Fel sulmått vid köp av nya skidor. Pjäxans mittpunkt ca 25mm off "recommended-linje".

DERN1ERchoix

Ny medlem
Fel sulmått vid köp av nya skidor. Pjäxans mittpunkt ca 25mm off "recommended-linje".
Hej,

Puckad som man är så angav man fel sulmått vid köp av nya skidor+bindningar.

Salomon Stance 96 21/22 188cm
Salomon Warden MNC 13

Pjäxorna passar om jag justerar reglaget till max, dock hamnar pjäxans mittpunkt ca 25mm bakom "recommended-linjen". Bör jag lämna in skidorna för ommontering och kommer jag som skidåkare märka av en diff på ca 25mm?

Är medelgod och åker ca 70/30 pist/offpist.

Tacksam för hjälp!

Kungpulan

Aktiv medlem
Otur, men pröva innan du betalar för en ommontering. Känns det bra så är det väl bara att köra på 👍

snej

Aktiv medlem
Prova först, men det är inte orimligt att tro att den kommer åkas bättre på rekommenderad punkt. Var bor du, jag har mall och kanske kan hjälpa dig att montera om vid behov.

waxoff

Aktiv medlem
Hej,

Puckad som man är så angav man fel sulmått vid köp av nya skidor+bindningar.

Salomon Stance 96 21/22 188cm
Salomon Warden MNC 13

Pjäxorna passar om jag justerar reglaget till max, dock hamnar pjäxans mittpunkt ca 25mm bakom "recommended-linjen". Bör jag lämna in skidorna för ommontering och kommer jag som skidåkare märka av en diff på ca 25mm?

Är medelgod och åker ca 70/30 pist/offpist.

Tacksam för hjälp!

Pjäxmitt 25 mm off lät jäkligt mycket om du ändå får i pjäxan med bindningen maxjusterad. Har du angivit 25 mm för kort sullängd eller vilket fel har de monterat efter?

Warden justeras väl ca 14 mm fram/bak från sitt mittläge, no? Så om bindningen är monterad för ett visst sulmått, och du maxjusterar för att få i en större/mindre pjäxa borde inte sulmitt avvika mer än max 7 mm från avsett läge. Såvida det inte är en Demo-variant du har monterat? Har de messat upp önskat boot center på skidan också?

GoranC

Aktiv medlem
Konstigt, om du skall få mitt pjäxa att bli 2,5cm bakom rekommenderad så måste du justerat bak häldelen 5cm. Warren har Max 28mm justering. Så hälften av det kan Max bli ”bakåtffyttning” av bootcenter

waxoff

Aktiv medlem
Konstigt, om du skall få mitt pjäxa att bli 2,5cm bakom rekommenderad så måste du justerat bak häldelen 5cm. Warren har Max 28mm justering. Så hälften av det kan Max bli ”bakåtffyttning” av bootcenter
Great minds think alike..! :)

PisteCarver

Aktiv medlem
När man beställer skidor med montering online så ska man ju även kryssa i vilken typ av montering man önskar. Sport Conrad har t ex tre och olika monteringspunkter och det kan vara lite oklart vad som är vad.
Har du kanske även valt fel monteringspunkt?
Som föregående skriver här så skulle ett mittpunktsfel på 25 mm betyda ett sulmåttsfel på 50 mm, vilket skulle ha varit omöjligt att justera med häldelen.

Glisseur

Aktiv medlem
Stance 96 har metall i sig klarar av ett gäng ommonteringar utan att påverka skidan det minsta. Det kanske inte känns så kul att borra nya hål men det är inget du ens behöver oroa dig för. Hellre att du står rätt på skidan. 25 mm är väldigt stor skillnad i monteringspunkt och kommer definitivt att påverka åkegenskaperna negativt.

DERN1ERchoix

Ny medlem
Hej alla, oerhört tacksam för att ni tagit er tid och svara på mitt inlägg. Jag som måttat fel, pjäxans mittpunkt är ca 0,5mm bakom linjen och ej 22,5mm.

Tänkte inte rationellt när paniken slog in eftersom att jag hade angivit 285mm vid beställning av skidorna. Men tacka gudarna för att montören förstått att jag angivit min fotstorlek i mm och inte efter sulmåttet. Fick svar från återförsäljaren och bindningarna är monterade på 325mm.

mvh

GoranC

Aktiv medlem
Hej alla, oerhört tacksam för att ni tagit er tid och svara på mitt inlägg. Jag som måttat fel, pjäxans mittpunkt är ca 0,5mm bakom linjen och ej 22,5mm.

Tänkte inte rationellt när paniken slog in eftersom att jag hade angivit 285mm vid beställning av skidorna. Men tacka gudarna för att montören förstått att jag angivit min fotstorlek i mm och inte efter sulmåttet. Fick svar från återförsäljaren och bindningarna är monterade på 325mm.

mvh
Då var det väl inget problem över huvud taget. En halv millimeter är för övrigt bra gjort att kunna måtta 😜
285mm pjäxor har oftast 325mm sulmått så lär vara att bara steppa i skidorna och åka….

herrgard

Aktiv medlem
Skönt att det löste sig! Lite läskigt för oss med mindre fötter att montören ”förstått” måttet, 285mm är ju BSL för en 24,5 alpinpjäxa eller en 25,5 turpjäxa 😬

pd

Aktiv medlem
Skönt att det löste sig! Lite läskigt för oss med mindre fötter att montören ”förstått” måttet, 285mm är ju BSL för en 24,5 alpinpjäxa eller en 25,5 turpjäxa 😬
Man brukar ju få ange namn, vikt och längd så utifrån det går det ju att gissa vilken storlek som är mest rimlig.

Snödjup

Topp