Få ner farten i branta partier i pisten?

Lofberg

Ny medlem
Tja,

har åkt pist i över 20 år nu, och kör stenhårt på carving. Just nu på ett par Atomic storslalommissiler. Även om jag känner att jag har kontroll, och nog skulle kalla mig en hyggligt avancerad åkare, så finner jag det emellanåt rätt svårt att hålla ner farten i brantare partier. Jag är en fartåkare, åker med ganska låg tyngdpunkt och hopkrupet, och gillar verkligen att åka på gränsen. Men ibland skenar det liksom iväg lite väl mycket och det blir gärna att jag kommer på mig dels med att ha passerat ett helt parti på bara ett antal svängar, men också att det börjar gå för fort för att ens kunna lägga in en extra sväng någonstans, med ett resultat att åket många gånger känns rent farligt snarare än njutbart (jag kombinerar gärna de båda dock!) Det bara drar iväg så att säga. Är medveten om att storslalomskidorna har en vidare svängradie. Har tidigare kört på en tävlingsslalomskida från Atomic, och de är ju lättare att trycka ner och få ner farten med. Men problemet fanns ändå kvar på dom också, om än i mindre utsträckning. Jag gillar att åka rent och vill helst inte lämna en enda sväng med mer än två svängande skridskospår i snön. Finns det någon enkel teknik att förbättra (svårt för er att säga så klart då ni inte sett mig åka men ändå :P ) för att ta ner farten i dessa situationer, utan att tumma på linjen i åket?

Tack på förhand
/Erik

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Tror inte det finns något enkel teknik ... enklast är väl att studera hur Ted Ligety trakterar sina storslalomskidor, och typ göra likadant ... ;)

Som jag ser det finns det två grundtekniker om man vill behålla skäret och hålla nere farten. Antingen rundar man upp svängen vilket kräver mycket god teknik och styrka när det brantar på, eller så håller man nere farten genom svänga snabbt, kort och ofta.

Men, men det är helt OK att sladda för att hålla nere farten och komma snabbt in i den skärande svängen. Återigen, ta en titt på Ted!

/MM

Senast ändrad:

torax

Aktiv medlem
Efter att ha landat på bakhuvudet två ggr i rad rekommenderar jag starkt MM:s råd att det ÄR ok med sladd!
40 års erfarenhet räcker inte riktigt till ibland ;)
Ska lägga lite tid på Ted-tekniken i morgon...får nog låna sonens skyddsutrustning om jag frågar snällt :)

Steffo

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Tror inte det finns något enkel teknik ... enklast är väl att studera hur Ted Ligety trakterar sina storslalomskidor, och typ göra likadant ... ;)

Som jag ser det finns det två grundtekniker om man vill behålla skäret och hålla nere farten. Antingen rundar man upp svängen vilket kräver mycket god teknik och styrka när det brantar på, eller så håller man nere farten genom svänga snabbt, kort och ofta.

Men, men det är helt OK att sladda för att hålla nere farten och komma snabbt in i den skärande svängen. Återigen, ta en titt på Ted!

/MM
Enklare sagt än gjort ;-) (ang. Ligety)

Senast ändrad:

Valmgren

Aktiv medlem
En teknik som blivit vanlig efter att man uppdaterat storslalom skidorna (tror jag är i rätt kategori nu) är att man slänger ut tailen lite precis i början av svängen. När man sedan trycker till efter, säg 1/3, får man tillbaka skäret och för en icke observant/ovetande så syns knappt någon skillnad när man kommer farandes. Krävs lite övning, men riktigt trevligt när tekniken sitter där. Det bromsar ned hastigheten till en mer hanterbar nivå utan att man måste samla fart i var tredje sväng.

Alternativt kan man ta sikte på något blåbär och se till att vara ståsäker så löser sig nog det mesta.

IT-Milan

Ny medlem
Mountain_Man sa:
...två grundtekniker om man vill behålla skäret och hålla nere farten. Antingen rundar man upp svängen vilket kräver mycket god teknik och styrka när det brantar på, eller så håller man nere farten genom svänga snabbt, kort och ofta.

/MM
En givande tråd - och inlägg!
Minns några privatlektioner i Åre Skidskola för länge sedan där "snabbt, kort och ofta" (skidorna aldrig långt från fallinjen) var det som gällde i branter, särskilt när det var isigt. Sedan dess brukar mina kanter gå åt inom 3-4 skiddagar :)
Är omskolad från långa raka skdor, via timglas ( = kroppslängd), till fartstabila Völkl carving-storslalom på kroppslängd -10 cm - att runda upp slutet av en carvingsväng lite snett uppåt backen klarar jag inte i branter (har svårt att börja på nästa sväng från det läget), anta att det beror mer på mig än på skidorma, men undrar lite ändå:
Vilken typ av skida är bäst lämpad för svarta branter med inslag av is (givet att allt i jämförelsen har lika slipade kanter) ? Har provat med lite kortare "slalomaktiga" hyrskidor med mindre r. men de kändes sladdriga i fart. Mina känns tunga att bära på, under resor osv, men stadiga.

Ace_DG

Aktiv medlem
Den här tråden var igång i höstas https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=85747&p=1
Jag tror du kan hitta mycket matnyttigt i den. Bl a nämns här den korta tvärställningen som man ofta gör i branta partier innan man nyper fast skidorna i carvet igen (oftast i GS-tävlingssammanghang), kallas även "stivoting". Skrivs mycket klokt och bra här av bl a Anders Nilsson, Jamt69, Hendryx, m fl.

Vad gäller skidor är ett alternativ SL-carvers (radie 11-14 m ca), i butiksversion ca 160-170 cm, riktiga FIS tävlingslagg SL, 165 cm (radie typiskt 12,5 m), eller isätarnas konung, Hendryx 917, längd 172 (radie 17 m?) kanske. Den sistnämnda börjar bli en riktig klassiker i råcarvingsegmentet. Det finns naturligtvis många fler bra lagg för hårt underlag. Butiks- GS-skidor (R= 17-20 m) är sannolikt fortfarande ett bra alternativ men, blir det riktigt brant måste det bli en del hasning, svårt att hålla carvet och hålla ner farten samtidigt.

MEN... utan vassa kanter är halva slaget förlorat, om inte hela!
Teknik, övning, timmar i branta partier räknas också :)

G'morrn, önskar
Ace DG

Senast ändrad:

Pistgubbe

Medlem
Vidarbefordrar ett kompletterande bra tips jag fick nyss: planera dina svängar noga i ingången till branten.

Om man tar krönet i fallinjen i högfart kommer man (om man inte rentav seglar ut) att ha helt avlastade skidor säkert 10-20m in i branten. När man sedan får fäste har man ofta accelererat jättemycket och det är lätt hänt att hela branten bara blir ett hasande fartdämpande åk eller skenande carvingåk.

Om man istället lägger svängen kanske 5m före krönet långt ut på en kant och traverserar krönet i hög fart i sidled, låg fart i fallinjen och med fullt tryck på skidorna ökar chanserna till att utnyttja branten på ett bra sätt väldigt mycket. Ofta får man mycket större behållning av en brant på det här sättet än om man stannar på krönet. Då måste man slösa bort delar av det gottaste på att ta fart rakt ner.

Jamt69

Ny medlem
Pistgubbe sa:
Vidarbefordrar ett kompletterande bra tips jag fick nyss: planera dina svängar noga i ingången till branten.

Om man tar krönet i fallinjen i högfart kommer man (om man inte rentav seglar ut) att ha helt avlastade skidor säkert 10-20m in i branten. När man sedan får fäste har man ofta accelererat jättemycket och det är lätt hänt att hela branten bara blir ett hasande fartdämpande åk eller skenande carvingåk.

Om man istället lägger svängen kanske 5m före krönet långt ut på en kant och traverserar krönet i hög fart i sidled, låg fart i fallinjen och med fullt tryck på skidorna ökar chanserna till att utnyttja branten på ett bra sätt väldigt mycket. Ofta får man mycket större behållning av en brant på det här sättet än om man stannar på krönet. Då måste man slösa bort delar av det gottaste på att ta fart rakt ner.
Dessutom kan man undvika eventuella knogsläpare som sitter och vilar bakom krönet.:D

Generellt så gäller det att kontrollera farten tidigt i svängen. Sladda eller sväng. Om man inte har mycket sväng när man kommer till fallinjen kommer farten att skena iväg. Om man insisterar på att carva så är det mycket sväng och stå kvar i svängen som gäller. Det har dock problemet att man tar upp ganska mycket av backen. Det blir problematiskt när man ska undvika långsammare åkare.
Personligen tycker jag det är bättre att kontrollera farten på andra sätt. Om man åker slalomskidor försöker jag hålla en bredd på runt 4 meter och på storslalom ca 7-8 meter. Då har man ju tekniken inställd på ungefär rätt längd om man skulle få för sig att kasta sig in i en bana också. Detta varvas naturligt med längre svängar när man behöver undvika andra åkare eller annat.

Till OP, du säger att du åker med låg tyngpunkt och ihopkrupet. Låter som fartställning. Kanske inte bästa om man vill unvika fart ;)

Lofberg

Ny medlem
Tack för många grymma svar. Åker snart iväg, så ska försöka pröva lite förfinad teknik och mer genomarbetat tänk vad gäller mina svängar då, baserat på era tips och råd. Har flera gånger försökt just att sväva ut i svängen mer och "snäva upp" den mer, men som sagt så kräver det mer utrymme, speciellt med storslalomskidor, vilket ger vissa begränsningar såvida du inte är helt ensam i backen (dock brukar jag ändå alltid försöka vänta tills det finns ett fritt spår).

Ace_DG sa:
Lofberg sa:
Tja,

har åkt pist i över 20 år nu, och kör stenhårt på carving. Just nu på ett par Atomic storslalommissiler... /Erik
vad är det för lagg du kör på? Längd? Radie?
Nyfiken bara...
/A
De jag kör på just nu heter något med Atomic Race GS, 170 cm långa, röda. Hittar inga radiesiffror just nu (de står undanskyfflade i tvättstugan, och synen är lite halvsuddig för tillfället :P Tror det är 2011 eller 2012 års modell. Det är farsan som lyckades komma över dom till hyffsat pris, så vet inte så mycket mer om dom. Men de går fint i fart och större svängar!

Jamt69 sa:
Till OP, du säger att du åker med låg tyngpunkt och ihopkrupet. Låter som fartställning. Kanske inte bästa om man vill unvika fart ;)
Jo, det är ju sant. Är lite av en fartgalning, men samtidigt vill jag ändå kunna göra något åt det här med att en brant bara försvinner iväg i ett fåtal svängar :P

Jamt69

Ny medlem
Min definition av att farten skenar är att svängradien blir större. Teoretiskt blir svänradien mindre när det går fortare om du har kanterna låsta i carving. Om radien blir större så är det inte ren carving utan skidan driftar utåt i svängen.
Detta är mycket vanligt. Farten skenar iväg och det blir ännu svårare att låsa fast kanterna. Det kan sluta med att man svänger väldigt lite i fårhållande till längden på svängen.
På en butiksGS som har en radie på kanske 20 meter behöver man inte åka speciellt snabbt förrän det händer. Det finns en anledning till att fartskidor har en radie på 45-50 meter (förutom att det är en regel). Tricket är att aldrig låta hastigheten bli högre än man klarar.
På din beskrivning att sladdingång tar mer plats så låter det lite som om du har låtit farten skena iväg och inte svänger speciellt mycket.

Carver

Ny medlem
Tja!
Det är väl inga riktiga GS skidor direkt utan mer butiks-GS. Jag brukar åka gansak mycket friåkning på 191cm och 27m radie. Vad som krävs då (och även med dina lagg tror jag) för mig att åka kontrollerat är ordentligt sträckt ytterben, in med höften och tillräckligt bred backe. Är det lång-svart så blir det även del sladd ibalnd när så att säga fallinjen passeras.

Bra tips tidigare här. Att gå in i branter med rejäl traversering i måttlig fart ökar chansen att behålla kontrollen hela vägen. Tror också du måste upp i position inte minst när det är brant. Avlasta skidan mellan svängar för att få till en rund sväng när du sätter nytt tryck.

Jamt69

Ny medlem
Carver, en liten detalj, 191 motsvarar inte 27m. Brukar vara ungefär 29. (det står antagligen >27 på dom)

Carver

Ny medlem
Jamt69 sa:
Carver, en liten detalj, 191 motsvarar inte 27m. Brukar vara ungefär 29. (det står antagligen >27 på dom)
Vet. Brukar dock bli att man snackar 27 eftersom det är radieregelns minimum (eller hur det nu blir nästa år).

du kan ju prova att stå ut svängen mycket längre så att du riktar kraften från kantbytet uppåt fall linjen, på så vis kommer du få ner farten otroligt mycket.

35 meters radie på skidorna nästa år, men det rycktas om att man kan få dispenser i entry legue (ej internationell FIS tävling) som säger att man får åka på de gamla 29meters radie skidorna efter som att det inte finns en jäkla chans att en 16 åring ska orka köra ett par 35meters.

Carver

Ny medlem
BastardoTricolore sa:
du kan ju prova att stå ut svängen mycket längre så att du riktar kraften från kantbytet uppåt fall linjen, på så vis kommer du få ner farten otroligt mycket.

35 meters radie på skidorna nästa år, men det rycktas om att man kan få dispenser i entry legue (ej internationell FIS tävling) som säger att man får åka på de gamla 29meters radie skidorna efter som att det inte finns en jäkla chans att en 16 åring ska orka köra ett par 35meters.
Nu är vi lite (eller mycket) off topic men jag har försökt påverka svenska regelgruppen att godkänna 27m och ner till 186cm på nationella tävlingar 2014. Även jag får köra på valfria skidor veteran som man är. Till och med 27 m har minskat återväxten i H17-.

Till TS kan jag åter peka på vikten av att vinkla höften rejält för att med bibehållen carving kunna hålla ner farten i branter. Vet dock ärligt inte om jag sett som många åkare genom åren klara det i långsvarta backar.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp