Robert89
Medlem
Erfarenheter nyare freeride-brädor?
Hejsan! Jag fortfarande kvar min kära Bataleon Locust 163 jag köpte inför säsongen i Revelstoke 2008... Dels för att brädan verkar ha ruskigt bra kvalité då den minus repor fortfarande är som ny, men främst för det blivit mer och mer skidor sista åren. Försökt hitta info kring flex men går bet, den upplevs dock som styv.
Hur som helst känns det som det hänt en del senaste 12 åren och jag sneglar därför på en ny bräda och tänkte passa på nu under försäsongen/ Black friday att hitta något från 2019/20. Jag: 175cm, 70kg, strl 41. Jag åker uteslutande offpist eller pist, dvs. 0% park. Beskriva åkstil är svårt men jag gillar att åka fort med bra kontroll. Kör tyvärr inte armbågscarving men gillar att åka stora svepande svängar men samtidigt känna att jag lätt får runt brädan när utrymmet är litet. Trixar inget förutom en Faceplant eller Scorpion då och då.
Försökt googla mig igenom div. tester och rekommendationer men som vanligt skiljer de sig oftast mkt åt i vad de rekommenderar.
Några exempel:
www.snowmagazine.com
snowboardingprofiles.com
Första sidan har ju faktiskt Bataleon Omni högst upp. I och med att jag varit nöjd med Bataleon hittills kanske den kan vara ett bra val, men jag undrar om jag borde testa något annat märke? Missar jag något?
Tar tacksamt emot förslag och era åsikter i mina frågor!
Hur som helst känns det som det hänt en del senaste 12 åren och jag sneglar därför på en ny bräda och tänkte passa på nu under försäsongen/ Black friday att hitta något från 2019/20. Jag: 175cm, 70kg, strl 41. Jag åker uteslutande offpist eller pist, dvs. 0% park. Beskriva åkstil är svårt men jag gillar att åka fort med bra kontroll. Kör tyvärr inte armbågscarving men gillar att åka stora svepande svängar men samtidigt känna att jag lätt får runt brädan när utrymmet är litet. Trixar inget förutom en Faceplant eller Scorpion då och då.
Försökt googla mig igenom div. tester och rekommendationer men som vanligt skiljer de sig oftast mkt åt i vad de rekommenderar.
Några exempel:

5 Best Freeride Snowboards 2019-2020
Freeride snowboards are tuned for taking on deep snow off the beaten track, we pick the best for the 2020 season.

The Top Freeride Snowboards: My Top 10 | Snowboarding Profiles
Hello and welcome to my list of what I consider the top freeride snowboards for the 2020/21 season. There has been a resurgence of directional/freeride boards recently, and there were just too many to have all in once category. So, this year I have split my freeride lists between this one...

Första sidan har ju faktiskt Bataleon Omni högst upp. I och med att jag varit nöjd med Bataleon hittills kanske den kan vara ett bra val, men jag undrar om jag borde testa något annat märke? Missar jag något?
Tar tacksamt emot förslag och era åsikter i mina frågor!