Feta lagg.

ollefjall

Ny medlem
Feta lagg.
Jag ska köpa ett par feta plankor denna vinter. Det är bestämt. Jag behöver dock lite hjälp från den fetingkunniga publiken här på freeride.
Jag är 1.75 lång väger 65 kg lätt. Därav antar jag att jag ska ha en relativt mjuk skida.
Jag åker lite överallt, men till vintern planeras en resa till Engelberg, utöver dom vanliga Åre besöken. Jag åker överallt där snön inte är randig och är en sk. "avancerad åkare"
Några parkbesök vettefan om det är min grej, men mina vänner har det intresset så en fet Twintip skulle inte vara helt fel, men det är inte nödvändigt. Minimum midjan ligger på 90 mm. Priset kommer nog sist, men att dom är godkända i pris är ju såklart ett litet plus.

Tack o hej //minimongaman

(ajuste antalet skiddagar verkar ju vara relevant också, Ca 45 st)

PNyberg

Ny medlem
Feta lagg.
Rekommenderar stark K2 Made´n AK.. kommer att köra på den i år... har provåkt dom... hur sköna som helst!! KÖP!

Reine

Aktiv medlem
Feta lagg.
Skulle vilja föreslå Nordica Beast el Nordica supercharger
Den sistnämnda är lite hådare men lätta och smidiga skidor för exakt hela berget

MnO

Aktiv medlem
Feta lagg.
Nämnda Made´n AK är ett alternativ. Den känns inte så stor som man skulle kunna tro om man tittar på måtten. Den är väldigt, väldigt mjuk och åkegenskaperna blir därefter. Om man bakmonterar bindningen (det finns på K2-manér en skala för bootcenter istället för ett märke) går den helt enligt förväntningar bra i offpist, oavsett om det är nyfallen eller två veckor gammal snö. DOCK har mjukheten en stor nackdel och det är att den är lite otrygg när det är hårdare utanför pisten, speciellt i branta passager. Man får också ibland känslan av att det slår igenom totalt när man försöker bränna över ojämnheter eller man står på i pisten. Mjukheten gör också att skidan svänger betydligt mer i pisten än vad radiemåttet anger. Den är rätt kul i pisten faktiskt så länge det inte är hårt eller ojämnt och går för fort. Min bror (179cm, 70kg) hade skidan som huvudpar förra året, men bytte till den mer allsidiga Apache Chief på slutet av säsongen. Han tyckte helt enkelt att det var för ofta som Made´n kändes aningens för bred och för mjuk. För dig som är lite lättare märks säkerligen nackdelarna med en mjuk sida något mer sällan.

Seth Pistol / Vicious (stavning?) funkar väl också. Den är helt klart mer allround än Made´n.

Ett annat tänkbart val är nya Gun Lab från Salomon. Salomons grejor brukar ju falla lättare åkare i smaken, även om ryktet i sann Salomonstil säger att just den här modellen är mer stuns i än vad det brukar vara. Ett osäkert köp dock. Det är få som har testat den. Men lite intressant får den nog ändå sägas vara.

Till den här säsongen kommer många tillverkare med twins över 90mm. Det bästa är nog att vänta lite och känna efter hur vibbarna går när folk har testat igenom lite av årets skidor, eller allra helst åka på testhelgerna på försäsongen innan du handlar. Iofs är det mesta redan testat efter vårsläppen, bara man snackar med rätt personer (borde ju finnas här...).

bailers

Ny medlem
Feta lagg.
jag håller helt med Reine, jag har ett par Nordica The beast, perfecta för puder plus att dom är bra i park och pist, kanske inte en Pukelpist =P men det går ändå att ta sig ner för en =) =P , det är bara gäpa mellan puklarna så fixar det sig =P

sture-sson

Ny medlem
Feta lagg.
varför inte investera i ett par Vökl Gotama. visserligen 105 i midja, men fullt möjliga att dels karva sväng på manchester och även om dom är breda o i jämförelse tunga mot en ren jibb skida så lär du iaf kunna stompa runt ett eller ett par varv med skidan. väldigt allround trots måtten. ocj inte alls för styv som de flesta tror om völkl.

Carled

Aktiv medlem
Feta lagg.
Jag skulle nog säga Gotama om du vill ha skida över 100mm, annars skulle jag vilja rekomendera Scratch BC, nu i 98mm-kostym... Jag drog iväg en beställning på dom till SC igår, under 4300 med Marker 14, jag tackar och bockar... Jag beställde 178, vilka har en midja på 96mm, men den version du kanske är intresserad av skulle nog vara 185, eftersom du inte riktigt söker bra parkegenskaper, och därför kan lägga till mer längd, dvs 185, som har 98mm midja. Den fungerar nog ganska bra till det du behöver den, främst iom att den har mycket mer pistkvalitéer om man jämför med lagg som Maiden och Gotaman...

Dunder

Ny medlem
Feta lagg.
jag lägger in en till fråga i samma ämne.

Jag är 1,92 m m lång, väger 94 kilo och behöver ett par skidor att åka vanliga skidor och telisar på i och utanför pisten. jag vet att det är ganska mycket att be om, många önskningar på en gång...

Signelinho

Ny medlem
Feta lagg.
^Så du skulle med andra ord kalla Gotaman för mjuk då, med tanke på att det är en sådan skida han eftersöker?

M

MathiasG

Guest
Feta lagg.
Hade du varit en "avancerad åkare" hade väl inte denna fråga behövts ta upp? =)

/ Mathias

sture-sson

Ny medlem
Feta lagg.
tja. självklart finns d mjukare lagg är Gotaman. d kan jag ju inte säga ngt annat om, men detta rykte att völkl skulle göra stenhårda skidor är ju ganska överdrivet enligt min mening.
det är väl de som säger så som uppskattar Salomons snälla och förlåtande uppförande, men samma personer har troligen en väldigt passiv åkstil och völkl ska köras mer aktivt för att ge åkaren det man vill ha ut av skidan.

Signelinho

Ny medlem
Feta lagg.
Helt fel att dra alla Völkl över en kam. Att säga att völkl ger tillbaka mer till åkaren än andra märken stämmer inte. Har du testat Völkl Dogen tex? Inte mkt som ges där inte. Gotaman är en fin skida men jag tror inte att den skulle passa i det här fallet.

Kör själv på Vökl lagg bla. och är mkt nöjd. Väger dock 12 kilo mer än talaren i fråga. Skulle snarare rekommendera K2 laggen. Seth Vicous eller kanske till och med Maden beroende på var han skall åka.

ollefjall

Ny medlem
Feta lagg.
Tack för att frågan kom upp igen. Men jag har nog nästan bestämt mig för ett par Voodoo child eller ett par hederliga pocket rocktets, jag måste ha en arcteryx sidewinder också! Thats the issue!

alpint-mange

Ny medlem
Feta lagg.
Tjena Ollefjall!

Helt klart Rossignol BC i 178cm längd. Är själv lika tung som du och dem är grymt vridstyva men mjuka och fina i böjlinjen. Fungerar bra i puder och i pisten.

/........

Feta lagg.
Hendryx, utan tvekan!... om man ändå hade råd... så för min del får d bli ett par 4frnt VCT.. för bred för min smak men får duga.. annars e jag nöjd som fan rent med seth pistol

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp