Enkät

KalleRyden

Ny medlem
Hej, jag la ut en enkät här för några månader sedan där jag bad er svara på vad ni önskar av era skidor. Jag har nu bestämt mig för att fokusera på puderskidor och jag undrar då om du vill svara på min nya enkät.
Tack på förhand.

JonathanB

Medlem
Vad vill du själv rikta in dig på? Vad tycker du att marknaden saknar som du kan erbjuda? Enkäten är väldigt bred och kommer nog inte ge dig en rättvis bild av en marknad som helhet, eller vad du borde lägga krut på.

KalleRyden

Ny medlem
Vad vill du själv rikta in dig på? Vad tycker du att marknaden saknar som du kan erbjuda? Enkäten är väldigt bred och kommer nog inte ge dig en rättvis bild av en marknad som helhet, eller vad du borde lägga krut på.
Jag gör undersökning det för att ta reda på vad konsumenterna söker i sin skida och hela arbete grundar sig i hur man bygger och designar skidor för specifika ändamål. Vilka material man använder för att få skiddan att agera på ett specifikt sätt, varför har man rocker och camber, vad är onödigt i nuvarande skidor och vad är framtiden?
Så undersökningen ger mig en bild på skidor som konsumenterna gillar nu och vad dom inte gillar.

Marboh

Aktiv medlem
För ditt eget bästa tror jag att du ska försöka hålla isär frågorna hur man bygger skidor och vilka egenskaper en konsument vill ha.
Det finns olika konstruktionslösningar för att få till samma egenskap.

Så frågan borde vara vilka egenskaper som folk söker hos en skida.

Den andra frågan är vilka konstruktionsmässiga parametrar kan användas för att bygga en skida med de egenskaperna.

Men för att göra ett försök att svara på frågan (utan att jobba med skidor, men annan egenskapsdriven utveckling)
Jag gör undersökning det för att ta reda på vad konsumenterna söker i sin skida och hela arbete grundar sig i hur man bygger och designar skidor för specifika ändamål.
Man gör en behovsanalys av sin kundbas eller tilltänkta kundbas.
Vi kan ta ett par stövlar som exempel. Då frågar vi kunden vad som är viktigt. Att de är höga/låga? Vattentäta? Lätta? Tunga? Varma? Bra grepp? ...
När behovet för produkten är fastställt ser vi över vilka tekniska lösningar vi har för att realisera produkten. Kunden bryr sig oftast inte om vilken gummiblandning vi har i stöveln, eller mönster på sulan så länge den är vattentät, varm och har bra grepp (eller vad det nu är som är viktigt)

Det är ju svaret på hur man jobbar för att bygga en produkt för ett specifikt ändamål.

Vilka material man använder för att få skiddan att agera på ett specifikt sätt, varför har man rocker och camber, vad är onödigt i nuvarande skidor och vad är framtiden?
Sen kommer vi till frågan hur olika designparametrar påverkar produktens egenskap och hur olika kombinationer av parametrar ger vissa egenskaper.
Här blir det rätt komplext fort om man ska börja lista formfaktorer med olika material etc.

Så vad är det du vill snöa in på? Behov eller teknik?

Marboh

Aktiv medlem
Toppen! Då blev det tydligare!
Har du kollat tråden om hur extrem opinion blev till?
Det här kanske kan vara något?

KalleRyden

Ny medlem
Toppen! Då blev det tydligare!
Har du kollat tråden om hur extrem opinion blev till?
Det här kanske kan vara något?
Nope, men tack för länken. Nu blir det att läsa.

Från:https://www.freeride.se/forum/help/terms/
Du är själv ansvarig för allt innehåll du skriver/laddar upp på Freeride. Texten/materialet får inte:
  • Innehålla enkäter och undersökningar (undantag för icke kommersiella undersökningar som lägger ut hela resultatet direkt i forumtråden efter avslutad undersökning).
Så kanske läge att lägga ut resultat från den förra enkäten om du inte gjort det? Vore intressant...

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp