Enklare skidanläggning/skidbacke för nybörjare?

Dassarulle

Ny medlem
Hej!

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (6 år och 9 år) som skulle vilja testa på att åka skidor.
Vi är alla helt nybörjare d.v.s. aldrig stått på ett par skidor.

Vi tänkte åka iväg några dagar på sportlovet och letar efter en enklare skidanläggning/skidbacke.

Eftersom vi är helt nybörjare räcker det med en lång grön backe för oss som vi kan öva oss i, därför känner vi att de stora anläggningarna som t.ex. Sälen och Åre får vänta till vi är lite varmare i kläderna.

Har ni något tips om en enkel anläggning/backe med en bra längre grön backe?
Vi bor i Malmö men har inga problem att köra långt för rätt ställe.

Tacksam för hjälp här!

Pillard

Aktiv medlem
Hej!

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (6 år och 9 år) som skulle vilja testa på att åka skidor.

Vi tänkte åka iväg några dagar på sportlovet och letar efter en enklare skidanläggning/skidbacke.

Eftersom vi är helt nybörjare räcker det med en lång grön backe för oss som vi kan öva oss i, därför känner vi att de stora anläggningarna som t.ex. Sälen och Åre får vänta till vi är lite varmare i kläderna.

Tacksam för hjälp här!
Längre söderut vet jag inte riktigt hur det ser ut men Idre är väldigt väl uppbyggt för den kundgrupp ni tillhör. Det går nästan alltid att gå rakt ut i backen och det finns alltid en väldigt enkel nedfart.

Rogszy

Medlem
Isaberg skulle jag rekommendera.
Vallåsen vore nog toppen för en dagsutflykt. Kolla pistkartorna på deras hemsidor.

fredw

Aktiv medlem
Från Malmö? Långa tråkiga vägar till de större svenska orterna tyvärr.
Lättare att nå Branäs eller kanske någon ort i södra Norge (Hafjell, Kvitfjell, Skeikampen, Norefjell mm). Hovfjället/Torsby?
Nästa år - kör ner till någon trevlig familjevänlig ort i Tyrolen.

FMP

Aktiv medlem
Kul att ni vill testa skidåkning!
Här kommer förslag på några mindre anläggningar söder om fjällen som kanske kan passa.

Vallåsen, Isaberg och Ulricehamn; små anläggningar med ok nybörjarområden. Passar nog dock bättre för dagsutflykter än flera dagar. Korta åk och ingen fjällmiljö.

Hovfjället & Sunne: Små anläggningar men med lite högre fallhöjd och några fler backar, nybörjarområden finns. Anläggningarna ligger hyfsat nära varandra (typ en timma) så går att ta en dag på ena och nästa på andra

Branäs: Inte varit där men profilerar sig starkt mot barnfamiljer och nybörjare. Ca 7-8h körtid från Malmö. Varning dock för att det verkar vara väldigt mycket folk på sportloven (mer än andra orter?).

En bubblare kan vara Säfsen. Väldigt dålig koll på anläggningen men verkar rikta sig mot barnfamiljer.

Som fredw säger är det tyvärr långt från södra Sverige till riktiga fjäll, men södra Dalarna/ norra Värmland brukar iallafall ha gott om snö.

Christiam

Aktiv medlem
Kolla de mindre orterna där det förhoppningsvis är färre besökare.
Anläggningarna runt Falun, Borlänge, Mora brukar vara bra under sportlovet då många som bor i området åker norrut under sportlovet.
Romme är bra men ofta mycket folk på helgerna pga dagsturister från Sthlm.
Bjurs ( trots att dom fuskar med fallhöjden) är bra nybörjarområde, där har hela familjen lärt sig åka skidor.
Söder om Dalälven har jag tyvärr noll koll.
Lycka till och glöm inte att förbokade liftkort.

Om ni ska vara iväg i flera dagar så är nog Branäs svårslaget. Flera nybörjarbackar i gradvis ökande svårighetsnivå. Barnvänligt, modernt och appifierat och 10 mil närmare än Sälen.

För dagsturer finns mycket att välja på som ligger närmare och som många redan har nämnt: Vallåsen, Ulricehamn och Isaberg är väl de främsta. Vallåsen har jag inte varit vid, men tittar man på deras pistkarta så verkar de ha den längsta gröna backen av småanläggningarna. Dessutom ligger de närmast er.
Men samtliga av dessa har nybörjaråkning och minst en blå backe. Jag gillar Ulricehamn, men mina skidvana barn föredrar Isaberg.

På vägen upp till fjällen, via E6/E45 ligger dessutom Alebacken, Åmål skicenter, Sunne skicenter och Hovfjället.
Alebacken lärde jag mitt systerbarn att åka skidor i helgen, men det är en minianläggning.
Åmål har jag inte testat.
Sunne är toppen för en så liten anläggning, men lång väg för få nybörjarbackar. De har en lång blå backe som kan vara intressant efter någon dag på skidor.
Hovfjället är fint, har en del nybörjarbackar, men knepigt pistupplägg och sittliften är ganska brutal.

Sammanfattningsvis: Välj Branäs eller Vallåsen. Och väljer ni något söder om Värmland, glöm inte att kolla vilka backar som är öppna. De mesta kan ha regnat bort.

Senast ändrad:

Dassarulle

Ny medlem
Stort tack för alla svar, väldigt tacksam :)

Verkar som vi först får fatta ett beslut hur långt vi vill köra för några dagars skidåkning. Vi planerar 2-3 dagars skidåkning för att få känna på det så får se om vi kan motivera 8-10 timmars bilkörning för det. Vi vill inte boka fler dagars skidåkning utan tanken med denna första resa är för att prova på det några dagar för att isåfall om vi gillar det boka en betydligt längre resa nästa vinter.

Blir det långresa känns Branäs, Romme Alpin och Hovfjället som bra alternativ.

Tittar vi på kortare resor så har Vallåsen en väldigt kort grön backe, de har tyvärr valt att ta bort sin långa gröna backe och ersätta den med längskidbana istället. Ulricehamn har också kortare gröna backar, eller blir man lurad av pistkartan kanske? Känns ovan som att det här kommer att vara extremt mycket folk under sportlovet.

Tittar man på pistkartan på Isaberg så ser det ut att vara väldigt dåligt med gröna backar, stämmer detta? Här kan det nog också bli väldigt mycket folk under sportlovet.

Eftersom vi är helt nybörjare slipper vi helst stora folkmängder (vilket blir svårt under sportlovet) och att vi endast ska åka 2-3 dagar så kan vi tänka oss en väldigt liten anläggning också, en enda grön medel/lång grön backe känner vi räcker långt för oss denna första gång :)

Utöver alla bra tips ovan, någon som sitter på ett tips om en väldigt liten anläggning? Gärna så söderut man kan komma, men tar gärna emot svar norrut också.

Återigen tack för alla svar!

RWD

Aktiv medlem
Fjätervålen kanske, om ni ska åka flera dagar. Länge sen jag var där. Men kompisar som var där förra året sa att det var korta liftköer.

Idre Himmelfjäll ska väl ha ganska snälla backar vad jag har hört och kanske lite färre folk än i Idre fjäll.

mgbgt66

Aktiv medlem
Man ska inte underskatta liftåkandet som nybörjare...Det kan vara svårare än själva skidåkandet om man är helt grön. Jag gillar själv Sunne, Åmål och Hovfjället men dom har ju inte de modernaste liftarna. Samtidigt har ju många lärt sig i liknande anläggningar så det ska ju funka!

Rogszy

Medlem
Vallåsens långa blåa är nog mer grön än blå, samma gäller för dalbacken i isaberg.
Båda har väl än så länge begränsat antal liftkort som man måste förboka.

Pillard

Aktiv medlem
Stort tack för alla svar, väldigt tacksam :)

Verkar som vi först får fatta ett beslut hur långt vi vill köra för några dagars skidåkning. Vi planerar 2-3 dagars skidåkning för att få känna på det så får se om vi kan motivera 8-10 timmars bilkörning för det. Vi vill inte boka fler dagars skidåkning utan tanken med denna första resa är för att prova på det några dagar för att isåfall om vi gillar det boka en betydligt längre resa nästa vinter.

Blir det långresa känns Branäs, Romme Alpin och Hovfjället som bra alternativ.

Tittar vi på kortare resor så har Vallåsen en väldigt kort grön backe, de har tyvärr valt att ta bort sin långa gröna backe och ersätta den med längskidbana istället. Ulricehamn har också kortare gröna backar, eller blir man lurad av pistkartan kanske? Känns ovan som att det här kommer att vara extremt mycket folk under sportlovet.

Tittar man på pistkartan på Isaberg så ser det ut att vara väldigt dåligt med gröna backar, stämmer detta? Här kan det nog också bli väldigt mycket folk under sportlovet.

Eftersom vi är helt nybörjare slipper vi helst stora folkmängder (vilket blir svårt under sportlovet) och att vi endast ska åka 2-3 dagar så kan vi tänka oss en väldigt liten anläggning också, en enda grön medel/lång grön backe känner vi räcker långt för oss denna första gång :)

Utöver alla bra tips ovan, någon som sitter på ett tips om en väldigt liten anläggning? Gärna så söderut man kan komma, men tar gärna emot svar norrut också.

Återigen tack för alla svar!
En fördel med att åka en bit är att snön ofta är bättre. Att lära sig åka i ett Romme där den rena kanonsnön skrapats ihop till vallar innan lunch är kanske inte optimalt. Så har ni möjlighet skulle jag åka lite längre. Branäs och Säfsen har jag inte provat men risken att snöbasen mestadels består av konstsnö är antagligen större där också.

Jag tror ni kan lära er åka skidor på alla ställen, men om vi fortsätter fokusera på långa gröna:
Det är inte en grej i södra Sverige. Jag skulle vilja påstå att de längsta gröna backarna hittar ni i de minsta anläggningarna: Brudarebacken i gbg, som bara är en lång grön backe, och en "inofficiell" längre grön backe i Alebacken. Förmodligen är ingen av dem öppna under sportlovet. Jag såg att de hade lagt snö i den långa gröna i Alebacken när jag var där sist, men det har gissningsvis redan regnat bort.

Om Norge är öppet så skulle jag kolla in pisten Turislöypa (11) i Hemsedal. 3,6km lång. Vet inte om något ställe slår det?
Dessutom har de en blå på 4,4km.

FMP

Aktiv medlem
Branäs ser ut att ha en rejält lång grön (om man åker Nr 3+17). Möjligen lite färre människor där när Skåne har sportlov än när Västsverige har det men ändå varning för sydländsk och dansk invasion.

Långberget har väl haft nån lift med grön backe, annars är området helt inriktat på längdåkning. Vet inte ens om liften är igång längre och låter dessutom som att det är över smärtgränsen avståndsmässigt

PisteCarver

Aktiv medlem
För att billigt och enkelt kunna prova på utförsåkning, kan ni från Malmö göra dagsutlykter till Vallåsen eller Isaberg.
Men!
Som någon skrev här tidigare, är det både trevligare och lättare att prova på att åka skidor där det finns natursnö. Om ni åker till en liten anläggning i Sydsverige, så är risken stor att ni prövar era första åk på tö-frusen grovkornig och halvisig konstsnö - och det kan bli en start som gör att ni inte finner något större nöje i skidåkning.
Någon föreslog också det nya skidområdet Idre Himmelfjäll i norra Dalarna. Jag har inte varit där (det är heller inget skidområde som lockar erfarna skidåkare), men det jag ser är ett skidområde som ur nybörjarperspektiv lockar med ganska många och långa och snälla nerfarter. Nybörjaren skulle nog uppleva det som ganska stort och lite lagom spännande.
Och här finns säkert fin natursnö.
Freeride har också gjort ett videoreportage därifrån.
1641988576112.png

leffemangan

Medlem
Om ni orkar resan så tycker jag (och mina barn) om Lofsdalen. Bra barnområde och sedan en stolslift upp till halva fallhöjden där du har enkla backar ner igen. Väldigt bra område att lära sig i.

Sideshow

Ny medlem
Hej, jag säger Sunne alla gånger, där lärde jag mina barn åka och har anordnat många resor med vår skola.
Ett måste är dock att dom öppnar Hertigen men det brukar dom göra till sportlovet.
I Sunne hamnar alla backar på samma ställe vilket gör det enkelt att hålla ihop familjen, det är lätt med korvgrillning för den ligger vid barnbackarna.
Har en snäll sittlift, skönt att vila benen.
Är inget folk till skillnad från tex Isaberg, det är ett stressmoment att ha folk runt er.
Jämna backar som gör det lätt att öva teknik.
Man kan bo väldigt fint på Länsmansgården.
Om ni aldrig åkt hade jag försökt hitta vänner att åka med. Boka även skidskola för barnen och er, det är inte lätt att lära barnen att åka skidor om man inte kan själv.
Hovfjället har som tidigare skrivits jäkligt brutala liftar.
Dom stora orterna är alltid bra men jag uppskattar alltid Sunne för det är så tomt på folk. Det finns lite skumma ställen att bo på tex vandrarhemmet vid backen, så kolla boendet ordentligt.
Lycka till.

STE-77

Aktiv medlem
Hej!

Tacksam för hjälp här!
För snart tio år sedan väcktes mitt skidintresse på liknande sätt. Min storebror ville inte att brorsbarnen skulle växa upp utan att prova på skidåkning. Eftersom hans fru inte är av det sportiga slaget fick jag frågan om jag ville följa med. Sedan gick saker som det gick och nu älskar jag offpiståkning och hänger på detta forum… Men låt oss ta det från början.

Första sportlovet åkte vi över dagen till Kungsberget för att prova på. Valet av anläggning spelar ingen roll så länge som det finns en lift, en grön och en blå backe. Det var fullt tillräckligt för en dag.
Två saker som vi gjorde riktigt bra. Det första var att bara åka en dag. Även om vi trodde vi skulle tycka det var roligt fanns det inga garantier för att barnen skulle tycka det. Dessutom var mina muskler helt slut efter en dag. Det andra var att vi bokade in en skidlektion för att få hjälp med grundtekniken. Blev mycket roligare och det kändes snabbt som om man hade kontroll.

Från den första dagen fick vi blodad tand så året efter åkte vi tre dagar till Branäs. Återkom till Branäs under två sportlov med brorsbarnen innan vi sökte oss vidare till andra skidorter. Själv hade jag vid det laget upptäckt UCPA och vad de franska alperna kan erbjuda. När man åker skidor med barn är det viktigare att bo nära backen (ski-in/ski-out eller max ca. 200 meter gångavstånd) än att boendet är fint/lyxigt eller att anläggningen är stor. Kall, blöt, hungrig och trött slår till väldigt snabbt. Ofta hittar barn en liten skogsslinga de gillar att köra och sedan åker de den om och om igen.

Skulle jag göra om denna resa idag med allt jag nu vet, skulle jag göra följande annorlunda:
1. Inte vänta till sportlovet utan åka iväg en dag under en helg. Blir mindre ”krav” mentalt. Och även mindre folk på anläggningen. Upplevde aldrig att det var mycket folk i backarna eller långa liftköer i Kungsberget. Däremot var det trångt på fik och restauranger.
2. Fler skidlektioner. Vi tog aldrig några skidlektioner i Branäs. Misstänker att vi blev dumsnåla eftersom det gick så bra den första dagen. Finns mycket teori och kunskap på YouTube. Men det kan aldrig ersätta någon som verkligen kan lära ut. För min personliga utveckling har instruktörerna/guiderna på UCPA var guld värda. Ett alternativ till lektioner är att bjuda med en kamrat som kan instruera. Skidresan får aldrig bli ett ”träningsläger”. Samtidigt ger mer kunskap/kontroll en roligare resa.
3. Mer benträning på gym…

Önskar lycka till. Hoppas ni får en grym skidresa!

jkraft

Medlem
Om nybörjarområde (rullband/separata knappar) är viktigt för er så är det här min erfarenhet:

Norra Dalarna: Idre Fjäll + Himmelfjäll hellre än ex. Kläppen om ni ska åka så långt som norra Dalarna. Och pratar vi liftköer över lag så kändes Idre Himmelfjäll helt övergivet i mellandagarna medan Idre Fjäll hade 45 min köer vid vissa sittliftar. Hundfjället känns mest lätthanterligt bland Sälen-anläggningarna.

Södra Dalarna/Gävleborg: Romme eller Kungsberget framför Bjursås. Mindre liftköer i Bjursås som någon nämnt men svårare att ta sig över hela anläggningen som nybörjare då vissa liftar är lite äldre/svårare att åka.

Värmland: Har inte testat Branäs själv men min bror med familj åker dit varje år. Dom gillar det och säger att det har fungerat bra med barnen som är nybörjare.

fredw

Aktiv medlem
Instämmer i att gärna testa en dag i Vallåsen (närmast er) för att "känna efter" om detta alls är något för er med familjen. Hestra är längre bort och inte riktigt lika snälla backar. Plus på Branäs, se till att bo uppe på fjället där de snällaste backarna finns.
Tipsar annars igen om Hafjell i Norge. Där finns något som ofta saknas i fjällen - en lååång skön sittlift (med värme i sittdynorna!) längst uppe på fjället. Den liften (och en liknande knapplift bredvid) går att nå via ägglift både uppåt och nedåt om man är nybörjare och leder till flera 2 km låånga riktigt snälla och breda gröna backar. Fördelen med sittlift för nybörjare är gravt underskattad i Sverige. Fler än en nybörjare har tappat sugen i släpliftar.
Många tips att fundera på, det finns många här som vill er väl, som känner igen sig i er situation och som har "been there and done that"! :)

Emelie76

Ny medlem
Hej!

Tacksam för hjälp här!
Kan varmt rekommendera Tännäskröket i Härjedalen. Ligger tre timmar norr om Sälen men värt de timmarna för lugn och ro. Litet fint system med få backar, 0 liftköer, snälla och breda backar, finfint boende och fantastisk personal. Ett perfekt ställe att börja åka skidor på.
-ett eget ställe i fjällen- är deras slogan. Väldigt passande.

Hälsningar från en Trelleborgsfamilj

Senast ändrad:

Famski

Medlem
Som nämnts ovan så är Idre Himmelfjäll utmärkt för nybörjare. Det är väldigt snäll åkning även om det finns några röda backar (och nu även en svart) om man känner att man har en bra utvecklingskurva och vill testa något svårare. Finns vissa knappliftar som går utmärkt långsamt för nybörjaren och barn (irriterande långsamt för den erfarne). Till denna säsong har de dessutom rullband vilket inte fanns förra året. En annan viktig aspekt är att det är mer plats i backarna då det ännu inte är fullsmetat med folk, visserligen byggs det som attan så troligen mer folk iår än förra året när jag var där. Det är en sak som är lätt att glömma att när man är nybörjare så är det extra skönt med lite svängrum och att det inte susar folk förbi nära inpå hela tiden vilket många kan uppfatta som obehagligt när man är lite osäker på skidorna.
Som bonus så är boendet där väldigt fint då allt är nytt.

Dassarulle

Ny medlem
Återigen stort tack för alla svar!

Ska sätta mig i helgen och gå igenom alla tips och kolla på de olika anläggningarna :)

fredw

Aktiv medlem
Ännu ett tips för den första dagsutflykten eftersom ni bor i Skåne, en doldis i sammanhanget, avdelningen "inte gå över ån efter vatten". Idag utlovas regnfritt, kvällsöppet till kl 21 och medvind! Take that, Åre! :)

pd

Aktiv medlem
Fundera på om ni inte skall ta en hel vecka på någon lämplig ort istället för bara några enstaka dagar. Saken är att i början så tappar man mycket av vad man har lärt sig ganska så fort. För att inte stå där på ruta ett igen så behövs det ett gäng dagar för att nöta in grunderna. Tänk också på att minst lika viktigt som vilka backar som finns är vilka möjligheter det finns till bra skidskola eller privatinstruktör.

Kan varmt rekommendera Tännäskröket i Härjedalen. Ligger tre timmar norr om Sälen men värt de timmarna för lugn och ro. Litet fint system med få backar, 0 liftköer, snälla och breda backar, finfint boende och fantastisk personal. Ett perfekt ställe att börja åka skidor på.
-ett eget ställe i fjällen- är deras slogan. Väldigt passande.

Hälsningar från en Trelleborgsfamilj
Kan jag bara instämma.Hela Funäsdalen är underbar.Varit där många många gånger,lärde mina söner åka där.Rekommenderas!Numera bor jag sedan länge i Österrike,men Tännäs /Funäs always on my mind!!

Ett tillägg, vad som är viktigt då man börjar åka skidor är att det finns en BRA skidskola som verkligen kan ta hand om nybörjare och verkligen väcka skidintresset hos alla elever.A och O!!!!

jpu

Medlem
+1 på Himmelfjäll för nybörjare. Vi åkte där 2 timmar första säsongen (ingick i kombinerat liftkort med Idre fjäll) då vi bodde där (mycket fina boenden som någon skrev). Men vi fick spunk på de långsamma släpliftarna och obefintliga lutningen. Men för en nybörjare kanon!
Sätt barnen i skidskola och hyr skidlärares till er. Bästa tipset.

Tälja

Medlem
Ja ta privatlektioner om du är nybörjare se till att ha samma skidlärare och kör 2 timmar varje dag under en vecka ger resultat kan jag lova( jobbar som skidlärare i Österrike)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp