Ersättare till Black Crows Nocta - turbar och bättre balanserad i fluffet

arraksboll

Medlem
Hej!

Jag åker idag på tre år gamla Black Crows Nocta. Jag gillar den på många sätt, men det finns ett par "problem" jag skulle vilja lösa, och tar tacksamt emot era tips.

1. Jag vill ha en lättare skida. Det är inga problem när man åker, Noctan är enkel att slänga runt med och styra från höften vid behov, typ tvärställa för att glida i fallinjen, men att tura med skidan är ingen lek. Jag har andra lättare prylar (Atomic Automatic 102 med tech-bindningar) men skulle även vilja ha ett par riktiga puderlagg att tura med.

2. I riktigt fluffig snö funkar balansen inte riktigt, och topparna dyker. Beror kanske på att tailen nästan är lika bred som tipen, plus att skidan är ganska mittmonterad (på rekommenderad monteringspunkt). Så fort det finns lite mer bärighet i snön är det inget problem. Jag åkte tidigare på Atomic Automatic 117 och de var bättre i detta hänseende, men det var en alldeles för svängvillig skida. Typ minsta lilla input så gjorde den en tvär gir.

Två alternativ jag har funderat på:
-Nya BC Nocta. Ett kilo lättare. Nu med fullrocker, kanske gör det den bättre när det är superfluffigt? Kanske bör den bakmonteras något?
-DPS Lotus 124. Lätta. Dyra. Är orolig för att de ska vara nervösa när det är stökigt, och skulle definitivt vänta in nya alchemist-varianten. Ganska mittmonterad så jag tänker mig att den kanske kan åkas på liknande sätt som Noctan...

Andra alternativ?

Jag är 168 cm, väger 68 kg och åker på Nocta 178 cm.

/Johan

Pillard

Aktiv medlem
Jag har dålig koll på vad som finns nu i skidväg men det du beskriver att automaticen gör är samma som händer med alla pintail-skidor. Jag hade själv Rossis S7or för massa år sen och det gick verkligen inte att åka när det blev lite snö. Det fanns ingen stadga utan det blev som att åka blades i djup snö typ.

Jag provade massa skidor direkt efter men fastnade för Bibbys som löste mitt problem. Sen har jag inte brytt mig om att kolla speciellt mycket på skidmodeller sen dess. Bibbyn finns ju också i en turvariant vill jag minnas. Den kanske är värd att kolla på?

https://www.momentskis.com/products/bibby-tour#shopify-product-reviews

Senast ändrad:

arraksboll

Medlem
Jag har sett det tipsas om Bibbyn på olika håll i flera års tid, men själv aldrig tittat närmare på den. Får nog göra det... Ser att även den vanliga varianten inte är allt för tung, under fyra kilo.

Lenz

Aktiv medlem
Ficsher ranger 122

Senast ändrad:

REO

Medlem
BD megawatt carbon?

arraksboll

Medlem
Kortaste längd på rangern är 185. Jag tycker redan 178 cm är i överkant (vilket är kortaste längd för både Nocta och Lotus 124), så den känns inte aktuell.

Jag har varit skeptisk till BD:s skidor sedan jag ägde ett par Ethic för en massa år sedan, men jag borde förstås inte låta denna gamla fadäs hindra mig från att titta på deras nyare konstruktioner. Noterar att BD verkar ha nästa års skidor på sajten, och där finns inte megawatten med.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Praxis gör mkt kul och där kan du beställa skida och vikt efter smak typ.
@Snej kanske har något att sälja här? han brukar sitta inne på lite kul grejor ;)

snej

Aktiv medlem
LawndartGustav sa:
Praxis gör mkt kul och där kan du beställa skida och vikt efter smak typ.
@Snej kanske har något att sälja här? han brukar sitta inne på lite kul grejor ;)
Tack för omtanken, men om det ska vara under 180cm så har jag svårt att bistå med hjälp. Min massiva kroppshydda åker på lägre än så :cool:

MartinPers

Ny medlem
Du har inte kollat in anima freebird? Det ska ju vara BC bredaste turskida!

Senast ändrad:

torax

Aktiv medlem
Jag kör Spur 189 och Pescado 180 när jag vill åka breda lagg. Pescadon är monterad med diamir Vipec. en njutning att tura puder med :)
Har inte varit så förtjust i svängglada skidor men den här kommer jag mycket bra överens med :)

fransosen

Aktiv medlem
Nästa år kommer SGN Togga light i 176 cm, den borde vara allt det som du vill ha :) Ordentligt lätt (ca 1650-1700), bred (120mm under fot) och bra med bärighet i topparna.

arraksboll

Medlem
Jag kände inte till SGN Togga. Verkar vara kanonskida för lössnö, men jag blir lite orolig att jag skulle offra lite väl mycket av allround-egenskaperna som ändå finns i en skida som Nocta (i alla fall i den gamla modellen som jag kör på) och som ska finnas i Lotus 124.

Jag tror Anima Freebird kan vara ett sunt alternativ. Förmodligen rätt allround, men hur mycket av flytet och lekfullheten tappar man?

För att precisera det här med turandet: Skidan kommer mestadels att användas för liftburen åkning, men jag vill ha en skida som är lätt nog för heldagsturer. Som inte får en att utbrista "å fy fan" när man satt på hudarna och tar första steget.

Önskescenario: Man drar till Japan (Hakuba) i tre veckor och mittenveckan joinar man gänget från pure och turar med bergsguide.

fransosen

Aktiv medlem
SGN Togga kör jag i ganska varierande förhållanden. Den funkar bra i uppkört, slush, och lössnö. Det är nog också den tryggaste skidan jag har haft i bristande skare och kartongsnö som man trycker genom.
Däremot så väljer jag inte den när det blir en del piståkande eller i offpist när det är riktigt hårt. Långa turer på hårt före blir också tunga, men det blir de med alla breda skidor.
Så nej, ingen allroundskida, men funkar fantastiskt på bra mycket mer än man först tänker sig.

arraksboll

Medlem
Låter onekligen trevligt med Togga. Synd att light-varianten ska vara så huggarns dyr.

fransosen

Aktiv medlem
Du får beställa ett par ett par tunga (ca 1950g i 176) innan de försvinner :) Går att beställa på SGNskis.com

carl_couloir

Aktiv medlem
Ja du Johan.... svårt att hitta en såpass bred skida som är lätt.... Där delar vi samma huvudvärk..... Du har ju Marker Tour på dina nocta och ett byte till en tech-binding skulle innebära nästan ett halvkilo per bindning :) det är så jag tänker nu :D

Gällande DPS så är Wailer 112 tour förvånansvärt kompetent i hård pist med ett härligt "popp" och den ska väl funka bra i fluffet också :) Inte så mjuk som man skulle kunna tro, rätt så lik foundation dito. Men den lär inte klara lite hårdare uppkört så bra, men det beror till viss del på formen. Pratade med folk idag som hade testat alchemist-varianten och sa att den var värd att vänta på i relation till gamla pure 3.......

I kategorin skidor plus 110mm i midjan finns ju även salomon min lab med 115mm i midjan och 1700 gram per skida i din längd, är överraskad av hur bra prestanda mina mtn explore har! Völkl BMT-serie är ju rätt så lätta dom med, iofs med Völkl-prestanda på gott och ont......BC Anima Freebird är mjukare än en övermogen banan, så dom tror jag inte alls på för att få en rolig skida. Scott Scrapper-serien har väl blivit lite lättare tills i år också. Såväl nya nocta som völkl-skidorna har fullrocker och det är ingen höjdare att tura med på hårt underlag kan jag säga...... du har ju sett mig glida bakåt redan ;)

Fick även tips om Blizzards nya serie Rustler, som skulle väga in på runt 1800 gram per skida i 188 längd & 115 midja, har lagt undan ett par tills på måndag ;) har försätt googla mig fram till en viktsiffra men utan framgång, däremot så förstod jag det som att den skulle vara riktigt grym! :)

En bubblare kan vara ett dra ett e-post till Åre skidfabrik, ryktet säger att det ska finnas carbon-prototyper på vanliga project opinion med 118 i midjan.....

/C

Senast ändrad:

perssse

Medlem
Någon som har koll på Head Kore 117 som kommer snart? Hur står sig den viktmässigt mot övriga skidor som nämnts i tråden?

Corin

Aktiv medlem
Jag fick pröva ett par Black Diamond Helio 116 i Kanada för några veckor sedan. De kändes väldigt lätta för sin storlek, och var riktigt riktigt trevliga att åka på. Jag är en Opinion-förespråkare, och shapen på Helio 116 påminde en del om Opinion ändå. Tycker nog att de är precis det du beskriver att du vill ha. Ska jag åka till Kanada igen vill jag ha ett par. Eller ett par carbon Opinion 118 kanske..

arraksboll

Medlem
Lutar definitivt åt tech-bindning. Troligen nya Fritchi-bindningen. Att bara byta bindning på noctan känns dock inte aktuellt. Inte spännande nog :)

Opinion 118 i lättviktsvariant skulle vara intressant, men då måste det tas fram en kortare längd än vad som finns för vanliga modellen.

Carl, jag kan efter uppmärksammandet minnas att du halkade runt på fullrockerskidorna när jag inte hade några större problem. Något som talar emot Togga och andra fullrockers.

Kanske BD Helio 116 kan vara ett bra alternativ. Så pass lätta att jag nästan blir skeptisk, kan de funka när det är stökigt...

arraksboll

Medlem
Anima freebird verkar vara i mjukaste laget, både utifrån Carls kommentar och de något kortfattade tester jag hittat. Klämde på ett par och noterade att tallen var väldigt hög. Såg ut att vara högre än på vanliga anima. Udda för en sådan skida, då hög tail ofta är i vägen när man knatar. Samtidigt vill jag helst ha lite twin. Inte så jag lägger stora svängar switch i lössnö, men det är kul att kunna lattja lite och landa switch. Ur denna aspekt går egentligen bd helio bort. Likaså Factions nya prime, som har en lång men enligt vad jag kan bedöma från de bilder jag sett väldigt låg tail rocker.

PeHa

Ny medlem
Jag gick fran Nocta till Faction Candide 4.0 med 118 midja, vikt under 4 kg, mycket nojd

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp