Finns det bootfitter i Jönköping eller i närheten?

Anton-95

Ny medlem
Nu är skidsäsongen äntligen här och jag hade tänkt mig att köpa mina första par pjäxor.
Har vart runt hela Jönköping och xxl är det som verkar ha störst utbud av pjäxor, men det är inget brett sortiment och det fattas ofta de storlekar jag vill testa samt så är personalen där högst okunnig.
Finns det nån seriös bootfitter i Jönköping eller i närheten?

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Kolla med "lovesnowjkpg" på instagram, Oscar Swahn, verkar vara en kunnig person. XXL etc är inte bra ställen att köpa på tycker jag, även om vissa av deras varuhus såklart kan ha personer som är kompetenta nog att sälja på ett bra sätt. Om inte den här personen kan hjälpa dig så får du söka dig till en annan stad där det finns en bra butik. Har länge funderat på varför det inte finns en renondlad skidbutik i Jönköping, känns som att storleken på stan borde räcka till..

kurono

Aktiv medlem
Nu är det ju inte så himla långt från Jönköping till Göteborg... kan du inte ta en nöjes tur dit finns ju skistore och udens sport där. Aningen bättre än xxl. :)

pd

Aktiv medlem
Vart någonstans har du tänkt att åka i år? Det krävs ju inte sällan både ett, två och tre varv med efterjusteringar och då är det väldigt smidigt att ha köpt på skidorten och kunna slänga in pjäxorna för justering över natten.

Anton-95

Ny medlem
Jag ska till Åre i februari. Men har ingen vidare lust att stå där uppe och hitta pjäxor, gillar att ha allt klart 😁

Anton-95

Ny medlem
Nu är det ju inte så himla långt från Jönköping till Göteborg... kan du inte ta en nöjes tur dit finns ju skistore och udens sport där. Aningen bättre än xxl. :)
Hmm ja Göteborg skulle man kunna åka till ja, får väl bli en tur dit då om jag inte hittar nått i "staden".

pd

Aktiv medlem
Jag ska till Åre i februari. Men har ingen vidare lust att stå där uppe och hitta pjäxor, gillar att ha allt klart 😁
Men ska du till Åre så gå in på Åre Skidsport direkt när du kommer upp. Ligger på torget bredvid bergbanan. Det är värt den stund det tar. De justerar sedan till dess att pjäxan sitter som den ska. För det har ju hänt förut att man efter några dagars åkning upptäcker någon punkt där det trycker. Förmodligen gör även Udéns och Skistore det. Men på tisdagen uppe i Åre när det börjar trycka så är de nästan hela veckan borta.

Eller så slänger du in någon helg i de småländska fjällen med nya pjäxorna innan du drar upp till Åre.

Sen ska det sägas att alla måste inte justera pjäxorna i flera omgångar. Det finns människor som föds med ISO-certifierade fötter och då kan hör och häpna till och med XXL och Stadium fungera.

DzB

Medlem
Du har roupez skidshop i Hestra 40 min från Jönköping som har ett stort utbud och iaf en väldigt kunnig man när det kommer till bootfitting minns inte vad han hette dock.

Pillard

Aktiv medlem
Men ska du till Åre så gå in på Åre Skidsport direkt när du kommer upp. Ligger på torget bredvid bergbanan. Det är värt den stund det tar. De justerar sedan till dess att pjäxan sitter som den ska. För det har ju hänt förut att man efter några dagars åkning upptäcker någon punkt där det trycker. Förmodligen gör även Udéns och Skistore det. Men på tisdagen uppe i Åre när det börjar trycka så är de nästan hela veckan borta.

Eller så slänger du in någon helg i de småländska fjällen med nya pjäxorna innan du drar upp till Åre.

Sen ska det sägas att alla måste inte justera pjäxorna i flera omgångar. Det finns människor som föds med ISO-certifierade fötter och då kan hör och häpna till och med XXL och Stadium fungera.
Ja alltså, antingen har du enkla fötter. Då går du in på XXL, Stadium eller vilken som helst och köper ett par pjäxor, åker till Åre och har kul.

Eller så har du lika krångliga fötter som vi andra. Isf är ett pjäxköp ett pågående projekt. Jag tycker generellt att det går åt minst två åkdagar innan pjäxorna ens kan anses börja bli klara. Du går in till Åre Skidsport första kvällen och provar ut vad du vill ha. Eventuellt gör man nån liten justering redan första kvällen. Sen går du ut och åker i dem dagen efter. Med största sannolikhet klämmer de nånstans eller har lite dåligt hälgrepp osv. Då går du tillbaka på kvällen och diskuterar igenom det och får det åtgärdat till morgonen efter. Förhoppningsvis funkar det nu eller så gör du om det.

Jag förstår din ambition att ha allting klart men om det visar sig att du inte har fottyp 1 så kommer du inte att vara klar när du kommer upp. Du kommer behöva gå till Åre Skidsport första kvällen i vilket fall för att be dem ordna med pjäxorna. Problemet då är att du får betala för hjälpen och hela diskussionen kommer att börja med att du behöver en sula och om du redan har en kommer de garanterat tycka att du behöver en ny... Det är som med sjukgymnaster, man vill ha en person som tar helhetsansvar hela vägen.

Finns det någon i Hestra kan det förstås vara en bra lösning. Men då behöver du också se till att åka åtminstone en heldag där. Hur deras utbud ser ut vet jag dock inte.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp