EXTREMT ont i fötterna av pjäxor - har nu funnit orsak men behöver input på lösning!

mski

Ny medlem
HEJ

Jag är så glad!

Har äntligen förstått varför jag får så sjukt ont av alla pjäxor jag någonsin provat.

Jag drog i ett par iläggssulor i ett par gamla stövlar jag har - jag har lite problem med att jag behöver stöd under hålfoten.

Det som hände då var att stöveln blev alldeles för trång - men jag gick ut ändå, skulle bara iväg en snabbis.

3 minuter senare får jag samma värk som jag har fått så många gånger av pjäxor, fast 50 gånger värre - jag märkte att foten började stasas, den hade ingen blodcirkulation!

FIck gå hem fort och SLITA av mig stöveln.

Jag tror med andra ord att alla pjäxor jag provat varit alldeles för trånga i höjdled, för det var EXAKT samma sorts smärta.

Hur gör jag nu - jag är beredd att köpa custompjäxor för rätt mycket pengar även då jag bara åker en högst två gånger per år och är rätt värdelös på skidorna, men kidsen älskar det så jag vill kunna åka jag med =)

Hjälp mig - hur gör jag? Vem är bäst på detta runt stockholm/uppsala?

Tack <3 <3

Gazza1

Aktiv medlem
Du ska garanterat gå till Alpingaraget i Stockholm. De är bäst i området på bootfitting. Se bara till att få hjälp av de som jobbat där ett tag och inte någon av deras nyanställda. Magnus där är ruskigt duktigt ihop med några till.

Jag har själv en väldigt hög fot och det trycker på ovansidan i samtliga pjäxor jag har testat tidigare men i år hittade jag rätt! Dalbello Lupo Pro HD blev det för min del. Kanske inte den pjäxan jag skulle rekommendera dig men jag skulle absolut titta på någon av de lite mjukare Dalbello pjäxorna med flextunga. De har mycket mer utrymme uppåt än ordinarie alpina pjäxor.

Detta är bara en pjäxa som du kan ha med i åtanke men jag hade gått till Alpingaraget och beskrivit problemet. De kommer leda dig rätt med pjäxorna utan tvekan.

mski

Ny medlem
Exakt det jag ville höra! Tack Gazza! Fler tips tas gärna emot, men blir garanterat ett besök där.

pd

Aktiv medlem
Gå dit så tidigt som möjligt på säsongen (nu!) när de fortfarande har ett välfyllt lager med alla modeller i alla storlekar. Och snåla absolut inte. Låt det kosta vad det behöver kosta. Pjäxorna är viktigare än all annan utrustning. Been there, done that. Åker du bara ett par veckor om året så kommer pjäxorna att vara med dig i gott och väl tio år.

iSooLi

Aktiv medlem
Jag har haft samma bekymmer genom åren. På de nuvarande pjuxen befriades jag från problemen efter kirurgi på mina liners så här:

Lange RX liner.jpg

Allt överflödigt material ovanpå vristen togs bort.

mski

Ny medlem
Jag har haft samma bekymmer genom åren. På de nuvarande pjuxen befriades jag från problemen efter kirurgi på mina liners så här:

Visa bilaga 1553

Allt överflödigt material ovanpå vristen togs bort.
Wow! Haha skön ändå att det är fler än jag som har problemet, då finns det säkert lösningar även om jag inte skulle önska smärtan på någon... =)

rabbit

Aktiv medlem
...
Jag tror med andra ord att alla pjäxor jag provat varit alldeles för trånga i höjdled, för det var EXAKT samma sorts smärta.

Hur gör jag nu - jag är beredd att köpa custompjäxor för rätt mycket pengar även då jag bara åker en högst två gånger per år och är rätt värdelös på skidorna, men kidsen älskar det så jag vill kunna åka jag med =)
...
Så kallade "cabrio" eller "tredelade" pjäxor är, ofta, en snabb och enkel lösning på "hög fot"-syndromet.
Full Tilt, Dalbello, Roxa...
fwiw

Kan bara skriva under att dalbello tredelad pjäxa löste exakt detta problemet för mig. Med den fina bieffekten att jag kunde på mindre storlek o lästbredd som effekt att inget gjorde ont

MnO

Aktiv medlem
I de flesta (kanske alla?) pjäxor ligger det en slipbar bottenplatta under innerskon. Ta ut den och slipa ner någon eller några mm. Det gör en omedelbar skillnad. Oftast finns det någon form av slipmarkeringar som visar hur mycket man maximalt kan ta bort. Det är en relativt riskfri manöver så länge man inte är helt ohändig eftersom volymen lätt kan återställas genom att lägga i en distans istället sen om man skulle vilja gå tillbaka.

Pillard

Aktiv medlem
Några nämnde fördelen med tredelade skal också. Har man en väldigt hög fot finns oftast ett problem till (har lidit enormt av det själv) och det är svårigheterna att komma i och ur pjäxan. Jag förstår ju inte för mitt liv hur @iSooLi överlever med Lange om han har problem med höga fötter ;)

Tvådelade skal har ju ett överlapp över vristen och om du har en hög fot kläms gärna vristen in i överlappet. Problemet märks kanske inte så väl i stugvärmen när man provar pjäxor. Men prova att ta av dem efter en dags åkning i minus 20...

iSooLi

Aktiv medlem
Några nämnde fördelen med tredelade skal också. Har man en väldigt hög fot finns oftast ett problem till (har lidit enormt av det själv) och det är svårigheterna att komma i och ur pjäxan. Jag förstår ju inte för mitt liv hur @iSooLi överlever med Lange om han har problem med höga fötter ;)

Tvådelade skal har ju ett överlapp över vristen och om du har en hög fot kläms gärna vristen in i överlappet. Problemet märks kanske inte så väl i stugvärmen när man provar pjäxor. Men prova att ta av dem efter en dags åkning i minus 20...
Jag har också positiva upplevelser i den aspekten av tredelat. Krypton med wrap liners till exempel. Den punkt på vristen där jag får trycket i Lange (som klämmer både nerv och kärl) har jag avlastat genom att ta bort resåren och gröpa ur ovansidan på innerskons plös (som på bilden ovan). Blev riktigt, riktigt bekvämt! (y):)

Edit för att tllägga. Var noga med att säkerställa att skon är lagomt bred baktill också, så att hälen går in som den ska i hälfickan. Om inte så kommer även det att resultera i onödigt tryck över vrist och/eller tår med risk för bl.a. blånaglar helt i onödan!

psortti

Medlem
Jag har rejält hög hålfot och hade förr alltid ont i fötterna när jag åkte skidor, dels på ovansidan av foten, samt framförallt i främre tramdynan som domnade bort och värkte.
Strolz (för pisten) och Dalbello Lupo (backcountry, tura) är the shit för mig. Naturligtvis med gjuten sula. Har aldrig ont i fötterna. Behöver inte ens knäppa upp spännena på hela dagen. Vill du inte betala 11.000 kr för Strolz finns det bra pist/all mountain pjäxor för halva priset:) :)

Always-Sunny

Aktiv medlem
Vissa modeller/märken går det att värma hela skalet och på så vis få en bättre passform, t ex vissa Atomic. Men du ska givetvis välja den som sitter bäst/minst dåligt direkt ur lådan för att öka chanserna för ett bra slutresultat

+ 1. När det är kallt ute så skalet är riktigt hårt är det ju ett h-vete om man försöker. Många primalskrin har kommit. Numera sätter jag mig i värmen och väntar till skon blivit lite varmare innan jag försöker.

Ang Lange så har de då och då några riktigt bra för oss med hög vrist och bred fot. Mina förr-förra var ett par Lange. De absolut skönaste jag haft - trots att jag idiotförklarade säljaren som tog fram dem. (Visst - det tog 4-5 vändor med slutjusteringar, men det gör det ju alltid.)

Utifrån mina problem skulle jag, förutom tipsen på bra ställen, tillägga att det är rätt bra om du kan få lite åk i dem så snabbt som möjligt. Om man inte har någon klåpare som bara trycker så mycket de kan så tycker jag att man (nästan) alltid måste tillbaka och göra småjusteringar. Gör därför inte misstaget att du köper och börjar med att dra till alperna en vecka utan att ha testat. (Jag gjorde det. Tack och lov fick jag tag i ett bra ställe som kunde hjälpa mig. Polaren hade inte samma tur några pr efter.)

I övrigt har jag på mina nuvarande fått göra som ISooLi. Har känts fantastiska i butik, men fick inte till det. Ont då man väl stod på max, trots 4-5 vändor och justering. Lite skalpell gjorde jobbet. (Aldrig behövts tidigare.)

Pillard

Aktiv medlem
+ 1. När det är kallt ute så skalet är riktigt hårt är det ju ett h-vete om man försöker. Många primalskrin har kommit. Numera sätter jag mig i värmen och väntar till skon blivit lite varmare innan jag försöker.
Kör därför på Salomon MTN Lab idag. Där överlappar inte skalsidorna utan det är en lucka emellan. Den dan de ska bytas ut blir det Roxa eller Dalbello. Efter att ha sluppit ifrån eländet kommer jag aldrig gå tillbaka till vanliga överlappsskal.

mski

Ny medlem
Provade K2 BFC 120 och dom var hur sköna som helst. Trycket över foten var enormt mkt bättre än dom Dalbello och andra jag testade, blev ett köp på stadium nu när dom hade 20% 🤙

Jag återkommer hur det känns efter en dag i pisten - en fråga bara, kan man låta Stadiums skidkillar värma dom här i Uppsala eller måste man ta sig till alpingaraget/annan skidbutik för att få rätt hjälp? Är det lätt att värma pjäxor efter fötter?

Pillard

Aktiv medlem
Provade K2 BFC 120 och dom var hur sköna som helst. Trycket över foten var enormt mkt bättre än dom Dalbello och andra jag testade, blev ett köp på stadium nu när dom hade 20% 🤙

Jag återkommer hur det känns efter en dag i pisten - en fråga bara, kan man låta Stadiums skidkillar värma dom här i Uppsala eller måste man ta sig till alpingaraget/annan skidbutik för att få rätt hjälp? Är det lätt att värma pjäxor efter fötter?
Att värma innerskor i "vanliga" pjäxor kan vilken butik som helst göra. Som jag förstått det motsvarar den värmningen ungefär några veckors inåkning. Har man mer avancerade innerskor eller ska göra modifieringar på pjäxorna kan det vara värt att gå till nån som har extra koll

MJK

Ny medlem
För ickekirurgiska ingrepp: Fick härom dagen veta att på vissa inneskor (i mitt fall cochise) sitter plösen fast med kardborre vid tårna. Det går alltså att lossa denna och skjuta plösen framåt/bakåt för att reglera utrymmet i skon.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp