Fel på Snowpulse 2013 års modell?

pallmie

Ny medlem
Hej!

Har hört på omvägar att Snowpulse ryggsäckar har kallats tillbaka pga fel på tuben! E det fler som har hört detta problem?

Det där är en gammal återkallning som gäller flaskor äldre än 11/12.

Faktum är att Snowpulse inte ens existerar längre. Företaget har blivit uppköpt av Mammut som tog patenten och la ner företaget för några månader sedan. Så några 2013 år flaskor ska med andra ord inte existera.

Eventuella återkallningar kommer i så fall från Mammut.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
För att förtydliga, återkallningen i sig är relativt ny (publicerad 24e januari -12), så om du har en äldre patron från företaget snowpulse ska den bytas.

Allt centralbyrakraten skriver är korrekt (som vanligt), men jag tycker inlägget kan bli otydligt om man läser slarvigt!

FF

Aktiv medlem
Betyder detta att det kan va vanskligt att köpa en snowpulse just nu då, när företaget nu är nerlagt? Jag är sugen på deras 35 lite...

Snowjunkie

Aktiv medlem
FF sa:
Betyder detta att det kan va vanskligt att köpa en snowpulse just nu då, när företaget nu är nerlagt? Jag är sugen på deras 35 lite...
Mammut har tagit över Snowpulse och produktutvecklingen är ju inte nedlagd. Tvärtom så verkar de satsa rejält på det här segmentet.

Tompan14

Ny medlem
Precis, företaget är väl inte direkt nedlagt utan snarare införlivat i den nya ägarens bolag.

DrJ

Medlem
PNyberg sa:
FF sa:
As am I
Har ni sett och klämt på den? Verkar vara ett av dom bästa alternativen tycker jag, nackdelen är väl bara att man inte kan flytta airbagen eller byta säck och kanske att bärremmarna är lite klumpiga?

HudenHugo

Ny medlem
Köp en mammut säck, då går det fint att flytta kudden mellan säckarna. Köpte 22 litarn å tycker den känns schysst, inte alls missnöjd med axelremmarna men skrevremmen skaver lite mot anus när det blir brant.
Mvh

Senast ändrad:

DrJ

Medlem
HudenHugo sa:
Köp en mammut säck, då går det fint att flytta kudden mellan säckarna. Köpte 22 litarn å tycker den känns schysst, inte alls missnöjd med axelremmarna men skrevremmen skaver lite mot anus när det blir brant.
Mvh
Jo men då får man inte traumaskyddet. Men har inte riktigt bestämt mig för om jag tror att det är nått att ha eller inte..

HudenHugo

Ny medlem
Som sagt, tycker den känns schysst. Inte specielt tung, sitter bra, relativt mycket plats och det stora pluset är att det går att checka in skiten till skillnad från ABS säckarna.

HudenHugo sa:
Som sagt, tycker den känns schysst. Inte specielt tung, sitter bra, relativt mycket plats och det stora pluset är att det går att checka in skiten till skillnad från ABS säckarna.
Det går att checka in ABS också. Båda systemen har trycksatta flaskor som kan orsaka en del problem vid incheckning men IATA-reglerna ska tillåta incheckning av en sådan flaska.

gettan

Medlem
Tjena e lite lost nu :) Har googlat lite o sätt lite i olika trådar om att man ska förvarna flygbolaget etc.. Om man har lavinryggsäck. Samt på vissa ställen läst att man ska checka in de som farligt gods.
Någon som vet exakt va som gäller för ABS, Snowpulse "klassiska varianten" samt nya Mammut Snowpuls "RAS"?
angående hur lätta de är att ta med på flyget och om man bör vidta några åtgärder innan man beger sig till flygplatsen?

Joel85

Ny medlem
Jag rinde flygbolaget KLM häromdagen och där skulle de inte vara något problem alls. Läste mig också till att de kan va bra att packa ner patronen i originalförpackningen. Jag ska flyga till Kanada i januari och jag tänkte ha ryggan som handbagage och packa ner patronen i de andra bagaget.. Vad jag förstår ska de vara helt lugnt enligt KLM iaf. //J

Har en snowpulse guide 30l från 2012 btw

Senast ändrad:

FF

Aktiv medlem
DrJ sa:
PNyberg sa:
FF sa:
As am I
Har ni sett och klämt på den? Verkar vara ett av dom bästa alternativen tycker jag, nackdelen är väl bara att man inte kan flytta airbagen eller byta säck och kanske att bärremmarna är lite klumpiga?
Jag har köpt en nu. Riktigt nice är mitt första intryck, men har inte hunnit använda den än. Får väl återkomma, men första intrycket är att den nog kommer sitta riktigt bra när remmarna gett med sig lite, är något styva just nu. Annars sitter vikten nära och omkring kroppen. Har inte vägt men den känns lättare än de andra säckar jag fingrat på. Rymmer mycket och inga jävla krusiduller.

Nån som vill köpa en osprey kode 38? =)

FF

Aktiv medlem
Angående att flyga med junket så har jag varit i kontakt med ticket som i sin tur varit i kontakt med lufthansa och brussel airlines som jag ska flyga med. Summan av kardemumman verkar bli att det är oklart om jag får flyga med lufthansa och brussel verkar säga nej. Jävla skit.

Nästa gång tänker jag bara packa ner skiten och låtsas som det regnar. Hoppas jag inte är rödflaggad på flygplatsen och de börjar fråga vad det är för konstiga prylar jag har med mig.

pallmie

Ny medlem
När du ska flyga med den så gör du följande...

Gå in här: http://abs-airbag.de/en/service/abs-im-flugzeug/

Skriv ut de 2 dokumenten. Plockar loss tuben från ryggsäcken, virar papprerna runt tuben fäster den med ett gummiband och lägger den i ditt in-checkade baggage och hoppas på det bästa :)

Peace

DrJ

Medlem
pallmie sa:
När du ska flyga med den så gör du följande...

Gå in här: http://abs-airbag.de/en/service/abs-im-flugzeug/

Skriv ut de 2 dokumenten. Plockar loss tuben från ryggsäcken, virar papprerna runt tuben fäster den med ett gummiband och lägger den i ditt in-checkade baggage och hoppas på det bästa :)

Peace
Tja frågan är om det är det bästa sättet? Vet folk som kommit fram till sin destination och upptäckt att väskan öppnats, tuben borta och ersatts med en lapp där det står att man inte får flyga med den. Detta trotts rätt dokumentation. Har man den i handbagaget så kan man åtminstone argumentera med säkerhetspersonalen.

Planka

Ny medlem
åker på tisdag med airberlin till salzburg med min mammut ras säck, bokade med Big travel som kontaktade airberlin och fick nej, så jag skickade ett mail till dem med iata pdf och produktbladet som mammut har och då var det helt plötsligt ok, testa det...

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
gettan sa:
Samma för Snowpulse och Ras?
Med RAS är det bästa förmodligen att plocka ut hela systemet och dra med i incheckat bagage. Med Swiss är det i alla fall inga som helst problem att resa med ballonger, jag fick som svar "ok, jag ska bara skriva in det... [börjar läsa upp regler om exakt vad jag får ha med mig]".

FF

Aktiv medlem
Planka sa:
åker på tisdag med airberlin till salzburg med min mammut ras säck, bokade med Big travel som kontaktade airberlin och fick nej, så jag skickade ett mail till dem med iata pdf och produktbladet som mammut har och då var det helt plötsligt ok, testa det...
Var hittade du mammuts produktblad? Jag har den där tabellen på två sidor.

A0S

Ny medlem
Vattendroppe sa:
http://www.mammutsportsgroup.ch/avalanchesafety_airbags_kartuschen.html

Ute till höger "Download transport terms IATA" och "Data Sheet Mammut Cartridges for Avalanche Airbags" :)
Skulle tipsa om att gå in på ABS-hemsida och ladda ner IATA-avtalen där istället då dom finns på både tyska och franska. man vet ju aldrig vad det finns för pulver på flygplatserna. Ska själv flyga snart med min Mammut RAS för första gången och man e väl lite små nervös, som att flyga för första gången igen haha ;)

Tompan14

Ny medlem
Det verkar vara många som undrar över detta både nu och då. Kanske dags för en artikel om att flyga med ballongsäck?

A0S

Ny medlem
Tompan14 sa:
Det verkar vara många som undrar över detta både nu och då. Kanske dags för en artikel om att flyga med ballongsäck?
Tänkte samma sak, kanske något för vår nya redaktör? ;)

LawndartGustav

Aktiv medlem
transport!!!

SNOWPULSE 35 Lite

Jag har en 35 Lite, sålde mina ABS i våras (hade en Vario 30L och 18L i 5 år och vann en Powder 10L i våras men sålde allt för nyinköp med bättre passform och bättre väska helt enkelt). Har åkt några dagar och är sjukt nöjd.

Den går att komprimera skitbra och finns hur mkt plats som helst.
Sidoblixlåset gör det otroligt smidigt att komma in o plocka ut saker snabbt
När handtaget inte är utfällt blir det lite stelt men bara att fälla ut.
A fäste för skidor!
Vikten är ca 2300g med 300 bar patronen som det står på hemsidan.

Vikten hamnar så nära kroppen att jag inte tänker på att det är en "ABS/ballong-säck" jag har på mig.
Jag la min patron i det incheckade bagaget tillsammans med papper på patronen och 2.2 avalanche airbag papprena, sa till att jag hade en patron och varför i incheckningen och de börjar faktiskt ha hört talas om väskorna nu så var inga problem. (flugit med ABS förut och inte heller varit några problem)
Tog sen väskan som handbagage fullproppad med prylar =) hade dock en uppsättning papper till i handbagaget om de skulle sagt något men ingenting.

Några frågor om väskan?

Senast ändrad:

A0S

Ny medlem
LawndartGustav sa:
A fäste för skidor!

Några frågor om väskan?
Kommer ihåg att min guide i Engelberg också körde med samma och tyckte den var skitbra jämfört med sina tidigare varianter av ABS Vario.
Hur är det med A-fästet har inte hunnit testa på min Mammut ride RAS 22 ännu, mammut säger ju själva att de inte rekomenderar att man bär skidorna så pga av airbagen ( gör snowpulse detsamma?) och om det skulle gå en lavin när man hikar uppåt, hamnar i den, drar i hantaget och den då inte vecklas ut helt. Vilket resulterar i att man eventuellt blir djupare begravd. vad har man för rättighet att kräva av företaget eller är man bara själv dum i huvudet som inte följde deras rekommendation? Kan ju tänkas att någon jänkare skulle vilja stämma de för detta eftersom de ändå säger att det är möjligt att bära skidorna på det viset, som ett försäljningsargument...
(Reserverat för felformuleringar...)

Förövrigt: Bra och informativt skrivet! Du besvarade många av mina frågor angående tillvägagångssättet vid incheckning :)

Senast ändrad:

powderalert

Ny medlem
A0S sa:
LawndartGustav sa:
A fäste för skidor!

Några frågor om väskan?
mammut säger ju själva att de inte rekomenderar att man bär skidorna så pga av airbagen ( gör snowpulse detsamma?)
Jepp, för Snowpulse är det diagonal som gäller för skidorna, iaf om man läser manualen:
Check that the airbag opening is kept free at all times. Skis can be attached to the sides of the pack, although this is not recommended.

http://www.snowpulse.com/en/rubrique/conseils-faq/download/

Har ju dumpat rejält i Alperna och skall i väg ett par veckor så i år det blev en Guide 30 istället för Avalungen.

MagLar

Ny medlem
Jag har flugit i Europa med min Snowpulse och det har inte varit några problem, ryggan som handbagage och tuben i originalkartongen i det incheckade bagaget. Väskan fastnade en gång i bagagekontrollen och jag fick gå till säkerhetsfolket hos SAS och berätta att det var en avalanche safety equipment och då var det inga problem.

Det kan dock vara problem över Atlanten (borde bara vara hemåt) eftersom att man har ett annat (lägre) tryck i tuberna i Amerika och att flygreglerna därför är anpassade efter dessa tuber...

OleK

Aktiv medlem
A0S sa:
LawndartGustav sa:
A fäste för skidor!

Några frågor om väskan?
Kommer ihåg att min guide i Engelberg också körde med samma och tyckte den var skitbra jämfört med sina tidigare varianter av ABS Vario.
Hur är det med A-fästet har inte hunnit testa på min Mammut ride RAS 22 ännu, mammut säger ju själva att de inte rekomenderar att man bär skidorna så pga av airbagen ( gör snowpulse detsamma?) och om det skulle gå en lavin när man hikar uppåt, hamnar i den, drar i hantaget och den då inte vecklas ut helt. Vilket resulterar i att man eventuellt blir djupare begravd. vad har man för rättighet att kräva av företaget eller är man bara själv dum i huvudet som inte följde deras rekommendation? Kan ju tänkas att någon jänkare skulle vilja stämma de för detta eftersom de ändå säger att det är möjligt att bära skidorna på det viset, som ett försäljningsargument...
(Reserverat för felformuleringar...)

Förövrigt: Bra och informativt skrivet! Du besvarade många av mina frågor angående tillvägagångssättet vid incheckning :)
Mammut anbefaler ikke å bruke Aframe oppsettet for å bære ski. Du blokerer ras bagen fra å komme ut som den skal og stålkantene på skiene kan ødelegge ballongen. Bruk diagonalfestet som er på sekken for å bære skiene. Selv hiket med skiene på sekken ved bruk av diagonalfestene og det fungerer veldig bra. Har selv 22l noe som funker ok til korte turer og heisbasert. Da kan man også gå ned til 18l,men skulle gjerne hatt 35l for de lengre turene.

A0S

Ny medlem
OleK sa:
Har selv 22l noe som funker ok til korte turer og heisbasert. Da kan man også gå ned til 18l,men skulle gjerne hatt 35l for de lengre turene.
Håller helt med! Såg på ISPO att Mammut släpper fler ryggor till nästa säsong. Blir nog att köpa en 35l eller 40l utan airbagen(tack vare RAS-systemet) då så har man en för tur och en när man åker i med lift. ;)

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
A0S sa:
OleK sa:
Har selv 22l noe som funker ok til korte turer og heisbasert. Da kan man også gå ned til 18l,men skulle gjerne hatt 35l for de lengre turene.
Håller helt med! Såg på ISPO att Mammut släpper fler ryggor till nästa säsong. Blir nog att köpa en 35l eller 40l utan airbagen(tack vare RAS-systemet) då så har man en för tur och en när man åker i med lift. ;)
Hur tänkte du nu? Det som visas på ISPO släpps säsongen efter till 95%...

A0S

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Tror du kanske uppfattar mig fel?
Eftersom Mammut visat upp nya RAS-ryggsäckar i större variationer och volymer(på ISPO). Kommer jag att komplettera med ytterligare en ryggsäck exklusive själva airbagen. Dvs 2 ryggsäckar, 1 RAS-airbag som man kan switcha med emellan tills nästa säsong

A0S

Ny medlem
A0S sa:
Hasse_Lindborg sa:
Tror du kanske uppfattar mig fel?
Eftersom Mammut visat upp nya RAS-ryggsäckar i större variationer och volymer(på ISPO). Kommer jag att komplettera med ytterligare en ryggsäck exklusive själva airbagen. Dvs 2 ryggsäckar, 1 RAS-airbag. Som man kan switcha med emellan under nästa säsong

robRhino

Aktiv medlem
Verkar ju sjukt jobbigt att ta med ABS till staterna!!
http://www.tsa.gov/traveler-information/compressed-gas-cylinders

Hade med mig en Mammut Ride R.A.S till Japan förra året och det var en massa strul vid bytet i amsterdam, fast jag hade anmält i god tid......(fick iaf med den till slut)

Så nu undrar man ju om det är någon ide att ta med sin ABS......
Känns ju jävligt luddigt allt....vad är det igentligen som gäller!!??

Vore ju grymt som några säger om Freeride gör en stor artikel angående detta!!

Man vill ju ha med ryggan.....

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
AOS: du skrev till nästa år? De är släppta till i år..

RobEhino: aBS? Ny inköp? Ringer dig imorgon..

A0S

Ny medlem
Haha där ser man!
Bara jag som inte hittat nån återförsäljare av Pro RAS 35 än?!? Utan airbagen i då...

Edit: hittade på snowsafe.com, nån som vet någon annan återförsäljare som säljer utan airbagen?

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp