Dyrt som f-n i alperna

Ulf Tolf

Ny medlem
Dyrt som f-n i alperna
Hej planerar att åka till Alperna nästa år v 7, två vuxna och tre barn. När jag kolla på Lionalpin eller alpresor blir det tydligt att det blir väldigt dyrt, från 70´, mer än jag anade. Är det någon som har koll på vad som kan göras för att hålla nere kostnaderna? Som att läsa resa, boende, lift kort själv?
Vi är flexibla, skulle kunna bila om det är ekonomiskt försvarbart, kan även tänka mig att bo i lägenhet eller lägenhetshotell. Val av land och skidort är också lite förhandlingsbart. Ett krav är dock att bo nära backarna. Eller är det bara att finna sig i att det är typ dubbelt så dyrt som Åre och slanta upp pengarna? Mvh Ulf

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Dyrt som f-n i alperna
Förstår inte att folk fortfarande köper paketresor..
Det brukar väl inte vara några problem att hitta billiga flyg till Nice, Milano eller Munchen...? Boende hittar du på Airbnb.
Boendet kommer garanterat bli billigare än Åre (om du inte ska bo på lyxhotell i Zermatt eller liknande)

Finns massor av trevliga skidorter i alperna med billigare liftkort än fjällen.
Leta under Skidorter här på Freeride!

Den här pizzan +öl kostade 7,5 € på torget i Limone. Jämför det med Åre 😂

Bilagor

• CE28A0A4-98AD-4DBF-971C-591CA5C8D1DF.jpeg
    CE28A0A4-98AD-4DBF-971C-591CA5C8D1DF.jpeg
    672.5 KB · Besök: 82

PisteCarver

Aktiv medlem
Dyrt som f-n i alperna
Det är inte dubbelt så dyrt som Åre.
Hotel, mat och dryck är billigare, och allt är mycket bättre (skidåkning, snö, berg, väder, atmosfär etc etc...)
Sluta titta på resebyråer och ordna resan själv i stället.

Tips:
Hotel Zillertaler Weinstadl i Hippach (Zillertal).
Pris i dubbelrum med halvpension (frukostbuffé och tre-rätters middag på kvällen) kostar ca € 60- per person/natt.
50 meter till skidbussen som går till Zillertal Arena (nedersta bilden) och 100 m till skidbussen som går till Mayrhofen området (video-snutten). Och så glaciären i Hintertux som kronan på verket.
Zillertaler Superskipass ger mer än 600 km pist och samtliga offentliga kommunikationer mellan områdena, och kostar inte mer än liftkortet i Åre.
Åre i v.7.... kallt och blåsigt.🥶
Zillertal v.7.... ❄️⛷️🏂☀️😎
Det är ju en "no-brainer".;)
1655990131471.png

Edit: Glöm inte hur mycket liftköer det är i Åre på sportloven.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Dyrt som f-n i alperna
Reka litet själv. Man kan utgå från Booking.com etc och när man blivit varm i kläderna så kan man ju maila/ringa direkt och fråga om priser.

Zillertal är mycket fint. Jag bodde där (se länk nedan) för 800 Euro vecka 6 i år. Två sovrum med varsitt eget badrum, stort kök, fräscht och fint. Tåg från Malmö som anländer 2 km från hotellet kan kosta typ 1000 kr enkel resa per person och går att göra från morgon till kväll samma dag.

Vill ni bo med ski in/out så blir det litet dyrare, liksom om du väljer en del mer "prominenta" orter. Men jämfört med fjällen finns det hundratals skidorter i Alperna med minst lika fina liftsystem varav de flesta har en behaglig prisnivå. Och alla har bättre väder.

Charterresor från Sverige till alperna vecka 7/8/9 är dyra endast pga svenska sportlov. Därnere är det normalsäsong och varken mer folk eller dyrare än vanligt.

Tyvärr har ju både flyg, hyrbil och bränsle till egen bil blivit betydligt dyrare i år, och hur det påverkar totala resebudgeten beror på var i Sverige man bor. Jag bor i Skåne (lika långt från Åre som från St Anton) och kör oftast ner, men tåg blir allt mer attraktivt.

PS. Det går oftast att hitta backrestauranger även utan "ompa-bompa-musik" om man vill ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Dyrt som f-n i alperna
Reka litet själv. Man kan utgå från Booking.com etc och när man blivit varm i kläderna så kan man ju maila/ringa direkt och fråga om priser.
Rekommenderar alltid först och främst den lokala turistföreningens bokningssida på resp. område, t ex Zillertal, Paznauntal, Stubaital, Arlberg, etc.
Utbudet är där komplett (de flesta hotell är inte anslutna till Booking, Expedia, Hotels etc).
Googla bara namnet på dalen eller orten plus "hotels", så hittar man snabbt de lokala bokningssidorna.
Charterresor från Sverige till alperna vecka 7/8/9 är dyra endast pga svenska sportlov. Därnere är det normalsäsong och varken mer folk eller dyrare än vanligt.
Precis så är det.
Det är lika tråkigt varje gång som man behöver upprepa detta. Resebyråerna lever på de svenskar som är okunniga om att världen "utanför" inte är organiserad likadant som hemma i "gamla Svedala".

Hawk100

Aktiv medlem
Dyrt som f-n i alperna
Liten lägenhet för 5 pers med ski in ski outläge i la Plagne finns från ca 8000kr för en vecka på AirBnB. Flyg ner till Genève och hyrbil får du kolla själv…..
Hyrbilar har blivit dyrt efter pandemin, så det finns förmodligen pengar att tjäna på att köra själv!

ulfericsson

Medlem
Dyrt som f-n i alperna
Hej planerar att åka till Alperna nästa år v 7, två vuxna och tre barn. När jag kolla på Lionalpin eller alpresor blir det tydligt att det blir väldigt dyrt, från 70´, mer än jag anade. Är det någon som har koll på vad som kan göras för att hålla nere kostnaderna? Som att läsa resa, boende, lift kort själv?
Vi är flexibla, skulle kunna bila om det är ekonomiskt försvarbart, kan även tänka mig att bo i lägenhet eller lägenhetshotell. Val av land och skidort är också lite förhandlingsbart. Ett krav är dock att bo nära backarna. Eller är det bara att finna sig i att det är typ dubbelt så dyrt som Åre och slanta upp pengarna? Mvh Ulf
Hej Ulf, Österrike eller Italien är normalt inte dyrare än Åre. Boende och mat är oftast billigare och liftkorten ungefär samma (fast fasligt mycket mer och bättre skidåkning för pengarna). Resan kan såklart dra iväg beroende på var man bor, kanske måste flyga. Vi bor i Skåne och åker till Aplerna minst tre gånger om året, oftast med bil. Boende fixar vi alltid själv (tex via hotels.com). Undvik dyrare orter som tex St Anton, Ischgl, Gurgel så finns det massvis med tokbra skidorter. Italien (tex Dolmiterna) kostar oss (3 vuxna+1 ungdom) sällan mer är 45-50tkr och Österrike ungefär 55tkr inkl. allt. (ungefär; bra boende 20-30tkr, liftkort 10tkr, resa 10tkr och så lite mat på det). Lycka till.

cloudfreee

Medlem
Dyrt som f-n i alperna
Om UCPA har familjevecka v.7 är det ett alternativ. Har fyra barn och vi har upptäckt att UCPA blir ca. 15 000:- billigare för oss. Allt är inkluderat - resa, mat, enkelt men bra boende, liftkort, utrustning OCH skidskola för alla i familjen. Rekommenderas varmt!/mvhThomas

havreboll

Aktiv medlem
Dyrt som f-n i alperna
Galna priser det verkar blivit. 5 månader i val d isere kostade mig 55 tusen inkl allt 2016 och då bodde och åt vi ändå helt ok samt hade bil där nere. Nu låter det som att en familj får en vecka för de pengarna.

Hawk100

Aktiv medlem
Dyrt som f-n i alperna

David_K_J

Medlem
Dyrt som f-n i alperna
@Ulf Tolf Det kan hända att det är just din kombo 2vuxna + 3barn som ställer till det.
Vårat gäng ville åka till Italien, några förslag som såg vettiga ut för 2+2 lades fram, men allt föll på oss som är 2+3. Omöjlig kombo verkar det som på vissa ställen. Tror vi var tvungna att att boka 3 dubbelrum eller nåt. Blev galet dyrt.
Vi hamnade i Zell am See istället via SunWeb. Funkade kalas. Men jag håller med om ovanstående att paketresor oftast spårar ur fast de är smidiga om man är som vi var, 7st familjer. Lycka till!

Sen så finns det ju direkttåg från Malmö till Österrike på sportlovsveckorna också. Men det är lite av ett lotteri hur smidigt det är. Tror jag får svårt att sälja in det igen till familjen igen, vi hade galet strul, men jag är tåg-optimist. Jag vill åka tåg, gillar det, ser inte tjusningen i att köra auto-bahn och vill helst inte flyga..

PisteCarver

Aktiv medlem
Dyrt som f-n i alperna
3-stjärnigt hotell med halvpension i Österrike = 5 * € 70 * 7 dagar = € 2.450-
Lunch i backen = € 450-
Färjebiljetter = € 200-
Bensin/diesel = € 400
Hotellövernattning med frukost på nervägen = € 150-
Liftkort = € 1.200-
Mat under resan = € 200-
Totalt € 5.050-

Då är det med fullservice och alla måltider på restaurang. Det går att spara utifrån det om man vill (jag föredrar fullservice på semester).
Klart att det blir dyrare med resebyrå, trodde någon att de jobbar gratis?

@Ulf Tolf , nu är vi ganska många här som har lagt ner tid på att ge dig många bra tips och råd. Har inte hört något från dig. En kommentar eller tack för hjälpen från din sida hade kanske varit på sin plats? ;)

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp