Flytta till Österrike med små barn

Henke_K

Aktiv medlem
Nu i sommar har min familj och jag gjort något vi drömt om länge, vi har flyttat till Alperna för att komma närmare berg och skidåkning. Vi bor sedan i augusti i år i en by/stad/förort utanför Innsbruck i Österrike.

Jag tänkte att fler kanske är i en liknande situation och funderar på att flytta med barn, och delar därför med mig av några av våra erfarenheter av själva flyttprocessen. Att hitta skidorter som man vill åka till är ju inte speciellt svårt, värre är det att hitta erfarenheter om några av de saker man verkligen behöver göra för att flytta. Kanske kan det hjälpa någon att uppfylla sina drömmar!

Bakgrund
Vi är en familj på fyra som består av man och fru med två barn på 3 och 5 år. Båda vi vuxna är civilingenjörer inom olika branscher. Vi bodde tidigare i södra Sverige i Blekinge, vilket innebär väldigt långt från alla slags berg, både om man ska norrut mot svenska eller norska berg, eller söderut mot större berg i alperna.

Jobbsök
Vår grandiosa plan för att flytta till alperna var att först hitta ett jobb till min fru, och sen hoppas på att jag kunde jobba hemifrån med mitt jobb från alperna. Detta för att slippa hitta två nya jobb på ungefär samma ställe, samt för att undvika att allt blir nytt för alla med nya jobb och ny förskola. Skulle inte hemmajobbplanen lösa sig, så litade jag på att jag kunde hitta ett annat jobb lokalt (civilingenjör i datorteknik med lång erfarenhet).

Vi funderade länge på att flytta till tysktalande delen av Schweiz, men kände inte för att bo runt Basel eller Zürich på grund av att det ändå blir en bit att åka varje helg för att ta sig till bergen. Det var dock svårt att hitta spännande och passande jobb för min fru utan tyskakunskaper i exempelvis Graubünden, där vi gärna hade bott.

Min fru hade mer eller mindre inga tyskakunskaper innan vi började fundera allvarligt på att flytta. Min största erfarenhet från högstadiet var att rabbla prepositioner som styr dativ (vad man nu använder dem till konkret är väl inte så noga). Duolingo har hjälpt oss båda, men en lång daily streak är tyvärr inte så mycket att skryta om i ett CV.

Efter ett tags letande, när vi inte lyckades hitta ett spännande jobb för min fru i Schweiz där vi ville bo som inte hade krav på existerande tyskakunskaper, började vi även kolla lite på jobbmarknaden i Österrike. Vi lyckades hitta en annons för ett jobb lite utanför Innsbruck som var väldigt likt ett jobb min fru haft tidigare i en bransch där hon har lång erfarenhet, men annonsen var bara på tyska. Vi skickade i väg en snabb fråga till rekryteraren om det var någon mening att söka, och det tyckte hon verkligen efter att ha sett CVt. Det ena ledde till det andra, och efter två intervjuer via Teams (på engelska) passade vi även på att hälsa på arbetsgivaren när vi ändå var nere på skidresa i Zillertal under påsken. Allt kändes positivt så långt och min fru fick kort därefter ett bra erbjudande om anställning.

De stora frågorna för oss innan vi kunde besluta oss för någonting var:
  • Hur kommer det gå för barnen att börja i österrikisk förskola utan att kunna någon tyska?
  • Hur ska det gå för oss utan att ha farföräldrar (de bodde i samma stad i Sverige) eller annan släkt i närheten att få hjälp av vid behov?
  • Vad ska farföräldrarna säga som vuxit upp så nära barnen?
I slutändan var det ett alltför spännande äventyr för att tacka nej till. I värsta fall kan man ju alltid flytta tillbaka igen, även om det kostar en del. Barnens ålder på 3 och 5 kändes som alldeles lagom för att flytta. Båda barnen är tillräckligt gamla för att få gå i Kindergarten (barnet måste fylla 3 år innan augusti för att få börja i Kindergarten till höstterminen om jag inte minns fel), och den äldre har ett helt år kvar till hon får gå i skolan. Att klara sig utan släkt får lösa sig, och farföräldrarna förstod att det var något vi verkligen ville testa.

När vi bestämt oss och min fru sagt ja till jobbet, så var det en fördel om även jag kunde fixa jobb. Jag gav min chef tre alternativ: antingen jobba vidare med samma saker hemifrån fast med anställning på lokalkontoret i Österrike, jobba som konsult åt dem, eller helt enkelt leta efter ett nytt jobb. Efter ett lite betänkande och undersökande hos dem vad som var möjligt, så fick jag ett kontrakt på lokalkontoret i Wien, men som teleworker vilket innebär att jag även har kontor hemma och har inga krav alls på att åka till kontoret i Wien.

I augusti gick sen flytten på riktigt till Österrike och Tirol!

(Del 1 av 3 pga storleksbegränsning...)

Henke_K

Aktiv medlem
Lön och arbetstider

Både jag och min fru har högre löner i Österrike än i Sverige. Månadslön får man 14 gånger per år, extra utbetalningar sker vid sommar och jul. Dessa två ”extra” löner har också lägre skatt. Skatter och diverse bidrag kan beräknas på https://onlinerechner.haude.at/BMF-Brutto-Netto-Rechner/. Skatter i landet håller på att sänkas något i några steg nu under 2022 till och med 2024.

Min fru jobbar 38 timmar i veckan och jag 38,5. Båda jobbar något längre dagar måndag till torsdag för att sedan sluta tidigare på fredagen (runt 14:00). Verkar vara någon slags standard för tjänstemän att sluta tidigare på fredagar.

Antalet semesterdagar är oftast 25, om man inte jobbat länge inom samma företag. Inga extra dagar om man har avtalat bort övertid som i Sverige, men det kanske skiljer sig mellan företag. Det finns heller inte riktigt samma möjligheter att ta ut föräldraledighet här i Österrike som i Sverige efter en viss ålder (har för mig att det är fram till och med att barnet är två), så det påverkar den totala ledigheten som vi kan ta ut numera... I gengäld jobbar vi mindre och slutar tidigare på fredagar, sen hjälper det att vi inte behöver åka långt för att komma ut på diverse äventyr. På mitt företag jobbar man även några extra minuter varje dag för att vara ledig på alla klämdagar och över jul, så det blir lite extra dagar.

Welcome Service Tirol
Om man som "högutbildad" (vet inte exakt definition) vill flytta till Tirol så kan man få hjälp av Welcome Service Tirol (https://www.welcomeservice.tirol/page.cfm?vpath=index&switchLocale=en_US). Dessa har varit väldigt snälla och hjälp till och svarat på allehanda frågor. De har dock varit väldigt tydliga med att de inte kan/får svara på legala frågor. Man bör (enligt dem) ha en advokat till mer eller mindre allt… De anordnar även diverse träffar där man får möta andra i liknande situation, exempelvis är hela familjen inbjudna till Innsbruck Zoo i oktober för en guidad rundtur, innan sommaren var de besök på backhopparbacken i Innsbruck.

Lägenhet
För att kunna flytta behöver man ju även någonstans att bo. Vi letade länge på https://www.immmo.at för att se vad som fanns ungefär mellan Zillertal och Innsbruck-området. Vi ville gärna ha en något större lägenhet eller hus för att kunna få besök av släkt och vänner. I övrigt på önskelistan stod att ha trädgård, bo jättenära en skidort, och ha nära till min frus jobb.

Det kan tydligen vara svårt att få komma på lägenhetsvisning utan någon tidigare anknytning, så Welcome Service Tirol hjälpte till med introduktion om vi ville gå på en visning (de har dock en begränsning på 5 sådana introduktioner). De flesta som hyr ut vill heller inte hyra ut utan att man är där fysiskt och kollar på lägenheten/huset först. Jag var nere i Österrike i maj och tittade på en stor taklägenhet väldigt nära min frus jobb, samt ett hus i början av Stubaital. Både lägenheten och huset klarade storlekskravet. Huset hade fördelen med trädgård och väldigt nära skidor, och lägenheten hade fördelen med närhet till jobb och enkelhet i allmänhet. Som exempel på enkelheter i lägenheten var att det var fjärrvärme och fiber, huset var i stället uppvärmt med olja, vilket kräver lite mer jobb och osäkerhet. Båda verkade väldigt bra på sina olika sätt och det hela bäddade för ett svårt beslut.

Det blev dock i slutändan ett väldigt enkelt beslut, då det bara fanns plats för ett av våra barn på förskolan vid huset men plats för båda på förskolan vid lägenheten.

Än så länge känns valet på lägenheten som riktigt bra, vardagslivet blir väldigt mycket enklare när vi har allas jobb och förskola inom en radie på 500 meter. Det är ju inte så att det är speciellt långt till större skidorter heller när man bor en bit utanför Innsbruck... Vi har även ungefär 12 min med bil till IKEA, vilket har underlättat inköp av diverse prylar till lägenheten, samt köttbullar till barnen.

Det kan vara bra att tänka på att det kostar en del initialt att skaffa lägenhet i Österrike: dels en ”mäklaravgift” på runt en månadshyra, dels en deposition på tre månadshyror som man förhoppningsvis får tillbaka om man sköter sig. Dessa kostnader kan skilja sig lite beroende på längd på hyreskontraktet, oftast är det treårskontrakt. Efter denna tid får man förhandla med uthyraren igen om man vill bo kvar. Om kontraktet är på mer än tre år så gäller lite andra regler, vilket gör att de kan ta ut en högre mäklaravgift. Många uthyrare sätter kontraktet på 4 år för att komma runt reglerna. Reglerna med mäklaravgift håller tydligen på att ses över så att de inte ska betalas av den som hyr lägenheten, så detta kan snart ändras (se exempelvis https://www.vienna.at/mieter-muessen-ab-2023-keine-maklergebuehren-mehr-bezahlen/7339202).

Kontraktet ska kunna sägas upp efter ett år med uppsägningstid på det, så kortaste perioden man kan hyra är oftast 12 mån + 2-3 mån.

Tänk på att kolla på om kök ingår eller inte i lägenheten. Vi fick köpa till en tvättmaskin, men en anslutning till en tvättmaskin fanns i alla fall.

Tips på andra sajter förutom https://www.immmo.at att leta boende på:
För försäkring till lägenheten så är det inte alla försäkringsbolag som vill försäkra innan man är skriven i Österrike, samtidigt som man ofta måste ha en försäkring enligt hyreskontraktet, så det blir lite moment 22. Vi fick bra hjälp från Muki, men det fanns även andra som ville vara behjälpliga (exempelvis ERGO).

Förskola
Vi behövde hitta en plats på en förskola till våra barn, eftersom de är 3 och 5 och vi båda jobbar heltid. Det visade sig att vi hade en väldig tur på annat sätt med att det blev lägenheten nära min frus jobb, då förskolechefen där hade bott i Sverige i ett år när hon var yngre och därmed kunde en hel del svenska! Hur många förskolor i Tirol kan man hitta där någon kan lite svenska? Det här har varit en väldigt bra trygghet för vår treåring, att det ändå finns någon som hon kan prata med ibland (förskolechefen kan ju inte alltid vara i hennes grupp).

Barnen har nu gått i förskola i två veckor, då terminen började först 12e september och sommarförskola kändes som lite väl stora förändringar. Barnen har tagit nya förskolan över all förväntan, trodde det skulle innebära mycket mer gråt och bråk. Treåringen kan vara lite ledsen någon enstaka gång, exempelvis vid lämning men det är ingen större skillnad från förskolan i Sverige. Hon har bara gått fram till lunch nu för att vänja sig, nästa vecka blir det längre. Femåringen bara kör på utan att tänka så mycket på språk, hon och förskolläraren i hennes grupp lär varandra sina respektive språk och hon gillar verkligen sin nya förskola.

Att tänka på kan vara att det kan vara svårt att få plats om man kommer till Österrike mitt i en termin, bäst är nog att kunna anmäla sig innan april om det är i en mindre by. I större städer som Innsbruck kanske det är lättare, där det dels finns fler förskolor och är nog mer flyttande. Vi anmälde oss till vår förskola i vårt Gemeinde (typ kommun) slutet av maj. Welcome Service Tirol hjälpte även till med sökande av förskoleplats.

Annat att tänka på är också att förskolorna vill ha barn från sitt eget Gemeinde, undantag kan dock göras i speciella fall om det finns plats men det hela kostar extra.

Kostnaden för förskola skiljer sig en del mellan Gemeinden, så det kan också vara värt att kolla på. Gratis i vissa (exempelvis Mayrhofen), andra kostar det mer. Inte jättemycket mer än i Sverige, men man får betala själv för en del saker som lunch, mellanmål (ta med eget) och lite extraaktiviteter om man vill att barnen ska vara med på det. Kostnaden skiljer sig också beroende på hur länge barnen går i förskolan på dagarna, man brukar kunna välja mellan om barnen ska vara där under förmiddag (senast hämtning 13:00 på vår förskola), äta lunch (till 14:00), eller hela dagen (till 16:55).

Om man jobbar och betalar skatt man får man i gengäld lite högre bidrag som borde täcka en del av skillnaderna i kostnad, finns en Family Bonus Plus som borde vara liknande barnbidrag fast mer.

(Del 2 av 3)

Henke_K

Aktiv medlem
Språk
Som tidigare sagt så använde vi Duolingo mycket för att börja lära oss tyska. Vi läste också mycket barnböcker för barnen på tyska innan de började förskolan, förhoppningsvis har de hjälpt dem en del. Det har även hjälpt vår egen tyska att tvingas översätta för barnen efter att vi läst meningen på tyska först.

I Tirol pratar man dock inte direkt högtyska, ibland kan det vara lite svårt att förstå dem. Snabb introduktion för några lokala ord finns på https://www.tirol.at/blog/b-kulturleben/tirolerisch-fuer-anfaenger.

Flytt
Vi bodde tidigare i ett hus i Sverige som vi hyrde, så vi hade en del grejer som gärna fick följa med. Som så mycket annat nu för tiden så skulle flytten kosta en hel del när vi kollade, offerterna låg uppemot 100-tusen även efter vi tagit bort många saker. Vi bestämde oss för att skänka/sälja en del saker och hyra en lätt lastbil och köra ner över en långhelg i stället, väldigt mycket billigare men så klart också mer jobb.

Bil
Det kostar pengar och tid att registrera en utländsk bil i Österrike, något man ska göra inom en månad efter man tagit dit bilen för att undvika böter. Vi hade en vanlig bil och en lätt lastbil som vi tidigare byggt om till en husbil. Processen att registrera är enligt följande:
  1. Försök att ordna med CoC-papper från din biltillverkare innan ni flyttar. Detta förenklar processen med att föra in bilen i deras databas (se steg 2), även om det ska fungera med bara registreringsbevis del 1 och 2. Skoda i Sverige under VW Group var supersmidiga, skickade snabbt kopia på email samt originalpapper hela vägen hem till oss i Österrike. Ford för husbilen var inte lika smidiga, efter mycket om och men skickade de en kopia (original krävs) till vår gamla adress i Sverige.
  2. Åk till bilbesiktningen (vi var i Innsbruck) och få din bil införd i en databas. Kostade runt 120 EUR. Det underlättar att skicka kopior på alla papper och intyg innan via mail och bli uppringd när det är färdigt, originalpapper måste dock visas på plats. Mer info för vad som gäller i alla fall i Innsbruck finns på https://www.tuvsud.com/de-at/branch...llen/kfz-pruefhalle-tirol/dateneingaben-tirol. Ett annat alternativ är att gå via återförsäljaren i Österrike av respektive bilmärke, men detta var dyrare för oss (180 EUR) och skulle ta längre tid. Är bilen äldre än 3 år behövs också en bilbesiktning, vår bil var dock nyare än 3 år och de tittade inte ens på den.
  3. Åk till lokala skattekontoret (återigen Innsbruck för oss) och betala NoVA-skatt, denna baseras på koldioxidutsläpp och värderingen på bilen. Bilpriset i Sverige gäller inte som värdering, utan måste vara från en österrikisk tjänst (Eurotax eller Autopreisspiegel, kostar några euro). Bilklubben ÖAMTC kan hjälpa till också, ett medlemskap där kan löna sig för att få svar på frågor. Man får även 5 gratis värderingar vid ett medlemskap. Skatten landade på några hundra EUR för vår Skoda Octavia, kan beräknas online innan på https://onlinerechner.haude.at/BMF-NoVARechner.
  4. Fixa försäkring på bilen, durchblicker.at kan jämföra försäkringar. När försäkringen är fixad så får man ett papper att visa upp till ett Zulassungstelle.
  5. Åk till ett Zulassungstelle, visa upp alla dina papper, betala ungefär 200 EUR till för att registrera utländsk bil och få nya lokala skyltar. De österrikiska skyltarna är tyvärr några millimeter högre än de svenska, så en ny skylthållare behövs troligen för att skyltarna ska få plats. Kostar några få euro hos exempelvis ÖAMTC.
  6. Anmäl bilen som avregistrerad i Sverige och skicka tillbaka nummerplåtarna.
Bilen gick ganska smidigt att registrera. Att ta vår husbil till Österrike föll dock på punkt 3, utsläppen för skatteuträkningen baserades för husbilen på motorns storlek eftersom den var en lätt lastbil och saknade ett WLTP-värde på CO2-utsläpp. Detta ledde i slutändan efter värdering att skatten och allt annat skulle gå på närmare 90 000 kr. För en husbil vi byggt själva så känns det i nuläget lite väl mycket, så den får än så länge bo kvar i Sverige tills vi bestämt vad vi ska göra med den. Det ska dock gå att få tillbaka NoVA-skatten om man exporterar bilen igen inom fem år (https://www.bmf.gv.at/themen/steuern/kraftfahrzeuge/Normverbrauchsabgabe-Übersicht/NoVA-Rückvergütung.html)…

Summa summarum kan det vara bra att göra en egen beräkning på NoVA-skatten, om man inte har en elbil eller annan bil som inte släpper ut så mycket koldioxid, för att inte få några oväntade stora kostnader.

Tips: Köp, ta med, eller i alla fall se till att du har enkel tillgång till en skrivare och scanner (eller en kombinerad sådan). Det är många underskrivna papper som behövs till allt. Det mesta går dock att skriva ut, skriva under och maila. Gäller inte bara just till bil, utan till det mesta.

Skatteverket och socialförsäkring
Från Sverige ska man anmäla utflyttning till i alla fall Skatteverket och Försäkringskassan några veckor innan flytt från Sverige. Försäkringskassan hade en kö på ungefär ett halvår för att gå ur svenska socialförsäkringen, men om ett annat EU-land frågar om en person så ska det prioriteras.

Österrikiska socialförsäkringen kommer man in i när man börjar jobba i landet. En partner kan även betala en skatt på några procent för att täcka den andre, så det kan vara värt att tänka på om bara en i familjen jobbar. Barn kommer med gratis när en förälder jobbar, men de behöver registreras i socialförsäkringen.

Det finns även ett e-card (https://www.chipkarte.at/) som man ska skaffa efter att man är med i socialförsäkringen, liknande det svenska Europeiska sjukförsäkringskortet men används även inom landet.

Registrering och bankkonto
För att kunna skaffa ett lokalt bankkonto i Österrike måste man som utländsk ha registrerat sig som boende i Österrike. Lokalt bankkonto är bra, även om man klarar sig långt på Revolut eller liknande tjänst. Registrera sig som boende måste man även göra inom tre dagar efter man flyttat dit, annars riskerar man böter...

Man ska få hyra en lägenhet utan att registrera sig i Österrike om man inte flyttar dit direkt, vi frågade för att undvika eventuella problem. Vi hade några dubbla hyror under sommaren eftersom vi hade hittat en lägenhet som vi ville ha, med säkrade förskoleplatser till hösten. Man får heller inte registrera sig innan man verkligen flyttat dit.

Att registrera sig var inga problem, bara gå till lokala Gemeindet med pass och ett formulär med bland annat nya adressen och en underskrift från uthyraren att du verkligen bor där.

Efter 3 månader som EU-medborgare behöver man visa upp lite mer papper för att lagligt bo kvar i landet. De vill se att man är med i socialförsäkringen, födelsebevis, bevis på att man är gifta, bevis på att man jobbar och liknande. Födelsebevis underlättar om man beställer från Skatteverket innan man flyttar från Sverige. Welcome Service Tirol hjälper oss med kontakter till denna registrering, men det bör inte vara några problem att göra själv.

Övrigt
Nu har jag skrivit en hel uppsats utan att direkt nämna skidåkning, men snart börjar även skidsäsongen!

Om det är någon som funderar på att göra liknande flytt så kanske jag/vi kan hjälpa till med något, bara att skicka en fråga. För säkerhets skull så får jag väl säga likt Tirol Welcome Service att alla råd här är bara grundläggande råd och att jag inte kan ge råd för några juridiska frågor…

Om det är någon här som bor i närheten av Innsbruck får ni gärna höra av er om ni vill hitta på något!

fredw

Aktiv medlem
Fantastiskt kul läsning och bara att gratulera att ni verkligen tog detta steg. Att era barn i princip kommer att bli "native bilingual" med allt positivt som det medför (inte alls bara språkmässigt!) är ju en stor gåva man kan ge sina barn.

Visst är det sorgligt att man inom EU inte lyckats strömlinjeforma en sån enkel sak som att flytta en bil. Jag förstår att det är svårt att pussla ihop olika socialförsäkringssystem, men att överföra en bil... Troligen bilindustrin som lobbat för att det ska vara krångligt så att de kan behålla sin olika prissättning på olika marknader. Jag höll själv på att bli galen - har flyttat min bil fram och tillbaka mellan Sverige och Italien. Att sälja gamla Bettan och köpa en ny bil i nya landet är oftast enklast.

Tipsar om Wise /f.d. Transferwise (wise.com) om ni behöver flytta större summor pengar mellan länderna, eller kort-betala med pengar utomlands (de har ett mkt billigt debitkort) åt båda hållen. Tror det är svårt att få bättre kombination av låga avgifter och bra växelkurser.

Nu återstår att köpa Snow Card Tirol och flytta ner farmor och farfar! :)

Henke_K

Aktiv medlem
Tack för positiv feedback, hoppas det kommer till nytta för någon! Saknade själv något liknande för Österrike när vi flyttade.
Tipsar om Wise /f.d. Transferwise (wise.com) om ni behöver flytta större summor pengar mellan länderna, eller kort-betala med pengar utomlands (de har ett mkt billigt debitkort) åt båda hållen. Tror det är svårt att få bättre kombination av låga avgifter och bra växelkurser.
Revolut som vi har kört med fungerar på liknande sätt, kan växla runt 1000 EUR utan avgift i månaden, sen låg avgift efter det. Men bra att kunna kombinera med olika tjänster när man kommer upp i en gräns. Snart kommer det äntligen in lite EUR på kontot också utan att växla, även om CHF hade känts ännu bättre med nuvarande växelkurs :)

fredw

Aktiv medlem
Revolut som vi har kört med fungerar på liknande sätt, kan växla runt 1000 EUR utan avgift i månaden, sen låg avgift efter det. Men bra att kunna kombinera med olika tjänster när man kommer upp i en gräns. Snart kommer det äntligen in lite EUR på kontot också utan att växla, även om CHF hade känts ännu bättre med nuvarande växelkurs :)
Wise har nu iofs tagit bort sina avgifter för Euro tror jag!

PisteCarver

Aktiv medlem
Wise har nu iofs tagit bort sina avgifter för Euro tror jag!
Det finns svenska kreditkort som inte har valutapåslag, varken på inköp eller kontantuttag.
På kontantuttag i automat tar de ränta, men det är lätt att komma runt. Man sätter bara in pengar på kreditkontot innan så att det ligger på plus, då blir det ingen kreditränta. Det blir som att växla SEK till EURO utan avgift.

De flesta kreditkort tar 1,5-2% i valutapåslag.

Wille1504

Aktiv medlem
Det finns svenska kreditkort som inte har valutapåslag, varken på inköp eller kontantuttag.
På kontantuttag i automat tar de ränta, men det är lätt att komma runt. Man sätter bara in pengar på kreditkontot innan så att det ligger på plus, då blir det ingen kreditränta. Det blir som att växla SEK till EURO utan avgift.

De flesta kreditkort tar 1,5-2% i valutapåslag.
Nu har jag inte 100%-ig koll, men som jag förstått det så får man med ett kreditkort utan växlingsavgift mastercards/visas kurs utan påslag. Problemet är att den kursen skiljer sig från interbank-kursen som är den som banker använder. Man kommer alltså förlora en del på valutaväxlingen trots att kortet marknadsförs som utan påslag. För att det ska vara lönsamt bör man räkna på hur många poäng/återbäring man får från sitt kort och om det är värt kostnaden. Med exempelvis Revolut kan man få interbank-kurs utan påslag om man kommer fram till att det inte är värt att använda sitt svenska kort.

Gällande att betala in pengar i förskott så man når plussaldo på kortet bör man höra med kortutgivaren först. Exempelvis Amex är inte förtjusta i det här då de inte är en bank och FI kan ha synpunkter på om de börjar agera som en bank.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu har jag inte 100%-ig koll, men som jag förstått det så får man med ett kreditkort utan växlingsavgift mastercards/visas kurs utan påslag. Problemet är att den kursen skiljer sig från interbank-kursen som är den som banker använder. Man kommer alltså förlora en del på valutaväxlingen trots att kortet marknadsförs som utan påslag. För att det ska vara lönsamt bör man räkna på hur många poäng/återbäring man får från sitt kort och om det är värt kostnaden. Med exempelvis Revolut kan man få interbank-kurs utan påslag om man kommer fram till att det inte är värt att använda sitt svenska kort.
Ja, det är inte exakt Avista kursen, det skiljer väl ett par ören på en Euro. Men det är väldigt mycket bättre än det stora flertalet Bank-MC kort med 1,5-2% påslag.
Nordeas Everydaycard MC är ett intressant kort som har 1% kontantåterbäring på alla inköp (Sverige och utomlands), ingen återbäring på kontantuttag såklart. Valutapåslag här är 1,55%, alltså 0,55% i praktiken. Använder detta kort till allting här hemma.
Jag resor ofta utomlands och använder då alltid mitt Santander Visa med 0% valutapåslag.
Gällande att betala in pengar i förskott så man når plussaldo på kortet bör man höra med kortutgivaren först. Exempelvis Amex är inte förtjusta i det här då de inte är en bank och FI kan ha synpunkter på om de börjar agera som en bank.
Har aldrig haft problem med det.
Pengarna står iofs inte så länge på kortet heller.
Att tänka på när man åker utomlands är att först göra kontantuttaget innan man gör andra köp på kortet. Gör man transaktionerna i fel ordning så ligger man ju på krediten när uttaget görs, och då debiteras automatiskt ränta fram tills månadsfakturan kommer.

Vad man aldrig ska göra är att kontantväxla på Forex, de har rena rånavgifterna där.

lollypop

Medlem
Ja, det är inte exakt Avista kursen, det skiljer väl ett par ören på en Euro. Men det är väldigt mycket bättre än det stora flertalet Bank-MC kort med 1,5-2% påslag.
Nordeas Everydaycard MC är ett intressant kort som har 1% kontantåterbäring på alla inköp (Sverige och utomlands), ingen återbäring på kontantuttag såklart. Valutapåslag här är 1,55%, alltså 0,55% i praktiken. Använder detta kort till allting här hemma.
Jag resor ofta utomlands och använder då alltid mitt Santander Visa med 0% valutapåslag.

Har aldrig haft problem med det.
Pengarna står iofs inte så länge på kortet heller.
Att tänka på när man åker utomlands är att först göra kontantuttaget innan man gör andra köp på kortet. Gör man transaktionerna i fel ordning så ligger man ju på krediten när uttaget görs, och då debiteras automatiskt ränta fram tills månadsfakturan kommer.

Vad man aldrig ska göra är att kontantväxla på Forex, de har rena rånavgifterna där.
Jag håller helt med, uppdragen där är helt enkelt kosmiska. Och om jag inte har en kreditgräns på kortet, när jag spenderar alla pengar på kontot kommer operationen helt enkelt att avbrytas, eller hur?

aejmil

Medlem
Grymt inlägg.

Har du koll på hur det funkar om man tänkt åka ned i 5 månader (över säsongen), inte skriva sig eller jobba där. Dvs typ turist i 5 månader. Behöver man gå till gemeinde då och registrera sig på något sätt?

Henke_K

Aktiv medlem
Har inte någon vidare koll på exakta regler förutom de sidor jag läste innan vi flyttade angående Hauptwohnsitz.. De har ganska strikta boenderegler i Tirol för att inte ha massa lägenheter och hus som står tomma, så för att ens få hyra så är det ofta krav på att registrera boendet som sitt Hauptwohnsitz.

Men om man hittar ett boende som inte kräver Hauptwohnsitz och vill följa reglerna på https://www.oesterreich.gv.at/en/th...__abmeldung_des_wohnsitzes/Seite.1180200.html så ska man ändå registrera sig:
Anyone who takes up accommodation in a dwelling in Austria is required to register themselves as well as all co‑habiting minors with the competent registration authority.
Angående inte skriva sig där så tar de upp följande exempel när man ska registrera sig.
  • Establishing another place of residence ‘secondary residence’ (the main residence remains the same)
Om det räknas som Nebenwohnsitz kan det innebära en skatt beroende på storlek på boendet och vilken Gemeinde det är.

Sen vet jag inte alls hur noggranna kontroller de gör..

aejmil

Medlem
Har inte någon vidare koll på exakta regler förutom de sidor jag läste innan vi flyttade angående Hauptwohnsitz.. De har ganska strikta boenderegler i Tirol för att inte ha massa lägenheter och hus som står tomma, så för att ens få hyra så är det ofta krav på att registrera boendet som sitt Hauptwohnsitz.

Men om man hittar ett boende som inte kräver Hauptwohnsitz och vill följa reglerna på https://www.oesterreich.gv.at/en/th...__abmeldung_des_wohnsitzes/Seite.1180200.html så ska man ändå registrera sig:

Angående inte skriva sig där så tar de upp följande exempel när man ska registrera sig.

Om det räknas som Nebenwohnsitz kan det innebära en skatt beroende på storlek på boendet och vilken Gemeinde det är.

Sen vet jag inte alls hur noggranna kontroller de gör..
Tack :) finns det något negativt med att gå till gemeinde och kolla?

Henke_K

Aktiv medlem
Tack :) finns det något negativt med att gå till gemeinde och kolla?
Jag har inte träffat någon än här som inte velat hjälpa till när vi frågat, så det borde inte innebära några problem :). Och så sover man lite bättre om natten för att man försöker göra rätt.

Angående skatten för Nebenwohnsitz så borde den inte vara så hög, här är exempelvis för Freizeitwohnsitz (en typ av Nebenwohnsitz om jag förstår det rätt) för Mayrhofen: https://www.mayrhofen.tirol.gv.at/system/web/GetDocument.ashx?fileId=1648504&cts=1578477379 (avgiften/skatten är per år).

Senast ändrad:

Henke_K

Aktiv medlem
Sen gäller säkert andra regler om man bara hyr av någon som hyr ut sin lägenhet i turistsyfte, exempelvis airbnb. Ovan är om man letar upp en ”egen” lägenhet som man hyr/köper.. Men säkrast är ju att kolla upp vad som gäller.

lollypop

Medlem
Jag har inte träffat någon än här som inte velat hjälpa till när vi frågat, så det borde inte innebära några problem :). Och så sover man lite bättre om natten för att man försöker göra rätt.

Angående skatten för Nebenwohnsitz så borde den inte vara så hög, här är exempelvis för Freizeitwohnsitz (en typ av Nebenwohnsitz om jag förstår det rätt) för Mayrhofen: https://sakochliv.se/2022/09/22/konsumtionslanen-okar-stadigt-trots-pandemin/
Konsumentlånen steg ändå stadigt under pandemin
(avgiften/skatten är per år).
Faktum är att ingen bryr sig om hur din inkomst har förändrats, och vi betalar skatt ändå

Gonzy

Ny medlem
Hej, STORT TACK för att du delade dina erfarenheter. Det är otrolig värdefull. Min man och jag själv funderar att flytta till Österrike med vår dotter (men vi är så fega och vågar inte .... :( ) Ni är en inspiration 🌞

jarnebring

Aktiv medlem
Hatten av för att du skriver ett så fylligt inlägg. Har själv gjort flytt Sverige-USA med en 5 och en 7-åring för många år sedan (18 och 20 nu och alla tillbaka i Sverige sen 11 år) och det är en fantastisk sak att göra med familjen. Du ger dina barn ett nytt land.

RichardH

Aktiv medlem
Fantastiskt kul läsning och bara att gratulera att ni verkligen tog detta steg. Att era barn i princip kommer att bli "native bilingual" med allt positivt som det medför (inte alls bara språkmässigt!) är ju en stor gåva man kan ge sina barn.

Visst är det sorgligt att man inom EU inte lyckats strömlinjeforma en sån enkel sak som att flytta en bil. Jag förstår att det är svårt att pussla ihop olika socialförsäkringssystem, men att överföra en bil... Troligen bilindustrin som lobbat för att det ska vara krångligt så att de kan behålla sin olika prissättning på olika marknader. Jag höll själv på att bli galen - har flyttat min bil fram och tillbaka mellan Sverige och Italien. Att sälja gamla Bettan och köpa en ny bil i nya landet är oftast enklast.

Nu återstår att köpa Snow Card Tirol och flytta ner farmor och farfar! :)
Fast bilar har ju extremt olika skattesatser och priser beroende på utsläpp och typ av bil så det är ju rätt naturligt. Annars skulle ju alla danskar köpa deras bilar från Tyskland istället till något annat land kommer på att om de dumpar skatterna så kommer de sälja ännu fler bilar till andra länder osv.

Henke_K

Aktiv medlem
Hej, STORT TACK för att du delade dina erfarenheter. Det är otrolig värdefull. Min man och jag själv funderar att flytta till Österrike med vår dotter (men vi är så fega och vågar inte .... :( ) Ni är en inspiration 🌞
Kul att ni funderar, bara hör av dig om ni har några frågor! Både vi och barnen trivs väldigt bra, så vi är sjukt glada att vi tog chansen.

Topp