Faction Candide 3.0 20/21 vs 19/19

RWD

Aktiv medlem
Någon som vet om det är någon skillnad förutom grafiken på 18/19 och 20/21

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Hittat lite info nu,
flat camber samt Paulownia/Poplar Core och eliptisk radie är nytt till 20/21
19/20 blev skidan bredare 112mm ist för 108 samt lite andra längder.
Det verkar som den har fått lite ändringar varje år.
Någon som har testat 20/21, verkar som den är rätt bra på hårt underlag för sin bredd vilket ju alltid är positivt.

Edit: Verkar som den har lite camber enligt Factions hemsida "C3" skriver de.
1621589178208.png

Senast ändrad:

Corin

Aktiv medlem
Från 18/19 till 20/21 är det ändå rätt stora skillnader. Den största är att den tillverkades i Fischers fabrik. Något mindre camber, ännu plattare flexkurva och på alla sätt mer av en smalare CT5.0, vilket är skidan som Candide själv kör på ca 90% av tiden.

RWD

Aktiv medlem
Beställde ett par par ct 3.0 nu, tanken var att jag inte skulle ha turbindingar på dessa då jag sällan har möjlighet till turande.
Men som tidigare tänker man ju ändå att man kanske vill ha möjlighet till någon kortare tur. Har tidigare haft Duke och Baron , är det fortfarande de som gäller om man till 90% kommer åka liftburen åkning?

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Beställde ett par par 3.0, tanken var att jag inte skulle ha turbindingar på dessa då jag sällan har möjlighet till turande.
Men som tidigare tänker man ju ändå att man kanske vill ha möjlighet till någon kortare tur. Har tidigare haft Duke och Baron , är det fortfarande de som gäller om man till 90% kommer åka liftburen åkning?
10 procent turande är ju ändå ganska mycket. Om du har techhål i pjäxorna - välj Salomon shift eller PT Duke. Vill du ha lätt - shift. Om du kör hårt - den större PT. Alla är dock inte nöjda med dessa nya bindningar. Rambinding hade jag inte valt iaf.

RWD

Aktiv medlem
10 procent turande är ju ändå ganska mycket. Om du har techhål i pjäxorna - välj Salomon shift eller PT Duke. Vill du ha lätt - shift. Om du kör hårt - den större PT. Alla är dock inte nöjda med dessa nya bindningar. Rambinding hade jag inte valt iaf.
Verkar vara 100mm eller 125mm stopper som är alternativen för pt, måste gå på 125 till 112 mm skida då antar jag?

RWD

Aktiv medlem
Vet inte - men Marker var snåla med bara två bredder. Själv kör jag med shift.
Ja verkligen, får googla vidare, dålig info om detta, men ingen brådska så.
Är du nöjd med dina Shift? Klarar de hyfsad hård åkning?
Väger lite drygt 80, och tänker på lite stökiga förhållanden i hög fart och lite hopp (inga stora dropp dock)

erik_lagg

Aktiv medlem
Svårt att bedöma hur hårt man kör men jag står på rätt snabbt på stökigt underlag med lite mindre dropp/hopp. Väger bara 70 och har passerat 50 men betydligt mer hårdkörande än jag har ju testat ut dessa. Har inte haft några problem med shift när det gäller hållbarheten. Däremot med funktionen. Först för att jag inte drog upp gålägespaken tillräckligt högt sen problem med hälhöjaren som ramlar ner när man går. Googla - finns många som haft problem med bindningen men många som också är skapligt nöjda. Finns också en tråd om detta. Den är inte felfri men skapligt hållbar verkar det som.

RWD

Aktiv medlem
Svårt att bedöma hur hårt man kör men jag står på rätt snabbt på stökigt underlag med lite mindre dropp/hopp. Väger bara 70 och har passerat 50 men betydligt mer hårdkörande än jag har ju testat ut dessa. Har inte haft några problem med shift när det gäller hållbarheten. Däremot med funktionen. Först för att jag inte drog upp gålägespaken tillräckligt högt sen problem med hälhöjaren som ramlar ner när man går. Googla - finns många som haft problem med bindningen men många som också är skapligt nöjda. Finns också en tråd om detta. Den är inte felfri men skapligt hållbar verkar det som.
Ja jag har läst lite om detta, tänker att det viktigaste för min del är utför och tror inte jag kommer "slita ut" den på turande. Lutar dock kanske åt Marker ändå, även om jag hört att den har vissa bekymmer också. Tack för hjälpen!

TopiNieminen

Aktiv medlem
Verkar vara 100mm eller 125mm stopper som är alternativen för pt, måste gå på 125 till 112 mm skida då antar jag?
Stoppet från Jester bör de väl passa eftersom det är väl de händelse man anväder till Duke PT också. Jag vet inte men det vore logiskt. Även rambindningarna funkar med dem.

RWD

Aktiv medlem
Från 18/19 till 20/21 är det ändå rätt stora skillnader. Den största är att den tillverkades i Fischers fabrik. Något mindre camber, ännu plattare flexkurva och på alla sätt mer av en smalare CT5.0, vilket är skidan som Candide själv kör på ca 90% av tiden.
20/21 tillverkades alltså i Fischers fabrik?
Jag kontaktade nämligen Faction då jag noterade att stålkanterna var 2x2mm men deras tekniska spec på hemsidan står det 2x2,5mm.
Fick först ett lite märkligt svar från deras produktchef:
"The measurement is correct. When the ski is built and the edge is new it does measure 2.5mm. However, the ski is tuned at the factory and this removes some of the edge. It's a normal process and it's the way it works with all factories and ski brands. The original thickness is always the one advertised but it's not what you exactly get."
Jag svarade att det är ju ett märkligt sätt att speca skidorna på och att jag har ju andra skidor där det inte skiljer mellan spec och verkligt mått. I så fall blir det ju inte mycket kant kvar på de som har 2mm stålkant före ”tuning”
Fick sen ett samtal från ”Head of hardgoods” Daniel Tanzer som försökte förklara nåt med att Fischers fabrik hade brunnit och när de flyttat tillverkningen hade det blivit ett misstag men att det var specat med så stora toleranser så det var ok så det var hans fel. De utgår då från 2,2mm stålkant.
Frågade då om mina skidor var tillverkade i den nya fabriken, men nej de var tillverkade i Fischers fabrik sa han🙄. Jag hade bråttom till ett möte så hann tyvärr inte reda ut det. Han intygade dock att det var en väldigt bra skida🤔.
Han sa även att det är väldigt stora toleranser på skidor och t.ex flexen kan skilja mycket...

fredw

Aktiv medlem
Han sa även att det är väldigt stora toleranser på skidor och t.ex flexen kan skilja mycket...
Det skulle ju iofs förklara en hel del... och låter faktiskt inte helt orimligt. Jaha, så nu räcker det inte med att provåka den modell man tänker köpa, man bör även provåka exakt det par man ska köpa. 😩 :sneaky::) Kanske skiljer det även mellan de två skidor man får i ett par? :oops:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kanske skiljer det även mellan de två skidor man får i ett par? :oops:
Om jag nu på ren chans alltid lyckas ha skidorna på samma fot kunde kanske förklara varför jag känner mig sämre på att initiera högersväng i risiga snöförhållanden? Troligare har det men min högerhänthet att göra...
Hoppas oavsett att det inte är för stor skillnad på mina nuvarande Rustler 11 och backup-paret jag köpte i vintras... :rolleyes: "Oförändrade sen tidigare säsonger".

RWD

Aktiv medlem
Fick svar nu
Correct, the production for 21/22 moved from Fischer (Ukraine) to Amer (Austria). The construction has changed slightly, including the edges. We will use a 2.5mm again and Fischer used a 2.2mm. The tolerances allow a 0,5mm variation on a 2.5mm also at Amer.

FYI - Please find attached the tolerances what we have faced at Fischer. Those tolerance are far away from the car industry….
1622560172662.jpeg

RWD

Aktiv medlem
Om jag nu på ren chans alltid lyckas ha skidorna på samma fot kunde kanske förklara varför jag känner mig sämre på att initiera högersväng i risiga snöförhållanden? Troligare har det men min högerhänthet att göra...
Hoppas oavsett att det inte är för stor skillnad på mina nuvarande Rustler 11 och backup-paret jag köpte i vintras... :rolleyes: "Oförändrade sen tidigare säsonger".
Tycker flexen på mina båda skidor känns lika, kanske skulle kontrollera

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Att det skulle vara så stor skillnad mellan två skidor att jag skulle känna skillnad är nog osannolikt. Två par med flera år emellan, då kanske man kan känna skillnad. Inte direkt nervös för att jag inte ska klara att anpassa mig, mycket större skillnad mellan de olika modellerna jag åker på. :)

RWD

Aktiv medlem
Att det skulle vara så stor skillnad mellan två skidor att jag skulle känna skillnad är nog osannolikt. Två par med flera år emellan, då kanske man kan känna skillnad. Inte direkt nervös för att jag inte ska klara att anpassa mig, mycket större skillnad mellan de olika modellerna jag åker på. :)
Nej det skulle jag inte heller tro

Corin

Aktiv medlem
20/21 tillverkades alltså i Fischers fabrik?
Jag kontaktade nämligen Faction då jag noterade att stålkanterna var 2x2mm men deras tekniska spec på hemsidan står det 2x2,5mm.
Fick först ett lite märkligt svar från deras produktchef:
"The measurement is correct. When the ski is built and the edge is new it does measure 2.5mm. However, the ski is tuned at the factory and this removes some of the edge. It's a normal process and it's the way it works with all factories and ski brands. The original thickness is always the one advertised but it's not what you exactly get."
Jag svarade att det är ju ett märkligt sätt att speca skidorna på och att jag har ju andra skidor där det inte skiljer mellan spec och verkligt mått. I så fall blir det ju inte mycket kant kvar på de som har 2mm stålkant före ”tuning”
Fick sen ett samtal från ”Head of hardgoods” Daniel Tanzer som försökte förklara nåt med att Fischers fabrik hade brunnit och när de flyttat tillverkningen hade det blivit ett misstag men att det var specat med så stora toleranser så det var ok så det var hans fel. De utgår då från 2,2mm stålkant.
Frågade då om mina skidor var tillverkade i den nya fabriken, men nej de var tillverkade i Fischers fabrik sa han🙄. Jag hade bråttom till ett möte så hann tyvärr inte reda ut det. Han intygade dock att det var en väldigt bra skida🤔.
Tjena!

Precis, 20/21 tillverkades i Fischers fabrik i Ukraina. Den brann i höstas och vi blev flyttade produktionen till Amer, dit vi ända hade planerat att flytta CT-serien och där i princip alla andra av våra modeller tillverkas.

Angående stålkantens tjocklek så har Daniel absolut bäst koll på det. Han är vår superingenjör och lite av ett underbarn inom skidbyggarvärlden. Detta är första gången vi får en fråga om något liknande, det är ingen som är såpass intresserad annars,

Felmarginalerna är ganska stora, absolut. Min tanke är att det är framförallt på grund av att skidorna tillverkas i största del för hand och av naturmaterial - trä. Då är det svårt att ha samma tuffa marginaler som bilindustrin till exempel.

christer75

Ny medlem
Har beställt ett par 2021 CT1.0, inte för att jag kör park men hela serien har fått bra recensioner som ganska kapabla allmountain skidor och har inga twintips sen tidigare, och man kan ju inte få för många par skidor! eller? ;)
tråd på Skitalk,

RWD

Aktiv medlem
Har beställt ett par 2021 CT1.0, inte för att jag kör park men hela serien har fått bra recensioner som ganska kapabla allmountain skidor och har inga twintips sen tidigare, och man kan ju inte få för många par skidor! eller? ;)
tråd på Skitalk,
Ser riktigt lovande ut (y), ett par 2.0 kanske skulle sitta fint också :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp