Erfarenheter nyare freeride-brädor?

Robert89

Medlem
Hejsan! Jag fortfarande kvar min kära Bataleon Locust 163 jag köpte inför säsongen i Revelstoke 2008... Dels för att brädan verkar ha ruskigt bra kvalité då den minus repor fortfarande är som ny, men främst för det blivit mer och mer skidor sista åren. Försökt hitta info kring flex men går bet, den upplevs dock som styv.

Hur som helst känns det som det hänt en del senaste 12 åren och jag sneglar därför på en ny bräda och tänkte passa på nu under försäsongen/ Black friday att hitta något från 2019/20. Jag: 175cm, 70kg, strl 41. Jag åker uteslutande offpist eller pist, dvs. 0% park. Beskriva åkstil är svårt men jag gillar att åka fort med bra kontroll. Kör tyvärr inte armbågscarving men gillar att åka stora svepande svängar men samtidigt känna att jag lätt får runt brädan när utrymmet är litet. Trixar inget förutom en Faceplant eller Scorpion då och då.

Försökt googla mig igenom div. tester och rekommendationer men som vanligt skiljer de sig oftast mkt åt i vad de rekommenderar.

Några exempel:

Första sidan har ju faktiskt Bataleon Omni högst upp. I och med att jag varit nöjd med Bataleon hittills kanske den kan vara ett bra val, men jag undrar om jag borde testa något annat märke? Missar jag något?

Tar tacksamt emot förslag och era åsikter i mina frågor!

lamboren

Medlem
Som du beskriver hur du vill åka skulle jag tro att de lite mer styva brädorna passar dig (som det verkar vara fokus på i tredje testet). Själv har jag sedan ett par år en Jones Flagship som huvudbräda som jag är sjuukt nöjd med - fantastisk i alla typer av offpist och fartstabil och bra carvare i pisten.

Robert89

Medlem
Som du beskriver hur du vill åka skulle jag tro att de lite mer styva brädorna passar dig (som det verkar vara fokus på i tredje testet). Själv har jag sedan ett par år en Jones Flagship som huvudbräda som jag är sjuukt nöjd med - fantastisk i alla typer av offpist och fartstabil och bra carvare i pisten.
Är också inne på att jag troligtvis bör ha en hårdare flex. Tycker inte den jag har idag är för mjuk men vet ju tyvärr inte vad den har för flex så har egentligen ingen referensram. Svårt att veta ifall jag bör rata allt under 7/10 eller så. Flagshipen verkar ju onekligen grym! Hur upplever du kvalitén? Hört att flera haft en del strul med Jones brädor?

KaitsuH

Aktiv medlem
Är också inne på att jag troligtvis bör ha en hårdare flex. Tycker inte den jag har idag är för mjuk men vet ju tyvärr inte vad den har för flex så har egentligen ingen referensram. Svårt att veta ifall jag bör rata allt under 7/10 eller så. Flagshipen verkar ju onekligen grym! Hur upplever du kvalitén? Hört att flera haft en del strul med Jones brädor?
Kvalitetsproblem bara med Jones splitbrädor.

unsuspected

Aktiv medlem
Vad först och främst vill du få ut med att byta till en nyare bräda? Är din gamla dålig eller vill du bara köpa nytt för omväxlingens skull?

Omni hamnade högst upp för att de listade i bokstavsordning, inte för att den var "bäst"

Du kanske först och främst ska byta ut dina boots om de senaste köptes samtidigt som brädan.

Robert89

Medlem
Vad först och främst vill du få ut med att byta till en nyare bräda? Är din gamla dålig eller vill du bara köpa nytt för omväxlingens skull?

Omni hamnade högst upp för att de listade i bokstavsordning, inte för att den var "bäst"

Du kanske först och främst ska byta ut dina boots om de senaste köptes samtidigt som brädan.
Syftet med bytet är som jag beskriver att skaffa en bräda som är betydligt mer modern när det kommer till konstruktion, vikt etc. Den jag har idag funkar men är allt annat än lätt och har trots allt runt 150-160 åkdagar. Jag misstänker att en nyare skulle höja åkglädjen och på så vis få mig att åka mer bräda igen istället för skidor.

Givetvis är inte bootsen lika gamla, har ett par Salomon Malamute med ca 15 åkdagar i sig.

lamboren

Medlem
Syftet med bytet är som jag beskriver att skaffa en bräda som är betydligt mer modern när det kommer till konstruktion, vikt etc. Den jag har idag funkar men är allt annat än lätt och har trots allt runt 150-160 åkdagar. Jag misstänker att en nyare skulle höja åkglädjen och på så vis få mig att åka mer bräda igen istället för skidor.
Om låg vikt är ett krav så är min Flagship åt det tyngre hållet, har aldrig stört mig, men tyngre än min tidigare allt-i-allo-bräda (en CustomX 64), vet inte om senaste generationen Flagship (fr.o.m. förra säsongen om jag minns rätt) är lättare

KaitsuH

Aktiv medlem
Lätt menar också fladdrig. Jag har åkt Joner Hovercraft och dess kolfiberversion Ultracraft. Tyngre Hovercraft är mycket bättre för piståkning, Ultracraft kanske för puder. Jag åkte med Ultracraft några åk bara på pist.

Robert89

Medlem
Tack för inputs. Kanske var lite otydlig, är inte nödvändigtvis ute efter en lätt bräda, försökte mest få fram att jag tror den jag har idag är relativt utdaterad och har gjort sitt. Hovercraft verkar ju onekligen fin, ingen som har erfarenhet av fler brädor?

KaitsuH

Aktiv medlem
T.ex. https://snowboardingprofiles.com/the-top-freeride-snowboards-my-top-5

En sak: Jag tycker inte alls om Bataleon brädor, de är så jätte svåra att åka one foot. Jag är van att åka one foot med vanliga camber brädor, när jag åker tillbaks på skogs stigar från bra off pist åken, men bataleon brädor är för svåra för mig. (St. Anton Maienwasen och Maienplatt, de sista 1000 meterna vad helvete med en Bataleon bräda... Det vad liksom att försöka att åka göra en kilometer 50-50!)

Senast ändrad:

madness

Medlem
Dupraz D1, Moonchild space racer, nitro quiver serien. Det du frågar efter är väldigt brett.

Schoobang

Medlem
Jag letade bräda i samma kategori i år. Kollat massor forum, specar och reviews pga små möjligheter att testa. Finns ju massor fina brädor och på min short list hamnade Jones Flagship, capita BSOD, K2 alchemist och Yes PYL. Och nu står här en inplastad Flagship 20/21 =). Ska ersätta min trotjänare rossignol XV.

jag är inte heller ett fan av bataleons 3bt. Lurig känsla vid lägre hastigheter men inga problem när man blåser på.

Robert89

Medlem
Jag letade bräda i samma kategori i år. Kollat massor forum, specar och reviews pga små möjligheter att testa. Finns ju massor fina brädor och på min short list hamnade Jones Flagship, capita BSOD, K2 alchemist och Yes PYL. Och nu står här en inplastad Flagship 20/21 =). Ska ersätta min trotjänare rossignol XV.

jag är inte heller ett fan av bataleons 3bt. Lurig känsla vid lägre hastigheter men inga problem när man blåser på.
Se där, inte tänkt att det är någon skillnad mot andra brädor då jag vant mig för så länge sen men den är ju väldigt ostabil i låga farter som du säger, kanske berro på 3bt då? Tror jag får ta mig förbi den lokala butiken och kolla in Flagshipen!

T.ex. https://snowboardingprofiles.com/the-top-freeride-snowboards-my-top-5

En sak: Jag tycker inte alls om Bataleon brädor, de är så jätte svåra att åka one foot. Jag är van att åka one foot med vanliga camber brädor, när jag åker tillbaks på skogs stigar från bra off pist åken, men bataleon brädor är för svåra för mig. (St. Anton Maienwasen och Maienplatt, de sista 1000 meterna vad helvete med en Bataleon bräda... Det vad liksom att försöka att åka göra en kilometer 50-50!)
Inte reflekterat över att det kan bero på 3bt men så är det ju såklart, trodde det var jag som behövt träna balans men kan jag skylla på annat hade det ju varit kanon!

Sen har vi ju Herr Arg, som vissa anser vara lite ärligare i sina recensioner än andra i branschen:

Angry Snowboarder: Top 5 All mountain Freeride boards
Tack för tipset! Ska kolla in dem!

snowdaddy

Medlem
Jag gillar Stranda, Korua och Nidecker. klart värt att kolla på...

Och nu finns ju det nya TUR också... ser trevliga ut.

Robert89

Medlem
Jag gillar Stranda, Korua och Nidecker. klart värt att kolla på...

Och nu finns ju det nya TUR också... ser trevliga ut.
Får kolla in dem med. Lutar helt klart en del åt Flagship just nu, men jag börjar tvivla på mig egna förmåga och om den blir "för mkt". Läst rätt många recensioner där flera anser att den blir lite väl krävande och att den exempelvis inte är så optimal för skogsåkning eller uppkörd pist.

snowdaddy

Medlem
Får kolla in dem med. Lutar helt klart en del åt Flagship just nu, men jag börjar tvivla på mig egna förmåga och om den blir "för mkt". Läst rätt många recensioner där flera anser att den blir lite väl krävande och att den exempelvis inte är så optimal för skogsåkning eller uppkörd pist.
Den är säkert bra. Har inte provat den, men de flesta verkar gilla den. Den nya är tydligen lite mjukare än den gamla.

lamboren

Medlem
Jag har (som jag tidigare skrivit högre upp) förra generationen och tycker inte det är några problem i skogen trots att jag har 167-längden och verkligen inte i uppkörd pist (inkl pucklig sådan). Snarast mer förlåtande än tidigare brädor jag haft (jag tror spoon-nosen också hjälper till). Har inte provat senaste generationen men har också läst att den ska vara lite mjukare. Sedan är det ju som med mycket annat en fråga om vad man är van vid, och tycke och smak.

Robert89

Medlem
Jag har (som jag tidigare skrivit högre upp) förra generationen och tycker inte det är några problem i skogen trots att jag har 167-längden och verkligen inte i uppkörd pist (inkl pucklig sådan). Snarast mer förlåtande än tidigare brädor jag haft (jag tror spoon-nosen också hjälper till). Har inte provat senaste generationen men har också läst att den ska vara lite mjukare. Sedan är det ju som med mycket annat en fråga om vad man är van vid, och tycke och smak.
Tack för input! Tänkte faktiskt kolla hur ni som kör den upplever den. Allt är ju såklart relativt och upp till utövaren. Som du säger skall årets modell vara något mjukare, positivt med tanke på mina farhågor. Hur tycker du den är att carva med? är svängradien mer eller ett rakt streck?

lamboren

Medlem
Väldigt bra att carva med (iallafall med styvare boots o bindningar, men det tror jag att jag minns du hade).

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp