Duke vs. Guardian/Tracker

waxoff

Aktiv medlem
Nu när säsongen kommit en bra bit på väg och erfarenheterna från Dukes utmanare på allvar måste ha infunnit sig hos användarna här på forumet är det väl läge för att krita ner desamma i en och samma tråd. Vad säger ni? Gör den lägre åkhöjden någon skillnad? Har ni haft nytta av att växla till/från gåläge utan att kliva ur bindningen. Hur ser rent mekaniska slitagebilder ut? Snö-/Isuppbyggnad? Säkerhet/Utlösning? Monterings-/Justerings-issues eller innovativa fördelar? Andra aspekter som man kanske inte tänker på? Jag lämnar ordet fritt, men väg gärna alternativen mot varandra.

Senast ändrad:

patrik86

Ny medlem
Bytte från Duke till Tracker för några veckor sedan. Har kört med de olika bindningarna på samma skidor och här är en sammanfattning av mina upplevelser hittills:

Ja, den lägre åkhöjden gör skillnad. Jag uppskattar verkligen känslan av att man hamnar "närmare" snön. Jag tycker att detta är den största skillnaden till Trackerns fördel. Jag tänker inte längre att jag står på en "turbindning", det känns som att åka på en vanlig alpinbindning.

Sen är det trevligt att man kan växla till/från gåläget utan att kliva ur bindningen. Ganska smidigt i största allmänhet och sen skönt när man ska åka nerför med hudarna på.

När man ska byta från gå till åka så tycker jag också att det går lättare med trackern då det är lättare att se om och var snön/isen sätter sig jmfrt med duken där man måste vara noga att rensa innan man ens tänker tanken att fälla över spaken.

Med den lägre positionen på hälhöjaren har jag vid två tillfällen fått snöuppbyggnad under tådelen. Detta har varit vid tillfällen med mycket nysnö och där jag spårat. Har dock känts ganska lugnt då man märker detta ganska fort och det är lätt att ta bort snön med staven.

Det som jag inte riktigt gillar med Trackern är att det inte finns nått riktigt platt gåläge och med mina trugor har jag svårt att ändra hälhöjarens position, vilket iofs inte är lättare på duken.

Angående slitage så har jag inte haft trackern tillräckligt länge för att uttala mig om den annat än att jag spontant gillar stål mot stål bättre än dukens plast mot plast. Nu hade mina dukes drygt 100 skiddagar bakom sig iofs men anledningen till att jag bytte var att plasten på ramen och plasten på bakplattan som fäster i skidan var så utsliten så att bindningen vickade betydligt upp och ner.

Så summa summarum tycker jag att trackern är en bättre bindning, hittills bör tilläggas.

patrik86

Ny medlem
Joo och en annan sak som är nice med trackern är att det är smidigt att man med bara en skruv kan ta loss bindningsdelen från monteringsplattorna. Sparar en del plats i skidfodralet och för mig som har qk gör det bytet mellan skidor lite smidigare.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp