Erfarenheter APO Ron, monteringspunkt.

waxoff

Aktiv medlem
Monteringsfunderingar; en optimal sommartankenöt.

Klickade hem ett par APO Ron 190 som Glisshop släpper till den ohemult låga kursen av under nittonhundra bagis fritt hem till dörren. Form och dimension verkade tilltalande för mig så köpdjävulen på den vänstra axeln vann en enkel kamp över duharredannogmångalaggängeln på den högra.

När de nu landat hemma så bubblar naturligtvis den vanliga frågan upp först. Vart ska jag dra fast bindningarna? De har en lång, låg och behaglig rocker både fram och bak med ett minimalt spann däremellan. Monteringslinjerna tycker jag känns väldigt konservativa med tanke på formen på skidorna, med normallinjen på TC-10cm, Park-markering på TC-4cm och Puder-markering på TC-12cm vilket känns som sjukt långt bak, även för en gammal traditionell oldtimer som mig på ett par såna här lagg. Bindningarna kommer vara ett par vanliga alpinpjäser, förmodligen Atomic Warden, som för övrigt finns på Snowinn till rackarns schysst kurs just nu... De kommer bara att åkas framlänges och i blandade förhållanden, och bakom TC-10cm kommer bindningarna under inga som helst omständigheter att hamna.

Så min egentliga fråga är: Har nån där ute hunnit spendera tid på ett par 190 Ron och i så fall kan kommentera nåt runt monteringspunkt?

Edit, pingar lite på chans
@MnO
@Glisseur ni har ju hunnit testa många lagg, även dessa?

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Aldrig åkt på dem, men jag skulle sätta dem på -5 bara på känn. For what it's wort ;)

waxoff

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Aldrig åkt på dem, men jag skulle sätta dem på -5 bara på känn. For what it's wort ;)
Nånting åt det hållet ligger nära till hands. De har snarlika rockerproportioner som Opinion, lite högre i tailen samt kortare men jämnhög i nosen, endast en gnutta rakare skärning och ett bastantare flex (än originalversionen iaf, kan inte jämföra mot 2.0). Så runt TC-5--6cm är väl var mina tankar ligger just nu.

Edit. Har mailat APO med mitt resonemang men kammat noll hittills...

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Monterar du längre bak än -6 blir du automatiskt av med rätten till skidan och måste stå för att frakta skiten hem till mig, bara så du vet :P Är den lik opinionen skulle jag sätta den på nånstans -4 till -6. Den väger ju som ett smärre godståg också, så centrerad är ju att föredra om du tänkte göra något annat än 11or med den. Spontant sådär.

waxoff

Aktiv medlem
Har aldrig haft problem att carva godståg med monteringar långt bak sån int' behöver det bara bli 11or ändå, men hursomhelst... De här verkar ju vara böjstyva nog att inte driva inåt, eller dampa sig i svängen på störigt underlag utan krav på tre å en halv graders hängning som Opinion 1.0...

Med anledning av dina ovanstående villkor är jag rädd att jag kan komma att förlora rätten till dem, och behöver därför veta vilken BSL herrn önskar att jag monterar dem för? Men frakten av skiten om de visar sig vara odugliga får du i så fall själv stå för...

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
314 mm, tack så mycket ;)

Nej, men spontant känns det sin slöseri att montera dem så långt bak som deras recommended. Enda anledningen att göra det, som jag ser det, är om skidan verkligen är anpassad efter att köras längre bak, men med tanke på att den också går att montera -4 enligt dem bör det inte vara ett problem.

Upplevde det problemet också, löste sig med en total detune av stålkanten i de rockade delarna!

waxoff

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
men med tanke på att den också går att montera -4 enligt dem bör det inte vara ett problem.
Jo, men den går ju oxå att montera -12 enligt dem... känns dock iskallt för mig.

Var inne på -5--6 ett tag men... eftersom jag inte har fallit totalt för trenden att montera framåt så är jag just nu mer inne på samma linje som bl.a. Solly som flyttade linjen på Q115 från -6 till nästan -8 inför förra säsongen.

Skulle ändå vara kul att höra om någon har förstahandsinfo sprungna ur egna åk på skidan i fråga!?

waxoff

Aktiv medlem
Tänkte bara inflika en liten uppföljare på det här kejset. Jag bultade till slut ett par Wardens på -7,5cm. Känns som att det för min framlängesåkning var ett fullt tillfyllest alternativ. Har iofs än så länge bara kört dem i ca tre dm uppkörd lössnö med pudertäcke, i måttligt brant skog ca fyra dm löst och vanlig hederlig slät kallsnöpist men de beter sig bra precis som väntat. Skönt flyt i det lösa. De har ett hyfsat bastant men jämt flex och det är bara att stå centrerat och välja linje. Lugna och fina i uppkört, pivoterar behagligt i trixiga lägen och carvar pist så beskedligt och lågintentensivt man kan förvänta sig med kort skär och knappt tjuguåtta meters skärningsradie. Odramatiskt men utan att protestera då det går undan.

Såg att de fortfarande finns på Glisshop fast nu för endast dryga sextonhundra Carlgustavs.

Så söker man ett par stabila friåkningsskidor med lössnöprioritet och inte går i viktnojjiga turtankar så kan jag bara konstatera att de här laggen ger jävligt mycket pang för pengarna! Sextonhundra bagis, splitt nya bredlagg, härligt!

waxoff

Aktiv medlem
Mhmm, allt pekar på att den under förra säsongen dessutom reinkarnerades i gestalten av Elan Boomerang. Oklart om kärna och resten av bygget är detsamma men båda längderna är identiska i dimensioner och form, och den är också kvar i årets sortiment.

Som jag förstått det så byggde Elan laggen åt Apo sista svängen innan konken, så alla fakturor kanske inte betalades...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp