film dator

Olle1995

Ny medlem
hej.

funderar på att köpa en ny dator. ska enbart ha den till att redigera film. vad ska man ha för prestanda i den? alltså den ska ju klara av hd format. och vill kunna klippa i sony vegas utan att de laggar.

vad för grafik kort?

prosesor?

ram?

osv. vore super om ni kunde svara :D

Timmm

Ny medlem
nu kan jag inga exakta betäckningar men...
finns grafikkort som har "HD" i namnet med "inriktning" mot film, gärna 512mb
2ghz eller mer prosessor, gärna duo eller quad core
2gb, men gärna 4gb ram
en snabb hårddisk kan vara stor hjälp, och se till att alltid ha minst 1/4 av HDDn tom.
Så kommer det fungera riktigt bra!

schweet

Ny medlem
Brukar räcka me 4gb ram
ja har 4gb och använder AE cs4 och premiere cs3 (inte testat cs4) utan lagg, men nu vet inte ja hur mkt vegas kräver och så men..
processor skulle ja nog köra på nån intel dual core tror ja dom heter, har hört att de ska va bland dom bättre som finns :)
å grafik kort vettu fan, men kör på ett me minst 512mb dedikerat minne. Bästa är väl att söka på namnen på processorn och grafik kort och läsa i olika forum och så :)

är inte så där jätte bra på datorer men kommer säkert någon mer som kan rätta mig
men hoppas de var till lite hjälp i alla fall.. :)

kan ju säga att ja har amd turion X2, 4 gb ram och ATI mobility radeon HD 3450 dock tycker ja att du borde ha bättre än mig för är inte helt nöjd :p

Zakke

Ny medlem
ram spelar inte så stor roll om du har xp. eftersom xp bara kan använda 3 gb.
om du vill ha en dator med multimedia funktioner ska du nog köpa en mac.
en bra procesor: intel quadcore eller amd PHENOM II X4 965.

Stenman

Ny medlem
Beror på om du har 32- eller 64-bitars operativsystem. XP börjar ju gå ur tiden så att säga, så det borde inte ens vara ett alternativ. Vista och 7 kan man ju kräma på endel ram med.

Wippeh

Ny medlem
du måste ha x64 för att klara mer än 4gb ram om jag inte missminner mig.
Den enkla lösningen är helt klart en macbook pro. Den är dessvärre lite dyrare.

core2duo 2.5ghz
4gb ram
500 gb hdd
1gb dedikerat grafikkort.
~8000kr skulle ja tippa på för en sådan laptop

stationär har jag ingen aning om men om du läser specsen jag just skrev så äre väl ungefär samma för dator...

Annars funkar de givetvis med sämre, men det kommer inte flyta lika bra och definitivt mer tidskrävande.

Se till att du får windows 7 och inte vista...

Melfons

Ny medlem
tänk på att processorn har en stor del i det också.
Ta gärna en med minst 2.5 ghz. helst 3!

vossen

Ny medlem
jakob_H sa:
Jontex sa:
lgrstdt sa:
Köp en Macbook Pro vettja, den duger sju dagar i veckan.
ja, den duger 7 dagar i veckan ungefär i ett år, sen har alla andra märken kommit med bättre datorer för halva priset......
Och när alla andra märkens datorer säckar ihop pga av virus och divers skit så går Macbooken fortfarande som en klocka.
Haha det finns trojan till mac om du inte visste det :p

liedholm

Ny medlem
Om du inte redan har köpt en burk så vänta till början av februari. Ryktas att Intel då ska släppa sin i9, vilket betyder att i7:an kommer störtdyka i pris och bli riktigt värd. Ska du redigera film så satsa på en i7, 64-bitars win7, 4gb ram å en ssd-disk som sekundär hårddisk å kör enbart råfilmen på denna. Grafikkort är eg strunt samma då de allra flesta nya kort funkar bra.

Trebor

Ny medlem
liedholm sa:
Om du inte redan har köpt en burk så vänta till början av februari. Ryktas att Intel då ska släppa sin i9, vilket betyder att i7:an kommer störtdyka i pris och bli riktigt värd. Ska du redigera film så satsa på en i7, 64-bitars win7, 4gb ram å en ssd-disk som sekundär hårddisk å kör enbart råfilmen på denna. Grafikkort är eg strunt samma då de allra flesta nya kort funkar bra.
Jag kör på i7, 64bitars Vista och SSD disk som systemdisk mm. Funkar klockrent med Premiere Pro CS4. Laggar aldrig och allt flyter som en dröm...

Patrik-The-Man

Ny medlem
Undrar bara varför ni måste redigera i hd... varför inte redigera i lägre upplösning och sen rendera upp, eller använda avid...

mvh patrik

FilleJ

Aktiv medlem
Patrik-The-Man sa:
Undrar bara varför ni måste redigera i hd... varför inte redigera i lägre upplösning och sen rendera upp, eller använda avid...

mvh patrik
För att man förlorar kvalitet så klart:p va fan om man redigerar i sämre kvalitet och sen renderar upp eller vad du säger så får man ju ingen bättre kvalitet. Då har du ju tagit bort allt som en gång var hd...:p

Patrik-The-Man

Ny medlem
Varför inte bara tanka in det färdig klippta materialet i högsta kvalitet, kostar lite extra tid men du behöver bara använda en bråkdel av det diskutrymmet du behöver för att ha allt mtrl intankat hög upplöst... vilket gör materialet och datorn mer lätt arbetad.

mvh patrik

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp