En vilsen småbarnspappa köper nya skidor….

carl_couloir

Aktiv medlem
Nya skidor är som bekant alltid roligt, eller oftast iaf

Efter att ha haft mina Rustler 11 som offpiste/friåkningsskida sedan jag först la vantarna på dessa våren 2017 så är det bara att inse att dagarna då snöförhållandena kombinerat med min aktuella dagsform som småbarnsförälder gör att dessa är lite för breda. Eller så är det kanske bara så att jag vill ha ett par nya skidor helt enkelt, men det känns ju alltid lite bättre när man har en ytterst saklig motiverad anledning eller hur?!

Sagt och gjort så började ett tankefrö växa, eftersom jag råkar känna någon som känner någon som känner osv. så föll valet ganska snabbt på Nordica Enforcer 104 av rutiga och randiga skäl……. samtidigt som jag började allt mer att bota skidabstinensen med olika klipp på youtube och motivera varför just en Nordica Enforcer 104 vore ett bra val!

Men av olika anledningar så började detta dra ut på tiden och jag kan ju inte åka till Chamonix V. 6 utan nya skidor det förstår ju vem som helst! Så då påbörjades en ny period av intensivt internet-skidåkande precis lika solklart som varför nya skidor är ett måste. En ny kravspec. sattes upp med alla viktiga och ibland direkt motstridiga kriterier, precis som vanligt med andra ord, samt det icke att ringakta kriteriet om färg och form, något som jag verkligen stört mig på hos min spygröna Rustler 11.

Nya Fisher Ranger serien är ju både trevlig att titta på och verkade dessutom pricka av vissa av mina högst ovetenskapliga måsten, som att alla riktiga skidor har metall i sig. Så åka skidors testvinnare nya QST 106 ratades direkt och samtidigt har jag ju aldrig riktigt gillat den franska giganten sedan jag ersatte min X-scream anno 2000 med tyskt stål från Völkl ungefär samtidigt som Anja tog guld i St Anton. Lite på samma linje om avsaknaden av metall så förkastades den moderna klassikern Black Crows Atris som året till ära dessutom hade kommit med lite uppdateringar, detta till trots att jag verkligen älskar Black Crows design och uttryck.

Eftersom både min bättre hälft, barnen samt den kloka sidan av mig själv kraftigt började ifrågasätta och oroa sig för mitt intensiva tittande på youtube så var det bara att inse att det var dags för ett besök i människobyn och mer bestämt mina vänner på SkiStore i Göteborg. Glad i hågen stack jag in huvudet en fredagskväll och började mer eller mindre patologisk fråga ut samtliga i personalen om vad dom hade valt och vad jag borde välja. Blade Optic 104 kom fram som alternativ som alla sa borde passa mig och min typ av åkning som fuskande skidskollärare….. men dom skidorna går det ju knappt att titta på utan att man mår lite illa, iaf för mig.

Samtidigt så nämnde alla Atrisen, WTF liksom bråka inte så med mig……..

Väl hemma så började fundera på varför jag egentligen skulle ha en så ”chargig” skida som Enforcern från första början, det är ju förbannat roligt att lalla runt och studsa på allt man kan hitta i sin väg samtidigt som mina muskler skiner med sin frånvaro och diklofenak är en ständigt återkommande komponent i min kostcirkel.

Klart att man måste ha ägt skidvärldens snyggaste skidor innan man dör tänkte jag, skulle det skita sig så kanske min Enforcer-leverans löser sig ändå.

Sagt och gjort, igår sladdade jag in på SkiStore och köpte mig ett par Atris med Look Pivot och Cast.

Chamonix here I come!
/C

carl_couloir

Aktiv medlem
Kan dock tipsa om att bränna på för fullt och fly småbarnslivet för en stund ibland resulterar i brutna ben, och då blir småbarnslivet ännu mer påtagligt...

men va fan, det kan det va värt :)
Surt, hoppas det inte gav bestående men.
Siktar på att klara mig undan detta, men man vet ju aldrig……

/C

Fullt ös

Medlem
Kul att läsa! Som småbarnspappa som inte kan sluta köpa skidgrejer känner man absolut igen sig... Och i att utseendet på skidan spelar roll, det hjälper liksom inte att det är världens bästa skida om den ser ut som någon har kräkts på den! Black Crows har ju stabil design, är liten sugen på Mirus Cor bara för att de ser så balla ut. Rationellt? Icke! Men är det rationellt att åka skidor?

carl_couloir

Aktiv medlem

Bilagor

• 00CCC277-B6F8-4FA3-910D-B7BB23BC5FE4.jpeg
    00CCC277-B6F8-4FA3-910D-B7BB23BC5FE4.jpeg
    472.5 KB · Besök: 116

carl_couloir

Aktiv medlem
I torsdags någonstans mellan Götene och Örebro i en minbuss full med chefer så pingade det till i mobilen, högerhanden började instinktivt röra sig mot ”kryckan” för att dra en rundpall och vända skeppet hem mot mina nya lagg, nanosekunder senare besinnade sig dock chauffören……. Det är ändå något visst att få gå och mysa i väntan på något fint som man vet väntar när man kommer hem :).

Sagt och gjort, turen mot Västerås fortsatte enligt plan och alla cheferna var mycket glada och nöjda med att så blev fallet.

Lagom till eftermiddagsfikat i fredags så var alla chefer och minibussen avlämnade och parkerade på sina respektive ställen och jag klev in till gänget på Skistore. Innan jag hunnit hälsa på alla kompisarna så plockade herr F ner mina nya fina blänkande skidor från stället av nymonterade skidkamrater.

Lite snick-snack och en snabb visning av hur cast-system fungerar så bar det av hemåt med en go känsla i kroppen och ett litet mysigt leende på läpparna 🥰.

Så nu står dom där, nyvallade och fina i all sin prakt, och väntar på att packas ner i slutet av veckan för att få leka tillsammans med Les Grand Montets på söndag 😎🤘.

Stay tuned för en otränad och lätt överviktig småbarnspappas betraktelser av nya lagg…….

/C

Bilagor

• A580E186-89F6-44E5-A560-2E6A565AEDF2.jpeg
    A580E186-89F6-44E5-A560-2E6A565AEDF2.jpeg
    774.3 KB · Besök: 121
  • 77847806-EF2D-4BA4-922C-F13EEED34394.jpeg
    77847806-EF2D-4BA4-922C-F13EEED34394.jpeg
    546.4 KB · Besök: 119
  • F8B2F652-F92B-4819-9A86-152C12A4CDA3.jpeg
    F8B2F652-F92B-4819-9A86-152C12A4CDA3.jpeg
    770.7 KB · Besök: 120

carl_couloir

Aktiv medlem
När det lilla men ack så viktiga tillbehöret (utläses cast) till bindningarna kostade väsentligt mer än själva bindningarna samtidigt som att dessa knappt kommer användas i relation till hur mycket bindningarna kommer att användas var det ändå en liten seger att jag i gömmorna hade ett helt nytt par stighudar som köptes in för säsongen 2018/2019……

Så nu slipper jag förklara för nära och kära att ”det måste blivit något fel hos försäkringskassan i vanlig ordning” eftersom vi inte fått tillbaka elprisstödet……

Som alla vet så har djävulen och hans polare bosatt sig i detaljerna precis som att alla vet att det där skärverktyget som följer med från Black Diamond spelar i samma liga som SAP…….. Då är man väldigt glad och tacksam för sina vänner på Skistore som låter en smita in i verkstaden och få låna lite bättre redskap :) 🙏

86D84635-97FA-4B50-983A-5A43F7A66712.jpeg

Imorgon packas väskan och den mentala bilden blir prochain arret Argentier

/C

miol11

Aktiv medlem
Som alla vet så har djävulen och hans polare bosatt sig vet att det där skärverktyget som följer med från Black Diamond spelar i samma liga som SAP……..
😀😀 njae har skurit ett par Black Diamond hudar med tillhörande verktyg var lite lurigt, men inte på långa vägar lika jävulskt som att jobba i SAP

carl_couloir

Aktiv medlem
Efter en något strulig resa med Swiss till Geneve igår så var det äntligen dags att få stå på skidorna och skidor för första gången den här säsongen. Glad i hågen så knäppte jag pjäxorna efter att ha klivit av liften och passade samtidigt på att att påminna skidkamrater om att inte glömma av att sätta tillbaka pjäxorna i skidläge!

Helt klart så kände man sig lite ringrostig på väg ner i pisterna på Les Grand Montes, men det gick och kändes förvånansvärt bra ändå. När jag ökade på lite mer i fart och tempo på långa skärande svängar så kände jag mig helt plötsligt väldigt svag i just vänsterbenet och att jag inte riktigt kunde sätta fast skidan i snön, förbannade rygg med dess dåliga diskar tänkte jag……. att jag inte riktigt kört min rehab och tränat innan har inget med saken att göra naturligtvis, punkt!

Vi åkte på och det började bli dags för en klassisk pizza-lunch i backen, tre hungriga herrar sladdade unisont i framför Plan Jordan med mat i blicken. Dags att kliva ur skidorna och knäppa upp pjäxorna osv. varpå jag ganska snabbt insåg att jag själv hade kört hela förmiddagen med vänsterpjäxan i walk mode, epic fail liksom!

Efter pizza, en liten pilsner, cola zero och en kaffe bar det ut igen med klart mer pepp från chauffören.

Snabba reflektioner hittills säger att skidan känns kvickare kant till kant än dess bredd kanske skvallrar om detsamma gäller svängradien som också den känns kortare än angivna 20 meter. Inga problem att växla svängtempo eller att snabbt släppa ut bakändarna i sladd mitt i en skärande sväng om man nu känner för det, men annars får jag säga att skidan verkar stå pall för rätt så mycket av just varan skärande sväng. Ska bli kul att få undersöka skidan mer imorgon.

/C

carl_couloir

Aktiv medlem
Dag två bjöd på lite mindre pist och lite mer åkning utanför om än inte så mycket puder, kung Bore måste ha slarvat bort sin franska kompass och helt missat målet och landat i Österrike istället……..

Efter ett par svänger ner mot dammen i Vallorcine blev det dags att testa Cast-systemet live för första gången och det startade inte på bästa sätt minst sagt, tådelen ville helt enkelt inte gå ihop helt och jag började smått tänka på det jävulstyg som inches och feet är när det kommer till måttsättning, men efter att till slut lokaliserat felet där toleranserna var ungefär som på en Tesla S för några år sedan så åkte staven fram och några bleck bankades till så var solen tillbaka i sinnet.

Inte så mycket mer att säga om skidorna än att dom håller kant riktigt bra i pisten när man pressar på. Cast-systemet funkar som det ska men är helt klart lite mer fippligt och tidskrävande än en traditionell tech-bindning men vill man ha Look Pivot på vägen ner så får man helt enkelt köpa att det är lite fler moment och pyssel som ska till.

Nu ska musklerna sträckas ut och diskarna tryckas in på sina respektive platser så att Team Rigor Mortis är på banan imorgon igen.

/C

carl_couloir

Aktiv medlem
Hemma efter en vecka med mycket lite av den frusna varianten av diväteoxid så är det bara att inse att det till skillnad från mainstream-media inte går att hävda att tre snöflingor gör en vinter eller i mer vardagligt tal koka soppa på en spik……..

Det enda som faktisk går att utvärdera lite mer på riktigt är cast-systemet, för att göra det som det ska göra så är det riktigt bra, är du snabbast på att ställa om mellan åk och turläge och vise versa? inte på långa vägar!! väger det in som tre och en halv snickers? inte en chans!!! men du kan tura uppför och samtidigt ha en av marknadens bästa bindningar utför och det är på ren franska c’est la bomb!!!

Ska man säga något lite om skidorna så är det väl att som jag nämnt innan att dom verkligen verkar kunna hålla kant / skär i hård och isig pist och samtidigt vara hyfsat lekfulla, med full träkärna i poppel och ingen kokos-plast så upplevde jag att sving-vikten var något högre än på mina Rustler 11, eller så är jag precis som barnens favoritmat en överkokt spaghetti när det kommer till spänst i kroppen……. kan även tycka precis som Åka skidor i sitt test av skidan att dom relativt långa bakändarna ibland vill ha lite väl mycket uppmärksamhet.

Nu hoppas den här småbarnspappan innerligt på nya möjligheter för skidåkning!

/C

Senaste inläggen

Topp