Felmontering av bindningar i butik-konsekvenser?

Snowjunkie

Aktiv medlem
Hej,

köpte ett par sprillans nya skidor häromveckan i en butik där de inte hade bindningar inne. Köpte ett par begagnade STH 14 och gick till en annan skidbutik för att få bindningen ordentligt monterad.

När jag var där diskuterade vi bindningens placering. Jag angav +2 efter att sett rekommendationer på andra forum.

Sen när jag gått därifrån kom jag på att jag aldrig angav pjäxlängden. Ringde upp en kollega till montören och sa mina mått och ändrade monteringen till +1 i stället, då jag ångrade mig.

När jag sen kom för att hämta skidorna såg jag två pluggade hål vid skidstopperplattan på båda skidorna (som syntes rejält). Jag blev helt paff och undrade vad som hänt. Då säger montören att han hört fel när kollegan skrek ner och tyckte att det lät som +5 (!). Sagt och gjort, han monterade bindningarna på +5... Sedan upptäckte kollegan felet och de monterade dem på +1.

Så nu har jag alltså extra monteringshål på mina nya skidor. Han som monterat skämdes som en hund och bad om ursäkt flera gånger, sa att det var stressigt etc. Det var ju lönlöst att skälla ut honom. Jag menar, gjort är gjort och han ber om ursäkt.

Min fråga är nu vad ni tror det här gör på värdet om jag ska sälja skidorna i framtiden. Med det här missödet känns det som att jag ligger på minus redan från början när de riskerar att se ut som en Schweizerost vid framtida monteringar.

Nu behövde jag inte betala för monteringen så klart, men min undran är om det är läge för ytterligare kompensation. Vad tycker ni?

R

R-R

Guest
tycker inte att du borde acceptera det där alls. extra borrhål både sänker värdet och underminerar skidans hållbarhet(om än marginellt).

linder

Aktiv medlem
Man borrar ju inte i någons skidor om man inte är säker på hur det ska borras :S

edit: I mitt fall så köper jag ett par skidor och kör på dom tills dom går sönder, har du samma målsättning och köra sönder skidorna och inte sälja dom efter ett halvår så skulle iaf jag vara nöjd med gratis montering och kanske en hundring eller 2 i ersättning :)

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Om skidor och bindningar varit köpta i samma butik som monterade hade det varit en klockren reklamation och du hade kunnat begära nya skidor. Men ... nu är det lite svårare.

Ett par extra borrhål som är väl pluggade påverkar knappast skidans hållbarhet eller egenskaper, däremot är det klart att det kan göra skidorna något svårare att sälja. Hur mycket det påverkar värdet beror på vad det är för skidor, hur gamla och i vilket skick de är när du säljer dem. Vad är det för skidor och hur mycket har du betalt för dem?

Mitt förslag är att du går till butiken som monterat och berättar hur du känner det och ber dem om ytterligare kompensation. Är de måna om sina kunder kommer de säkert att ge dig något i kompensation.

Men lägg inte ned för mycket energi på det här, skidor är förbrukningsvaror. Jag säger som Hasse, nu sticker vi ut och kör istället!

;-) / MM

Snowjunkie

Aktiv medlem
Ja, det är inte hela världen, men just nu känns det bara så jävla surt eftersom skidorna är sprojlans och är så snygga annars. Pluggarna stör mig så grymt nu att jag får ta och ställa undan skidorna som ett första steg.

Jag har haft mycket med butiken att göra genom åren och tycker de är bra att göra med.

Så jag har alltså en bra relation och har rabatter, så det kanske inte är värt att driva det vidare. Jag får se, kanske tar ett snack med ägaren vid tillfälle. Kanske kan få extra rabatt på något vid nästa köp istället.

Nu ska jag ut i solen! :)

FF

Aktiv medlem
Har du en bra relation till butiken är det väl ingen ide att gnälla. Du fick ju monteringen gratis.

SYMPOZiUM

Ny medlem
Alla kan göra fel, men ibland räcker inte bara ett "förlåt". Om du kommer att sälja skidorna i framtiden är det mycket möjligt att du inte kommer att få lika mycket för dem. Hur det påverkar dess hållbarhet är svårt att säga. Men jag tycker absolut att du ska gå till botten med det där. Är det en skidbutik du monterade dem på? Kanske kan dem ge dig ett presentkort som kompensation? Tror knappast att dom ersätter dig med ett par sprillans nya skidor. Kolla även om om något täcks av din hemförsäkring.

SYMPOZiUM

Ny medlem
& jag håller med linder. Om det nu kanske finns risk för att du inte får lika mycket för dem om du ska sälja dem, åka då på dem tills de kraschar. Det tjänar du nog mest på i längden.

Pillard

Aktiv medlem
Va fasen, om de förstört dina skidor ska du kräva full ersättning. Du kan ju fråga butiken ifall de hade godtagit att du råkat gå iväg utan att betala för lite varor hos dem? De har genom oaktsamhet vållat en sakskada för dig. Det är liksom inget att diskutera. Sen vad du kan få ut och hur mycket den bra relationen till butiken är värd för dig i övrigt måste du ta ställning till själv. Men rent juridiskt är det klart att de har ansvar för detta. Det känns som att folk i allmänhet har börjat tolerera alldeles för mycket skit bara för att man inte "orkar bråka". Har någon, som du betalar för att utföra en tjänst, genom slarv förstört dina skidor är det klart att du ska ha ersättning. Att de ber om ursäkt räcker liksom inte. Om butikschefen skulle krångla så kan du fråga ifall han skulle godta en ursäkt bara ifall du råkade gå förbi hans bil och repa den lite lagom?

snorkel

Aktiv medlem
Det finns massor med trådar om felmonteringar på FR. Skidshoppar monterar bindningar med betoning på FORT vilket leder till att det ofta blir FEL. Vill man ha en bra montering så tar man tid på sig och gör det i lugn och ro själv. Det är inte svårt och nästan vilken idiot som helst klarar det. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48290

smir

Ny medlem
Som konsument ska du inte tillåta dem att "komma undan med det här", dem är skyldig stå för ett par nya skidor!

Annars säg att dem får dra av en viss procent på skidorna, 50%?

Kunden har alltid rätt!

Martin

Mountain_Man

Aktiv medlem

@smir
Du tycks vara säker på din sak, jag har läst konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen (delar av) och kan inte hitta något som med tydlighet beskriver att "dem är skyldiga för ett par nya skidor". Hur har du kommit fram till detta?

:rolleyes:/MM

Senast ändrad:

dannedieharder

Aktiv medlem
Att kräva ersättning i form av pengar från butiken kan ju vara svårt och jobbigt. Ett alternativ kan ju vara att komma överens om ngn annan ersättning. Tex andra varor eller framtida skidfix. Det är oftast mkt lättare att få en butik att gå med på det än kontant ersättning.
Kom ihåg en sak var trevlig, ingen gillar ett surarsel som inte kan acceptera att fel iland blir begångna:)
Ngn form av ersättning tycker jag dock du kan kräva.
D

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
@smir
Du tycks vara säker på din sak, jag har läst konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen (delar av) och kan inte hitta något som med tydlighet beskriver att "dem är skyldiga för ett par nya skidor". Hur har du kommit fram till detta?

:rolleyes:/MM
Skyldiga ett par nya sidor lär man inte hitta i konsumensttjänstlagen. Däremot är det inte några större problem att hitta stöd i lagen för varför en ersättning motsvarande skadans värdeminskning på skidan bör utgå. Självklart uppstår ju där ett problem med att värdera denna skada men det är ju här man måste börja diskutera med butiken och hitta den lösning som är bäst för bägge parter.

"dannedieharder": Självklart ska man alltid vara trevlig men tyvärr har det på senare år börjat kännas som att alla butiker tycker att man är otrevlig så fort man inte gör exakt som de säger. Sen är det tyvärr också ofta så att man måste tjura till och ge butiker lite paragrafhänvisningar för att ens få det man minimum har rätt till. Jag har vid ett flertal tillfällen, och olika butiker, prövat att gå tillbaka med prylar där jag uppenbart har lagen på min sida bara för att få butikspersonal som försöker smita undan sitt ansvar och hänvisa till andra i kedjan (oftast till leverantörer) och först efter att ha blivit riktigt sur fått butiken att erkänna sitt ansvar.

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp