Extrem mother tree 105 vs Völkl Blaze 106 w?

Ingawooly

Ny medlem
Hej
Funderar på ett par till skidor med bra flyt tänkta att funka bra i puder och gärna kvicka i skogen. Inte för tunga eller krävande. Tänkte mig en shiftbindning för litet touringmöjlihet. Har provat pinbindning, inte övertygad där. Tyckte att det var litet stötigt och wobbligt på vägen ned. Väljer mellan Extrem mother tree 105 eller Völkl Blaze 106. Gillar Blaze 94. Mycket lättmanövrerade. Jag väger ca 55 kg. Har någon provat båda och kan säga något om hur de är jämfört med varandra?

lmk30

Aktiv medlem
Hej
Funderar på ett par till skidor med bra flyt tänkta att funka bra i puder och gärna kvicka i skogen. Inte för tunga eller krävande. Tänkte mig en shiftbindning för litet touringmöjlihet. Har provat pinbindning, inte övertygad där. Tyckte att det var litet stötigt och wobbligt på vägen ned. Väljer mellan Extrem mother tree 105 eller Völkl Blaze 106. Gillar Blaze 94. Mycket lättmanövrerade. Jag väger ca 55 kg. Har någon provat båda och kan säga något om hur de är jämfört med varandra?
Tror Mother tree och Blaze är ganska olika skidor. Den förstnämnda är lite mer rejäl, har titanalförstärkning och väger några hundra g mer per skida än Blaze. Blaze är å andra sidan lite mer klassiskt Välkl, dvs bra på skär och kanske inte jättepoppiga även om de är lite lättare. Om du ska tura hade jag nog valt Blaze, för då får du en lätt, bred skida med stabila åkegenskaper. Om du prioriterar liftburen offpist skulle jag kanske köra på Mother tree för en lite mer rejäl/dämpad men ändå rolig åkupplevelse.

H-man

Ny medlem
Tror Mother tree och Blaze är ganska olika skidor. Den förstnämnda är lite mer rejäl, har titanalförstärkning och väger några hundra g mer per skida än Blaze. Blaze är å andra sidan lite mer klassiskt Välkl, dvs bra på skär och kanske inte jättepoppiga även om de är lite lättare. Om du ska tura hade jag nog valt Blaze, för då får du en lätt, bred skida med stabila åkegenskaper. Om du prioriterar liftburen offpist skulle jag kanske köra på Mother tree för en lite mer rejäl/dämpad men ändå rolig åkupplevelse.
Mother Tree 105 kommer både i metall-konstruktion (Mother Tree Reload) och den "vanliga" glas-konstruktionen. Tror du tänker på den förstnämnda.
"Vanliga" Mother Tree och Blaze är typ identiska i vikt. Völkl Blaze får även en metallbit under foten och med bok/poppelkärna vilket gör skidan köttig och inte särskilt följsam i skog och snäv terräng.
Skulle köra på Mother Tree 105 för en mer lekfull och följsam skida som ändå fungerar bra i pisten. Eventuellt Mother Tree 95 om du åker mycket i Sverige och för att du är lätt i kroppen.

Ingawooly

Ny medlem
Hej igen o tack för tips. Jag hade tänkt mother tree lätta varianten. Det är mindre viktigt att de funkar bra på is och manchster. Där tar jag mina kära gamla Kenja. Kenja å andra sidan blir grävlingar i nysnö och i skogen är de mer jobbiga än roliga. En tur ibland har jag tänkt, men säkert blir det mer liftburet. Det låter som mother tree är den kvickare så nu lutar jag mer åt den, tack igen :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp