Elpriset: vilka skidanläggningar har råd med konstsnö?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vintern närmar sig. Men kommer skidanläggningarna ha råd att tillverka snö med ett elpris på 4-6kr/kWh..?

I norra Sverige/Norge kommer det inte vara några problem men alla skidanläggningar i södra Sverige, och de flesta i alperna, är beroende av konstsnö.

Elkostnader för att tillverka snö är en tung post för alla anläggningar. Klarar de årets elpriser som är ca 400% över medel?

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
De får väl sänka vattentemperaturen i simhallen och några grader svalare i stugorna/hotellen. Eller skära på miljonerna till aktieägarna. :LOL:
I Schweiz funkar elmarknaden lite annorlunda, men klart elen kommer bli dyrare. Läser om höjningar mellan 8 och 25 procent. Frågan här är snarare om de har råd att inte göra snö?

PisteCarver

Aktiv medlem
Vintern närmar sig. Men kommer skidanläggningarna ha råd att tillverka snö med ett elpris på 4-6kr/kWh..?

I norra Sverige/Norge kommer det inte vara några problem men alla skidanläggningar i södra Sverige, och de flesta i alperna, är beroende av konstsnö.

Elkostnader för att tillverka snö är en tung post för alla anläggningar. Klarar de årets elpriser som är ca 400% över medel?
Det är ju väldigt intressanta frågor!
I Schweiz funkar elmarknaden lite annorlunda, men klart elen kommer bli dyrare. Läser om höjningar mellan 8 och 25 procent. Frågan här är snarare om de har råd att inte göra snö?
Hur hänger det ihop?
Spotpriset för Schweiz ligger konstant på 7 kr/kWh.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hur hänger det ihop?
Spotpriset för Schweiz ligger konstant på 7 kr/kWh.
Inte så avreglerat gissar jag. Privatkunder kan inte välja leverantör tex., styrs av var man bor. Och de sätter priset fix för ett år i taget. Enda sättet jag kan styra lite är om jag köper "grön" el, bara lokal vattenkraft, eller (billigast traditionellt) mix av vad de får tag på inkl. kärnkraft och fossilel.
Det som verkar göra stor skillnad när de olika bolagen nu sätter priserna för nästa år är hur stor del av elen de har i egen produktion och hur beroende de är av att köpa mer eller mindre el på marknaden.

Företag med högre förbrukning kan även handla direkt på marknaden om jag fattar det hela rätt. Inte orkat läsa in mig i någon större utsträckning.

PisteCarver

Aktiv medlem

Hur stor är elkostnaden för en skidanläggning i förhållande till övriga driftskostnader?
Hur mycket el drar snökanonerna i förhållande till liftarna?

Frågan blir hur många som kommer att ha råd att åka på skidsemester?
Allmän inflation på 10%, maten 15% upp, och om elräkningen går upp med 100.000 per år för en familj i en normalvilla, så blir det nog varken skidsemester eller andra storinköp för de flesta.

Jag tror inte att man kommer att behöva förboka hotell i god tid i Alperna i år, tror att det kommer att finnas många lediga hotellrum. Jag kommer inte att boka förrän precis innan i alla fall.

I Tyskland är elen ännu dyrare än hos oss, men de använder den sällan för att värma upp sina bostäder. De flesta använder gas för det. Hittills billig Putingas som år 2020 kostade 60 öre kWh, nu kostar den 700% mer.

Idag har jag transporterat hem ved, och jag hoppas att jag kommer att lyckas få installerat en luft/vatten värmepump innan vintern.
Och så hoppas jag att min elbil levereras som planerat, och att jag kan få modifierat min laddbox till att stödja V2H, så att jag kan försörja mitt hus med billig el från bilbatteriet. Som det ser ut nu så kommer jag aldrig att använda min laddbox för att ladda bilen - utan det blir tvärtom.

I Sverige äger staten (Vattenfall) den mesta elproduktionen, kan man inte återreglera den och ”spärra in den i Sverige”, och sälja den till medborgarna baserat på produktionskostnader?
Dessa har ju inte förändrats så mycket. Just nu pågår en vansinnig förmögenhetsomfördelning från medborgarna till elproduktionsbolagen.

Vem hade för ett halvår sedan trott att man skulle behöva planera om sitt liv på det här viset?:oops:

a128

Medlem
Finns det tillräckligt med el till liftarna så väntar kalldusch när dom har stäng för dagen, tur man bor i lägenhet uppvärmd med fjärrvärme, det blir som vanligt inrikes anläggning för min del, har ej testat Orsa grönklitt innan då den enda skiduthyrningen på orten vill har 1200:- i hyra för 4 dagar, men med egen utrustning hamnar man i ett annat läge, snökanonrena får gå natttaxa, mindre utdelning till aktieägarna kommer inte i fråga

:)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Finns det tillräckligt med el till liftarna så väntar kalldusch när dom har stäng för dagen, tur man bor i lägenhet uppvärmd med fjärrvärme, det blir som vanligt inrikes anläggning för min del, har ej testat Orsa grönklitt innan då den enda skiduthyrningen på orten vill har 1200:- i hyra för 4 dagar, men med egen utrustning hamnar man i ett annat läge, snökanonrena får gå natttaxa, mindre utdelning till aktieägarna kommer inte i fråga

:)
Finns det folk här på Freeride forumet som åker till Orsa grönklitt med 145m fallhöjd..?

PisteCarver

Aktiv medlem
Frågan i tråden borde utvidgas till:
Kommer svenska familjer att ha råd att åka på skidsemester i vinter?
Idag går Varberg Energi ut och uppmanar sina kunder att lägga undan 50.000 kr för vinterns elräkningar. Och har man inte de pengarna så bör man redan nu prata med sin bank, säger de (alltså låna pengar för att betala elräkningen).

1661939458080.png

Vi har en ”perfect storm” för en ekonomisk recession som det heter.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Frågan i tråden borde utvidgas till:
Kommer svenska familjer att ha råd att åka på skidsemester i vinter?
Idag går Varberg Energi ut och uppmanar sina kunder att lägga undan 50.000 kr för vinterns elräkningar. Och har man inte de pengarna så bör man redan nu prata med sin bank, säger de (alltså låna pengar för att betala elräkningen).

Visa bilaga 19352
Vi har en ”perfect storm” för en ekonomisk recession som det heter.
Jevlars :oops:
och jag gissar att det ser liknande ut för "medel- Günter" i Tyskland, Nederländerna, England. eller ja, hela europa....

Skidanläggningarna kanske inte behöver spruta någon snö i år - det lär väl knappast komma några turister ändå..?

a128

Medlem
Minst en anläggning kommer att konka, konkurenterna gnuggar nävarna, Den enes död den andres bröd

Anzom

Aktiv medlem
Får väl ändå hoppas att man som skidanläggning inte gamblar med rörligt avtal utan binder det för att kunna räkna på kostnader. Oavsett norden eller alperna. Däremot gissar jag att skidåkning ytterligare tar klivet mot en lyxsport.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jevlars :oops:
och jag gissar att det ser liknande ut för "medel- Günter" i Tyskland, Nederländerna, England. eller ja, hela europa....

Skidanläggningarna kanske inte behöver spruta någon snö i år - det lär väl knappast komma några turister ändå..?
Ja, avreglerad och gemensam europeisk elmarknad och elbörs kanske inte var så smart ändå? För att inte tala om kappan efter vinden politik efter Fukushima...

pd

Aktiv medlem
Minst en anläggning kommer att konka, konkurenterna gnuggar nävarna, Den enes död den andres bröd
Fast så enkelt är det inte. För fasta anläggningar som idrottsarenor och liftar så kan en konkurs bli en ypperlig nystart.

PisteCarver

Aktiv medlem
Får väl ändå hoppas att man som skidanläggning inte gamblar med rörligt avtal utan binder det för att kunna räkna på kostnader. Oavsett norden eller alperna. Däremot gissar jag att skidåkning ytterligare tar klivet mot en lyxsport.
Gambla och gambla, det har historiskt över tid varit billigast med rörligt pris (precis som med räntan).
Vem hade trott att det skulle bli ett storkrig i Europa igen?
Som också har blottlagt den ansvarslösa förändringen av energisystemen i ett antal länder.
Hur kan man sätta sig i en situation där ens lands och folks framtid och välstånd är beroende av något som flödar i en ledning under Östersjön, och där en enväldig diktator i andra änden på ledningen, sitter med handen på kranen.
Frågan borde ställas (och har redan gjorts) till f.d. Bundeskanzler Gerhard Schröder. Men de är ju många fler än så, alla de skyldiga.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Gambla och gambla, det har historiskt över tid varit billigast med rörligt pris (precis som med räntan).
Vem hade trott att det skulle bli ett storkrig i Europa igen?
Som också har blottlagt den ansvarslösa förändringen av energisystemen i ett antal länder.
Hur kan man sätta sig i en situation där ens lands och folks framtid och välstånd är beroende av något som flödar i en ledning under Östersjön, och där en enväldig diktator i andra änden på ledningen, sitter med handen på kranen.
Frågan borde ställas (och har redan gjorts) till f.d. förbundskansler Gerhard Schröder. Men de är ju många fler än så, alla de skyldiga.
Tänker nog mer inför säsongen. Beräkna på tidigare års värden och sen sätta liftkortspris efter det bundna avtal man får. Svindyrt, absolut men värt för att veta kostnaden.

Håller med. Ingen i Sverige har ju förstått varför tyskarna kämpat för att bli bundna till ett fossilt, anti-demokratiskt energislag..

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
snarare behöver skidanläggningarna ha timavtal:
de kan de passa på att köra energislukande snökanoner när det blåser och elpriset är lågt. (fast helst vill de nog köra när det är vindstilla och kallt...)

PisteCarver

Aktiv medlem
Tänker nog mer inför säsongen. Beräkna på tidigare års värden och sen sätta liftkortspris efter det bundna avtal man får. Svindyrt, absolut men värt för att veta kostnaden.

Håller med. Ingen i Sverige har ju förstått varför tyskarna kämpat för att bli bundna till ett fossilt, anti-demokratiskt energislag..
Dyker upp en flash i mitt minne just nu:
Gjorde inte just du @Anzom under förra året en profetia att Putin och Ryssland skulle starta ett storkrig?
Om ja, ser du fler saker i din ”kristallkula”?;)

EDIT:
Har för mig att jag kommenterade ditt väldigt dystra och negativa inlägg på ett lite hånfullt sätt. :oops:
Det var i samband med Corona debatten.

PisteCarver

Aktiv medlem
de kan de passa på att köra energislukande snökanoner när det blåser och elpriset är lågt. (fast helst vill de nog köra när det är vindstilla och kallt...)
Det blir tyvärr inte billigt längre när det blåser i EO 3 och 4.
Ledningarna över Östersjön har för hög kapacitet och ledningarna mellan norra och södra Sverige har för låg kapacitet.
Det krävs elproduktion i södra Sverige, som överstiger ”suget” i ledningen söderut. Då får vi normala svenska priser här också.

Förra veckan la jag upp en bild på den stora vindkraftparken Lillgrund vid Öresundsbron. Den har en maxeffekt på 110 MW, vilket motsvarar 10% av en Ringhalsreaktor.

Anzom

Aktiv medlem
Dyker upp en flash i mitt minne just nu:
Gjorde inte just du @Anzom under förra året en profetia att Putin och Ryssland skulle starta ett storkrig?
Om ja, ser du fler saker i din ”kristallkula”?;)

EDIT:
Har för mig att jag kommenterade ditt väldigt dystra och negativa inlägg på ett lite hånfullt sätt. :oops:
Det var i samband med Corona debatten.
Haha jo.. det var en sån grej som låg i loopen inför förra vintern som jag trodde skulle påverka. Trodde kanske mer på en direkt påverkan, vilket ju det här på något sätt ändå blivit. Ska hålla kontakten öppen :)

fredw

Aktiv medlem
Ja och samma med liftarna. det ryktas att VM-8ans och gondolens nya öppettider blir 02:17 till 04:36 ( om det inte blåser)… Ta med pannlampa.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja och samma med liftarna. det ryktas att VM-8ans och gondolens nya öppettider blir 02:17 till 04:36 ( om det inte blåser)… Ta med pannlampa.
Åre ligger i Elområde 2, där kan liftarna gå dygnet runt.
Värre blir det för Idre, Sälen och Branäs i Elområde 3.
Elpriset är mellan 10 och 20 ggr högre där.

Anzom

Aktiv medlem
Den här mandatperioden borde bli den slutgiltiga stöten för nuvarande regerings bristfälliga energipolitik. Om man inte klarar att förse sitt land med el, så borde man se över sitt hus.

Banaregering har skapat en bananrebublik.

"Risken för att det blir mörkt hos svenska hushåll och företag i södra delarna av landet när efterfrågan på el är som allra störst i vinter har ökat, bland annat på grund av problemen vid kärnkraftverket Ringhals. Det meddelar Svenska Kraftnät i ett pressmeddelande.

Risken för effektbrist har gått från låg till reell, enligt myndigheten.

– Vi har gått från låg till reell risk, vilket innebär att vi kan tvingas koppla bort elanvändare i vinter, säger Erik Ek, strategisk driftchef, Svenska kraftnät, i ett pressmeddelande.

Det kan röra sig om mellan 200-600 MW (megaWatt) under en vinterdag med maxbelastning – vilket motsvarar som mest två procent av den totala elförbrukningen i Sverige,

– I de flesta fall ser vi att bristen skulle ske i södra Sverige och därför är också risken för bortkoppling större där, säger Erik Ek."

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Den här mandatperioden borde bli den slutgiltiga stöten för nuvarande regerings bristfälliga energipolitik. Om man inte klarar att förse sitt land med el, så borde man se över sitt hus.

Banaregering har skapat en bananrebublik.
Precis så är det.
Elförsörjningen är livsviktig infrastruktur precis som sjukvård och ett fungerande väg- och transportnät.
Tyvärr verkar inte halva befolkningen tycka att det är så viktigt att det kräver ett ansvarsutkrävande. Går ju inte att förstå.:rolleyes:

Synd att inte valet är den 11 februari i stället.
Kanske krävs det för vissa att det blir kallt och mörkt i lägenheten, och att glassen smälter i frysen. Och att arbetsgivaren meddelar att man avvecklat verksamheten och sagt upp personalen…

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Åre ligger i Elområde 2, där kan liftarna gå dygnet runt.
Värre blir det för Idre, Sälen och Branäs i Elområde 3.
Elpriset är mellan 10 och 20 ggr högre där.
anläggningarna Idre, Sälen och Branäs är lönsamma massturistorter, så det är nog inga större problem.

frågan är hur mindre anläggningar resonerar när kylan kommer:
ska man våga spruta dyr snö som riskerar att smälta ned vecka efter..?

Gäller även anläggningar i Södra Norge och Alperna som redan innan har svag lönsamhet.

ex Norska Röldal skrev på sin Facebook härom veckan: "elräkningen för Juli landade på 54,000 nok. Det enda som var igång var två frysboxar, en lampa och en webcam".
Vad landar deras elräkning på i nov-dec när kanonerna går..?

PisteCarver

Aktiv medlem
ex Norska Röldal skrev på sin Facebook härom veckan: "elräkningen för Juli landade på 54,000 nok. Det enda som var igång var två frysboxar, en lampa och en webcam".
54.000 för en månads el till två frysboxar och lampa…
Hur stora frysboxar och lampa har de där? :unsure:
En normal frysbox drar mindre än en kWh per dygn.

Hur som helst, de har i tre av de fem norska elområdena dyrare el än i södra Sverige.
I Europa är det endast Elområde 3 och 4 i Norge, och 1 och 2 i Sverige som har billig el nu.

EDIT:
Jag har hört att norska staten har infört ett högkostnadsskydd som går in och tar 80% av alla kostnader över 70 öre per kWh.
Har dock inte kollat upp om det stämmer.

a128

Medlem
hade ett gammal kylskåp i min nuvarnade lägenhet när jag flyttade in 2002, elräkning på ca 6000:-/år, bytte ut det mot ett nytt och mer än halverade räkningen

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Låter som att de skulle behöva ta in en expert som letar upp gömda strömslösare. Läste om en expert här som hittade parkeringsvärme som var på dygnet runt även på sommaren, serverrum där ACn och elementen jobbade mot varandra osv.

Hur som helst, de har i tre av de fem norska elområdena dyrare el än i södra Sverige.
I Europa är det endast Elområde 3 och 4 i Norge, och 1 och 2 i Sverige som har billig el nu.
Du menar EU? ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Låter som att de skulle behöva ta in en expert som letar upp gömda strömslösare. Läste om en expert här som hittade parkeringsvärme som var på dygnet runt även på sommaren, serverrum där ACn och elementen jobbade mot varandra osv.

Du menar EU? ;)
Njae… även Schweiz har varje dag ett elspotpris på ca 7 kr/kWh.
Det är vad elen kostar, vad sedan respektive regering subventionerar är en annan sak.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Njae… även Schweiz har varje dag ett elspotpris på ca 7 kr/kWh.
Det är vad elen kostar, vad sedan respektive regering subventionerar är en annan sak.
Jaha, ok. Kanske annat förbrukningsmönster här då. Hörde senast i morse att ett normalt hushåll här får räkna med 1-2 CHF/dag för ström. Så hur svenska hushåll kommer upp i flera tusen SEK/månad är lite konstigt. Fast det är klart, ska man ladda bilen, värma huset, poolen, bastun och varmvattnet med el så springer det iväg.

Kollade just min leverantörs prisberäkningsverktyg för nästa år. Ser ut som att jag kommer ha elräkning på ca. 500 kr/månad.

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Jaha, ok. Kanske annat förbrukningsmönster här då. Hörde senast i morse att ett normalt hushåll här får räkna med 1-2 CHF/dag för ström. Så hur svenska hushåll kommer upp i flera tusen SEK/månad är lite konstigt. Fast det är klart, ska man ladda bilen, värma huset, poolen, bastun och varmvattnet med el så springer det iväg.

Kollade just min leverantörs prisberäkningsverktyg för nästa år. Ser ut som att jag kommer ha elräkning på ca. 500 kr/månad.
Men du har fjärrvärme (liksom jag har)?

PisteCarver

Aktiv medlem
Jaha, ok. Kanske annan förbrukningsmönster här då. Hörde senast i morse att ett normalt hushåll här får räkna med 1-2 CHF/dag för ström. Så hur svenska hushåll kommer upp i flera tusen SEK/månad är lite konstigt. Fast det är klart, ska man ladda bilen, värma huset, poolen, bastun och varmvattnet med el så springer det iväg.

Kollade just min leverantörs prisberäkningsverktyg för nästan år. Ser ut som att jag kommer ha elräkning på ca. 500 kr/månad.
Men vad betalar du per kWh då?
Och vad skulle du få betala om du tecknar ett nytt avtal idag?
Spotpriset i morgon för Schweiz ligger på 0,628 Euro/kWh, och sedan tillkommer ju moms, skatt och nätavgifter, och även om skatterna är lägre i Schweiz än i Sverige så kan jag inte se att en kWh i Schweiz skulle kunna kosta under 7 kr utan statliga subventioner, eller om man sedan tidigare har ett avtal med bundet pris.

En normal svensk familjevilla från 60- 70-talet förbrukar ungefär 20.000 kWh per år för värme, varmvatten och hushållsel.
Det blir med dagens priser i EO 3 och 4 (inkluderat moms, energiskatt och nätavgift) ca 7-8 kr/kWh, vilket ger ca 140-160.000 kr per år.

Jag har en hyfsat isolerad mellangammal villa, och kör en luft/luft värmepump, men skulle få svårt att komma ner under 20.000 kWh utan att drastiskt ändra levnadsförhållandena.
Med en modern luft/vatten värmepump skulle jag kunna komma ner till 13.000 till 15.000 kWh per år.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Men vad betalar du per kWh då?
Och vad skulle du få betala om du tecknar ett nytt avtal idag?
Spotpriset i morgon för Schweiz ligger på 0,628 Euro/kWh, och sedan tillkommer ju moms, skatt och nätavgifter, och även om skatterna är lägre i Schweiz än i Sverige så kan jag inte se att en kWh i Schweiz skulle kunna kosta under 7 kr utan statliga subventioner, eller om man sedan tidigare har ett avtal med bundet pris.

En normal svensk familjevilla från 60- 70-talet förbrukar ungefär 20.000 kWh per år för värme, varmvatten och hushållsel.
Det blir med dagens priser i EO 3 och 4 (inkluderat moms, energiskatt och nätavgift) ca 7-8 kr/kWh, vilket ger ca 140-160.000 kr per år.

Jag har en hyfsat isolerad mellangammal villa, och kör en luft/luft värmepump, men skulle få svårt att komma ner under 20.000 kWh utan att drastiskt ändra levnadsförhållandena.
Med en modern luft/vatten värmepump skulle jag kunna komma ner till 13.000 till 15.000 kWh per år.
Jag bor ju i lägenhet där värme och varmvatten kommer från lokalvärme (som fjärrvärme men lokalt här i närmsta kvarteren), så deras kalkyl kom fram till ca.1800 kWh/år.
Från nästa år betalar jag 32,59 rappen (dvs ca. 3,50 SEK) per kWh, inklusive nätavgift och moms. Billigaste varianten ("smutsig el") går på 28,28 rappen/kWh. Här höjer de 25% till nästa år, så runt 26 rappen/kWh nu.
Självklart betalar jag via Nebenkosten på hyran för värme och varmvatten ovanpå elen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag bor ju i lägenhet där värme och varmvatten kommer från lokalvärme (som fjärrvärme men lokalt här i närmsta kvarteren), så deras kalkyl kom fram till ca.1800 kWh/år.
Från nästa år betalar jag 32,59 rappen (dvs ca. 3,50 SEK) per kWh, inklusive nätavgift och moms. Billigaste varianten ("smutsig el") går på 28,28 rappen/kWh. Här höjer de 25% till nästa år, så runt 26 rappen/kWh nu.
Självklart betalar jag via Nebenkosten på hyran för värme och varmvatten ovanpå elen.
Då är priset subventionerat av någon, ifall inte det är så att alla hushållsavtal tecknas med fastprisavtal långt i förväg.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då är priset subventionerat av någon, ifall inte det är så att alla hushållsavtal tecknas med fastprisavtal långt i förväg.
Kan man ju kalla det. Jag ser det som att allmännyttiga företag gör sitt jobb och låter deras kunder ta del av att de kan producera el betydligt billigare än vad de kan köpa andras el för på marknaden.
Tyvärr har man ju känslan i Sverige att kommunala och statliga elbolag bara har ett mål: maximal vinst att slussa vidare till ägarna. Är väl så regeringen planerar att finansiera de 90 Mdr subventionerna till elkonsumenterna... :rolleyes:

Edit: Och ja, finns bara fastprisavtal för privata.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Tyvärr har man ju känslan i Sverige att kommunala och statliga elbolag bara har ett mål: maximal vinst att slussa vidare till ägarna. Är väl så regeringen planerar att finansiera de 90 Mdr subventionerna till elkonsumenterna... :rolleyes:
Nja, så länge elmarknaden är avreglerad och olika länders elnät är sammankopplade, så sätts priset på en elbörs ungefär som på aktiebörsen. Elen flyter dit där det högsta priset finns och det blir då också styrande för vad andra får betala.
EO 1 och 2 i Sverige producerar ju mer än vad som kan förbrukas inom området och också mer än vad ledningarna ut ur området kan transportera, och då faller ju priset. Elen som produceras måste förbrukas.
Sen kan man ju ifrågasätta det lämpliga i att ha en livsviktig infrastruktur avreglerad på en fri marknad.
Tänk dig att vi avreglerar vägnätet och det var trafikrusning på morgonen och det kostade 4.000 kr att köra genom vägtullen in i Stockholm City.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp