DPS Wailer 112 RPC -> DPS Pagoda Tour 112? Värt en dedikerad turutrustning?

Claaaes

Medlem
Tjena,
Ska eventuellt för första gången ut på en topptursresa runt Kebnekaise-området i april, med 5-6 dagars åkning. Har nu en DPS Wailer 112 RPC 192cm från 2014 med Marker Kingpin-bindning. Älskar verkligen denna skida och tycker den är grym i nästan all terräng och förhållanden, men med drygt 2700 gram per skida och bindning undrar jag om den är i tyngsta laget för en hel vecka med toppturer, även om man är i bra form.

Har sneglat på DPS Pagoda Tour 112 och att slänga på en ATK Freeraider 14 på denna. Denna kombo skulle väga in på knappt 2000 gram per fot. Vill inte offra för mycket åkprestanda och gärna ha en bredare turskida som också är bra i alperna och i lössnö. Till nästa vinter kanske jag ersätter Wailern, som börjar bli gammal, med en DPS Powderworks Lotus 115 RPC eller motsvarande och slänger en Shift-bindning på denna, att ha som en skida för mest liftburen offpist och kortare turer.

Det blir en rätt rejäl investering att skaffa denna turskida och vill som sagt inte offra alltför mycket åkprestanda. Vet ju att Pagodan kommer få en annan karaktär än RPC:n, betydligt svängigare osv., men antar att 700+ gram per fot gör rätt stor skillnad om man ska ut och bara tura i flera dagar?

Ett alternativ är såklart att hyra en G3 Findr 94 från Keb fjällstation.

Tacksam för input! :)

Pillard

Aktiv medlem
700g per fot kommer du att märka. Men framför allt skulle jag säga att du kommer att lida av bredden och längden på de nuvarande. För den där typen av turande skulle jag inte vilja gå bredare än 95mm (kanske upp till 100 men kör ju 95 själv så...). Det absolut jobbigaste är ju dock längden. Jag hade beslutsångest nu när jag köpte MTN Explore och landade i att jag ändå vill ha 184 utför. Uppför kommer jag dock hela tiden undra varför jag inte gick på 177 istället. Kick turns med långa skidor suger helt enkelt.

Med det sagt så går det förstås att knata runt med 2,7 kilo per fot. Jag körde en liknande tur på Enforcer 93 med Shift för två år sen och det funkade (Där pratar vi 3 kilo per fot). När jag fick jämföra back to back med ett par ZeroG med radical2 på så insåg jag dock att skillnaden är enorm

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag hade alla gånger hyrt. Även om du är vältränad så är det rätt slitsamt med den utrustningen om det gäller en hel vecka.
Och som Pillard nämner, har du inte väldigt långa ben så blir det lätt struligt med 192. Tycker själv det kan kännas rätt obehagligt att göra kick-turns med breda/långa skidor, speciellt om underlaget är hårt.

Claaaes

Medlem
Tusen tack för input.

Om man ska ned lite i bredd, har någon testat DPS Pagoda Tour 100 eller Dynafit Beast 98? 184 cm längd får det nog bli.

Dynafit Rotation ST som sitter på hyrskidorna, är den hyggligt stabil utför?

Koppelman

Aktiv medlem
Jag hade inte viljat tura 5-6 långa dagar med den midjan. Du kommer som sagt bli trött i fotleder/skenben /höfter när du skråar länge med den bredden. För ett par rena turskidor bör du kanske fundera på hur mycket bredd du egentligen behöver. Åkningen lär ju oftast vara våråkning i varm snö och särskilt breda skidor behövs inte.
Då är det bättre som du tänker med ett par Shift på dina puderskidor som du kan använda både som allmountain- och puderskidor som även funkar för enstaka dagsturer eller korta turer från liften vid snöfall.

Claaaes

Medlem
Tack igen för era råd. Bumpar den här tråden och frågar om ni kan rekommendera nån av följande skidmodeller om man inte vill kompromissa för mycket utför?
- G3 Seekr 100
- Line Vision 98
- Dynafit Beast 98, alternativt
- DPS Pagoda Tour 100 (i dyraste laget dock eftersom jag eventuellt tänkt köpa en Lotus Powderworks 115 till nästa säsong)

Senast ändrad:
Har precis samma setup som du, RPC 192 med kingpin. Tycker de är riktigt fina att tura på, har inget problem med längden men det beror kanske på benlängd och smidighet.

Noterar en rätt stor vikthets på forumet och bland tillverkare av prylar. Från mitt perspektiv borde behovet av låg vikt vara helt avhängig av gruppen du turar med och deras utrustning. Är du i bättre form än övriga så ska det inte vara några problem att hänga med utan större ansträngning med de där 700g extra under varje fot. Är det däremot jobbigt att hålla övrigas tempo kan det ju självklart vara skönt med lättare prylar.

Går man ensam finns det såklart inget som hindrar ett högre tempo och då kan det finnas en fördel med en lättare setup.

Bredden på 115 mm kan dock vara lite jobbig på skrå när det är hårt och om det inte finns spår, men då är kanske inte 100 mm i bredd optimalt heller.

Var tänkte du köpa Lotus powderworks, finns de till salu någonstans?

Claaaes

Medlem
Har precis samma setup som du, RPC 192 med kingpin. Tycker de är riktigt fina att tura på, har inget problem med längden men det beror kanske på benlängd och smidighet.

Noterar en rätt stor vikthets på forumet och bland tillverkare av prylar. Från mitt perspektiv borde behovet av låg vikt vara helt avhängig av gruppen du turar med och deras utrustning. Är du i bättre form än övriga så ska det inte vara några problem att hänga med utan större ansträngning med de där 700g extra under varje fot. Är det däremot jobbigt att hålla övrigas tempo kan det ju självklart vara skönt med lättare prylar.

Går man ensam finns det såklart inget som hindrar ett högre tempo och då kan det finnas en fördel med en lättare setup.

Bredden på 115 mm kan dock vara lite jobbig på skrå när det är hårt och om det inte finns spår, men då är kanske inte 100 mm i bredd optimalt heller.

Var tänkte du köpa Lotus powderworks, finns de till salu någonstans?

Kul! Fantastisk skida RPC:n, eller hur? :) Jag har inte heller haft några stora problem med kickturns pga längden. Har ju snarare vant mig med dem och inte testat något kortare. Jag har ett par Dynafit Vulcan-pjäxor som ju är relativt lätta också. Men kan tänka mig att bredden kan bli jobbig på denna tur som sagt.

Bra poäng angående gruppen. Det är bara jag och en kompis som är gäster och bergsguiden tyckte vi ändå kunde köra med våra befintliga setups. Kompisen har liknande vikt på sin utrustning. Får klura på det. Dock varnade guiden för Kingpin-bidningen som verkar ha haft kvalitetsproblem. Min är köpt februari 2020.

Jag vet ingen som har Lotus Powderworks i lager nu. Såg modellen på Skistores hemsida men de var slut har jag för mig. Tänkte att skidorna förhoppningsvis går att få tag i nästa säsong, men inget som jag kollat upp.

Senast ändrad:

Claaaes

Medlem
Jag beställde ett par DPS Pagoda Tour 100 i 184 cm längd till slut, med ATK Freeraider 14-bindning. Ser fram emot att köra med denna kombo 😀

powderlucke

Ny medlem
Använder DPS Pagoda Tour 112 med Shift bindning till det mesta. 2 planerade Haute Routes med denna utrustning, dock inställda pga corona... Fantastisk prestanda utför och inte för tungt uppför. Jämför med DPS Powderworks 138 med Shift, och BC Anima Freebird 115 med Shift. Breda grejer men värt det alla dagar i veckan imo.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp