En bräda för allt?

KaitsuH

Aktiv medlem
En bräda för allt?
God kväll,

Jag såg just här en träd om "go-to-skida --". Men, om du snowboardåkare kunde ha bara en bräda, ett par bindningar, och boots, vad skulle de bli?

För mig är det mycket enkelt: Jones Hovercraft 164 (jag är en stor gubbe), Burton bindningar, kanske Cartels (jag behöver inte så hemskt styva bindningar), och litet styvare Salomon pjäxor (Synapse, Dialogue, också Malamute).

Senast ändrad:

Snowgod

Aktiv medlem
En bräda för allt?
Jag har bara en bräda, Korua TransitionFinder 154, på den sitter Flux TT bindningar och på fötterna DC Judge Boa. Går fint i både pist och utanför, åker aldrig park.

MKOL

Aktiv medlem
En bräda för allt?
Skulle säga att min setup är väl lämpad för det mesta. Capita Mercury, Salomon Highlander bindningar och Vans Infuse boots. Visst är brädan och bindningen kanske något styvare och mer krävande än andra alt. och jag åker väldigt sällan park men nog fan går det rätt bra att tonårs-leka i parken med grejerna.

Men framförallt vill jag rekommendera bootsen. Går att variera styvheten och känslan beroende på situation och typ av åkning.

Doughboy

Aktiv medlem
En bräda för allt?
Min Smokin Pillow Monster 162 tar mig precis dit jag vill i alla typer av fören. Oerhört kompetent allroundbräda för mig som är 50 år och bara kör hårt i pist eller letar puder.

Växlar då och då bindningar mellan ett par Flux DMCC och ett par Now Ipo.

Ozeo

Medlem
En bräda för allt?
Men va tråkigt, har alltid med mig 2 brädor och äger just nu "bara" 3st.
Men tror inte de finns nån go to utan de beror på åkstil, ålder/ork.
Åker du 90% park el 90% carvar berg så är de från ena Spectra till de andra. Kör man allt lär man ha fler brädor el kompromissa. En styv rocker klarar puder som park, snowboard är i en guldålder nu då vi har så mycket att välja på 🙏

Kaskar

Aktiv medlem
En bräda för allt?
Jag har en Flagship (plus en "Lite för mycket på kontot så jag köper en puderbräda"-bräda) och har funderat på om man skulle byta. Men när jag sitter och gör research så slutar det med att jag kommer fram till att vad jag behöver är en Flagship. Den funkar i isiga försäsongsbackar, i branta alper och i skogen i Japan. Det räcker för mig.
En del gnäller på att den är för styv men det är bara för att de åker för långsamt. Jag har väl ögnat Capitas Black Snowboard of Death men den kan jag nog tänka mig att köpa enbart pga namnet.

När det kommer till bindningar och boots; StepOn. Igen hade jag lite för mycket pengar på kontot och tog steget till StepOns ifjol. Det tog väl en dag sen åkte jag runt och undrade hur man kunde åka runt med vanliga straps. Vilken stenålder!

madness

Aktiv medlem
En bräda för allt?
Väntar med spänning på att @unsuspected ska komma in i tråden.
För en bräda är helt omöjligt att välja. Boots och bindningar är lättare, 32 Grenier och Union force.
Men om jag måste välja, så blir det min moonchild pleasure seeker.

unsuspected

Aktiv medlem
En bräda för allt?
Vi kan bjuda in @snowdaddy @pedda666 också så det blir helt retarderat.

En bräda för allt låter tråkigt. Minst 7 tycker jag. Om jag nu måste välja Fullbag Supernaut eller United Shapes Orbit 157 varav båda inte görs längre. Skulle jag köpa nytt, Tur Buteo 157 utan att blinka. En av de bästa brädorna jag har åkt på.
Bindingar Now Drive med Burton straps då Now's är 90tals dåliga och Adidas Acerra boots som är mina askungenskor. Har aldrig haft ett par boots som sitter så bra på mina fötter som Adidas. Tyvärr verkar som att de ska sluta göra boots men jag kan somna om med mina 9 par.
Skulle aldrig rekommendera boots då fötter ser helt olika ut precis som boots.

tmlarsson

Aktiv medlem
En bräda för allt?
Jag kör en Furberg all mtn i 162 (i splitboard format dessutom) som jag tycker är magisk. Monterat den +2 från design så den är -2 från center för att få den att åka lita trevligare switch. Lirar i allt från pistkör, hopp och lek till stora branta coulouier. Inte helt optimal i mycket puder där det går långsamt.

Hade jag inte velat åka så mycket switch så hade jag default nog varit en hovercraft/ultracraft i 160cm då den också har tillräckligt lång svängradie (12m på den, 11 på furberg) för att vara trevlig när det börjar gå lite snabbare. Den går till skillnad från mina andra puderbräde (Lib tech Orca) att åka branta rännor då den som sagt har hyfsat lång svängradie. Hade Orcan haft 12ish meter svängradie och inte 7 som den har hade den kunnat vara ett daily driver alternativ.

Boots kör jag alltid med hardboots, ett par moddade Atomic backland, och bindingar, tja, min Plum SOK lirar grymt bra på så väl spliten som de vanliga brädorna.

Tycker det är betydligt enklare att hitta en bräda som lirar bra på allt än det är att hitta en bra skida som passar till allt. Har inte riktigt kommit fram till vad det är som gör att det är så, men onekligen betydligt enklare.

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
En bräda för allt?
Jag kör en Furberg all mtn i 162 (i splitboard format dessutom) som jag tycker är magisk. Monterat den +2 från design så den är -2 från center för att få den att åka lita trevligare switch. Lirar i allt från pistkör, hopp och lek till stora branta coulouier. Inte helt optimal i mycket puder där det går långsamt.

Hade jag inte velat åka så mycket switch så hade jag default nog varit en hovercraft/ultracraft i 160cm då den också har tillräckligt lång svängradie (12m på den, 11 på furberg) för att vara trevlig när det börjar gå lite snabbare. Den går till skillnad från mina andra puderbräde (Lib tech Orca) att åka branta rännor då den som sagt har hyfsat lång svängradie. Hade Orcan haft 12ish meter svängradie och inte 7 som den har hade den kunnat vara ett daily driver alternativ.

Boots kör jag alltid med hardboots, ett par moddade Atomic backland, och bindingar, tja, min Plum SOK lirar grymt bra på så väl spliten som de vanliga brädorna.

Tycker det är betydligt enklare att hitta en bräda som lirar bra på allt än det är att hitta en bra skida som passar till allt. Har inte riktigt kommit fram till vad det är som gör att det är så, men onekligen betydligt enklare.
Just därför gillar jag Hovercraft (men Ultracraft inte alls!): kort bräda (är 164 en kort bräda?) med lång radius. Mycket ofta måste jag åka med skitåkare några långa transportsträckor. De åker som fan där (men inte i puder), och jag måste åka fortare än jag verkligen ville. Då en bräda med lång radius hjälper mycket till.

unsuspected

Aktiv medlem
En bräda för allt?
Just därför gillar jag Hovercraft (men Ultracraft inte alls!): kort bräda (är 164 en kort bräda?) med lång radius. Mycket ofta måste jag åka med skitåkare några långa transportsträckor. De åker som fan där (men inte i puder), och jag måste åka fortare än jag verkligen ville. Då en bräda med lång radius hjälper mycket till.
Längsta produktionsmodellen om jag inte har fel är Nitro Cannon 203(brädan i profilbilden) men finns en handbyggd Konvoi som är 306cm. I kontrast så borde Korua Pocket Rocket(senaste köpet) vara den kortaste produktionsmodellen med sina 129cm om man räknar bort barnbrädor. Så allt är relativt.

snowdaddy

Medlem
En bräda för allt?
Jag kan tänka mig flera brädor som den enda brädan, men det går ju inte att välja.

Om jag var tvungen att få en bräda slumpvis skulle jag vilja slänga Bubo, Pluv, Buteo, Transition Finder och Descender i högen.

Visst... lite olika brädor, men alla roliga på sitt sätt.

Jag har Bubo 150, Pluv 159, Buteo 162, Pencil plus 164 och Bullet Train 160 I samlingen nu. Alla är jätteroliga. Mest tid får Bubo, för den är rolig att åka på nästan var som helst.

lamboren

Aktiv medlem
En bräda för allt?
Nu har jag outat mig i en annan tråd att jag bara har tre aktiva brädor i min quiver, men som svar på frågan håller jag med @Kaskar , om jag skulle välja en är det Flagship

Topp