Fischer RC One 82 GT - vilken längd eller alternativ?

Facerolle

Ny medlem
Hej, här kommer ytterligare en rådfrågning angående skidval samt längd... 😊. Har läst det mesta som går att läsa på detta forum men många av de tips på skidor i lite äldre trådar är slutsålda eller har utgått.

Om mig: åkt en del som barn och tonåring men började om igen förra året med hyrd utrustning då barnen börjat åka (7 och 9 år) så det kommer förmodligen handla om 95% piståkning i Norrbotten med familjen i några år framöver. Kommer att ta några privatlektioner med ambitionen att lära mig åka "på riktigt" med skärande svängar (när man var ung var det mest hopp och lek i skog/lössnö som gällde).

"Stats": 41 år, 185 cm, 94 kg i kalsongvikt, över medel i ben- och bålstyrka.

Hittade dessa för 4499 kr på intersport Fischer RC One 82 GT. Tror ni dessa skidor är ett bra val för mig och vilken längd tror ni skulle passa mig bäst mellan 173 cm och 180 cm?
Jag är ju ganska tung vilket kanske talar för 180 cm vad jag läst, men tror samtidigt att det kommer bli mer att "latja" i backen än att försöka åka riktigt fort och med min begränsade erfarenhet så är jag ändå lite osäker om 173 cm skulle passa mig bättre.

Jag har även förstått att i min viktklass skadar det inte att ha lite mer än DIN11 på bindningen men då jag har stora fötter (29.5 på pjäxorna med boot sole length på 333 mm) så visar "online DIN-beräknarna" 6.5 vilket borde ge mig en viss säkerhetsmarginal även om det är grova uppskattningar?

TLDR: 173 vs 180 cm på Fischer 82 GT. Eller om det finns bättre val för mig tar jag tacksamt emot era tips, är inte främmande att beställa från utlandet samt eventuellt gå upp lite i pris om det kan motiveras men det måste finnas i lager så man kan få grejerna relativt snabbt.

Tack på förhand!

slasksno

Medlem
180cm känns helt givet, med din vikt och längd tror jag 173cm kommer kännas för instabilt när du får upp mer teknik och fart. Sen låter 6,5 i DIN lågt, skulle gissa att du hamnar närmare 8 men oavsett så räcker 11 som max gott

zerode

Aktiv medlem
Allt beror på hur du tänkt åka, vill du åka runt med barnen, i kanske inte alperna utan i normala svenska backar, så skulle jag nog gå ner i längd till 173, du kommer få en mycket roligare skida då, och skidan kommer klara din vikt, det kan jag lova utan att ha kört på skidan.
Sen när det kommer till vikten på bindningen, så är inte 6,5 allt för dumt, du har stora fötter, vilket gör att du har mycket hävstång när det kommer till att vrida ut pjäxan ut bindningen.

Jobbar för ett annat märke, men har såpass koll på Fischer att jag vet att det är ett bra köp, framförallt riktigt prisvärt

Nightwish76

Medlem
Jag har dessa skidor. Älskar dem. Var får nåt år sen o testade skidor på en testdag och provade en del olika. När jag väl åkte på dem så kändes det som att ”detta blir nästa skida ”. Dagen efter blev det det också. 😀
Jag är 170 cm knappt. 🙃 och kör på 173 cm varianten. Dessa är inga problem att köra något längre skida på. Sonen kör 78GT och har 172 cm och har min längd. Så skulle nog rekommendera den längre för din delt baserat på mina erfarenheter av skidan.

Trots längden så upplever vi skidorna som väldigt rolig och härligt följsam. Går både att slöåka med barnen och stå på i branter och hög fart. Uppkörda backar är inte heller problem som med en vanlig pistskida.

Marboh

Aktiv medlem
Jag har storebror 86an.
Är 183 och kör den längre. Skidan har lite rocker och en del taper bak. Det gör att den upplevs som lite kortare tycker jag.
Men vet inte vilket som är rätt för dig. :)

Topp