Ena skidan i pisten och andra utanför, tack för hjälp med skidval :)

mersnö

Medlem
Hej!

Jag vill gärna och ödmjukast be er om hjälp i en knepig sits som jag till följd av allmän skidlust försatt mig i. Sedan 6-7 år har jag åkt på ett par Völkl RTM 80 och gillat dem mycket för piståkning i Sverige och Alperna. Jag gillar röd-svarta backar, roligast tycker jag att en mer eller mindre en rak linje nedåt med täta kortsvängar är snarare än bredare carvingsvängar (jag vet att jag är gammaldags i det hänseendet). Nackdelen har väl varit att de är fladdriga när man åker rakt till följd av rockerprofilen fram och bak men då kan man ju också bara låta bli att åka rakt. Jag gärna vill prova ett par nya skidor efter dessa. Under ett par år har jag också hyrt toppturskidor och hudat runt på dagsturer i svenska fjällen och bestämde mig för att det var dags att skaffa ett par egna. Allt kulminerade under våren och sommaren i år i en rusch av skidlustdriven impulsivitet där jag nu står med ett par Völkl Rise Beyond 96 184 cm samt ett par Völkl Blaze 94 179 cm, båda med Shift 13-bindningar. I vanliga fall brukar jag planera bättre och skulle testat först före köp :)

Det som gnager är att känner att jag kanske kommer sakna ett par styvare och poppigare pistskidor kring 80-84 mm med allmountainkaraktär snarare än SL/GS. Jag tror Deacon 80 eller möjligen 84 skulle passa bra. Jag har läst så många recensioner av de jag köpt och evt nya pistigare skidor men kommer inte loss. Det kanske låter som många skidpar men jag älskar att åka skidor och den biologiska klockan tickar (nu 48) och vill maxa skidåkningen innan jag dör :). Närmast ska jag iväg på skidresor i Schweiz v1, Storhogna v3 och Funäs v9 samt ett par toppturshelger i Sverige under vinter/vår.

Konkret:
Ska jag köpa ett par pistigare skidor och i så fall vilka som komplement, eller räcker Blazarna?
Vilka skidor jag ska ta med till alperna v1 (flyg)?

Ursäkta vilsenheten men stort tack för synpunkter!

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Jag är stolt ägare till ett par Deacon 80 och brukar rekommendera dem. De fladdrar icke, och är på många sätt utvecklade jämf med RTM80. Du skulle gilla dem. Både korta och långa svängar går utmärkt.
Men med tanke på den uppsättning du redan har så kanske de kommer för nära dina Blaze (som nog blir bra för v1 i alperna beroende på hur mycket pist vs offpist du planerar). Skulle då kanske satsa på en mer renodlad carvingskida än Deacon80. Fast du kan ju köpa både D80 och ett par rena pistcarvare? ;-)

mersnö

Medlem
Hej, tack för hjälp, läste också dina inlägg i Deaconlängdtråden. Det blev ett par fina Deacon 80 efter mycket idisslande. Jag tar med Deacon- och Blazeskidorna till alperna, så får jag se hur nära de är varandra i känslan. Tack för förslaget om att även köpa pistcarvare, förstår att du retas lite, men just där går nog gränsen för antalet skidpar...vill inte riskera att de jag åker med blir tokiga för att jag står bredvid liften, analysparalyserad av det optimala skid-snö-backvalet och måste anställa en sherpa som kan både bära och tänka åt mig :)

waxoff

Aktiv medlem
vill inte riskera att de jag åker med blir tokiga för att jag står bredvid liften, analysparalyserad av det optimala skid-snö-backvalet och måste anställa en sherpa som kan både bära och tänka åt mig :)
Där det finns problem finns det lösningar! :LOL:

quiver pack.jpg

mersnö

Medlem
Jag är stolt ägare till ett par Deacon 80 och brukar rekommendera dem. De fladdrar icke, och är på många sätt utvecklade jämf med RTM80. Du skulle gilla dem. Både korta och långa svängar går utmärkt.
Men med tanke på den uppsättning du redan har så kanske de kommer för nära dina Blaze (som nog blir bra för v1 i alperna beroende på hur mycket pist vs offpist du planerar). Skulle då kanske satsa på en mer renodlad carvingskida än Deacon80. Fast du kan ju köpa både D80 och ett par rena pistcarvare? ;-)
Hej! Stort tack för tipset, det stämde så väl det du skrev. En klar förbättring jämfört RTM80 på alla sätt. Så följsamma och roliga i korta och långa svängar samt alla farter. Blaze 94 är för övrigt också lika rolig men på ett annat vis och de ligger klart inte så nära varandra att det blir för många skidor. Tack!

Topp