Elpriset: vilka skidanläggningar har råd med konstsnö?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu har vi hört om en del anläggningar i södra Sverige som kommer hålla stängt i vinter.
Men hur ser det ut i alperna?
Jag har hört rykten att flera mindre skidanläggningar beslutat att hålla stängt i vinter. Någon som har mer info?
Inte hört något här. Var uppe och köpte säsongskortet idag i Engelberg, de hade uppdaterat en klausul de la till ifall de var tvungna att stänga pga covid till att även täcka eventuell stängning pga elbrist.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu har vi hört om en del anläggningar i södra Sverige som kommer hålla stängt i vinter.
Men hur ser det ut i alperna?
Jag har hört rykten att flera mindre skidanläggningar beslutat att hålla stängt i vinter. Någon som har mer info?
Googlade lite på Österrike men kunde inte hitta jättemycket info, mer än att det är en allmän oro för elpriserna.
Ett exempel fanns (artikel från 11 aug): Nassfeld som är ett lite mindre skidområde förbrukade förra säsongen 9.000 MWh och betalade 351.000 Euro för det.
Nu räknade man med 270 Euro per MWh = 0,27 Euro/kWh (vilket förstås kan bli ännu högre), och det skulle i så fall kosta 2,43 milj Euro.

a128

Medlem
En luttrad ordförande för Karlskrona alpina klubb:

fredw

Aktiv medlem
Risken är nog främst att det kommer att produceras mindre konstsnö. I alperna finns det ju oftast snö under en stor del av säsongen så de stänger väl knappast helt, men det är kanske klokt att undvika att boka i de lägre belägna skidområdena och/ eller sent på säsongen.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Risken är nog främst att det kommer att produceras mindre konstsnö. I alperna finns det ju oftast snö under en stor del av säsongen så de stänger väl knappast helt, men det är kanske klokt att undvika att boka i de lägre belägna skidområdena och/ eller sent på säsongen.
Ja, och kom just att tänka på det när jag tänker tillbaka på säsongen 20/21: kanske välja att inte öppna (dvs pista) vissa pister. 3-4 pister som de aldrig öppnade på Titlis den säsongen. Mest spara diesel, kanske lite för att de hade problem att hitta folk tänker jag. Samma på restauranger, förra året problem att hitta folk i alperna (vi fick höra om det i Flaine i en annan tråd nyligen) i år kanske för att spara ström i kök osv.

lollypop

Ny medlem
Naturligtvis, med denna ekonomiska situation är elpriserna svåra för alla. Alla försöker spara någonstans. Jag kom över en artikel 5 sätt att drastiskt spara om hur man sparar på maten. Jag blev chockad, är det verkligen så illa att man måste knyta bältet så?

PisteCarver

Aktiv medlem
Naturligtvis, med denna ekonomiska situation är elpriserna svåra för alla. Alla försöker spara någonstans. Jag kom över en artikel 5 sätt att drastiskt spara om hur man sparar på maten. Jag blev chockad, är det verkligen så illa att man måste knyta bältet så?
Man kan väl säga så här:
Pga de plötsliga kostnadsökningarna på el- och livsmedelspriser och allmän inflation, så kommer alla familjer som inte gick med minst 40.000-50.000 kr plus per år tidigare, nu att gå med minus i budgeten.
Det är ganska brutalt och kommer självklart att drabba all icke nödvändig konsumtion.

PisteCarver

Aktiv medlem
Läser just att svenska kraftbolag tjänat 19 miljarder mer på elexport hittills i år än under samma tid ifjol...
Det är nog i huvudsak Vattenfall (staten) eftersom de äger den mesta kraftproduktionen. Nu är det upp till den nya regeringen att återbetala pengarna till oss medborgare.

Kungpulan

Aktiv medlem
Det är nog i huvudsak Vattenfall (staten) eftersom de äger den mesta kraftproduktionen. Nu är det upp till den nya regeringen att återbetala pengarna till oss medborgare.
Samma regering som lovade dyrt och heligt att ett högkostnadsskydd skulle vara på plats 1:a november? De hade ju en "samsyn" på "nästan allt".

Kungpulan

Aktiv medlem
Hade du föredragit att de Gröna Khmererna hade haft fortsatt inflytande över energipolitiken?
Ja, absolut framför sänkt akassa för arbetare och skattesänkningar för dom som redan har massor, listan kan göras lång. En högerpolitiker går enbart till jobbet för att berika sig själv och sina polare, för att sedan sparka på de som redan ligger ner.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, absolut framför sänkt akassa för arbetare och skattesänkningar för dom som redan har massor, listan kan göras lång. En högerpolitiker går enbart till jobbet för att berika sig själv och sina polare, för att sedan sparka på de som redan ligger ner.
Sorry, men allt du skriver är bara bullshit och osanning.
Och a-kassan kommer nog att höjas (inte sänkas).
Och vet du, det är inte bara ”arbetare” som har a-kassa, det har alla som arbetar, inkl. företagare. ;)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Samma regering som lovade dyrt och heligt att ett högkostnadsskydd skulle vara på plats 1:a november? De hade ju en "samsyn" på "nästan allt".
Du vet att regeringen inte har tillträtt än?
Märks av motståndare till den kommande regeringen att de planerar köra 4 år av "skulle inte ni fixa det" på saker som tidigare regering skapade, men ni tjuvstartade lite... och avslöjade er. :D

Bultfeber

Aktiv medlem
Man kan ju hoppas i smyg att "någon" spränger elkabeln mot Tyskland och Polen.
Då får vi tillbaka våra låga elpriser.
Det är ju hur som inte vårt fel att dom byggt sig så starkt beroende av Putins gas

PisteCarver

Aktiv medlem
Man kan ju hoppas i smyg att "någon" spränger elkabeln mot Tyskland och Polen.
Då får vi tillbaka våra låga elpriser.
Det är ju hur som inte vårt fel att dom byggt sig så starkt beroende av Putins gas
Håller med på ett sätt, men alla demokratiska länder i Europa måste hålla ihop nu.
Går något rejält snett (Ukraina/Ryssland) så kommer våra planerade skidresor att plötsligt bli fjuttigt oviktiga.

Henke_K

Aktiv medlem
Googlade lite på Österrike men kunde inte hitta jättemycket info, mer än att det är en allmän oro för elpriserna.
Ett exempel fanns (artikel från 11 aug): Nassfeld som är ett lite mindre skidområde förbrukade förra säsongen 9.000 MWh och betalade 351.000 Euro för det.
Nu räknade man med 270 Euro per MWh = 0,27 Euro/kWh (vilket förstås kan bli ännu högre), och det skulle i så fall kosta 2,43 milj Euro.
Vårt lokala elbolag här i byn i Österrike med egen vattenkraft producerar ungefär hälften av elen som används lokalt, resten köper de in på den internationella marknaden. Från december 2021 till september 2022 hade internationella priset stigit med 272%, men vårt elpris höjdes nu ”bara” med 73% tack vare den egna produktionen. Så jag skulle gissa på liknande sätt att de skidorter i ett Gemeinde med lokal vattenkraft har det bättre ställt än de utan i vinter…

PisteCarver

Aktiv medlem
Vårt lokala elbolag här i byn i Österrike med egen vattenkraft producerar ungefär hälften av elen som används lokalt, resten köper de in på den internationella marknaden. Från december 2021 till september 2022 hade internationella priset stigit med 272%, men vårt elpris höjdes nu ”bara” med 73% tack vare den egna produktionen. Så jag skulle gissa på liknande sätt att de skidorter i ett Gemeinde med lokal vattenkraft har det bättre ställt än de utan i vinter…
Då är alltså elmarknaden i Österrike inte avreglerad som i Sverige?
Här kan man inte sälja el billigt (under marknadspris) lokalt.

Henke_K

Aktiv medlem
Då är alltså elmarknaden i Österrike inte avreglerad som i Sverige?
Här kan man inte sälja el billigt (under marknadspris) lokalt.
Har inte nån vidare koll på hur reglerna ser ut här, men mina uppgifter kommer från ett utskick vi fick från elbolaget nu i veckan där de ursäktade sig så mycket för att de var tvungna att höja priset med start i november och förklarade ingående varför..

Rent allmänt verkar man gynna lokalt här med diverse rabatter om man är boende här, vilket kanske inte alltid är okej med EU-regler.

Det är inte juridiskt samma bolag.
Om du t ex har EON på både el och nät, så får du nätfakturan från EON’s nätbolag och energifakturan från EON’s elhandelsbolag.

Det är uppdelat så för att du ska kunna välja en annan energileverantör medan du fortfarande har EON som nätleverantör.
Får man alltså separata räkningar för förbrukningen och nätet?
Ja, alltid.

Min el debiteras med en (1) faktura. Att man kan ha en annan elleverantör än nätägaren är en annan sak men har man samma som i mitt fall (Mälarenergi) kommer allt på samma faktura. Laddade hem en faktura som bevis men gav upp på att avidentifiera den, du får tro på mitt ord

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, alltid.

Min el debiteras med en (1) faktura. Att man kan ha en annan elleverantör än nätägaren är en annan sak men har man samma som i mitt fall (Mälarenergi) kommer allt på samma faktura. Laddade hem en faktura som bevis men gav upp på att avidentifiera den, du får tro på mitt ord
Ja, jag har förstått att det är så om man har ”samma” bolag på både el och nät. Nu är det ju ändå inte samma bolag, de är juridiskt uppdelade i elhandels- och nätbolag, och pengarna du betalar in fördelas enligt fakturan ut till de två bolagen.
De som gör helt sjuka övervinster just nu är elproduktionsbolagen, inte elhandelsbolagen eller elnätsbolagen.
Elhandelsbolagen köper ju sin el på elbörsen (marknadspris).
Eftersom staten äger den mesta elproduktionen (Vattenfall, många kommuner har också elproduktion) så är det ju våra pengar som staten och kommunerna lägger vantarna på (deras elproduktion har ju inte blivit mycket dyrare för dem).
Det är således bara för stat och kommun att återbetala våra pengar.
Hade elproduktionen varit i huvudsak privatägd, så hade det varit mycket svårare för regeringen att ge oss kompensation.
Extrema prishöjningar trots att producenterna inte har fått nämnvärt höjda kostnader, det är ett defekt prissättningssystem som har gått helt bärsärk. Det är inte som gasen som det verkligen har blivit brist på.
Elproduktion är en infrastrukturresurs precis som vägar, skolor och sjukhus. I mitt tycke helt galet att släppa den lös så här vind för våg. Verkligheten nu visar hur fel det var att göra det.

Anzom

Aktiv medlem

Kompis, det går bra nu. Klart Vemdalen ska höja med 9% 😎 Följer bara augusti månads inflation.

fredw

Aktiv medlem

Kompis, det går bra nu. Klart Vemdalen ska höja med 9% 😎 Följer bara augusti månads inflation.

Då höjer de givetvis lönerna för sin personal lika mycket! 🧐😏

PisteCarver

Aktiv medlem
I morgon är spotpriset på el 4,25 kr/kWh i HELA Sverige inkl. Norrland.
Det blir för konsumenten med skatter och avgifter inräknade ca 6,15 kr/kWh.
Skulle det bli snittpris under en vintermånad så hamnar elräkningen i en normalvilla på nästan 20.000 kr/månad.
Huga…..⚡💡💸

Topp