Felmonterade skidor 2ggr

Iljegard

Ny medlem
Hej. Jag är besviken och frustrerad. Köpte mig ett par o-åkta och o-borrade fina skidor och en begagnad Dynafit bindning. Lämnade in dem för montering på en seriös butik/verkstad. de monterade dem fel, snett som tusan och det gjorde givetvis att de löste ut alldeles för lätt då man fick lov att bända för att få i hälen.. Gör om gör rätt tänkte jag, redan där lite besviken på att få onödiga hål borrade i skidan. Försök nummer två lyckades de med konst-stycket att inte helt få en av skruvarna och dessutom dra skruven helt rund (en torx-skruv!). Se Bild:

Då fick det vara nog och jag kände att jag fick försöka fixa till det själv istället. Jag borrade bort skruvskallen som de dragit rund och fick demontera hela bakbindningen såklart. När jag gjorde det fick jag den mindre trevlig överaskning. Min Oborrade skida har numera så mycket som 10 st pluggade borrhål och det är endast vid ena bakbindningen!! se bild:

Vad skulle ni göra? Vad har man för rättigheter till ersättning? De har inte ens betalat tillbaka avgiften för monteringen! /sjukt missnöjd kund

Gargen

Ny medlem
Har lyckligtvis ingen erfarenhet men jag lider med dig.
Helt oacceptabelt och någon sorts ersättning tycker jag definitivt du borde få!
/Garg

rabbit

Medlem
Baserat på den information du ger oss; nya skidor och nya bindningar korrekt monterat.
Vill dom inte försöka montera en gång till så får dom betala vad det kostar dig att gå till en butik som vet vad dom håller på med.

fwiw

edit för att jag läste OP slarvigt 1a gången: nya skidor och korrekt montering av de existerande bindningarna.

fwiw

Senast ändrad:

Iljegard

Ny medlem
rabbit sa:
Baserat på den information du ger oss; nya skidor och nya bindningar korrekt monterat.
Vill dom inte försöka montera en gång till så får dom betala vad det kostar dig att gå till en butik som vet vad dom håller på med.

fwiw
Skidorna är inte köpta hos dem. Ska de ändå stå för nya skidor? Och hur ska man gå till väga för att få det till stånd? tycker att det är skitsvårt att vara så hård

vctr

Ny medlem
Jävlar vad dåligt. Tråkig historia för både dig och övriga inblandade. Självklart ska de stå för nya skidor, inte bindningar dock, en skruv är trots allt rätt lätt att ersätta. Det faktum att de fuckade upp 2 ggr och dessutom inte sa något utan "mörkade" det ger dig skäl att kunna vara hård, även om det är svårt och tar emot...

Anledningen till att det kostar ganska mycket att få bindningar monterade när man inte köpt av samma butik tror jag är för att täcka in eventuella misstag som kräver ersättning.

Det är bara att ta det ödmjukt men kräva nya skidor med korrekt montering och om inte så finns ju andra åtgärder som lär få dem att tänka om, de lär ju inte vilja få dåligt rykte.

Är det bara jag som tycker att plugghålen är ansvarslöst nära varandra? Skulle egentligen vilja veta var detta är gjort så att man inte skulle gå på samma mina som du, men jag förstår om du inte vill svärta ner här...

Iljegard

Ny medlem
vickepick sa:
Jävlar vad dåligt. Tråkig historia för både dig och övriga inblandade. Självklart ska de stå för nya skidor, inte bindningar dock, en skruv är trots allt rätt lätt att ersätta. Det faktum att de fuckade upp 2 ggr och dessutom inte sa något utan "mörkade" det ger dig skäl att kunna vara hård, även om det är svårt och tar emot...

Anledningen till att det kostar ganska mycket att få bindningar monterade när man inte köpt av samma butik tror jag är för att täcka in eventuella misstag som kräver ersättning.

Det är bara att ta det ödmjukt men kräva nya skidor med korrekt montering och om inte så finns ju andra åtgärder som lär få dem att tänka om, de lär ju inte vilja få dåligt rykte.

Är det bara jag som tycker att plugghålen är ansvarslöst nära varandra? Skulle egentligen vilja veta var detta är gjort så att man inte skulle gå på samma mina som du, men jag förstår om du inte vill svärta ner här...
Hej Vickepick. Tack för ditt svar. Nej jag tycker att de kan få en chans att rätta till sitt misstag innan man svärtar ner. Om de inte kan med Dynafit så tycker jag inte att de ska ta på sig jobbet i fortsättningen.

Du tycker alltså att jag ska vara hård och gå dit å kräva ett par nya skidor. Det tycker jag faktiskt är helt rätt också. svårt dock med värdet? jag köpte mina skidor + bindning för knappa 5 papp då jag köpte det här via freeride. nyvärdet på skidorna är ju högre i sig så det lär väl vara det man får gå efter. Jag lär väl få välja ur deras leverantörs sortiment så det blir väl antagligen helt andra skidor. Och om jag skulle få ett par nya skidor skulle jag nog aldrig låta dem montera dom åt mig!

somebody

Ny medlem
Du ska ha en ny skida helt enkelt. Antingen ersättning för vad rek priset på den skidan dom sabbat är eller om du går med på att välja ut en skida i samma prisklass som den skida du har i deras butik och det ska väl inte ens vara någon diskussion om det! Alla gör bort sig men inte så där många gånger, jag har monterat prylar som jag inte varit helt säker på men då framfört det innan jobbet görs och med resultat när det är klart. Jag har inte misslyckats ännu men om det hade skett hade jag nog inte gett mig på det både en och två gånger till utan att säga något.

Mountain_Man

Ny medlem

@Iljegard
Det där är fruktansvärt trist. Uppenbart har butiken inte en mall för att montera Dynafit utan gjort det på fri hand (mer eller mindre). Du ska självklart reklamera monteringen och höra hur butiken tänker fixa detta. Enligt Konsumentköplagen ska butiken åtgärda detta utan extra kostnad för dig samt det som är intressant nu, ersätta dig för den skada som uppstått. Om det är så att skidorna är förstörda ska de naturligtvis ersättas med ett par nya, men frågan är om de verkligen är det? Någon mer större juridisk erfarenhet av reklamationer än jag som kan svara på det?

@vickepick
Har du koll på detta? Vad baserar du "Självklart ska de stå för nya skidor ..." på?

/MM

rabbit

Medlem
Iljegard sa:
rabbit sa:

fwiw
Skidorna är inte köpta hos dem. Ska de ändå stå för nya skidor? Och hur ska man gå till väga för att få det till stånd? tycker att det är skitsvårt att vara så hård
Jag tycker också att det är svårt att ställa krav när butiker gjort fel. Tack och lov är jag ingen ivrig konsument så det händer väldigt sällan. Alla lagar och rättigheter är dock fortfarande på konsumentens sida även om de flesta butiker brukar försöka komma undan med; "- vi brukar inte göra så" osv.

Jag har tyvärr inget annat än avsky för detaljhandeln på grund av det sätt som man hela tiden försöker komma undan ifrån sitt ansvar gentemot konsumenten.
Det här leder till att om jag väl hittar en butik som drivs på ett ärligt sätt så blir jag stammis.

Ring din konsumentombudsman, läs på i förväg och ställ dom mot väggen. Det här är så "over the top" att inget annat är rätt.

Min Oborrade skida har numera så mycket som 10 st pluggade borrhål och det är endast vid ena bakbindningen!!

Iljegard

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Bara jag som får det till tre hål på skidan för bindningen?
Det är tio separata hål. An någon anledning har han gjort tre misslyckade försök med de främre hålparen men misslyckats en gång mindre vid det bakre hålparet.. Fråga mig inte hur

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Iljegard sa:
Hasse_Lindborg sa:
Bara jag som får det till tre hål på skidan för bindningen? Och totalt 14 hål?
Och du har rätt det är 14 hål totalt men fyra av dom används nu. bilden visar enbar där bakbindningen (häl delen) sitter..
Då ser det ut som "hen" har monterat bindningen två gånger och så har den suttit i de tredje hålen sista gången? Och med andra ord har "hen" borrat fel en gång fram på bakbindingen?

Har du snackat med butiken innan du skriver här? Och visat dom detta?

Ps. Torax? Använder man det nu för tiden till bindningar? Ds.

Iljegard

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Iljegard sa:
Hasse_Lindborg sa:
Bara jag som får det till tre hål på skidan för bindningen? Och totalt 14 hål?
Och du har rätt det är 14 hål totalt men fyra av dom används nu. bilden visar enbar där bakbindningen (häl delen) sitter..
Då ser det ut som "hen" har monterat bindningen två gånger och så har den suttit i de tredje hålen sista gången? Och med andra ord har "hen" borrat fel en gång fram på bakbindingen?

Har du snackat med butiken innan du skriver här? Och visat dom detta?

Ps. Torax? Använder man det nu för tiden till bindningar? Ds.
Om Hen hade gjort fel endast en gång som jag trodde fallet var så skulle det ju bara funnits 4 plugade hål och sedan de hålen som bindningen skulle skruvas tillbaka i, eller hur? men nu finns där 6 st pluggade till...
Jag skriver till butiken nu och skickar med bilderna utan av vara oförskämd utan bara ärlig. Jag har inte sagt ett ord om vilka de är och tänker heller inte göra det om de ser till att göra rätt för sig..

@bootfitta Note taken. Aldrig mer

rabbit

Medlem
Iljegard sa:
Jag skriver till butiken nu och skickar med bilderna utan av vara oförskämd utan bara ärlig. Jag har inte sagt ett ord om vilka de är och tänker heller inte göra det om de ser till att göra rätt för sig..
Så dom kommer undan igen...

Det lär ju inte vara första gången dom borrar fel och bara pluggar och håller tyst om det.
Hade det aldrig hänt förut hade dom berättat det för dig.

Under tiden får x antal konsumenter sina skidor försvagade, andrahandsvärdet sänkt och mao betala för deras inkompetens.

Typiskt "näringslivet"...

Iljegard

Ny medlem

@rabbit
Ja det är ju fördjävligt om det är så, men om jag börjar svärta ner dom nu tror jag inte att de kommer vara särskillt tillmötesgående.

vctr

Ny medlem
Mountain_Man sa:
@vickepick
Har du koll på detta? Vad baserar du "Självklart ska de stå för nya skidor ..." på?

/MM
Jag har inga större juridikkunskaper, jag baserade det bara på mina egna värderingar. Jag tror och hoppas dock att ARN i detta fallet hade tagit TS parti.

Mountain_Man

Ny medlem
@vickepick
Jag håller med dig om att denna montering är långt bortom vad man som kund kan vänta sig och ska acceptera. Jag tycker också att butiken borde fixa nya skidor och en perfekt montering! Men ... jag är inte säker på att Konsumentköplagen (eller en uppmaning från ARN) stöder detta fullt ut, därför undrar jag.

/MM

Iljegard

Ny medlem
För er som undrar så har jag inte fått något svar av dem ännu och tänker vänta med att ringa upp dem tills jag pratat med en konsumentvägledare. Han i min kommun har semester... to be continued.

snorkel

Ny medlem
Ge butiken en chans att åtgärda och om du inte är nöjd bör du tala om det som ren konsumentupplysning så andra kan bedöma om de vill ta chansen att handla där eller inte.

Iljegard

Ny medlem
snorkel sa:
Ge butiken en chans att åtgärda och om du inte är nöjd bör du tala om det som ren konsumentupplysning så andra kan bedöma om de vill ta chansen att handla där eller inte.
Det är så jag tänker gå tillväga. De får sin chans. Om de inte vill ta den då ser jag ingen anledning att inte varna andra.

Pillard

Aktiv medlem
Alltså vad är det för fel på folk? Det är väl ganska självklart att den som utför ett arbete ansvarar för att inte förstöra produkten.

Konsumenttjänstlagen:

§31 Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst. (första och andra stycket berör dröjsmål från din sida och är alltså inte aktuellt här)

§32 Om föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll skadas medan egendomen är i näringsidkarens besittning eller annars under dennes kontroll, är näringsidkaren även i annat fall än som sägs i 31 § skyldig att ersätta skadan, om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att utföra tjänsten.

Näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsumenten, om skadan har vållats genom försummelse på näringsidkarens sida. Detsamma gäller i fråga om skada på egendom som tillhör någon medlem av konsumentens hushåll.

Jag skulle säga att frågan är absurt glasklar och jag förstår inte att folk så ofta sitter och dravlar om olika, "ja men det är svårt att göra detta" eller "jo men det är klart att saker går sönder". Nej det är totalt irrelevant. Åtar du dig att utföra en tjänst så bär du ansvaret för att tjänsten blir korrekt utförd. Har du dessutom sönder kundens grejer får du ersätta, det är skitsimpelt. Detsamma gäller vid köp. Har blivit skitförbannad ibland i butiker när folk står och hänvisar till "vår leverantörs policy är..." So!? Lagen säger nåt annat så jag skiter högaktningsfullt i vad er leverantörs policy säger, jag har dessutom köpt varan av er och är definitivt inte bunden till ert avtal med er leverantör. Tänk alltid så här istället; hade butiken tyckt det varit ok om jag kommit in och sagt "förresten, jag glömde ta med pengar så ni får inte betalt"? Det är verkligen inte att vara elak eller onödigt hård utan gå in till butiken, visa att "nu ser skidan ut så här, det är itne fackmannamässigt gjort, hur tänker ni lösa problemet? Och jag nöjer mig inte med mindre än att:
1. Jag går härifrån och ni lagar allt (svårt i det här fallet eftersom de redan är sönderborrade men men) och ger mig en skälig ersättning för värdeminskningen på skidorna på grund av detta och en ersättning för att skidorna inte komemr att kunna vara korrekt monterade.
2. Ni ordnar fram en ny skida av samma typ osv och ordnar en korrekt montering
3. Ni erbjuder andra modeller för att det är vad ni kan få tag i via er leverantör och jag bedömer huruvida det är en skida jag vill ha. Kan ni inte få fram en sådan modell, se punkt 4
4. Ni betalar mig vad det kostar mig att få tag i en liknande skida och ger mig pengarna tillbaka för den felaktiga monteringen."

dominanton

Ny medlem
Uppdatering:
Det går dåligt med förhandlingarna än så länge.
Han har erbjudit mig hälften av vad jag köpte skidorna för samt monteringskostnaden. jag svarade att jag köpte dem för 4000.. alltså 2000 kr i ersättning. Visst då har jag en billig skida under fötterna men samtidigt en skida jag inte litar på och en summa på 2-3 tusen att lägga ut för att åtgärda det..

Jag hävdar att skidorna är så pass mycket försämrade samt att andrahandsvärdet är så gott som borta så jag sade att jag inte litade på att åka på de skidorna, vilket jag heller inte gör så som de ser ut..
Och att jag tycker att de ska ersättas med likvärdig skida..

Häromdagen sprang jag på ett par 4FRNT HOJI för halva priset och tipsade honom och frågade om inte det vore en bra och rimlig lösning.. hans svar uteblev, skulle ha hört av sig för en vecka sedan.
Nu har han svarat och skriver att det är orimligt att skidan ska ersättas?!
Och att det faktiskt är mitt beslut att inte åka på dem... (inte helt oberoende av deras agerande skulle jag säga)

Jag hänvisar till att konsumentvägledaren i min kommun tycker att nya skidor är rimligt samt att konsumenttjänstlagen också kan tydas så. Och säger att 3000 kr + montering kan jag godta för då har jag ju en rimlig chans att ersätta skidan med en likvärdig utan att behöva betala så mycket mer. Annars kan vi se vad ARN (allmänna rekamations nämnden) tycker om saken..

Får se vad som händer härnäst..
Känns så dumsnålt av honom. Det är ju dom som har mest att förlora som jag ser det

Pillard

Aktiv medlem
Jag antar att när han erbjuder 2000 så får du även behålla skidorna? Hade det varit jag hade jag utan tvekan kört på den lösningen. Det betyder att du får en fungerande skida för väldigt lite pengar. Att montera en tredje gång lär inte vara några problem så länge du limmar upp de gamla hålen rejält med epoxi.

Självklart kan du också kräva att få skidorna helt ersatta men då blir du ju av med skidorna och måste skaffa ett par nya

Mountain_Man

Ny medlem
Jag håller med
@Pillard. Det som möjligtvis kan ha en viss betydelse är vad det är för skida och om den senaste monteringen trots allt är OK om man byter till en "riktig" skruv? Är monteringen av tådelen OK?

Skidans åkengenskaper påverkas inte och du får ju en kompensation för eventuellt sänkt andrahandsvärde. Kör så det ryker! :)

/MM

Iljegard

Ny medlem
Okej. Ni tror alltså att de håller bra att åka på? Kändes ju spontant som att de blivit så pass försvagade.. hmm får ta mig en funderare och eventuellt backa då..

cookiedough

Ny medlem
Iljegard sa:
Okej. Ni tror alltså att de håller bra att åka på? Kändes ju spontant som att de blivit så pass försvagade.. hmm får ta mig en funderare och eventuellt backa då..
Du ska helt klart ha en rejäl kompensation men de är nog bara att köra på skidorna, så mycket har de inte försämrats förutsatt att de kan monteras riktigt utan att de nya hålen riskerar att släppa för det är för tight mellan hålen.

Mountain_Man

Ny medlem
Iljegard sa:
Det viktiga är att bindningen monteras så du slipper se hålen. Hade du inte vetat om dem skulle du sannolikt kört på utan problem ... ;-) Och skulle det vara så att bindningen inte sitter fast eller slits loss så har du en klockren reklamation med nya skidor, men jag är ganska säker på att det kommer att hålla om monteringen nu slutligen görs korrekt.

/MM

Pillard

Aktiv medlem
Med tanke på att epoxin, armerad med stålull, lär bli starkare än ursprungsmaterialet så skulle jag tro att du är ganska safe. Jag misstänker dock att det kanske inte kommer räcka att limma igen de gamla hålen och sen köra på med vanligt trälim i de hål du tänker använda utan du kanske få gå på med epoxi även i dem. Men att det ska gå att montera en tredje gång så att de går att åka på känns ganska safe. Det som dock kan hända är att du hamnar lite längre bak/fram än du tänkt dig på skidan. Det beror ju på hur mycket du har att spela med i hälen på din bindning.

Iljegard

Ny medlem
Nu tror jag vi kommit överens! Har inte sett pengarna än men han har gått med på att sätta in 3000 kr som ersättning. Jag får nöja mig med det, å även dom borde vara skapligt nöjda efter omständigheterna.. eller vad säger ni?

Pillard

Aktiv medlem
Det låter som en deal du ska vara sjukt nöjd med. Nu har du alltså en fullt användbar skida för 1000 spänn :)

Iljegard

Ny medlem
Nu är allt avklarat. 3000 kr fick jag i ersättning. så nu indrar jag om det är någon som skulle vara intresserad av att köpa skidorna för 1000 kr så allt är ersatt? Som Pillard skriver: en sjukt användbar skida för 1000 spänn! för mig är den redan för mycket förknippad med allt krångel och besvikelse.. Har redan köpt en annan skida som ersättare. Jag kan också meddela att den skidan som bilderna är på var den som såg värst ut, det visade sig att de inte misslyckats lika många ggr på den andra skidan. Kan bifoga fler bilder om nån skulle vara intresserad. Måste väl kanske också lägga ut den på köp och sälj sidan antar jag ? men jag tänkte att ni som redan är insatt i skidan kanske var intresserade?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp