Ett eller två par skidor för säsong?

Tjenna! Min plan är att säsonga nästa vinter och behöver köpråd. Vad jag funderar på är om jag borde köpa ett par all mountain skidor eller köpa pistskidor+offpistskidor. Det naturliga vore kanske att köpa ett par all mountain skidor, men grejen är den att jag verkligen älskar att ligga ner i svängarna och carva OCH puderåkning och vill inte tappa prestanda i något av dessa områden. Är två par att rekommendera då? Tacksam för svar :)
 

JohanSundstrom

Aktiv medlem
MartinSiljeklint sa:
Tjenna! Min plan är att säsonga nästa vinter och behöver köpråd. Vad jag funderar på är om jag borde köpa ett par all mountain skidor eller köpa pistskidor+offpistskidor. Det naturliga vore kanske att köpa ett par all mountain skidor, men grejen är den att jag verkligen älskar att ligga ner i svängarna och carva OCH puderåkning och vill inte tappa prestanda i något av dessa områden. Är två par att rekommendera då? Tacksam för svar :)
Har du inte hört det gamla uttrycket; "fler par skidor är alltid bättre"?
 

snej

Aktiv medlem
MartinSiljeklint sa:
Tjenna! Min plan är att säsonga nästa vinter och behöver köpråd. Vad jag funderar på är om jag borde köpa ett par all mountain skidor eller köpa pistskidor+offpistskidor. Det naturliga vore kanske att köpa ett par all mountain skidor, men grejen är den att jag verkligen älskar att ligga ner i svängarna och carva OCH puderåkning och vill inte tappa prestanda i något av dessa områden. Är två par att rekommendera då? Tacksam för svar :)
 

erik_lagg

Aktiv medlem
Två par låter rimligt. Själv kör jag 90% på ett par Faction ct 4. Många uppfattar kanske en sådan skida som en ren offpistskida men den funkar till det mesta. När det är hårt och isigt och noll chans till mjuk snö åker jag på ett par raceskidor storslalom. Den här kombinationen är dock ganska extrem - från 122 till 66 mm midja - men bägge med + 21 meter svängradie. Så om jag skulle till alperna (eller även Sverige) och säsonga skulle jag ta en skida som är tydligt lössnöorienterad men som ändå klarar av det mesta - de flesta åk blir ju ändå en blandning av förhållanden. Sen skulle jag ta en pistorienterad skida med svängradie under 20 meter (18?) och som är bred nog för att även klara av lite mjukt (typ 80-100 mm bred).
 

chrillelille

Aktiv medlem
Jag åkte ner två månader till Chamonix i vintras med ett par skidor på 110mm. Efter några veckor så kände jag behovet av att ha nånting smalare och då kunna satsa på att även ha nånting mer offpistfokuserat.

Jag skulle lätt säga att ha nåt kring 80-90mm och nåt för offpisten gör det mycket roligare. En offpistskida när det inte snöat på länge är riktigt tråkigt, men att kunna vara mer kompromisslös gör att det blir kul oavsett snö!

Köp begagnat om det känns tight för plånboken.
 
Senast ändrad:

perka99

Ny medlem
Funderade också på ett par allmountain runt 100mm, blev att jag köpte ett par rtm84 och ett par Soul 7 HD på rean på Stadium =)
 

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Ju fler par du har, desto bättre :)
Rossignol Hero Master är en seriöst bra pistskida, bland det bästa man kan få om man inte skall ha rena tävligsskidor (SL/GS). Byggs på Ross racefabrik tillsammans med racelaggen.

Vill man av någon anledning ge avkall på vassa pistegenskaper, så satsa på en ordentlig AM med 80-90 mm midja. Armada Invictus 89Ti, eller om du vill ha en bra twintip så slå till på ARV96Ti ZERO.

Sedan skall du SÅKLART ha ett par riktig offpistlagg. ca 110-120 mm midja och lämpligen som du kan gå uppför med om det behövs. Armada ARV 116 ZERO, ARV 116, Declivity X eller något annat, beroende på vad du vill prioritera för egenskaper. Tracer 108 kanske.

Dyrt?

En sak kan i alla fall ställas utom varje rimligt tvivel: DU LEVER BARA 1 gång!
 

Pillard

Aktiv medlem
Om man nu bara lever en gång så kan det väl vara värt att åka på något annat än Armada nån gång också? ;)
 
Tack så mycket för alla svar, det verkar som att två par är det som gäller ;)
Om någon har tips på riktigt grymma carvingskidor får ni gärna fortsätta kommentera i tråden.
Ha det fint /Martin
 

carl_couloir

Aktiv medlem
MartinSiljeklint sa:
Tack så mycket för alla svar, det verkar som att två par är det som gäller ;)
Om någon har tips på riktigt grymma carvingskidor får ni gärna fortsätta kommentera i tråden.
Ha det fint /Martin
Beror lite på om du vill gå åt "race-hållet" eller om du vill välja en vass frontside-skida?

Själv hade jag gått åt "race-hållet" och valt en skida med en radie omkring 14 - 16 meter.

/C
 
carl_couloir sa:
MartinSiljeklint sa:
Tack så mycket för alla svar, det verkar som att två par är det som gäller ;)
Om någon har tips på riktigt grymma carvingskidor får ni gärna fortsätta kommentera i tråden.
Ha det fint /Martin
Beror lite på om du vill gå åt "race-hållet" eller om du vill välja en vass frontside-skida?

Själv hade jag gått åt "race-hållet" och valt en skida med en radie omkring 14 - 16 meter.

/C
Hur brukar skidor åt "race-hållet" stå sig när det börjar bli lite uppåkt framåt lunch/eftermiddag? Är det dumt att köra på en racingskida med smal midja, ner mot 65mm, av denna anledning? Bättre att köra på något bredare?
 

Fatboy

Aktiv medlem
En race-skida med 65mm midja funkar nästan sämre i uppkörd eftermiddagspist än en 110mm-skida skulle jag säga. Personligen skulle jag satsa på en skida med en midja på 85-95 mm för dagar med mindre snö och piståkning och en skida med omkring 110mm midja dagar med mer snö
 

chrillelille

Aktiv medlem
MartinSiljeklint sa:
carl_couloir sa:
MartinSiljeklint sa:
Tack så mycket för alla svar, det verkar som att två par är det som gäller ;)
Om någon har tips på riktigt grymma carvingskidor får ni gärna fortsätta kommentera i tråden.
Ha det fint /Martin
Beror lite på om du vill gå åt "race-hållet" eller om du vill välja en vass frontside-skida?

Själv hade jag gått åt "race-hållet" och valt en skida med en radie omkring 14 - 16 meter.

/C
Hur brukar skidor åt "race-hållet" stå sig när det börjar bli lite uppåkt framåt lunch/eftermiddag? Är det dumt att köra på en racingskida med smal midja, ner mot 65mm, av denna anledning? Bättre att köra på något bredare?
Håller med
@fatboy. En skida på ca 90mm är oftast svinkul i pist men klarar också uppkörd eller slaskig offpist, kan till och med ge lite flyt. En smalare skida kanske är bättre i pist, men du blir mer låst där.

Mitt quiver är 93mm och 114mm, med shift genom quiver killers till båda, och det tycker jag är toppen.
 

dyrb3erg

Medlem
Håller med tidigare att två par är bra, har själv ett par puderplankor och sen köpte jag nyligen Enforcer 93 som jag vill slå ett slag för erftersom du frågar efter tips. Du har förmodligen hört om den tidigare om du läst runt lite men tycker att den är värd all cred den får. Läste i en recension att en av testarna hade kommit skrikandes ner för backen "I can´t stop carving" och jag kan inte annat än att hålla med. Visst så kommer en smalare skida va ännu mera carveig på morgonen men med en bredare får du det roligare över hela dagen sett. Hört att Blizzard Brahma ska vara kul också, formad som en storslalomskida men man har bara gjort den bredare. Kommer även en Enforcer 88 som jag tror kan vara riktigt kul.
 

carl_couloir

Aktiv medlem
MartinSiljeklint sa:
carl_couloir sa:
MartinSiljeklint sa:
Tack så mycket för alla svar, det verkar som att två par är det som gäller ;)
Om någon har tips på riktigt grymma carvingskidor får ni gärna fortsätta kommentera i tråden.
Ha det fint /Martin
Beror lite på om du vill gå åt "race-hållet" eller om du vill välja en vass frontside-skida?

Själv hade jag gått åt "race-hållet" och valt en skida med en radie omkring 14 - 16 meter.

/C
Hur brukar skidor åt "race-hållet" stå sig när det börjar bli lite uppåkt framåt lunch/eftermiddag? Är det dumt att köra på en racingskida med smal midja, ner mot 65mm, av denna anledning? Bättre att köra på något bredare?
efter snart en säsong på Nordica Spitfire Dobberman som skidlärare i Verbier så skulle jag inte säga att det är uppåkt som är problemet isf är det rejält vårmjuka pister som ställer till det om man vill trycka på tidigt i svängen..... att åka slaskpucklar mm. är riktigt skoj dock :)

/C
 

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp