filma med systemkamera

Axl

Medlem
filma med systemkamera
Finns det några enklare (budget) modeller av systemkameror som funkar hjälpligt att filma med?

filma med systemkamera
Som Kjorling skriver är det nog bara D90 som har filmfunktion av systemkameror.
En kompaktkamera som är så nära system du kan komma är Canon Powershot G9. Mycket bra kamera som även tar RAW. Filmfunktionen helt ok. Naturligtvis inte i klass med en riktig videokamra.
Nu har ju även G10 kommit men den har jag inte testat.

G10
http://www.dustin.se/pd_5010185311.aspx

Axl

Medlem
filma med systemkamera
Jag funderade på om det var på väg att bli lite mer standard att man kunde filma med systemkamerorna eftersom D 90 hade banat väg men det kanske dröjer lite till... G 10 verkade annars vara en användbar kamera. Sjukt snålt att skicka med 32 mb minneskort. Dom kan ju lika gärna skita i att skicka med ett. Kan ju inte finnas någon som använder så små minneskort längre.

filma med systemkamera
Håller med dig att 32 kortet kunde de lika gärna struntat i. Jag har själv ett 4Gb kort i min G9. Bilderna blir uppåt 8-9mb när man tar i raw format så 32 är ju löjlig. Dock är jag mycket nöjd med kameran som jag har haft i ca 9 månader. Rekommenderas varmt.
En kul funktion är att man kan frysa en färgtemperatur och resten blir sv. detta går iofs att fixa i P-S men kul att kameran gör det direkt.

B

bifteksupernova

Guest
filma med systemkamera
Den är ju rätt så rejält dyr för att vara en såpass liten systemkamera, min Canon EOS 1000D kostade hälften.

johank84

Ny medlem
filma med systemkamera
bifteksupernova sa:
Den är ju rätt så rejält dyr för att vara en såpass liten systemkamera, min Canon EOS 1000D kostade hälften.
Kan nog bero lite på att den kameran är en betydligt bättre kamera och ligger nån/några klasser högre i det mesta

TukTuk

Ny medlem
filma med systemkamera
Jag har inte testat att filma med D90 än, Men dom som jag vet gjort det har vart sådär halvnöjda. Dock så lekte jag en heldel med Eos 5D mark II nu i helgen och att filma med den är galet bra, Det är verkligen hur enkelt som helst att lyckas spela in något som lika gärna skulle kunna vara en riktig seriös reklamfilm eller så, Och har man bara lite blandad optik att leka med så är det bara iderna som sätter gränserna.

D90 och Eos5mII är dom enda jag vet kan filma som klassas som "riktiga systemkameror", Men det kan hända att något av dom mindre kända märkena har spottat ut någon också

Senast ändrad:
B

bifteksupernova

Guest
filma med systemkamera
Hur stor upplösning kan man få på filmerna i D90 respektive EOS 5D Mark II?

EricNorrlander

Ny medlem
filma med systemkamera
bifteksupernova sa:
Full HD på Canons kamera (1080p)

Jag fick min kamera (5D MkII) igår, har inte hunnit sätta mig in i den så väl, men det verkar som att autofokusen inte följer rörliga objekt i filmläge. (Jag hoppas jag har fel) Om det är så då är den i stort sett värdelös i en skidbacke, det enda jag kan tänka mig skulle funka bra är om man filmar med extrem vidvinkel så man har max skärpedjup. Ska testa i helgen om jag hinner, hoppas att jag har fel om autofokusen....

/Jörgen

R00bert

Medlem
filma med systemkamera
Testade D90:n häromdagen och det går att köra 1080x720 eller vad det nu är. 720p i alla fall. Som Jörgen säger verkade det även här som att autofokusen inte följde med. Kanske bara missade något dock. Var åtminstone lätt att filma då man väl hittade vart man fick igång video-funktionen :)

B

bifteksupernova

Guest
filma med systemkamera
Är det någon som har testat hur bra bilden blir på en tv-apparat?

TukTuk

Ny medlem
filma med systemkamera
D90 spelar in i 720p. Och 5D i 1080,

Hur det är på en tv är ju för maximal kvalitet på en HD-tv för d90 och max kvalitet på en Full-HDtv på 5dmarkII.

Canon filmar även i 30FPS och nikon i 24fps. Det kan även göra en redig skillnad och ger ett shysstare "flow" i videon.

Angående Autofokusen borde det fungera på Canonen (Vet inget om Nikon). för jag vet att den har kontrastavkännande autofokus.

Florre

Ny medlem
filma med systemkamera
EricNorrlander sa:
bifteksupernova sa:

Jag fick min kamera (5D MkII) igår, har inte hunnit sätta mig in i den så väl, men det verkar som att autofokusen inte följer rörliga objekt i filmläge. (Jag hoppas jag har fel) Om det är så då är den i stort sett värdelös i en skidbacke, det enda jag kan tänka mig skulle funka bra är om man filmar med extrem vidvinkel så man har max skärpedjup. Ska testa i helgen om jag hinner, hoppas att jag har fel om autofokusen....

/Jörgen
Är du såpass bra att du köpt en kamera för 25.000 så bör du veta att det endast är manuell fokusering vid filminspelning.

xdavex

Ny medlem
filma med systemkamera
BRa svar ett halvår senare.

Nikons filmläge är kiss jämfört med Canons. D90 och D5000's kvalitet är inget att hänga i granen.
Både canon och nikon är lika dåliga när det gäller autofokus samtidigt som man filmar om Nikon ens har en.

5Dan får helt manuella filminställningar 2:a juni. Kan knappt berga mig.

Olsson92

Ny medlem
filma med systemkamera
jag tycker dock att om du vill ha en filmkamera ska du köpa en riktig en.
Systemkamerorna har en bit kvar innan de är ifatt filmkamerorna...
jag testade Nikon D90 och tyckte inte den helt följde me... samma sak har jag hört om canons 5D. Det går att filma med dem men kanske inte i skidbacken och vid blandade ljusförhållanden osv...
det är min åsikt

Senast ändrad:

PNyberg

Aktiv medlem
filma med systemkamera
EricNorrlander sa:
bifteksupernova sa:

/Jörgen
Borde man inte kunna kompensera lite för att det inte är autofokus med att ha ett högre bländartal? Eller sköts bländaren automatiskt?

H-A-G-A

Medlem
filma med systemkamera
Det är mycket snack om autofokuset på dom här två kamerorna, men det är väl inte så konstigt att dom inte har autofokus med tanke på att RED kameran och andra proffs-kameror kräver att man har en B-foto med sig när man filma (en kille som står bredvid kameran och rattar in fokuset). jag tycker det känns som att det är en bra bit kvar tills de att man har lyckats få auto på en kamera av den här typen.

Haga

John_Te

Ny medlem
filma med systemkamera
H-A-G-A sa:
åatt RED kameran och andra proffs-kameror kräver att man har en B-foto med sig när man filma (en kille som står bredvid kameran och rattar in fokuset)
Haga
Lite väl starkt påstående att det krävs B-foto. De flest filmare som filmar skidor, surf mm. på 25mm, 16mm och diverse digtala format klarar sig bra ändå. Det är bara en stor skillnad mellan amatör och proffs. Erfarenhet och vad man prioriterar. Men visst på en lite större inspelning så har man B-foto, men i den klassen hör sällan de flesta så kallade "actionsport" filmerna.

H-A-G-A

Medlem
filma med systemkamera
nej men nu pratade jag inte om actionsport-filmning utan om en kamera. den kamera är väl inte optimal för actionsport helt enkelt och inte utformad för att användas till sådan typ av filmning.

Koste

Ny medlem
filma med systemkamera
D90 an har manuell fokus i filmläget vilket gör det svårt. Fördelen med D90 är att du kan ta ett foto på snön för att ställa in vitbalansen. Håll WB knappen inne 3 sek och ha den ställd på PRE. ta en bild på vitt papper eller snön så blir det preset wb på vitt, så slipper du blåstick i snön.

G10 har ju i stort sett oändligt skärpedjup.

Owkee

Ny medlem
filma med systemkamera
d90´n har galen filmfunktion, kvaliteten på klippen blir som vanliga foton(riktigt bra foton) tyvär så får man ju sköta fokuset manuellt och det kan ju vara jobbigt om man filmar föremål som rör sig, annars sjuk kamera!

Larssa1

Medlem
filma med systemkamera
Jag har filmat en hel del med D90, kvaliten blir galet bra

Ja, det är manuell fokus i filmläget men man lär sig, det funkar att filma föremål som rör sig men då ska du ha ett stativ:)
Men ska man åka och filma samtidigt funkar det inte, om det inte var som nån sa att man zoomar ut helt och ställer fokusen så långt bort som möjligt

Petts

Ny medlem
filma med systemkamera
Pentax K7! Så mycke bättre kvalite på filmen än d90 och den går för samma pris!

Filmar i 30fps
Sen kan du välja format som; 1536x1024, 1270x720, 640x416.
Du kan välja att filma i 0,3, 0,9 eller 1,6 mega pixels.
Plus att du kan sätta till en extern mic om du vill ha bättre ljud, men av min erfarenhet så funkar ljudet skitbra!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp