Epoxi + värme. Bocka egen rocker

somebody

Ny medlem
Någon som har en aning om hur mycket man kan tänkas värma upp ett par lagg när man ska bocka till dom lite? Epoxin lär väl antagligen lösas upp vid för mycket värme och vid för lite värme så händer det inte kanske inte speciellt mycket.

Kikade tgr och där snackade dom om 120-150 degrees och då antar jag att det är Fahrenheit dom menar vilket bör resultera i typ 60 grader vilket känns lite? Eller är det spot on och det är vad som gäller. Känns som att det vore en fördel om skidan håller ihop när jag är färdig haha! Någon som har erfarenhet av det här?

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Försökte bocka ett par og Big daddys en gång, gick sådär, körde utan värme men satte den i press under längre tid. Rocker blev minimal och gick fort tillbaka. Det är väl inte bästa skidan att försöka med dock, man tar vad man har...

Skidor med metall i borde gå lättare att rocka själv då metallen inte går tillbaka lika lätt då den väl är böjd. Gör det inte på dina nya favvoskidor bara...

Kör hårt och glöm inte att lägga upp bilder :)

FF

Aktiv medlem
Om du inte får nåt svar så snacka med nån i byggsektorn, typ en färgaffär? eller liknande.
Jag vet inte hur det är med epoxi, men antingen blir det mjukare som du säger när man hetter upp det, eller så händer motsatsen, att det blir mer krispigt och spricker. Om jag skulle gissa på nåt blir det att limmet bara blir hårdare och du försämrar alltså bindningen i skidan genom att hetta upp den. Men det är alltså en vagt kvalificerad gissning.

Vad är det för skidor du har? Har dom metallaminat så ska det väl gå att bara bocka till dom ordentligt?

FF

Aktiv medlem
Angående att "bocka långsamt" så att säga, så tror jag inte det fyller nån funktion. Krypdeformationen är liksom minimal och "går tillbaka". För att få en permanent rocker måste man bocka till metallen ordentligt så att den blir lite skadad och fastnar i "fel" läge. Om det nu alltså inte funkar att värma och mjuka upp limmet.

somebody

Ny medlem
Jag var sugen på att bocka en liten värre rocker på mina ehp men klämde och kände och funderade lite och tror nog att det blir lite snowblades känsla av det hela då det är ett par 186or och monteringspunkten sitter rätt långt fram. Tänkte ta och hetta upp ett par gamla skidor i förrådet och se när man uppnår någon form av delaminering bara för att vara på den säkra sidan.

Sen är det nog ett par äldre seth som står på tur för en liten AM rocker och möjligen att jag dänger på fetare böj på mina ehp.

Tänkte helt enkelt ta en rätt easy approach och även den enda jag känner till. Alltså bara klämma ner dom på en planyta med en 45-95 där man vill att kurvan ska börja och sen slänga upp med kanske 2-4" under och lite värme. Då kommer fråga två, hur långt kan man gå innan hela skiten bara brakar iväg och smäller av, får testa det på andra skidan i paret som ska hettas upp till delaminering.

Carled

Aktiv medlem
Den varianten har jag faktiskt kört på mina Lotusar! Har inte fått någon kraftigare böj, dock längre rocker, och faktiskt en eller två decimeter släpp bak i tailen. Som FF skrev, långsam bockning gör ingenting, det går tillbaka, men jag skulle tippa på att mina skidor nog börjar dela på sig 45-50cm ner på skidan...

Nojlas

Aktiv medlem
Vad jag vet så blir epoxy mjukare av värme. brukar få ut mina epoxylimmade bindningar med värme (värmer skallen på en skruvmejsel, sätter den i skruven, väntar 60 sekunder - sen "snäpper" man bort skruven med ett litet knyck)

Jag hade värmt LÅNGSAMT med värmepistol, lite lagom sådär, sen hade jag satt dem i bockat läge och låtit dem svalna långsamt där. Jag tror du vill komma upp i minst 70-80 grader, men inte mkt mer än 120-140. (Grov gissning)

somebody

Ny medlem
Pnyberg det ser bra ut haha!

Kan tänka mig att det är rätt oeffektivt utan värme så det får nog bli den varianten. Slet fram mina ehp nu och funderade lite. Vart lite osäker då jag redan tycker att jag står rätt långt fram(gamla svarta 186orna med bc långt fram och telemark) på dom och att det kan bli lite bladeskänsla med massa eller ja iaf lite mer och djupare rocker så det projektet får nog vänta till snön ligger på backen och jag kan testa vidare lite.

Mina gamla k2 seth ska nog få sig en omgång dock. Lite skön rocker som kan komma väl till pass när skidorna står och samlar damm i förrådet. Måste bara ordna upp en värmepistol och ordentliga tvingar först.

PNyberg

Aktiv medlem
somebody sa:

Kan tänka mig att det är rätt oeffektivt utan värme så det får nog bli den varianten. Slet fram mina ehp nu och funderade lite. Vart lite osäker då jag redan tycker att jag står rätt långt fram(gamla svarta 186orna med bc långt fram och telemark) på dom och att det kan bli lite bladeskänsla med massa eller ja iaf lite mer och djupare rocker så det projektet får nog vänta till snön ligger på backen och jag kan testa vidare lite.

Mina gamla k2 seth ska nog få sig en omgång dock. Lite skön rocker som kan komma väl till pass när skidorna står och samlar damm i förrådet. Måste bara ordna upp en värmepistol och ordentliga tvingar först.
Det är Evil, här på freeride, som har ett litet expriment med sina rockskis :P
Mina EHP193 06/07 blev tokbockade för ett tag sedan...var bara att köra mkt hårt och ofta när snön är hård, bulig och jävligt... och ja...det hjälper om man krashar hårt in i saker ibland :) = fet, sned och ojämn rocker!!

Jarle

Aktiv medlem
PNyberg sa:
somebody sa:

Det är Evil, här på freeride, som har ett litet expriment med sina rockskis :P
Mina EHP193 06/07 blev tokbockade för ett tag sedan...var bara att köra mkt hårt och ofta när snön är hård, bulig och jävligt... och ja...det hjälper om man krashar hårt in i saker ibland :) = fet, sned och ojämn rocker!!
Hoppa mycket plattlandningar brukar funka med :)

PNyberg

Aktiv medlem

Bjo-rnR

Ny medlem
jag har gjort rocker på mina Punx. Gick utmärkt förutom att jag knäckte träkärnan men nu har de ca 5-6cm rocker bak och fram. Otroligt kul att köra med förutom att rockern är lite svag.

Jag värmde upp skidan så att ovansidan började bli mjuk och väntade medans värmen spred sig sedan fortsatte blåsa på med värmepistol tills limmet gav vika sedan var de bara å böja och sedan låta skidan ligga tvingad i rocker position. Rockern kommer bli ett svagt område där skidan knäcks lätt om du inte gör det med försiktighet.

Själv så ville jag bara ha riktigt mycket rocker så jag bara gick på direkt å böjde tills jag hörde kärnan knaka till :)

Har bara testat skidorna i en 10m backe med konstsnö ala Skistar i båstad. Men kul var det på boxarna iaf :)

Senast ändrad:

Lee-nus

Aktiv medlem
sjo_orret sa:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=182847

Testade förra helgen, men vet fortf inte hur det blev? Lämnade skidorna i tvingat läge ute i stugan. Misstänker att jag inte kom upp i tillräcklig värme, men vi får se? Kanske plockar upp dom imorgon. Kan ta en bild om jag lyckats åstadkomma nått resultat?
ursäkta OT, men är alla dina påståenden egentligen frågor? :)

sjo_orret

Medlem
Lee-nus sa:
ursäkta OT, men är alla dina påståenden egentligen frågor? :)
Var mest avsett som en referens till TGR tråden där det står endel matnyttigt om att bocka med värme. Mitt dravel var inte det viktiga! ;)

sjo_orret

Medlem
Böjd skida med träkärna utan metall. Strykjärn, värmepistol och skruvtvingar enl metoden i tgr tråden. Fick göra om processen några gånger då jag fegade med värme och tryck i början. Man får treva sig fram till nått som känns lämpligt. Började med strykjärn för att snabbt och enkelt värma upp skidan underifrån och in i kärnan. Övergick sedan till att tvinga ner dom och byta till värmepistolen. Värmde ca 10min med pistol och så mkt att det gick att ta i topsheet men det var lite väl varmt för att låta handen ligga där många sekunder.
Rockningen går tillbaka lite första dygnet när man plockar lös dom ut tvingen, men dessa har legat ett tag, och nu verkar det vara permanent. Jag fick till ca 3-4 mm höjning av skidan på en sträcka av ca 25cm och jag ger mig nog med det. Ser bra ut, återstår att se om det gör något för skidans hållbarhet i framtiden? Blev iaf inga bubblor i topsheet och inga synliga skador.

solfiluren

Medlem
sjo_orret sa:
Böjd skida med träkärna utan metall. Strykjärn, värmepistol och skruvtvingar enl metoden i tgr tråden. Fick göra om processen några gånger då jag fegade med värme och tryck i början. Man får treva sig fram till nått som känns lämpligt. Började med strykjärn för att snabbt och enkelt värma upp skidan underifrån och in i kärnan. Övergick sedan till att tvinga ner dom och byta till värmepistolen. Värmde ca 10min med pistol och så mkt att det gick att ta i topsheet men det var lite väl varmt för att låta handen ligga där många sekunder.
Rockningen går tillbaka lite första dygnet när man plockar lös dom ut tvingen, men dessa har legat ett tag, och nu verkar det vara permanent. Jag fick till ca 3-4 mm höjning av skidan på en sträcka av ca 25cm och jag ger mig nog med det. Ser bra ut, återstår att se om det gör något för skidans hållbarhet i framtiden? Blev iaf inga bubblor i topsheet och inga synliga skador.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/f6a6c15bd9140a6c027cdb5c29f92427.jpg[/url]
Det där såg mycket bra ut! Bra gjort! :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp