Ett äventyr av något slag.

LeMoert

Ny medlem
Såhär mot höstkanten börjar det rycka lite i skidmuskeln när man sitter i sitt gråa rum någonstans på Irlands södra kust. Som bekant är inte Irland känt för sin otroliga skidåkning, och det av förklarliga anledningar. Därför blir det så att man måste ge sig av någonstans för att få sin årliga dos av det vita guldet. I år bestämde jag mig för att göra det lite ordentligare än tidigare år, men vissa komplikationer har självklart uppstått. Mest när det gäller skidkamrater.

Planen är att flyga från Dublin till Lissabon i början av februari. Därifrån tar jag mig till norra Portugal och hämtar upp utrustning som har skickats från Kanada till en vän som bor där samt köper mig en bil. Bilen brummar sedan åt nordost för att efter lite villovägar hamna i Pyrenéerna. Där blir det skidåkning i ett tag och sedan kör jag vidare till Alperna där en vecka eller så spenderas. Efter några dagar med varm dusch och dylika trevliga civilisationstillbehör styr jag kosan norrut. Jag tar mig över Öresund och beger mig upp till någonstans i mitten av Norge/Sverige. Efter några dagar där beger jag mig upp till Lofoten och leker i snö där i en dryg vecka. Sedan lastas packningen in i bilen och körs över gränsen till Sverige igen. Där tänkte jag utforska den nordvästra delen av vårt långa land ett tag innan jag tar mig till Stockholm, parkerar bilen och flyger till Keflavik. Där spenderar jag någon dag med en vän i Reykjavik men överger henne sen för att bege mig ut på höglandet där jag spenderar en fyra-fem dagar. När det är avklarat kommer det vara någonstans i början av april. Därefter är planen lite oklar, men troligtvis stannar jag i Reykjavik några veckor och återanpassar mig till civilisation och snöbrist.

Nu har vi ju det lilla problemet att de flesta människor jag känner har fast jobb och dylika saker och därför inte kan ge sig av på en två månaders skidresa hur som helst. Och då jag siktar på att gå på tur så mycket som möjligt (helst ingenting i skidområden) så kan jag inte direkt satsa på den gamla hederliga "lära känna folk i liftkön"-metoden. Därför är det största hotet mot resans existens numera bristen på skidkompisar. Självklart tror jag inte att någon här på Freeride har större möjlighet att skippa jobb och ge sig av med mig än mina vänner, men eventuellt finns det kanske någon som känner för att följa med en bit på vägen, ta en tur här eller där och leka i fin snö. Om inte så kanske någon känner till utlänsiska organisationer och hemsidor där man kan hitta folk som är sugna på att följa med på tur. Alla tips, idéer och frågor är varmt välkommna.

Som ni kanske såg på resebeskrivningen så har jag inte direkt fastställt var jag vill åka heller. Dels för att jag gillar att hålla saker öppna, dels för att jag inte har så stor koll på bergen jag vill ge mig ut i. Jag har åkt i Lofoten förut och förra året spenderade jag två och en halv månad på Kanadas östkust, men då jag är ganska ny som turåkare (jag vet inte varför det tog mig 16-17 års åkning innan jag gav mig av från skidorterna och hittade den skidåkning jag verkligen älskar) så vet jag inte så mycket om bra ställen att åka på i Europa. Finns det några områden jag absolut inte får missa? Finns det några jag definitivt ska undvika? Som alltid är ju tips från folk som har varit ute och åkt i bergen man ska ge sig ut i förut otroligt mycket bättre än att bara titta på en karta och planera sin tur efter vad som ser bra ut.

Jag kommer att dunka in flerdagsutrustningen i bilen och är inte främmande till att ge mig av några dagar in i vildmarken. Troligtvis kommer jag att kunna ta en rejäl flerdagstur på Island (ta i trä) då jag har kommit i kontakt med en islänning som liksom många andra lever för skidåkning. Men självklart har jag inget emot att gå på dagsturer heller..

Så, sammanfattningsvis så undrar jag dels var jag ska åka, men viktigare, vem jag ska åka med. De flesta detaljer inför en skidresa kan ju planeras med ganska kort intervall, men någonting säger mig att turkompisar kan vara bra att veta att man har ett litet tag i förväg.

Med vänliga hälsningar och hopp om en trevlig säsong!

Senast ändrad:

Axl

Medlem
Finns det inte en funktion på freeride som heter skibumkompisar? Som sista utväg kan du ju hyra en guide, dom gör nästan vad som helst för pengar...

ederedler

Medlem
Känner du till Sunnmörsalperna, sv om Stranda ute på västlandet i Norge?. Sägs vara fint, liksomm Romsdalen.

Massa snö, bra fallhöjder men kan vara riktigt blött även mitt i vintern.

Är troligen ledig 19 feb - 20 mars. Kan tänka mig en vecka eller två i norge.

Snödjup

Topp