åkning.
Fler monteringstankar nu lite senare?
Nej, inte direkt. Jag konstaterar att tillverkarens rekommendation är helt rätt satt. Jag flyttade fram bindningen till typ -6,5 (gick inte att gå tightare för hålen) och är nöjd med den där. Den blev, precis som PNyberg sade, lite snabbare i svängväxlingar och allmänt smidigare, utan att flytet påverkades nämnvärt.

mattiaswij

Medlem
Jag köpte efter, att ha läst din positiva recension MnO, ett par CD2 nu på försäsongsrean för 349 EUR och igår kom de så äntligen.

Måste säga att årets version ser riktigt intressant ut. Byggkvaliteten är numera mycket bra och den nya topsheet:en har ju en mycket mer egen profil.

Bifogar en bild på den nya rocker-profilen också. Det ser nästan ut som SiSt tog xJONx:s åsikter rakt av och implementerade dem. Nu ska jag bara komma iväg till lite snö också!

MnO

Aktiv medlem
mattiaswij sa:
Det ser nästan ut som SiSt tog xJONx:s åsikter rakt av och implementerade dem.
Det låter som en mycket bra taktik när det gäller skiddesign kan jag säga efter att ha varit del i Project Opinion det senaste året. Det är ingen idé att ens försöka argumentera mot Jon i skidgeometriärenden om man nu skulle känna behov av det... Det slutar ändå alltid i att man kommer på att Jon hade rätt från början.

SiSt

Medlem
mattiaswij sa:
Det ser nästan ut som SiSt tog xJONx:s åsikter rakt av och implementerade dem.
Hehe.

Har lenge hatt ønske om elliptisk, fullt omvendt spenn. Men det er klart, kommentarer som de fra xjonx er jo med på å bekrefte at man er inne på rett spor.

Det skal nevnes her at den nye, lave rockeren gjør at vi anbefaler å montere litt lenger bak, 1-1,5cm fra foretrukket punkt på tidligere modeller. Særlig tailen er flatere og dette har endret balansepunktet. Btw:
https://docs.google.com/a/downskis.com/file/d/0B7DjcmpPOyCVem9ycjB1RHRBaTg/edit?usp=docslist_api

Denne tråden er såpass gammel at jeg vil nevne at layupen også er annerledes enn den MnO har testet. Frem til i fjor var det triax/lett triax og en ren glassfiberkonstruksjon, men 12/13 og 13/14 er lett triax glass/karbon twill.

Senast ändrad:

mattiaswij

Medlem
MarkusO sa:
Topsheeten ser ju ut som om den vore av borstad aluminium på den bilden... :D

Ja, den påminner lite om det faktiskt, både till utseende och till känsla. Effekten är mer subtil än vad mina mobilbilder I taskig belysning kan visa.

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
Om man använder både för och efternamn för den topsheeten blir namnet Snygg Snygg. Skitkonstigt namn.

havreboll

Aktiv medlem
Hittade den här tråden och tänkte att det var kul att inflika att skidorna fortfarande lever kvar hos mig. Har produktionsmodellen i kolfiber som turskida men gillar den här mycket mer även om den är tyngre.

Det fram emot ännu en vinter på dem nu när de fått en modernare bindning.

IMG_20221225_182246.jpg

Bilagor

• IMG_20221225_190224.jpg
    IMG_20221225_190224.jpg
    718 KB · Besök: 26

herrgard

Aktiv medlem
Nice, jag har inte kvar mina men har nästa årsmodell med kolfiber som har fått en ny bindning. Hoppas den är lika skön som första modellen.

MnO

Aktiv medlem
Hittade den här tråden och tänkte att det var kul att inflika att skidorna fortfarande lever kvar hos mig. Har produktionsmodellen i kolfiber som turskida men gillar den här mycket mer även om den är tyngre.

Det fram emot ännu en vinter på dem nu när de fått en modernare bindning.

Visa bilaga 21554
Imponerande livslängd på skidorna onekligen! Ett mycket välbalanserat par som går kanon verkligen om än snäppet för stora för mig. Men annars en av favoriterna genom alla år av skidbyten.

Topp