Ersättningsskyldig för hyrd utrustning

Hej alla snötokiga människor!

Vill gärna ha er input i detta om jag är helt fel ute eller inte.. Vi var och åkte skidor i påskas i norska fjällen, underbart väder och mestadels bra skidåkning. Vi hyrde skidor och snowboard till grabbarna (16år) som enbart användes i de pistade backarna. Pga det varma vädret hade några av de fortfarande öppna backarna stenar i pisten som givetvis grabbarna lyckades att köra på och vilket orsakade skador på utrustningen.

Vid återlämnandet av utrustningen blev vi ersättningsskyldiga för reparation av utrustningen, vilket jag bestred men fick vackert betala för att kunna lämna anläggningen.

Är det verkligen rätt att jag skall ersätta skador på hyrd utrustning som har uppkommit i dåligt underhållna pister?

Tacksam för er feedback då jag har en pågående diskussion med anläggningen som vidhåller att det är rätt att jag skall betala då de själva åkt i backen och lyckats undvika stenarna...

Vänliga hälsningar
Snöbollen

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Ja det är rimligt om inte något annat har avtalats.
Sen kan man ju tycka att anläggningen kanske ska ta ett större ansvar när det gäller brister av underhållet av backarna men det är nog en fråga som du får driva mot själva driften i anläggningen.

MallanI

Ny medlem
Vad för typ av skador pratar vi om? Jag tycker det är svårt att säga kategoriskt ja eller nej utan att veta det. En del repor lär ju hyran tåla men är det väldigt djupa saker som bör kunna undvikas så är det rimligt att betala för reparation. Sen kan man ju diskutera kostnaden för arbetet men det är en annan fråga.

Bobski

Medlem
Skador som inte försvinner med en normal underhållsservice bekostas av den som hyrt. Det går inte skylla på dåligt underhållna backar, då det är den som hyrt som skall anpassa åkningen till underlaget. Sedan kan man ju försöka med någon deal för att få ner kostnaden, men grundregel är att hyrestagaren betalar för ikke normalt slitage.

belsam

Medlem
Håller med de övriga grabbarna, vad du gör med utrustningen när du lämnat shopen får du stå för. Med det sagt så tänker jag så här; om det är tidigare på säsongen och det är en sån här rövsäsong vi har haft i år så skulle jag ha mer överseende med skicket som skidorna kommer tillbaka i. Men det är inte lätt för shopën heller då ingen någonsin har åkt utanför pisterna ;o)

Sent på säsongen så får man helt enkelt räkna med att det är mindre snö och att risken för sten i pisten är större. Däremot bör det vara utmarkerat att det är snöbrist om det är riktigt illa i en pist, alternativ vara väl synligt ifrån liften. Det här är ju också såklart beroende på vilken sorts ort du åker på. Förstår det som att shopen du hyrt av ägs av berget? Det är inte ovanligt att shopen lagar gästers skidor gratis då de kört på sten under vårskidåkningen. Men som Mallani sa, det är egentligen omöjligt att säga något om man inte vet omfattning av skadorna och hur mycket de kräver dig på? Du kan ju räkna med att en timmes service i Sverige går på 500 o uppåt.

zerode

Aktiv medlem
Det är en fråga man inte kan svara ja eller nej på eller om det är rätt eller fel

Har ju inte sett utrustningen, om den var oaktsamt behandlad eller om det var en endaste repa i belaget. Så kan inte ta någon i försvar eller döma

Men har jobbat på två olika sportaffärer här i Åre där man har uthyrning.
När man jobbar i en hyra så lär man sig fort vilket som är Oj, jag råkade köra på en sten i backen, måste ta det försiktigt så det inte händer igen repa, till ops en sten, skitsamma, det är hyrskidor repa.
Alla som jobbade i shoparna åkte mycket med, så man hade koll på hur backarna såg ut med beroende på var i säsongen man var.

När det kom tillbaka ett par skidor med Oj, råkade köra på en sten skada, så tog man alltid hand om det och löste det åt kund, det var aldrig några problem att ordna det.
Men när det kom ops skitsamma skidor tillbaka, så fick kunden betala åtminstone en skidslip. Man hyr saker, och har därmed ett litet ansvar för hur man behandlar utrustningen, vill man inte bry sig om det, så får man snällt köpa egna saker.

Så, som sagt, har ingen aning om hur era skador såg ut, så kan inte svara på hur ni skall göra

Men hade jag själv råkat köra på en Oj sten med en repa i belaget och förklarat det när jag lämnade tillbaka, och fått betala, så hade jag nog blivit sur, men hade jag behandlat utrustningen med ops, skitsamma, så hade jag fått ta och betalat för mig.

pd

Aktiv medlem
Sen finns det killen som kom åkandes över en parkering och som utbrast "hyrskidor!" när han fick syn på mitt ansiktsuttryck. :)

Kaskar

Aktiv medlem
Jag tänkte länge att hyrskidor kunde man plåga skiten ur utan att behöva bry sig.

Men så berättade en guide nere i alperna att han alltid kollade upp vilka som hade hyrskidor på hans turer så han kunde säga åt dem att inte åka på sten å skit eftersom han visste han shopparna suger ut så mycket de kan ur pajjade skidor. För att de kan och att det drygar ut kassan.

Och för att vissa som var med på hans guidningar såklart kom tillbaka och sa "Du guidade mig över en sten så det du betala reparationskostnaden"...

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp