Fet turskida

Klabb

Ny medlem
Fet turskida
Hej!
Är på jakt efter en fetare turskida. Kör idag på en Dynastar Mythic som är klockren som allmountain men jag har även en Völkl Katana med vanlig bindning som är fantastisk i lössnö. Nu skulle jag alltså vilja ha en fetare turskida, närmare Katana än Mythic, som även funkar om det inte är lössnö men som är optimal i djupare snö. Tips någon??
Funkar det bra att huda med rocker?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Fet turskida
Jag har inte testat att huda med (full)rocker, men jag har svårt att tänka mig att det är någon hit. Förmodligen går det bra om man spårar själv och det inte är hårt underlag, men jag kan verkligen inte tänka mig att det är speciellt trevligt om det är lite hårdare eller om man går i ett befintligt spår. Hudens kontaktyta minskar ju radikalt!

Jag sitter faktiskt i lite samma sits som du, eftersom jag letar efter en slackcountry-skida till en Japanresa. Tanken är att ha något fetare (typ 115-120). Mina personliga tankar är att tiprocker är att föredra, men inte en fullrockad skida. Sen har jag lite andra krav också, men jag kan ju dela med mig min lista på skidor jag har kollat på (sorterad i ingen särskild ordning).

K2 Sideseth
Salomon Rocker 2 115
DPS Lotus 120
Voilé Charger
Moment Jaguar Shark
Dynafit Huascaran

Jarle

Aktiv medlem
Fet turskida
Har dålig koll på lättviktsprylar, om det är det du är ute efter men lite insikt i rockerkurvor har jag. Hur det fungerar att tura på, framför allt på skrå på skare eller annat otyg, har främst med rockerkurvans utformning att göra, av naturliga skäl får ju en skida med brant/hög rocker kortare kant i backen. Turar du mycket på dålig snö hade jag nog rått dig att kolla på skidor vars rockerkurva hellre var flack, då får du mycket kant i backen på skrå (och tidigt i sväng). Givetvis påverkar också early taper hur mkt kant du får i backen, om det är något du uppskattar, där kan det nog vara klokt att fundera över hur lång sådan du vill ha...

Själv turar jag sällan för att åka skare så för min del fungerar det alldeles utmärkt att tura med rocker och rätt rejäl early taper.

EDIT
inga problem att i lagda spår med fullrocker, underlaget är plant så det blir ganska gott om hud i backen ändå

Senast ändrad:

Klabb

Ny medlem
Fet turskida
Tack!

Jag är också på jakt efter skida till japanresa. Jag är inne på en tiprocker och det viktigaste är att den håller fullt ut nerför och sen funkar ok uppför. Sliter hellre lite mer de gånger vi knallar för att kunna köra fullt ut nerför. Fick tips om Scott Powd´air men har inte testat. Kan kanske tro att den är "för mycket" turskida...

Jarle

Aktiv medlem
Fet turskida
Klabb sa:
Tack!

Jag är också på jakt efter skida till japanresa. Jag är inne på en tiprocker och det viktigaste är att den håller fullt ut nerför och sen funkar ok uppför. Sliter hellre lite mer de gånger vi knallar för att kunna köra fullt ut nerför. Fick tips om Scott Powd´air men har inte testat. Kan kanske tro att den är "för mycket" turskida...
Powd air blir troligtvis för smal (förutsatt att du inte råkar ut för snöförhållandena jag gjort när jag vart där).
Det verkar som att du tänker som jag, det är utför som räknas. Välj då den skida du helst vill åka utför på, allt fungerar uppför, vill du ha fullrocker så kör på det, har fungerat för mig att tura på de senaste säsongerna

Klabb

Ny medlem
Fet turskida
Ok, vilken bindning o pjäxa funkar bäst? Har idag Garmont adrenalin o en diamir bindning.

FF

Aktiv medlem
Fet turskida
Då det låter som du gillar biffiga grejer så tycker jag du ska köpa dynafit vulcan som kommer ut till nästa säsong och dynafit FT12... om du vill ha det bästa på marknaden som står pall för det mesta. Alternativt köper du det som redan finns ute i pjäxväg som är biffigt och det är då Dynafit Titan/Titan light eller BD Factor. Har inte prövat dessa men där verkar det som att dynafittorna turar lite bättre än factorn. Eller så köper du TLT5 och efter lite mods går det utmärkt att åka i dessa också, men med avsevärd viktbesparing.

Skidor... ptja klart det är sämre att tura på en bred fullrockad skida än en smal och rak... Men man vill ju åka också som sagt. Du kan köpa skarjärn till bindningarna så kommer du kunna ta dig fram utmärkt på hård snö på skrå även med bredare fullrockerskidor.

FF

Aktiv medlem
Fet turskida
Tillägg: Betäffande val av skidor hade jag nog förresten varit försiktig med att gå över ~110mm i midjan i kombination med dynafits. All belastning du utövar torsionellt på skidan sker via tådelen och hålbilden där är smal. Blir stor belastning på monteringen och bindningen riskerar att ryckas ur ifall kärnan inte är tillräckligt stark i kombination med bred skida och stark åkare som åker "aggressivt" ;)

Jag vet att det finns många som kör bredare skidor med dynafits utan problem, men min poäng är att det kan vara läge att researcha om just den skida man tänkt välja "brukar" hålla för montering med dynafits om man har tänkt att smäcka på dylik bindning på något riktigt brett.

MVH

FF

Aktiv medlem
Fet turskida
Tillägg2: Om man tror man befinner sig i gränslandet för ifall skidans montering kommer hålla, kan man redan direkt från början montera med hjälp av inserts "quiverkillers". Denna montering är enligt utsago sisådär dubbelt så stark som vanlig skruv.

streimert

Medlem
Fet turskida
Intressant. Det är så att jag gjorde misstaget att sälja mina K2 Sidestash (med Duke) förra året. Jag har då åkt med dom i puder, uppkört etc och dom var allsidiga och helt fantastiska. Dock ville jag prova något med full rocker för se hur det var. Jag köpte ett par Shiro 192cm med Dukisar som jag åkt i puder, skare, uppkört etc och var extremt trevliga nerför. MEN ett stort MEN, uppför är dom tunga och på hårt underlag med rocker fram och bak så får man en väldigt liten kontaktyta vilket gjorde att man ett flertal tillfälle trillade... (hade inga skar järn). Likaså när man travarserar så är dom lite oroliga att hantera. Man ser också en enorm vridning i bindningen (duke) när man går på skrå och har då 119mm under foten .
Med mitt intresse att ha en mer allsidig skida som är lättare och endå man kan kötta på och med bärighet i puder så blir det K2 Sidestash 188cm och med lite stöd från andra i forumet så blir det ett par Dynafit Radical på dom,, Pjäxan jag åker med är Dynafit UL. Förra året åkta jag i 2 veckor med nästan orört varje dag (sjukt nice) i La Grave och dess omnejd, och K2 var grymma (visst Shiro hade varit bättre då....)
Så med det jag skriver ovan, så gå inte för stort,,, det blir bara otympligt och tungt när du skall uppför (även om det är grymt nerför) så måste man nog hitta en balans i det hela.....

Lycka till.
:)

dr-telemark

Ny medlem
Fet turskida
Jag ska sälja mina SkiLogik Piton om det är intressant? Kanske för smala med sin 94-midja men en fet tiprocker och lätta o fina :)

Jag har annars turat med både SkiLogik Howitzer och lite kortare turer med Depth Hoar som är 143 i midjan. Ing problem. Det blir en massiv yta på hudarna att stå på. Jag har skurit mina 100-hudar på mitten och kör alltså med en naken remsa i mitten för att spara vikt. Funkar klockrent. Särskilt i Japan...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Fet turskida
K2 Sideseth är en ny skida till nästa säsong ... turåkarens våta drömskida? Väl värd en titt.

/MM

PNyberg

Aktiv medlem
Fet turskida
Mountain_Man sa:
K2 Sideseth är en ny skida till nästa säsong ... turåkarens våta drömskida? Väl värd en titt.

/MM
Inte så lätt som man hade önskat tyvärr. Annars en sjukt fin skida. Jag är däremot spänd på Moment Deahtwish och nya Faction laggen med plastkärna!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Fet turskida
PNyberg sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Inte så lätt som man hade önskat tyvärr. Annars en sjukt fin skida. Jag är däremot spänd på Moment Deahtwish och nya Faction laggen med plastkärna!
HAr hört rykten om att det kommer flera skidor med plastkärna.. (inte Moment)

PNyberg

Aktiv medlem
Fet turskida
Vattendroppe sa:
PNyberg sa:
Plastkärna? The crap?

Hasse_Lindborg sa:
PNyberg sa:
Mountain_Man sa:

/MM
HAr hört rykten om att det kommer flera skidor med plastkärna.. (inte Moment)
tell me more :)

FF

Aktiv medlem
Fet turskida
PNyberg sa:
Intressant, får se hur hållbarheten är i plastkärnorna! Det är väl det som traditionellt är baksidan med plastkärnor, att skidan blir slutkörd efter en säsong? DOCK, skall man ha skidan till att bara tura på, blir det ju en annan femma, mycket mindre slitage eftersom man bra åker ett eller ett par åk per dag, till skillnad från när man kör laps. Och då kanske det inte gör så mycket om skidan blir slutkörd fortare.

Men vad är det han babblar om senare i videon då? "... press a continous wave throughout the ski... better torsinal rigidity". Gimmick eller vad? Jag fattar inte hur han menar.

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Fet turskida
FF sa:
PNyberg sa:
Intressant, får se hur hållbarheten är i plastkärnorna! Det är väl det som traditionellt är baksidan med plastkärnor, att skidan blir slutkörd efter en säsong? Men vad är det han babblar om senare i videon då? "... press a continous wave throughout the ski... better torsinal rigidity". Gimmick eller vad? Jag fattar inte hur han menar.
Det han menar är att de lägger något material i ett vågmönster längst med skidan, skidan kommer alltså kunna böjas vinkelrätt mot vågorna, men inte längst med vågorna över det.

Jämför med att böja ett papper. Om du har ett papper som du viker eller böjer fram och tillbaka så kommer du kunna böja pappret vinkelrätt mot själva vikningarna, men inte tvärs över vikningarna. Man kan alltså använda ett mjukt material och bygga en skida som blir vridstyv!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Fet turskida
Vattendroppe sa:
FF sa:
PNyberg sa:
Intressant, får se hur hållbarheten är i plastkärnorna! Det är väl det som traditionellt är baksidan med plastkärnor, att skidan blir slutkörd efter en säsong? Men vad är det han babblar om senare i videon då? "... press a continous wave throughout the ski... better torsinal rigidity". Gimmick eller vad? Jag fattar inte hur han menar.
Det han menar är att de lägger något material i ett vågmönster längst med skidan, skidan kommer alltså kunna böjas vinkelrätt mot vågorna, men inte längst med vågorna över det.

Jämför med att böja ett papper. Om du har ett papper som du viker eller böjer fram och tillbaka så kommer du kunna böja pappret vinkelrätt mot själva vikningarna, men inte tvärs över vikningarna. Man kan alltså använda ett mjukt material och bygga en skida som blir vridstyv!
Med andra ord som WaveFlex som Elan har kört med ett par år...

Nu Heliskiing.... Bye bye...

Pork

Medlem
Fet turskida
Nu har jag inte turat så extremt mycket...blir några gånger per år bara, men jag har i år använt Shiro 193 med Marker Tour F12 och det har funkat väldigt bra då man mer än väl har igen det utför anser jag. Nu ska ju tilläggas att jag inte gör några längre turer som kanske andra gör här, inget "längre" än 1000 höjdmeter och då har det funkat bra. Det är dock inte på något sätt optimalt uppför* (edit), och som Vattendroppe säger är det inte speciellt trevligt om det är hårt och om man som jag saknar skarjärn vilket hade underlätta mååånga gånger. Men det är ju lätt åtgärdat.

Beträffande pjäxor så verkar Langes nya 120 XT och 130 XT fina och värda att checka in. Har tyvärr inte åkt dom utan bara testat dom som hastigast men rent viktmässigt och funktionsmässigt, tänker på gåläget då, så verkar det vara något som jag måste köpa till nästa säsong. Grymt sköna på foten och smidiga att gå omkring med, men det är klart, jag turar ju med Head Mojo så allt blir ju smidigare och lättare såklart. Ska du inte in i Dynafit-sfären så är dessa pjäxor väl värda en test tycker jag.

Kort och gott tycker jag att rocker funkar bra att gå med om man ser till att komplettera med skarjärn och f ö är Shiro definitivt snäppet vassare i lössnön än Katana som förvisso har andra fördelar. Skulle jag gå längre turer höjd- och längdmässigt skulle jag nog tänka om men det var ju inte själva huvudfrågan :)

Lycka till i letandet!

//Pork

Senast ändrad:

Bro_77

Ny medlem
Fet turskida
Jag har inte turat så mycket men lite iaf och använder mig av Black Diamond Amp, har funkat riktigt bra faktiskt. Den är ju kanske inte superlätt men den är ju inte tung heller och har funkat bra för mig.

Senast ändrad:

Fredde70

Ny medlem
Fet turskida
Hej,

Har kört följande riggar:

Scott pure 188 med naxo, skida underbar men bindningen var sådär eller direkt dålig.
Sen köpte jag K2 side stash 188 med Dynafit TLT 12 och dynafit titan, mycket bra rig.

2012 har jag:

Dynafit green machine carbon pjäxor = vilka jag ger en 5a.
Dynafit TLT Radical FT bindningar = 4 för lite barnsjukdommar.
Völkl Nunaaq 188 = stark 4a.

Kan verkligen rekomendera skidorna, riktigt sköna, tillräkligt feta för puderdagar och då du går så är de lätta och du har kraft kvar. Annars kolla DPS wailer 112 carbon, men du bör montera dem med Dynafit TLT Radical FT så ej vikte springer iväg. Träffade en kille i Engelberg som lovordade den kombon.

Måste sägga att utväklingen går rasande fort framåt, tyvärr även priset på prylarna.

Hälsningar
Fredde

Klabb

Ny medlem
Fet turskida
Vattendroppe sa:
Klabb sa:
Tack alla för intressanta svar. Nu köper jag nya lagg imorrn.
Då måste du ju säga vilka du har bestämt dig för också, det ingår liksom!
Jag ska kolla lite mer imorgon men som det känns nu står det mellan Sidestash eller Nunataq. Vad gäller pjäxor är mina Garmont de bästa jag haft hittills så därför ska jag börja där o i så fall är det Radium som ligger närmast. Bindningar blir ett par Dynafit. KUL!!

Tack än en gång!

Jonas

SiSt

Medlem
Fet turskida
FF sa:
PNyberg sa:
Intressant, får se hur hållbarheten är i plastkärnorna! Det är väl det som traditionellt är baksidan med plastkärnor, att skidan blir slutkörd efter en säsong? DOCK, skall man ha skidan till att bara tura på, blir det ju en annan femma, mycket mindre slitage eftersom man bra åker ett eller ett par åk per dag, till skillnad från när man kör laps. Och då kanske det inte gör så mycket om skidan blir slutkörd fortare.

Men vad är det han babblar om senare i videon då? "... press a continous wave throughout the ski... better torsinal rigidity". Gimmick eller vad? Jag fattar inte hur han menar.
"Snake transition" www.snaketransition.com

old news... ;)

Fet turskida
http://extrem.com/skidor/project-x/

Har kört på Project x i en månad nu och är sjukt nöjd.
Guardianbindningar, har inte gått superlångt men massa turer på runt en timme. Gått från duke till guardian och dom är sjukt mycket bättre.

Dom funkar sjukt bra i bra snö med, såg att du efterlyste det.
Här är från långfredagen i bananen, baksidan och blåsten.

Senast ändrad:

Tancoll

Medlem
Fet turskida
Jag går med ett par CoreUPT The Slasher, inte haft möjlighet att traska långt än, men skall snart iväg till Norge när säsongen är slut i Åre och traska lite.

Fungerar förvånansvärt bra med fullrocker och ett par Dynafit Radcial FT12

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp