Elpriset: vilka skidanläggningar har råd med konstsnö?

pd

Aktiv medlem
En debattartikel med en del intressanta uppgifter om att Vattenfall 2012 planerade för att bygga Ringhals 5 och 6. Hade kunnat stå nästan färdiga idag om inte ...

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Apropå det just diskuterade temat dök det precis upp en intressant nyhet:

Vilket skitsystem de lyckats få på plats, hade inte koll på det.😨🤯 Låter ju som att Schweiz har friheten att redan göra något liknande som "Bekenmodellen". Kan skydda inhemska kunderna från löjligt höga priser på europeiska marknaden även om Frankrike skulle råka sälja el dyrare till Tyskland via ledningar här...

KaitsuH

Aktiv medlem
Vilket skitsystem de lyckats få på plats, hade inte koll på det.😨🤯 Låter ju som att Schweiz har friheten att redan göra något liknande som "Bekenmodellen". Kan skydda inhemska kunderna från löjligt höga priser på europeiska marknaden även om Frankrike skulle råka sälja el dyrare till Tyskland via ledningar här...
Finska spjutkastning legenden Seppo Räty sade redan 1993 efter Stuttgart VM: "Saksa on paska maa!" Tyskland är ett skitt land. (Seppo Räty världsmästare 1987 i Roma, silver i Olympiska spelen i Barcelona 1992 och brons 1996 i Atlanta)

PisteCarver

Aktiv medlem
Nja, jag är tveksam. Spotpriserna är faktiskt lika höga i Schweiz som i EU. Med dina elpriser så måste ni ha någon annan form av subventioner.
Fast det är ju klart, ni behöver inte fråga andra länder om ni t ex vill införa ”Bekenmodellen”.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ska bli spännande att se var elen till alla Teslor ska komma ifrån i vinter.
Alternativet står mellan asdyr soppa eller avstängda stolpar...

"Du ska inte äga någonting och vara lycklig." WEF får igenom sina ideal tidigare än väntat.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nja, jag är tveksam. Spotpriserna är faktiskt lika höga i Schweiz som i EU. Med dina elpriser så måste ni ha någon annan form av subventioner.
Fast det är ju klart, ni behöver inte fråga andra länder om ni t ex vill införa ”Bekenmodellen”.
EU-reglerna kan de nog skit i ja. Står ändå vid mitt uttalande förut. Bolagen här säljer inte till sina kunder via elbörsen, de säljer direkt och med de låga produktionskostnader de har för egen produktion ka de jämna ut de högre priserna när de vid toppförbrukning måste köpa från andra. Plus som sagt: inte giriga ägare som tvingar dem att suga ut kunderna medan de skyller på "marknaden".

Finns väl bundna avtal i Sverige också för övrigt? Men varit oattraktivt för kunderna för bolagen har haft orimliga marginaler för att hålla ägarna nöjda?

PisteCarver

Aktiv medlem
EU-reglerna kan de nog skit i ja. Står ändå vid mitt uttalande förut. Bolagen här säljer inte till sina kunder via elbörsen, de säljer direkt och med de låga produktionskostnader de har för egen produktion ka de jämna ut de högre priserna när de vid toppförbrukning måste köpa från andra. Plus som sagt: inte giriga ägare som tvingar dem att suga ut kunderna medan de skyller på "marknaden".

Finns väl bundna avtal i Sverige också för övrigt? Men varit oattraktivt för kunderna för bolagen har haft orimliga marginaler för att hålla ägarna nöjda?
Jag vet ju inte hur elmarknaden fungerar i Schweiz, den kanske inte är avreglerad?
I Sverige är det i alla fall så att inga elhandelsbolag kan sälja till kunderna under marknadspris - då skulle de gå i konkurs. Elhandelsbolagen måste handla upp elen på marknaden, lägga på sitt påslag och sedan sälja vidare till kunden. Tecknar man ett fast 5-års avtal så handlar elbolaget upp elen enligt 5-års terminen. Det är ju ungefär samma som räntemarknaden, bankerna och huslånen.
Har man rörligt pris så följer kundpriset spotpriset plus elhandelsbolagets påslag.

Efter avregleringen är elbolagen juridiskt uppdelade i elnätsbolag och elhandelsbolag.

Senast ändrad:

a128

Medlem
Ställde en fråga till Orsa Grönklitt:
Hej
om jag bokar boende för vinterperioden hur stor är risken att man måste duscha kallt efter en lång dag i backen i vinter med tanke på begränsningarna på tex. putins gas ?
Hälsningar Xxxxxxx

och fick följande svar:
Hej Xxxxxxx!
Det är inget som vi planerar att stänga av, så du kan förvänta dig varmvatten. Blir det någon mer händelse som gör att vi måste stänga av kommer information att gå ut om det, men troligtvis inte. Önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning/Kind regards
Xxxx
Innesäljare Grönklittgruppen

sist men inte minst så vill jag komma med ett spartips från Norge:
om man får tevatten över så kan man frysa in det för att senare använda det

:)

Kungpulan

Aktiv medlem
Intressant diskussion.
Har siktet inställt på Saalbach för första gången, om jag inte minns fel claimar att de har 100 procentig täckning med konstsnö om snön uteblir. Ska dit i mitten av januari men det kanske är läge att tänka om? . De har väl ett ok trackrecord för snödjup men det är ju inte direkt val d'isere och liknande som aldrig/sällan lider av snöbrist.

MKOL

Aktiv medlem
Skistar inför ett EL-tillägg på 79 kr/dag men erbjuder samtidigt möjligheten att teckna kilowattkortet som kostar 1500 kr/säsong. Kan tyckas saftigt men då är det värt att tänka på att med kilowattkortet ingår som bonus hela 60 min mobilladdande per dag!

rodney_piston

Aktiv medlem
Jag har sett debatter där stugägare som inte har bundet elpris vägrar hyra ut lågprisveckor.

Många som hyr har ju på bastu, golvvärme och torkskåp dygnet runt. Visserligen eldar samma kategori upp en kubik ved när de gör mysbrasor. Det blir lite varmt men det är ju bara att öppna balkong och entredörr och vädra.

Får man in 3000 kr på en lågprisvecka så vete fasen om det är värt slitaget om förtjänsten blir plus minus noll.

Koppelman

Aktiv medlem
Lösningen är deposition och återbetalning efter avläs av elmätare
:)
Visst men är konkurrensen så hård lågprisveckor att du får det uthyrt då? Tveksamt. Jag hade personligen inte hyrt en stuga en lågprisvecka om stugägaren hade som motkrav att läsa av elmätaren innan återbetalning av deposition, men beror väl förstås på hur många kWh som avtalas också. Dock inget man generellt vill oroa/bry sig över på en fjällsemester.

Denna vinter lär inte vara stugägarnas eller skidanläggningarnas markad. Utan risken är nog att många stannar hemma.

a128

Medlem
Denna vinter lär inte vara stugägarnas eller skidanläggningarnas markad. Utan risken är nog att många stannar hemma.

En del kommer med stor sannorlikhet att åka till en svensk skidaläggning istället för alperna och kanske undkomma evt. kalldusch

:giggle:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
En del kommer med stor sannorlikhet att åka till en svensk skidaläggning istället för alperna och kanske undkomma evt. kalldusch

:giggle:
Mer troligt att hotellen i alperna kommer gapa tomma med låga priser som följd .

Det gnälls ju över elpriset här i Sverige- med i resten av EU är det betydligt värre. Har svårt att se hur Britter, Tyskar mfl kommer ha råd med skidsemester i vinter

a128

Medlem
Kalldusch på gym och tomma simbassänger i Tyskland är nu realitet:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Norska Voss har gått ut med lugnande besked att de säkrat elpris och kommer köra snökanonerna som vanligt (tydligen många oroliga som hört av sig)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
En grej jag tänkte på när jag sett hur dåligt fyllda vattenkraftmagasinen är på vissa ställen: vilka skidorter kommer ha risk att inte ha vatten att köra kanonerna med? Italien har ju varit extremt torrt sen december, hur ser det ut i deras vattendammar? :oops::unsure:

Anzom

Aktiv medlem
Får väl ändå hoppas att man som skidanläggning inte gamblar med rörligt avtal utan binder det för att kunna räkna på kostnader. Oavsett norden eller alperna. Däremot gissar jag att skidåkning ytterligare tar klivet mot en lyxsport.

Tydligen 4 års bindningstid. Så ser ok ut i vinter mao.

rodney_piston

Aktiv medlem
Kanonerna borde ju dra en del. Men hur mycket drar spjuten? Tog den här bilden i Kläppen i somras, gjutjärnsrör, drygt 20 cm i diameter. Måste vara en rejäl vattenreservoar uppe på berget.

Jag gissar att det blir ett hyffsat tryck utan pump men ser här att man behöver skjutsa på extra med någon form av jättekompressor. https://www.pamline.com/alpinal det är en intressant film en bit ner som visar hur det går till. (Är man allergisk mot dålig skidåkningsteknik så kan man FFa några minuter i början av filmen)

Sen måste det väl vara kallare för spjut än kanon?

Har vi någon snöläggare som vet?
Enligt den här artikeln så går det nu åt en sjundedel av den elmängd som förbrukades för 40 år sedan när man tillverkar snö. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/nu-ska-skidanlaggningarna-bli-fossilfria

Sen om det tillverkades lika mycket snö för 40 år sedan låter vi vara osagt.

Pistmaskiner ska ju vara rejält törstiga. Vet inte hur priset på biodiesel påverkas av omvärlden.

Bilagor

• IMG_20220803_173744.jpg
    IMG_20220803_173744.jpg
    928.5 KB · Besök: 15
Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Frågan är också om elbolagen kommer att respektera de långa bundna avtal som de ingått. Det viskas ju om "force majeure"...

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Frågan är också om elbolagen kommer att respektera de långa bundna avtal som de ingått. Det viskas ju om "force majeure"...
Jo, men vilka bolag kan komma undan med det? Kan ju bara vara bolag med väldigt liten egen produktion? Alla andra får ju sin billigt producerade el såld till överpris och gör löjliga vinster. Fick en ju att baxna när det kom ett utspel med garantier för elbolagen, men var väl bara försök till valfläsk... :rolleyes:

PisteCarver

Aktiv medlem
Jo, men vilka bolag kan komma undan med det? Kan ju bara vara bolag med väldigt liten egen produktion? Alla andra får ju sin billigt producerade el såld till överpris och gör löjliga vinster. Fick en ju att baxna när det kom ett utspel med garantier för elbolagen, men var väl bara försök till valfläsk... :rolleyes:
Du kan inte säga så om ”elbolag” generellt, du blandar ihop begreppen.
Marknaden i Sverige är sedan avregleringen uppdelad i elproduktionsbolag, elnätsbolag och elhandelsbolag. Detta gäller även för Vattenfall t ex som är uppdelat så. De är juridiskt olika bolag.
Elhandelsbolagen (som säljer energin) tjänar ingenting på de höga priserna, de måste handla upp elen på spotmarknaden.
Elnätsbolagen säljer inte el, de tar betalt för att transportera el och de äger kraftnäten. De är genom sin koncessionsrätt egentligen ”monopolbolag” med livegna kunder (man kan som kund inte byta nätleverantör). Dessa bolag tjänar alltid pengar och kan i teorin sätta vilka priser de vill. Det finns en översynsmyndighet som ska hålla dessa monopolföretag inom rimliga gränser (fungerar väl sådär).
Sen har vi då produktionsbolagen där Vattenfall (staten) är dominerande. Här görs de största vinsterna just nu.

EDIT:
Nu spekulerar jag, men de bolag som vill häva bundna avtal kanske är några elhandelsbolag som har sålt fasta avtal till kunderna, men inte själva säkrat upp samma mängd el på terminsmarknaden. Då måste de nu köpa in dyrt på spotmarknaden och sälja billigt till kunderna.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Du kan inte säga så om ”elbolag” generellt, du blandar ihop begreppen.
Marknaden i Sverige är sedan avregleringen uppdelad i elproduktionsbolag, elnätsbolag och elhandelsbolag. Detta gäller även för Vattenfall t ex som är uppdelat så. De är juridiskt olika bolag.
Elhandelsbolagen (som säljer energin) tjänar ingenting på de höga priserna, de måste handla upp elen på spotmarknaden.
Elnätsbolagen säljer inte el, de tar betalt för att transportera el och de äger kraftnäten. De är genom sin koncessionsrätt egentligen ”monopolbolag” med livegna kunder (man kan som kund inte byta nätleverantör). Dessa bolag tjänar alltid pengar och kan i teorin sätta vilka priser de vill. Det finns en översynsmyndighet som ska hålla dessa monopolföretag inom rimliga gränser (fungerar väl sådär).
Sen har vi då produktionsbolagen där Vattenfall (staten) är dominerande. Här görs de största vinsterna just nu.
Har inte koll på avregleringen exakt, men finns väl knappast någon lag som tvingat Vattenfall att dela det i olika bolag? Vet från min egen bransch, dela olika verksamheter i olika bolag gör man bara av en anledning: skatteplanering. Antar att alla delarna av Vattenfall officiellt ägs av ett Holding i NL eller IE också? ;) Eller har de lyckats stänga den luckan i EU? :unsure:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
EDIT:
Nu spekulerar jag, men de bolag som vill häva bundna avtal kanske är några elhandelsbolag som har sålt fasta avtal till kunderna, men inte själva säkrat upp samma mängd el på terminsmarknaden. Då måste de nu köpa in dyrt på spotmarknaden och sälja billigt till kunderna.
Så är det ju helt säkert. De har visat grafik här var priserna stiger mest nästa år, är just på de ställen där bolagen har liten egen produktion och samtidigt chansat och inte säkrat långt nog fram i tiden och nu alltså måste köpa in dyrt.
Känner en som brukade jobba hos ett rätt stort energibolag som trader på elmarknaden, med historierna han berättat om hur de försöker spekulera och vinstmaximera är man inte heller förvånad att marknaden gått åt skogen.
Jo, så är det.
Men sen finns det ju moderbolag ovanför det.
Oh, fan. Så dumt så att klockorna stannar ju, men kanske var naivt att tro annat om EU. :LOL:

PisteCarver

Aktiv medlem
Oh, fan. Så dumt så att klockorna stannar ju, men kanske var naivt att tro annat om EU. :LOL:
Nja, jag tror att det hänger samman med att efter avregleringen så kunde man som kund själv byta elleverantör, men inte nätleverantör, och då måste det vara skilda bolag.

I övrigt är jag en hängiven EU-vän (trots en del brister inom den organisationen). ;)

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nja, jag tror att det hänger samman med att efter avregleringen så kunde man som kund själv byta elleverantör, men inte nätleverantör, och då måste det vara skilda bolag.

I övrigt är jag en hängiven EU-vän (trots en del brister inom den organisationen). ;)
Får man alltså separata räkningar för förbrukningen och nätet? Förutsatt att man valt olika leverantörer dvs. Eller kanske tom om man har samma moderbolag, är som du sa olika bolag som säljer nät och el? EU älskar ju byråkrati, så antar att det funkar så, snarare än att elleverantörerna samarbetar med nätleverantörerna för att förenkla... :rolleyes:

Jag tror EU totalt sett har varit bra för Sverige, men väldigt glad att jag bor utanför EU. :LOL:

Edit: lite väl off-topic igen, så ignorera gärna istället för att svara. :)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Får man alltså separata räkningar för förbrukningen och nätet?
Ja, alltid.
Jag tror EU totalt sett har varit bra för Sverige, men väldigt glad att jag bor utanför EU. :LOL:
Håller inte med, det är väldigt bra att kunna köra över gränsen med bilen full av vinlådor utan att behöva oroa sig för tullen.🍷;)

För företagen är det en enorm fördel. Lika lätt att göra affärer i Portugal som med grannbyn hemma i ”Svedala”.

fredw

Aktiv medlem
EDIT:

Jag tror det är ungefär så. Och en del av dessa elhandelsbolag kan komma att riskera konkurs. Då kan det, även om det svider, möjligen vara en fördel även för kunderna att få sitt fina billiga långtidsavtal omförhandlat till ett dyrare, om alternativet är att man står där med ett fint el-avtal med ett företag som inte längre finns. Osmakligt surt äpple, men det kan bli en realitet.

Napalmen81

Ny medlem
Vintern närmar sig. Men kommer skidanläggningarna ha råd att tillverka snö med ett elpris på 4-6kr/kWh..?

I norra Sverige/Norge kommer det inte vara några problem men alla skidanläggningar i södra Sverige, och de flesta i alperna, är beroende av konstsnö.

Elkostnader för att tillverka snö är en tung post för alla anläggningar. Klarar de årets elpriser som är ca 400% över medel?
Ja, högre än i fjol. Men dessa kunder har ju effekt abb. som dom har ganska förmånliga priser på än om du är sketen privatkund. Samtidigt ligger de flesta anläggningar i omr2, där är kostnade inte superhög.
Men som sagt, mer än i fjol.

Napalmen81

Ny medlem
Får man alltså separata räkningar för förbrukningen och nätet? Förutsatt att man valt olika leverantörer dvs. Eller kanske tom om man har samma moderbolag, är som du sa olika bolag som säljer nät och el? EU älskar ju byråkrati, så antar att det funkar så, snarare än att elleverantörerna samarbetar med nätleverantörerna för att förenkla... :rolleyes:

Edit: lite väl off-topic igen, så ignorera gärna istället för att svara. :)
Självklart får det vara samma bolag. Men en producent får inte äga nät, däremot får nätägare sälja ström.
Men kanske missuppfattar.

PisteCarver

Aktiv medlem
Självklart får det vara samma bolag. Men en producent får inte äga nät, däremot får nätägare sälja ström.
Men kanske missuppfattar.
Det är inte juridiskt samma bolag.
Om du t ex har EON på både el och nät, så får du nätfakturan från EON’s nätbolag och energifakturan från EON’s elhandelsbolag.

Det är uppdelat så för att du ska kunna välja en annan energileverantör medan du fortfarande har EON som nätleverantör.

David_K_J

Medlem
Vallåsen måste tyvärr ställa in säsongen. Synd, det har varit en kul grej att ta ett par fredagkvällar där innan danskarna hunnit på plats…

Anzom

Aktiv medlem

Södra Sveriges största fjäll, Isaberg har lite olika tankar kring lösningar i vinter men klarar inte trippelhöjning av elpriser. Klippa gräset kortare bla. Trist vinter att vänta i söder.. även för längdåkare. Gissningsvis blir detta ett större stålbad för svenska skidorter, skidbutiker än corona var.

Jonas300

Ny medlem
Kanonerna borde ju dra en del. Men hur mycket drar spjuten? Tog den här bilden i Kläppen i somras, gjutjärnsrör, drygt 20 cm i diameter. Måste vara en rejäl vattenreservoar uppe på berget.

Jag gissar att det blir ett hyffsat tryck utan pump men ser här att man behöver skjutsa på extra med någon form av jättekompressor. https://www.pamline.com/alpinal det är en intressant film en bit ner som visar hur det går till. (Är man allergisk mot dålig skidåkningsteknik så kan man FFa några minuter i början av filmen)

Sen måste det väl vara kallare för spjut än kanon?

Har vi någon snöläggare som vet?
Enligt den här artikeln så går det nu åt en sjundedel av den elmängd som förbrukades för 40 år sedan när man tillverkar snö. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/nu-ska-skidanlaggningarna-bli-fossilfria

Sen om det tillverkades lika mycket snö för 40 år sedan låter vi vara osagt.

Pistmaskiner ska ju vara rejält törstiga. Vet inte hur priset på biodiesel påverkas av omvärlden.
1-8 kWh per kubik snö beroende på vilken typ av snökanon och temperatur

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Nu har vi hört om en del anläggningar i södra Sverige som kommer hålla stängt i vinter.
Men hur ser det ut i alperna?
Jag har hört rykten att flera mindre skidanläggningar beslutat att hålla stängt i vinter. Någon som har mer info?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp