FAQ: Recco

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Inledande text

Detta är en FAQ angående recco och till viss del transceivers. Jag kan inleda med att säga att jag aldrig har hållit en transceiver i min hand, och även om jag äger ett par recco-brickor har jag aldrig sett en sökare i verkliga livet. Anledningen till att jag skriver detta är att jag ser att många verkar ha fått konstiga uppfattningar om recco-systemet, både till dess fördel och till dess nackdel. Jag studerar vid högskola, där jag läser elektronik, mycket av det jag läser har med signalbehandling och signaloptimering att göra. Vissa av svaren nedan är därför efter min kunskap om hur systemet är uppbyggda och min förmåga att analysera givet problem, jag kan därför inte garantera att allt stämmer. Tilläggas kan också göras att jag har haft båda forskarna som utvecklade de tekniska bitarna av recco som föreläsare.

Som sagt, jag har inte varit till 100% säker på all information, och jag verkar ha gjort några felbedömingar. Därför syr jag nu in centralbyrokratens korrektioner i min text! Tyckte det kunde vara vettigt, eftersom han inte bara är teoretiker, utan har praktisk erfarenhet av användning av systemen samt lavinräddning.

Om något är oklart eller om någon har ytterligare frågor är det bara att fråga, så svarar jag efter förmåga.

Varför är transceivers och recco inte kompatibla med varandra?

Det handlar helt enkelt om två olika system som fungerar på en liknande princip. Om man förstår hur systemen fungerar är det lätt att förstå att de inte är kompatibla med varandra.