(Extra) Parkeringsplats Åre fjällby

nikasp

Medlem
Tjena, vi hyr en vecka via jobbet nära Bygget v10 (29 feb och framåt). Problem: Vi är två familjer med två bilar och båda behövs för att ta oss till Rödkullen, troligen varje dag.
Någon som har koll på hur troligt det är att man lyckas hyra en plats som inte används nära? Skistar sa att man annars kan stå vid Holiday Club "om det mot förmodan" inte finns något att hyra. Blir lite träligt om vi ska behöva ha ena kärran nere vid Holiday Club.

1582196295381.png

HakanBarman

Medlem
Om det kniper går det bra att åka till Rödkullen med lift. Ta VM8:an (välj gondol istället för stol om ni har små barn). Ta transportsträckan som går förbi restaurang 720 ner till Rödkullen.
Transportsträckan rödkullen-vm8:an kan iofs vara jobbig vid tunneln som leder ut i slutet på gästrappet. Sista delen ner till vm8:an är full av både pucklar och människor på eftermiddagen.

nikasp

Medlem
Om det kniper går det bra att åka till Rödkullen med lift. Ta VM8:an (välj gondol istället för stol om ni har små barn). Ta transportsträckan som går förbi restaurang 720 ner till Rödkullen.
Transportsträckan rödkullen-vm8:an kan iofs vara jobbig vid tunneln som leder ut i slutet på gästrappet. Sista delen ner till vm8:an är full av både pucklar och människor på eftermiddagen.
Barnen är helt nya på slalom, aldrig åkt. så transport blir för svårt. Kanske mot senare delen av veckan och med sele (som jag inte är säker på om jag ska fixa eller ej).

HakanBarman

Medlem
Sele är bra om man vill åka runt med barnen i liftsystemet och hamnar i nån brantare backe. Det finns gratisparkering vid VM8:an men ni får nog inte stå där på natten.

nikasp

Medlem
Sele är bra om man vill åka runt med barnen i liftsystemet och hamnar i nån brantare backe. Det finns gratisparkering vid VM8:an men ni får nog inte stå där på natten.
Nä, det är det som är problemet tror jag. Har läst om att det är dåligt om möjlighet att stå på nätterna. Blir lite drygt om vi måste lasta av och köra ner och lämna en bil vid Holiday Club varje eftermiddag och upprepa varje morgon. Hoppas vi kan hyra en till plats när vi väl är där.

HakanBarman

Medlem
Är Åre Fjällby ägt av Skistar? Annars kanske receptionen där har nån mer info. Lycka till!

nikasp

Medlem
Yes, fick lite förhoppning där men oklart om det är något man ska lite på när det är sportlov.

pd

Aktiv medlem
Barnen är helt nya på slalom, aldrig åkt. så transport blir för svårt. Kanske mot senare delen av veckan och med sele (som jag inte är säker på om jag ska fixa eller ej).
Men ta bussen annars. Gröna linjen går från VM8:an, till Kabinbanan och vidare upp till Rödkullen. Utrustningen kan ni ju för enkelhetens skull köra i en bil.

HakanBarman

Medlem
Och vecka 10 är Norrlands sportlov så det räknas knappt ur beläggning och kösynpunkt. Borde dessutom vara en del tågburna gäster så att det borde finnas parkeringsplatser. Har för mig att man uppgav regskylt vid incheckningen så att receptionen borde ha koll på om det finns lediga platser men det var länge sedan jag bodde i Åre Fjällby

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Tror inte det kommer vara några problem att få en extra parkering, vecka 10 brukar inte vara så packat trots att det är skollov. Men det är ganska dyrt att få en extra parkering, tror ni får räkna med minst 500 kr för ett extra parkeringsbevis, det är vad det kostade att hyra en extra när vi var upp i somras på Bike Festival. Och eftersom det är Q-Park som kontrollerar så chansar man inte.

Parkeringen längs med E14 vid tunneln under skidbacken har ingen restriktion över att stå på natten, så där går det bra att stå om ni får plats, brukar finnas på kvällarna men under tiden liften är öppen är det den mest populära parkeringen och svår att få plats på.

nikasp

Medlem
Tack för alla tips, då löser det sig säkert. Det blir ett speciellt gäng, minsta (ej vår) är 1,5 år och min sambo har inte lyckats skaka av sig jobb och kanske måste tillbaka dagtid nån gång osv. Jag ska hänga i backarna även om de blir de med mindre lutning denna gång :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp