En bitter brat i Beaver Creek

Lowe71

Aktiv medlem
Jon Olssons racingkarriär går allt annat än på räls! Han släpar runt sin douchebag på diverse Europacup och NorAmtävlingar och nu får han inte vara med i World Cup tävlingen i Beaver Creek trots att han åkt dit på egen bekostnad! Ett år kvar till Sochi-OS och det ser ut som Byggmark snart är 50000 kr rikare. Kanske dags för Jon att steka på heltid? http://jon-olsson.com/?p=10517

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Bitter? Konstigt när förbundet inte släpper till tydligen. Varför inte låta samma regler gälla för alla i landslaget?

Skare

Ny medlem
Kan verkligen hålla med Jon, känns för djävligt att stå och titta på i Bäver Bäcken. Samtidigt var Jon bara tredje bästa svensk på EC gs i Levi. Calle Lindh med två pallplatser vore egentligen gjuten. Gissar att han gärna åkt över för egna pengar om han fick åka. Ska de ha ett system där om man pyntar resan får åka? Min åsikt är att SSF tar många tveksamma beslut. Någon sur gammal gubbe för mycket i organisationen, men är ändå inte 100% övertygad att Jon borde fått åka i helgen. Kanske 90%?

GrabsForFun

Ny medlem
Inte så konstigt att han känner så här. Han lämnade ju den del av skidåkningen där man har störst frihet för racingen med alla deras regler och byråkrati eller vad man kallar det.

Lowe71

Aktiv medlem
När ska sponsorerna tröttna på den här 30-årskrissatsningen? Vad i hela friden har Colmar och Red Bull ut av att Jon sladdar in på en 18:de plats i Europacupen i Levi? Sjukt kul iallafall att han håller fast vid Stureplansklicherna fastän karriären dyker! Tycker han skulle satsa sina sponsorpengar på Calle Lindh istället, verkar vara en talang!

Corin

Aktiv medlem
Bitter och bitter, hade jag också varit. Allt annat än raka rör från SSF, och precis som han skriver är det ju inte direkt första gången det händer.

AugustAhlnas

Ny medlem
Lite ironiskt är det ju att han hade kunnat tagit sig till OS om han satsat på Slopestylen. Om bettet bara var tagit sig till OS hade han haft möjlighet till en fuling ;). Nu är han en medioker skidåkare inom två discipliner istället.

Nej, kul att han satsar men det är klart att han inte ska få köra om det finns åkare som är mer kvalificerade för det.

JL76

Aktiv medlem
Pröjsar man sin egen resa och det finns plats är ju förbundet idioter som inte låter någon få tävla.
Många idrottsförbund har surgubbar med svågerpolitik och egna agendor, därför har jag svårt att se det bra med när nåt kommer med i OS t ex.

Utter

Aktiv medlem
Lowe71 sa:
Jon Olssons racingkarriär går allt annat än på räls! Han släpar runt sin douchebag på diverse Europacup och NorAmtävlingar och nu får han inte vara med i World Cup tävlingen i Beaver Creek trots att han åkt dit på egen bekostnad! Ett år kvar till Sochi-OS och det ser ut som Byggmark snart är 50000 kr rikare. Kanske dags för Jon att steka på heltid? http://jon-olsson.com/?p=10517
Det som känns mest bittert är din ton faktiskt. Jag har förståelse för hur SSF tänker, men anser fortfarande att det är ett slöseri att inte låta en åkare på plats åka.

Sen kanske det är dags att läsa sig in på vad ordet "brat" betyder? Jon passar inte in på vare sig den svenska eller den engelska beskrivningen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brat

Lowe71

Aktiv medlem
Utter sa:
Lowe71 sa:
Det som känns mest bittert är din ton faktiskt. Jag har förståelse för hur SSF tänker, men anser fortfarande att det är ett slöseri att inte låta en åkare på plats åka.

Sen kanske det är dags att läsa sig in på vad ordet "brat" betyder? Jon passar inte in på vare sig den svenska eller den engelska beskrivningen.

Du har såklart rätt, Jon är mer en stekare än en brat om man går på wikipedias definition. Jon är väl snarast nyrik och det är nått som inte ses som något positivt bland bratsen, det är gamla pengar som räknas....

FredAsp

Medlem
Till och med en viss brottare fick inte hänga med till OS för den andra hade en favör hos ordföranden.

Om han stripade om sin R8 eller Q7 i svenska flaggan så får han kanske lite gehör.

Utter

Aktiv medlem
Lowe71 sa:
Utter sa:
Lowe71 sa:

Du har såklart rätt, Jon är mer en stekare än en brat om man går på wikipedias definition. Jon är väl snarast nyrik och det är nått som inte ses som något positivt bland bratsen, det är gamla pengar som räknas....
Stekare funkar helt klart bättre, sen om det är positivt eller ej det får läsaren avgöra. Men Jon kan inte heller räknas som nyrik på samma sätt som t ex en ung framgångsrik trader, iom att han tjänat pengarna genom en idrott så tror jag det ses med blidare ögon.

Lowe71

Aktiv medlem

Fråga Greven vad han tycker om nyrika uppkomlingar från Dalarna!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Nu tycks ju iofs. som Freerides medlemmar mest är intresserade av att komma fram till om Jon är en Stekare, Brat eller möjligtsvis en Douchebag...

Intressant är dock följande:

Anders Sundqvist, sportchef på skidförbundet menar att Jon är fel ute i sin kritik.

Till SportExpressen.se säger Sundqvist.

– De regler vi har för att få åka en världscup är att man ska göra topp tre på en Europacup. Han har gjort topp sex som bäst. Den kritik han riktar mot oss har han ju själv fått vara med och ta del av, så att säga.

– Om vi tar Jens Byggmark som exempel. Det är en världsartist, en världsåkare. Han har vunnit VM-silver och har börjat satsa på storslalom. Självklart kör vi honom om vi kan det.

Sundqvist tycker inte heller att argumentet att Olsson redan är där håller.

– Att han betalar sin egen resa betyder inte att han ska få åka. Man köper inte till sig en plats i ett landslag.

Jens, får alltså åka för att han är en "världsartist", skojigt! Trot fortfarande inte förbundet fattat vilken enorm PR Jon kan ge till den Alpina utförsåkningen i Sverige (och världen). De handlar säkert 100 % korrekt efter regelboken men deras affärsmässighet tycks vara lika med noll (0)!

/MM

Tompan14

Ny medlem
Tja, Sundqvist säger ju att reglerna kräver att man har en topp tre placering i EC. Jon vet naturligtvis om detta och väljer därför att lyfta fram konkurrenternas senaste EC-placeringar.

Tanke är naturligtvis att vi ska tycka synd om stackars Jon som inte får åka med när Jens får åka med sin 44:e plats!
Att Jens sedan tidigare har tre EC-segrar och således mer än väl kvalar in till WC nämns inte. Inte heller att den där 44:e platsen kom tre år efter den första WC-segern...

Vidare tycker jag att Sundqvist lyfter fram en väldigt viktig poäng, att man inte köper sig till en plats i ett landslag. Jon väljer att lyfta fram det faktum att han nu bara får stå i målfållan och titta på eftersom han redan är där som huvudargumentet för att han ska få åka. Han gnäller ju inte om att han inte får åka de andra WC-tävlingarna, utan bara den här där han råkar befinna sig på plats.
För mig är det väldigt enkelt, det finns en kvalgräns för att åka WC och Jon har inte nått den än. Ta en pallplacering i EC först, sen kan man börja gnälla om att man inte får åka trots att det finns lediga platser, men innan dess så framstår han bara som en barnunge.

Att deras affärsmässighet är lika med noll håller jag inte med om. Jon kanske kan locka någon tittare eller två, men återigen så är det lätt att glömma bort att vi som gillar lössnö och orörda bergssidor är en klar minoritet. Det enda som fungerar i längden är resultat, inget lockar tittare som guldmedaljer! Sverige stannade inte upp när Ingemar körde för att han var en cool kille med häftig bil och ett eget klädmärke...

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Det är inte synd om Jon ... det är synd om den svenska alpina sporten som inte tar chansen att låta en fixstjärna som Jon få chansen att köra när det finns en ledig plats som ingen annan nyttjar!

Bäste Tompan14! Föklara då för mig vad det finns för affärsmässighet att inte låta Jon köra? För mig är fördelarna uppenbart mycket större än nackdelarna. Jag ser överhuvudtaget inga problem att fylla upp lediga platser med åkare som "råkar" vara på plats oavsett vem som betalt deras resa. Det där med att man inte ska kunna köpa sig till en plats är ... ja, hittar inte ens ord! Alpin tävlingsverksamhet på WC-nivå är ju knappast en ideel verksmahet med amatöridrottare.

/MM

tompelompe

Medlem
Mountain_Man sa:
Det är inte synd om Jon ... det är synd om den svenska alpina sporten som inte tar chansen att låta en fixstjärna som Jon få chansen att köra när det finns en ledig plats som ingen annan nyttjar!

Bäste Tompan14! Föklara då för mig vad det finns för affärsmässighet att inte låta Jon köra? För mig är fördelarna uppenbart mycket större än nackdelarna. Jag ser överhuvudtaget inga problem att fylla upp lediga platser med åkare som "råkar" vara på plats oavsett vem som betalt deras resa. Det där med att man inte ska kunna köpa sig till en plats är ... ja, hittar inte ens ord! Alpin tävlingsverksamhet på WC-nivå är ju knappast en ideel verksmahet med amatöridrottare.

/MM
+1

Tompan14

Ny medlem
För det första så tror jag att vi är många här som överskattar Jons stjärnstatus. Är han namnkunnig bland oss inbitna puderåkare? Absolut! I radhussveriges tv-soffor? Nej, det tror jag faktiskt inte.

Tycker du är helt rätt ute när du säger att WC inte är en ideell verksamhet för amatörer, vi får inte glömma bort att det faktiskt är ett landslag vi pratar om här. I vilket annat landslag kan man ta en plats genom att enbart befinna sig på orten? I vilket annat landslag är din geografiska plats viktigare än dina idrottsprestationer?

För mig är det väldigt enkelt, det finns en klar och tydlig kvalgräns för att få en plats i landslaget, Jon är inte tillräckligt bra för att nå den än.

I det här fallet så fanns det en plats kvar, och en svensk åkare där. Matematiken är enkel, men om man tillåter Jon att utnyttja det här kryphålet en gång, hur motiverar man att det inte får utnyttjas fler gånger och av andra åkare? Vad händer den dagen det finns en plats och fyra åkare? Struntar man i kvalgränsen en gång så blir det väldigt svårt att motivera varför man inte ska göra det nästa gång, och det finns säkert många bland EC-åkarna som gärna vill åka WC även om de får pröjsa för resan själva. Hur säger man nej till en lovande ungdom när man sagt ja till en gammal "föredetting" med bibehållen trovärdighet? Rent teoretiskt, vad skulle hindra dig och mig från att åka till en WC-tävling och tvinga oss till en plats?

Affärsmässigheten ligger i att ha ett landslag som håller en hög nivå, för att garantera det har man infört en kvalgräns, minst en pallplats i EC. Att låta Jon åka hade nog inte påverkat vare sig till eller från, men man måste kunna se den större bilden och konsekvenserna av att strunta i den egna kvalgränsen riskerar att på sikt urvattna och sänka svensk alpinsport. Förbundet har begränsat med pengar och för att kunna nå stora framgångar internationellt är det viktigt att hushålla med dessa och satsa på rätt åkare i rätt tid. Det fungerar inte om vem som helst får ställa upp bara man är där.
Det är som sagt ett landslag det handlar om, inte ett korplag!

tompelompe

Medlem
Tompan14 sa:
För det första så tror jag att vi är många här som överskattar Jons stjärnstatus. Är han namnkunnig bland oss inbitna puderåkare? Absolut! I radhussveriges tv-soffor? Nej, det tror jag faktiskt inte.

Tycker du är helt rätt ute när du säger att WC inte är en ideell verksamhet för amatörer, vi får inte glömma bort att det faktiskt är ett landslag vi pratar om här. I vilket annat landslag kan man ta en plats genom att enbart befinna sig på orten? I vilket annat landslag är din geografiska plats viktigare än dina idrottsprestationer?

För mig är det väldigt enkelt, det finns en klar och tydlig kvalgräns för att få en plats i landslaget, Jon är inte tillräckligt bra för att nå den än.

I det här fallet så fanns det en plats kvar, och en svensk åkare där. Matematiken är enkel, men om man tillåter Jon att utnyttja det här kryphålet en gång, hur motiverar man att det inte får utnyttjas fler gånger och av andra åkare? Vad händer den dagen det finns en plats och fyra åkare? Struntar man i kvalgränsen en gång så blir det väldigt svårt att motivera varför man inte ska göra det nästa gång, och det finns säkert många bland EC-åkarna som gärna vill åka WC även om de får pröjsa för resan själva. Hur säger man nej till en lovande ungdom när man sagt ja till en gammal "föredetting" med bibehållen trovärdighet? Rent teoretiskt, vad skulle hindra dig och mig från att åka till en WC-tävling och tvinga oss till en plats?

Affärsmässigheten ligger i att ha ett landslag som håller en hög nivå, för att garantera det har man infört en kvalgräns, minst en pallplats i EC. Att låta Jon åka hade nog inte påverkat vare sig till eller från, men man måste kunna se den större bilden och konsekvenserna av att strunta i den egna kvalgränsen riskerar att på sikt urvattna och sänka svensk alpinsport. Förbundet har begränsat med pengar och för att kunna nå stora framgångar internationellt är det viktigt att hushålla med dessa och satsa på rätt åkare i rätt tid. Det fungerar inte om vem som helst får ställa upp bara man är där.
Tycker inte om "tänk om alla" argumentation och i detta fall med Jon så är det direkt felaktigt då Jon är en av sju Ski-Team-Sweden-Europacup-åkare.

Senast ändrad:

Sveda

Medlem
Tompan14 sa:
Där har du så väldigt mycket fel min vän, de flesta som åker till fjällen en vecka per år vet vem han är och att han har slagit vad med Jens om att kvala in till OS (tidningarna var ju inte snåla med att berätta om denna vadslagning).

JL76

Aktiv medlem
tompelompe sa:
Tompan14 sa:

Tycker inte om "tänk om alla" argumentation och i detta fall med Jon så är det direkt felaktigt då Jon är en av sju Ski-Team-Sweden-Europacup-åkare.
+1, det är inte frågan om att köpa in sig som nån amatör, han åker ju redan i en sverige fartdräkt såvitt jag sett han tränar med dem osv, att då inte låta någon som vill tävla och dessutom har betalat resan själv utnyttja en av förbundet outnyttjad plats är fortfarande idioti. Andra förbund har skickat folk som de vet inte har en chans (iofs unga) på OS osv just för att de iaf ska få erfarenheten, låt Jon få alla chanser han kan, han kostar ju inte ens förbundet pengar när han pröjsar själv...

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Tompan14
Jag hoppas du är ironisk ... för du staplar gamla välkända argument i travar. Men jag får en känsla av att du verkligen tror på vad du skriver. Synd!

Dessbättre finns det ledare och idrottsförbund som fattat att Jantelagen inte är en gällande lagstiftning i Svea Rike och vågar var både flexibel och kreativ i sin verksamhet. En av de enklaste sakerna att göra är då att våga strunta i eventuella "rättvisefrågor" och ge så många som möjlighet att vara med i varje enskild situation.

Vad är det verkliga problemet? Internpolitiskt?

/MM

Senast ändrad:

Lowe71

Aktiv medlem
Mattias Hargin och Jens Byggmark är också nyrika stekare. Men den tid som Jon Olsson lagt ner på att designa googles, spela in infama lekprogram och köra gumball har dom istället ägnat åt styrketräning. Jon har inte den fysiska kapaciteten för att kunna hävda sig i WC sammanhang. Han får träna några år till om han ska nå dit. Är det nån som verkligen förtjänar en startplats i herrarnas wctour är det Lindsey Vonn!

Tompan14

Ny medlem
Att argument är gamla och välkända betyder inte att de är dåliga.
Ser du ingen som helst fördel med att ha en kvalgräns in i ett landslag?
Problemet ligger inte i Jon, utan i de övriga åkarna. Varför ska han särbehandlas och släppas in innan han platsar? Exakt hur tycker du att ett "modernt" förbund ska förklara för övriga sex svenska åkare i EC att de inte får starta men han får? Svara på den frågan först...

Edit: Det handlar om elitidrott, det har inget med rättvisa att göra utan är man inte tillräckligt duktig så platsar man helt enkelt inte. Ganska enkelt egentligen.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Lowe71 sa:
Mattias Hargin och Jens Byggmark är också nyrika stekare. Men den tid som Jon Olsson lagt ner på att designa googles, spela in infama lekprogram och köra gumball har dom istället ägnat åt styrketräning. Jon har inte den fysiska kapaciteten för att kunna hävda sig i WC sammanhang. Han får träna några år till om han ska nå dit. Är det nån som verkligen förtjänar en startplats i herrarnas wctour är det Lindsey Vonn!
Ärligt talat tror jag du har helt rätt! Jon passar inte in i "befattningsbeskrivningen" på en WC-åkare, håller på och leker affärsman medan de andra svettas i gymmet, det kan man ju inte gå ostraffat förbi. Platsen i WC ska förtjänas genom hårt arbete och lydnad! Kanske Lindsey kan få Jons plats i BC. :rolleyes:

/MM

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Tompan14 sa:
Att argument är gamla och välkända betyder inte att de är dåliga.
Ser du ingen som helst fördel med att ha en kvalgräns in i ett landslag?
Problemet ligger inte i Jon, utan i de övriga åkarna. Varför ska han särbehandlas och släppas in innan han platsar? Exakt hur tycker du att ett "modernt" förbund ska förklara för övriga sex svenska åkare i EC att de inte får starta men han får? Svara på den frågan först...

Edit: Det handlar om elitidrott, det har inget med rättvisa att göra utan är man inte tillräckligt duktig så platsar man helt enkelt inte. Ganska enkelt egentligen.
Mycket enkelt! Man fattar telefonen ringer upp var och en av åkarna i rangordning och säger:

- Hej! Vi har en ledig plats i WC GS Beaver Creek. Tyvärr har förbundet inte råd att betala resan så om du vill delta måste du betala själv. Vill du vara med?

Sedan klargör man i en pressrelease eller på annat lämpligt sätt hur uttagningen har skett för att undvika eventuella missförstånd. Vad är problemet?

Din syn på elitidrott är tyvärr lika statisk som SOKs ... vi får hoppas att alpin skidåkning inte går samma väg som friidrotten gjort!

/MM

Tompan14

Ny medlem
Okej, om en plats i WC inte ska förtjänas genom hårt slit och resultat i EC, vad tycker då du att kraven ska vara för en WC-åkare MM?

josh

Medlem
Lowe71 sa:
Byggmark korde ju ocksa gumball.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Tompan14 sa:
Okej, om en plats i WC inte ska förtjänas genom hårt slit och resultat i EC, vad tycker då du att kraven ska vara för en WC-åkare MM?
Jag tycker Sverige ska skicka så många man har startplatser och ekonomi till! Färdighetskraven blir då direkt relativa till vilken konkurrens som finns nationellt.

/MM

PS! Tänkte först skriva att man borde ställa krav på att åkaren inte skulle bryta/åka ur, men insåg att det var alldeles för högt ställt krav ... DS.

Tompan14

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Mycket enkelt! Man fattar telefonen ringer upp var och en av åkarna i rangordning och säger:

- Hej! Vi har en ledig plats i WC GS Beaver Creek. Tyvärr har förbundet inte råd att betala resan så om du vill delta måste du betala själv. Vill du vara med?

Sedan klargör man i en pressrelease eller på annat lämpligt sätt hur uttagningen har skett för att undvika eventuella missförstånd. Vad är problemet?

Din syn på elitidrott är tyvärr lika statisk som SOKs ... vi får hoppas att alpin skidåkning inte går samma väg som friidrotten gjort!

/MM
Så i ditt tycke borde man helt slopa kvalgränsen till landslaget? Och hur skulle man då motivera att förbundet betalar för vissa åkare men inte andra?

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Tompan14 sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Så i ditt tycke borde man helt slopa kvalgränsen till landslaget? Och hur skulle man då motivera att förbundet betalar för vissa åkare men inte andra?
Enkelt!

Skit i kvalgränser, de ställer till mer elände än de gör nytta! Utse ett A-landslag varje säsong baserat på tidigare meriter och utvecklingspotential. Dessa åkare får vissa förutbestämda ekonomiska resurser baserat på förbundets ekonomi och antal åkare i gruppen. De är dock inte garanterade WC, VM och OS platser utan deltagarna till dessa tävlingar tas ut löpande. Det är alltså förutbestämt vilka åkare förbundet betalar för.

I de fall det finns möjlighet att plocka med åkare utanför A-landslaget gör man det och om det inte finns ekonomiska resurser inom förbundet ger man dessa åkare möjlighet att delta genom egen finansiering.

Vet inte om det fungerar så Alpint, ungefär så fungerar det dock i andra förbund. Vad är problemet?

/MM

Senast ändrad:

cookaduck

Ny medlem
Vaska Brut om saken! Förbundet kan hyra in han med ornitolog-loggan på tröjan som domare, Greven eller vad han hette.

Lowe71

Aktiv medlem
josh sa:
Lowe71 sa:
Se där, ännu en anledning att Jon ska hålla sig borta från landslaget! Han har uppenbart dåligt inflytande på dom andra åkarna.

Sveda

Medlem
Lowe71 sa:
josh sa:
Lowe71 sa:
Se där, ännu en anledning att Jon ska hålla sig borta från landslaget! Han har uppenbart dåligt inflytande på dom andra åkarna.
Hargin Nyrik??? Lovar att en del av pengarna kommer frånhans päron som nästan bor granne med mig, ffett hus....

Lowe71

Aktiv medlem
Intressant info! Hargin ser onekligen ut som en adelsman så det är möjligt att det finns gamla pengar i den släkten. Var ligger godset, Solsidan?

Utter

Aktiv medlem
Lowe71 sa:
Är det nån som verkligen förtjänar en startplats i herrarnas wctour är det Lindsey Vonn!
Vad baserar du det på?
Vonn har inte en suck mot herrarna, så varför förtjänar hon en plats?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp