Ersättare till Völkl Shiro

kingen2

Ny medlem
Hej alla skidåkare
Köpte precis ett par Völk Shiro 183 som bara höll en dag, men jag tyckte om skidan så vet någon om en likvärdig skida fast så klart annat fabrikat,

Den Shiron jag hade delaminerade under trampet, och Völkl påstår att jag brukat för mycket kraft på den :) så det gick inte att reklamera den.
Så tydligen är Völk inga skidor att åka på.

PNyberg

Ny medlem
det var det värsta jag har hört! Tror du skulle gilla K2 SideSeth eller Down CD3! Testade den i 181 i Stryn och sedan Shiro 193. Shiro går mer på räls i hög fart, medan SideSeth gör vilka svängar man vill...likaså med CD3 fast med mer stabilitet än SideSeth.

JL76

Aktiv medlem
Hur kan man "bruka för mycket kraft" utan att typ krascha och bryta alla ben i kroppen?
Försök reklamera igen , gå till ARN, ge inte upp det där är ju en klockren reklamation (förutsatt att du inte väger 300kg eller backat en lastbil över dem).

Utter

Aktiv medlem
JL76 sa:
Hur kan man "bruka för mycket kraft" utan att typ krascha och bryta alla ben i kroppen?
Försök reklamera igen , gå till ARN, ge inte upp det där är ju en klockren reklamation (förutsatt att du inte väger 300kg eller backat en lastbil över dem).
Eller landat på något hårt, som en sten.

Om du inte har gjort det, ja då är det en solklar reklamation.

Sexylubben

Ny medlem
ikke reklamasjon?? det er jo ingen skade på såle eller stålkant, selvfølgelig burde dette være en reklamasjon da slikt ikke skjer uten mekanisk påkjenning av uannte dimensjoner:p

kjør hardt på kanskje direkte til Vølkl? evt rett til butikken du kjøpte av(som du sikkert forsøkt) evt direkte til importøren i Sverige...

MnO

Aktiv medlem
Både kanten och belaget ser ju helt oskadat ut. Kan du beskriva hur skadan inträffade?

kingen2

Ny medlem
Jag köpte dom från sportconrad och fick dom v2 samtidigt som jag skulle till trysil, och jag vet det är inga pistskidor :) men jag var ju tvungen att testa dom. så efter 1 dag pist åkning så tittar man om man fått några repor i sina nya lagg, och ser då att hela kanten är trasig. Så jag åkt Pist som om man nu kan skylla på det.

Skickade bilder till sportconrad som bestälde hämtning.
Sportconrad skickar dom dill Völkl, som säger;
Sehr geehrter Herr Klein,

Ihre Reklamation SHIRO 112402.183 können wir leider nicht anerkennen.
Durch extrem harten seitlichen Kontakt zeichnen sich sichtbar Spuren (Brüche) an der Seitenwange und eine Wölbung der Laufsohle ab.
Durch diesen starken seitlichen Druck wurde der Ski delaminiert und die Stahlkante ausgedrück.
Wir bitten um Verständnis, dass wir für derartige Schäden, die durch den Gebrauch entstanden sind, jedoch keinerlei herstellerbedingte Ursachen haben, nicht aufkommen können.
Sollte ein Versicherungsschutz vorliegen, werden wir selbstverständlich ein Gutachten zur Schadensregulierung erstellen.
Wir bedauern, keinen positiven Bescheid geben zu können.

Nu idag ringer jag upp Sportconrad som efter mycket övertalning nu ska skicka dom ännu än gång till Völkl.
Men jag har inte mycket hopp,

Sedan sticker jag till Serra shevalier V10, så jag måste ha några nya skidor då.

JL76

Aktiv medlem
Jag har åkt i bra fart rakt in i en liggande trädstam en gång med ett par gamla Fischer Big Stix 84 av högst tveksam kvalité med en lite tilltryckt stålkant som resultat, håller inte Völkl för en dag i trysil borde de genast sluta med skidtillverkning. Den kraft som krävs för att stuka ett par "normala" skidor på det där viset, borde även resulterat i en rejäl krasch.

SiSt

Ny medlem
kingen2 sa:
Jag köpte dom från sportconrad och fick dom v2 samtidigt som jag skulle till trysil, och jag vet det är inga pistskidor :) men jag var ju tvungen att testa dom. så efter 1 dag pist åkning så tittar man om man fått några repor i sina nya lagg, och ser då att hela kanten är trasig. Så jag åkt Pist som om man nu kan skylla på det.

Skickade bilder till sportconrad som bestälde hämtning.
Sportconrad skickar dom dill Völkl, som säger;
Sehr geehrter Herr Klein,

Ihre Reklamation SHIRO 112402.183 können wir leider nicht anerkennen.
Durch extrem harten seitlichen Kontakt zeichnen sich sichtbar Spuren (Brüche) an der Seitenwange und eine Wölbung der Laufsohle ab.
Durch diesen starken seitlichen Druck wurde der Ski delaminiert und die Stahlkante ausgedrück.
Wir bitten um Verständnis, dass wir für derartige Schäden, die durch den Gebrauch entstanden sind, jedoch keinerlei herstellerbedingte Ursachen haben, nicht aufkommen können.
Sollte ein Versicherungsschutz vorliegen, werden wir selbstverständlich ein Gutachten zur Schadensregulierung erstellen.
Wir bedauern, keinen positiven Bescheid geben zu können.

Nu idag ringer jag upp Sportconrad som efter mycket övertalning nu ska skicka dom ännu än gång till Völkl.
Men jag har inte mycket hopp,

Sedan sticker jag till Serra shevalier V10, så jag måste ha några nya skidor då.
Ut fra det som er mulig å se fra bildene og fra din beskrivelse av hva som har skjedd, så ser jeg bare en mulighet, og det er at delene av skien som har delaminert ikke har blitt mettet med epoxy før pressing.

Uten epoxy holdes ikke stålkanten på plass, kjerne og sidekant henger ikke sammen med laminatene og hele konstruksjonen blir veldig svak.

Merket du ikke noe til det i løpet av dagen?

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
En utväg är att ta det på hemförsäkringens allriskmoment om du nu har ett sådant. Hos exempelvis Länsförsäkringar (där jag jobbar) är det i många län ett tillägg som ingår utan kostnad i standardomfattningen. I storstäderna däremot brukar man få betala lite extra för det.

Det som krävs för att det ska klassas som en allriskskada är att det har inträffat en plötslig, oförutsedd skada. I fallet med skidor krävs det dessutom någon form av yttre påverkan, dvs den gäller inte vid rena konstruktionsfel (för då är det ju en reklamation istället). I ditt fall är uppkomsten till skadan fortfarande lite oklar fortfarande tycker jag och du verkar ju inte ens själv helt veta exakt när och hur det hände.

För att du ska få bättre chans till framgång med reklamationen skulle du nog egentligen (om du inte redan har gjort det) mycket tydligt beskriva att skidan är oskadad i belag och stålkant och att det inte finns några tecken på orimligt våld, och att du enbart har testat skidorna i fullt normal skidåkning. Hävda vidare att du anser att skidan inte till någon grad har klarat av en belastning som du anser att ett par skidor ska klara av. Hade det varit en svensk motpart hade det ju varit ett lagkrav enligt konsumenttjänstlagen att säljare/tillverkaren ska påvisa att det är användaren som har använt produkten på ett onormalt eller ovarsamt sätt. Om Völkl motiverar avslaget med att de ser en islagspunkt för en sten eller liknande som orsak till skadan är det en annan sak. Men här är det någon slags lätt flummig oklar beskrivning som enbart säger att skidan har blivit utsatt för en stor odefinierbar kraft. Det håller inte i min värld.

Om du får tillbaka skidan så går det att laga det mesta. Så länge inte kärnan är knäckt så kan man få det mesta åkbart, om än som rockskis. Tråkigt, men den går nog att få användbar i alla fall så länge kärnan är ok. Det är ju dock det absolut sista alternativet i det här läget.

Senast ändrad:

kingen2

Ny medlem
Har pratat med mitt försäkringsbolag, som säger att jag måste reklamera dom skriftligt via Europeen consumer Center, och får jag då avslag kanske dom kan hjälpa till.

Jag tycker detta är mycket märkligt.
kingen2 pm:ade mig igår ang ärendet pga denna tråd:
Delaminerade Shiro
Min polare hade inga problem att reklamera sina skidor. I hans fall var det BÅDA skidorna som hade gått sönder.

T-son

JSellberg

Medlem
Efter dom första två årgångarna av Katana så vet vi ju att Völkl är ett hopplöst företag när det kommer till reklameringar, som anser att deras skidor är dom bästa på jordklotet.

Stå på dig, och ge inte upp!

somebody

Ny medlem
Sväng förbi ett Völkl tält under ett skidtest, låna ett par shiros och kom aldrig mer tillbaka. Annars är ju som PNyberg sa CD3orna jäkligt göttiga, ganska lekfulla och roliga fast fortfarande massa ös om man vill!

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp