dynafitbindning med telisfunktion

glottra

Ny medlem
Crispi säljer en pjäs med möjlighet att använda i dynamfit randonebindning. Träffade man i riksgränsen som sett norrmän som kombinerade detta med någon typ av telisbindning på samma skida. Med andra ord kunde du välja lös eller fast häl beroende av underlaget efter en toppbestigning.
Någon som vet hur denna kombo ser ut?/ telisuffe

Newlund

Ny medlem
Finns en norsk tillverkare som har sådana bindningar. Moonlight mountain gear heter de. Dom gör både lätta skidor, absurt starka pannlampor och sen just en tech-telis bindning. Åker inte telis själv men har testat bindningen med mina vanliga tech pjäxor. Tådelen är som en standard techtå. Hälen är mer som dynafits superlätta racebindningar. Vet att dom har ett par olika former på bindningen beroende på vad som prioriteras osv, den ena modellen är typ som dynafit speed men väger mindre om jag inte har fel, som disclaimer har jag aldrig åkt på dynafit utan bara kört dessa i typ 2 dagar :)

/Christoffer

antikvitet

Ny medlem
TTS, Telemark Tech System är samlingsnamnet för alla varianter med Techtå och "telishäl". Det finns lite olika varianter med mer eller mindre hembyggda lösningar. Googla och förundras.
Har du en NTNpjäxa med tech-inserts måste jag bara rekommendera Meidjo! Fransk telisbindning, ny för i år. Jag har bara kört på dem i fyra dagar med är otroligt nöjd än så länge. Lätta, oslagbart turläge och stabila som attan. Ryktet säger att det kommer en techhäl till nästa säsong, liksom även skarjärn.

telning

Ny medlem
TTS, Telemark Tech System är ett registrerat varumärke från Wasatchskis för deras lösning med techbindning fram och klassisk fjädertelisbälg bak. Som alternativ finns Moonlights lösning med eller utan techhäl. Meidjo 2.0 har lite förenklat tagit NTN Freedom och ersatt fronten med techbindning, techhäl finns som tillbehör. Sen finns även ATK Newmark, men där har det varit lite tyst ett tag..

jwunsche

Medlem
Någon som har testat Moonlight eller Meidjo? Jag var nära att beställa ett par Moonlight Tele Rando men blev lite tveksam till den fasta utlösningsvärdet (c:a DIN 8, i min ålder bör jag snarare åka på DIN 6). Vad jag förstår så har Meidjo 2.0 inställbar utlösning, men priset avskräcker lite.

Jag skulle främst använda bindningen för att kunna växla mellan telemark och alpint i pist utan att behöva ha två par skidor och pjäxor med mig.

Senast ändrad:

telning

Ny medlem
Har testat Moonlight, men har ingen uppfattning om utlösbarheten. Har ett par Meidjo på väg i postgången så snart kan jag utvärdera dem närmre. Meidjo känns väl säkrast om utlösbarheten är a och o? Prisskillnaden mot Moonlight är bara några hundra.. Om du redan har en alpin techbindning så blir definitivt TTS billigast..

jwunsche

Medlem
Jag har varken techbindning eller tech/NTN-pjäxor. Det skulle bli ett total systembyte från 75 mm och vanlig alpin. Är utlösning a och o? Kanske inte när man åker med lös häl, men det känns lite riskabelt att åka med fast häl och inte kunna lita på att bindningen löser ut. Idag åker jag Telemark mest med Voilé CRB och det känns tryggt. Kanske dags att beställa ett par Meidjo och nya pjäxor ...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp