As am IFF sa:Betyder detta att det kan va vanskligt att köpa en snowpulse just nu då, när företaget nu är nerlagt? Jag är sugen på deras 35 lite...
Mammut har tagit över Snowpulse och produktutvecklingen är ju inte nedlagd. Tvärtom så verkar de satsa rejält på det här segmentet.FF sa:Betyder detta att det kan va vanskligt att köpa en snowpulse just nu då, när företaget nu är nerlagt? Jag är sugen på deras 35 lite...
Har ni sett och klämt på den? Verkar vara ett av dom bästa alternativen tycker jag, nackdelen är väl bara att man inte kan flytta airbagen eller byta säck och kanske att bärremmarna är lite klumpiga?PNyberg sa:As am IFF sa:Betyder detta att det kan va vanskligt att köpa en snowpulse just nu då, när företaget nu är nerlagt? Jag är sugen på deras 35 lite...
Jo men då får man inte traumaskyddet. Men har inte riktigt bestämt mig för om jag tror att det är nått att ha eller inte..HudenHugo sa:Köp en mammut säck, då går det fint att flytta kudden mellan säckarna. Köpte 22 litarn å tycker den känns schysst, inte alls missnöjd med axelremmarna men skrevremmen skaver lite mot anus när det blir brant.
Mvh
Det går att checka in ABS också. Båda systemen har trycksatta flaskor som kan orsaka en del problem vid incheckning men IATA-reglerna ska tillåta incheckning av en sådan flaska.HudenHugo sa:Som sagt, tycker den känns schysst. Inte specielt tung, sitter bra, relativt mycket plats och det stora pluset är att det går att checka in skiten till skillnad från ABS säckarna.
Jag har köpt en nu. Riktigt nice är mitt första intryck, men har inte hunnit använda den än. Får väl återkomma, men första intrycket är att den nog kommer sitta riktigt bra när remmarna gett med sig lite, är något styva just nu. Annars sitter vikten nära och omkring kroppen. Har inte vägt men den känns lättare än de andra säckar jag fingrat på. Rymmer mycket och inga jävla krusiduller.DrJ sa:Har ni sett och klämt på den? Verkar vara ett av dom bästa alternativen tycker jag, nackdelen är väl bara att man inte kan flytta airbagen eller byta säck och kanske att bärremmarna är lite klumpiga?PNyberg sa:As am IFF sa:Betyder detta att det kan va vanskligt att köpa en snowpulse just nu då, när företaget nu är nerlagt? Jag är sugen på deras 35 lite...
Tja frågan är om det är det bästa sättet? Vet folk som kommit fram till sin destination och upptäckt att väskan öppnats, tuben borta och ersatts med en lapp där det står att man inte får flyga med den. Detta trotts rätt dokumentation. Har man den i handbagaget så kan man åtminstone argumentera med säkerhetspersonalen.pallmie sa:När du ska flyga med den så gör du följande...
Gå in här: http://abs-airbag.de/en/service/abs-im-flugzeug/
Skriv ut de 2 dokumenten. Plockar loss tuben från ryggsäcken, virar papprerna runt tuben fäster den med ett gummiband och lägger den i ditt in-checkade baggage och hoppas på det bästa![]()
Peace
Med RAS är det bästa förmodligen att plocka ut hela systemet och dra med i incheckat bagage. Med Swiss är det i alla fall inga som helst problem att resa med ballonger, jag fick som svar "ok, jag ska bara skriva in det... [börjar läsa upp regler om exakt vad jag får ha med mig]".gettan sa:Samma för Snowpulse och Ras?
Var hittade du mammuts produktblad? Jag har den där tabellen på två sidor.Planka sa:åker på tisdag med airberlin till salzburg med min mammut ras säck, bokade med Big travel som kontaktade airberlin och fick nej, så jag skickade ett mail till dem med iata pdf och produktbladet som mammut har och då var det helt plötsligt ok, testa det...
Skulle tipsa om att gå in på ABS-hemsida och ladda ner IATA-avtalen där istället då dom finns på både tyska och franska. man vet ju aldrig vad det finns för pulver på flygplatserna. Ska själv flyga snart med min Mammut RAS för första gången och man e väl lite små nervös, som att flyga för första gången igen hahaVattendroppe sa:http://www.mammutsportsgroup.ch/avalanchesafety_airbags_kartuschen.html
Ute till höger "Download transport terms IATA" och "Data Sheet Mammut Cartridges for Avalanche Airbags"![]()
Tänkte samma sak, kanske något för vår nya redaktör?Tompan14 sa:Det verkar vara många som undrar över detta både nu och då. Kanske dags för en artikel om att flyga med ballongsäck?
Kommer ihåg att min guide i Engelberg också körde med samma och tyckte den var skitbra jämfört med sina tidigare varianter av ABS Vario.LawndartGustav sa:A fäste för skidor!
Några frågor om väskan?
Jepp, för Snowpulse är det diagonal som gäller för skidorna, iaf om man läser manualen:A0S sa:mammut säger ju själva att de inte rekomenderar att man bär skidorna så pga av airbagen ( gör snowpulse detsamma?)LawndartGustav sa:A fäste för skidor!
Några frågor om väskan?
Mammut anbefaler ikke å bruke Aframe oppsettet for å bære ski. Du blokerer ras bagen fra å komme ut som den skal og stålkantene på skiene kan ødelegge ballongen. Bruk diagonalfestet som er på sekken for å bære skiene. Selv hiket med skiene på sekken ved bruk av diagonalfestene og det fungerer veldig bra. Har selv 22l noe som funker ok til korte turer og heisbasert. Da kan man også gå ned til 18l,men skulle gjerne hatt 35l for de lengre turene.A0S sa:Kommer ihåg att min guide i Engelberg också körde med samma och tyckte den var skitbra jämfört med sina tidigare varianter av ABS Vario.LawndartGustav sa:A fäste för skidor!
Några frågor om väskan?
Hur är det med A-fästet har inte hunnit testa på min Mammut ride RAS 22 ännu, mammut säger ju själva att de inte rekomenderar att man bär skidorna så pga av airbagen ( gör snowpulse detsamma?) och om det skulle gå en lavin när man hikar uppåt, hamnar i den, drar i hantaget och den då inte vecklas ut helt. Vilket resulterar i att man eventuellt blir djupare begravd. vad har man för rättighet att kräva av företaget eller är man bara själv dum i huvudet som inte följde deras rekommendation? Kan ju tänkas att någon jänkare skulle vilja stämma de för detta eftersom de ändå säger att det är möjligt att bära skidorna på det viset, som ett försäljningsargument...
(Reserverat för felformuleringar...)
Förövrigt: Bra och informativt skrivet! Du besvarade många av mina frågor angående tillvägagångssättet vid incheckning![]()
Håller helt med! Såg på ISPO att Mammut släpper fler ryggor till nästa säsong. Blir nog att köpa en 35l eller 40l utan airbagen(tack vare RAS-systemet) då så har man en för tur och en när man åker i med lift.OleK sa:Har selv 22l noe som funker ok til korte turer og heisbasert. Da kan man også gå ned til 18l,men skulle gjerne hatt 35l for de lengre turene.
Hur tänkte du nu? Det som visas på ISPO släpps säsongen efter till 95%...A0S sa:Håller helt med! Såg på ISPO att Mammut släpper fler ryggor till nästa säsong. Blir nog att köpa en 35l eller 40l utan airbagen(tack vare RAS-systemet) då så har man en för tur och en när man åker i med lift.OleK sa:Har selv 22l noe som funker ok til korte turer og heisbasert. Da kan man også gå ned til 18l,men skulle gjerne hatt 35l for de lengre turene.![]()
Tror du kanske uppfattar mig fel?Hasse_Lindborg sa:Hur tänkte du nu? Det som visas på ISPO släpps säsongen efter till 95%...
A0S sa:Tror du kanske uppfattar mig fel?Hasse_Lindborg sa:Hur tänkte du nu? Det som visas på ISPO släpps säsongen efter till 95%...
Eftersom Mammut visat upp nya RAS-ryggsäckar i större variationer och volymer(på ISPO). Kommer jag att komplettera med ytterligare en ryggsäck exklusive själva airbagen. Dvs 2 ryggsäckar, 1 RAS-airbag. Som man kan switcha med emellan under nästa säsong