FÖr eller emot FETa skidor?

ArWin

Ny medlem
känner för att starta en lilte diskussion...
skidbranchen går mot fetare och fetare skidor...
men ärligt, större delen av de som köper fetingar hamnar till största delen i pisten...
hur gjorde man då förr i tiden när man pumpa puder med fulllängds skidor,det gick ju bra och jag tror inte dom hade tråkigt...
men visst sporten har utvecklats...

lite sugen på lite argumentation angående FET eller inte så FET

Senast ändrad:

MSt

Ny medlem
Det är väll klart att det är bra med feta skidor! hellre ett par feta skidor i puder än ett par stävlings skidor med 65 mm midja! Det är ju dessutom bevisat att tex hendryx rhino chaser går bra både i puder och pist, så jag är för FETA skidor

H

H-T

Guest
beror väll rätt ordentligt på var man åker. skulle hellre ha en typ 80 midja i pisten än 105 mm. o tvärtom i puder. eller?

Utter

Aktiv medlem
Finns sällan en orsak att ha under 90mm även i pisten, handlar mer om skidans skärning, hårdhet etc samt givetvis det som sticker upp från pjäxorna. (pjäxorna har också en stor del.)

Det är förresten inte ett mode, det är produktutveckling. Samma sak som att folk tyckte dom bodde bra i en hydda för länge sen, men om du provade nu så skulle du nog tycka att det var lite sådär.

Det är väl klart att skidor går mot bredare varianter. De blir stabilare och mera allsidiga samtidigt som de har blivit bättre skärning på dem!?

=)

ArWin

Ny medlem
själv är jag inte emot feta lagg i offpisten.visst sporten utvecklas. men när mna läser inlägg här på freeride om att en skida med 90 i midja är skit bra i pist så börjar man undra lite.... det är inte utvecling av sporten och åka med 90mm breda lagg i pisten.....det går , men inte bra... snackade med en kopis som är nybörjare på skidor som skulle köpa nya lagg... 90 imidja tyckte han skulle va bra för han... skit bra(ironi). KLart det är mode, modernt med feta lagg. annars skulle ju ingen åka på dem...

Monis

Ny medlem
Jag är mycket för feta skidor. Visst är det många feta skidor som funkar dåligt i pist men att en skida är fet betyder inte att den måste funka dåligt i pist. Det en del skidor som verkar vara mycket bra i pist, till exempel Hendryx som en skrev tidigare, har även hört att Nordica och Dp har skidor som är feta som funkar skitbra i pist

H

Hasse

Guest
Larzon: Det finns en hel del skidor med midja 90+ som funkar alldels utmärkt i pisten. Bla. Hendryx, Zag (har iofs gått i konkurs tydligen men), Ross B-squad m.m. Så det är klart att sporten utvecklas. Jag menar prova att åka i offpist men ett par B-squad jämfört med ett par storslalom skidor är ju som att köra Volvo eller Porsche. Så om du menar att det är mode så menar du att det kommer gå över och vi kommer gå tillbaka till smala 2 meters långa plank om 2 år då eller? Sen ska kanske inte din kompis som är nybörjare gå på 90+ midja.

Mr Mute

Ps. Före Glisseur för en gång skull. Ds.

Senast ändrad:
J

JennyK

Guest
En betydande skillnad är ju utvecklandet av carvingtekniken, det är idag inga problem alls att bränna pist med ett par 90+ skidor. Det öppnar ju för möjligheten att inte behöva äga mer än ett par skidor, vare sig man vill åka pist, offpist eller park. Det är säkert mycket därför man ser så pass många "feta" skidor i pisten. Men sen är frågan om man kan beskriva dem som feta skidor, i jämförelse med vad som erbjuds idag så är de inte längre särskilt feta. Det dröjer nog ett tag till innan vi ser många 130+ skidor i pisten, som väl minst sagt får beskrivas som feta. Tills det uppfinns någon ny teknik så tror jag vi kommer se att den feta trenden fortsätter.

ArWin

Ny medlem
inte så jag mena mena...kommer naturligt vis inte gå tillbaka till smala tvåmeters plank!! men det är inte säkert att alla åker runt på feting lagg om 10 år... får ju tänka på den globala uppvärmningen av jorden(no more powder)..haha. klart att sporten kommer att fortsätta utvecklas, tror inte utvecklingen har stannat. kanske blir skidorna ännu bredare, vem vet...har absolut ingen emot fetingar för dem som åker offpist, där dom verkligen behövs. men är enligt min menig aldeles för många nybörjare som börjar åka på ganska feta lagg bara för det är coolt, vilket leder till att d e inte kommer lära sig åka åp rätt sätt.

är jag helt lost eller?

R

Realmode

Guest
En liten anledning till som talar för en ökningen av bredden på skidan, förutom att det fungerar i pist med moderna ex. 90+ skidor, kan ju vara att det väl aldrig varit så populärt att åka ospårat (i modern tid)?
Det går hur som helst inte att komma ifrån, att många av dagens breda skidor fungerar otroligt bra på alla underlag. Med detta menar jag inte att samma skidor är de mest lättåkta, men de kan rätt använda ge mycke tillbaka. Däremot om man av någon anledning inte vill ha "feta" skidor, så ska man ju heller inte skaffa sig sådana.

Senast ändrad:

evil

Ny medlem
Larzon, ja jag tycker du är lite lost faktiskt, men inte helt :).

Det finns absolut ingen anledning att en nybörjare inte kan köpa en bredare skida. Vet många som gjort säsong som mer eller mindre nybörjare som tyckt det varit underbart med en bred skida. Första intrycket i mjuk snö (oavsett om det är i eller utanför pisten) blir ju rätt mycket bättre med en bredare skida oavsett tidigare åkning.

joonl

Ny medlem
Hasse: Att åka med en riktig storslalom i nypreparerad pist, DET är som att köra Porche. Att åka på ett par fetingar i puder, det är som att köra fyrhjulsdrivet på stig. Sen tar du inte din Porche och kör på samma stig. Du tar heller inte din Landrover och kör på racerbanan om du har en Porche i garaget.

För övrigt så är det här är något som jag funderat på och själv blir jag lika upprörd varje gång det kommer på tal. Personen som hävdar att en fetskida fungerar i princip lika bra i pisten som en storslalom har fel. Den som hävdar det har antagligen inte provat ett par riktiga storslalomlagg. punkt.

voelkl

Ny medlem
Som många innan mej har nämnt så finns det massor med fetingar som funkar utmärkt i pist. Detta mycket på grund av att skidor över lag har blivit mjukare men ändå behållt sin vridstyvhet. så med det tänktet så klarar sig många "lagomt" breda skidor bra även i pisten.

som nån sa innan så har t.ex. Nordica en del fetingar som funkar utmärkt i pist också, vilket ja håller med om. Men mina Nordica top fuel kommer ALDRIG bli lika bra som mina Völkl P60 i pist. Så jag tror det är som med allt annat.... man kan inte göra en allroundskida som är lika bra som ett par stenhårda pistlagg och ett par fetingar var för sig.

H

Hasse

Guest
joonl: Så klart du har rätt i det. Finns inte mycket som slår GS skidan i en nypistad pist om du vill ha Porsche känslan (tycker mer att det är Koenigseggkänsla) men sen finns ju Porsche Cayenne oxå :P En grymt bra kombination så.

Jag har aldrig påstått att det är lika bra med en fet skida men att det finns skidor som funkar i bägge fören finns den

Larzon: Vad menar du med mode då? Modet brukar ju alltid gå i cyklar eller hur? Det du vill komma till verkar vara att nybörjare inte ska köpa fatskis och där kan jag väl hålla med dig till en viss del men är även lättare för en nybörjare att åka puder.

MrMute på kryckor...

Senast ändrad:

ArWin

Ny medlem
Hasse: tycker nog det är mode enlg min mening, tänker inte på mode som något som kommer tillbak utan på något som är modernt, det senaste...(olika uppfattnign om mode) visst är det mycket lättare att lära sig åka puder med en bred skida och tvätom i pist.

H

Hasse

Guest
Larzon: Hmm så sant så att vi har olika uppfattningar men kolla på modet så går det oftas i cirklar.
Hoppas det inte blir detsamma i skidvärlden. Sen så är det ju så att fetingar är ju en otroligt liten del av skidmarknaden. Den dominerande delen av alla skidor som säljs är ju pistskidor och det kommer aldrig ändras skulle jag tro. Skulle tro att fetingar står för max 7% av skidförsäljningen i världen. Och det är absolut max så.

Mr Mute

Koppelman

Aktiv medlem
Precis som många andra ahr svarat så beror det helt kalrt på var och hur man åker. sen spelar inte bara bredden på skidan roll, hårdhet och hur mkt carve det är på skidan har också stor vikt.

dennatrollet

Ny medlem
Hasse: 7 %, var kommer den siffran ifrån? finns det någon statistik som backar den? eller är det mer vad du tror? jag vet att jag är skitjobbig nu men känns det inte ganska onödigt att sitta gissa?

ME2

Ny medlem
dennatrollet sa:
Hasse: 7 %, var kommer den siffran ifrån? finns det någon statistik som backar den? eller är det mer vad du tror? jag vet att jag är skitjobbig nu men känns det inte ganska onödigt att sitta gissa?
Inte för att vara piss jobbig men läs ordentligt vad han skriver..

Monis

Ny medlem
Han skrev att han skulle tro att det var 7%... Fast jag skulle tro att det max är 5%

H

Hasse

Guest
Kollade lite i mina tidningar och hittade det så:

Om man slår ut försälningen på hela världen så såg den ut så här enligt detaljhandelsindex i Usa som har undersökt saken:

Friåkningsskidor (fatskis) 4,7 %
Jibbing 11,5%
Barnskidor 13,4 %
Carvingskidor 51,8%
Tävlingsskidor 18,6%

Så det är en sjukt liten marknad. Men som sagt då är det över hela världen dom har undersökt. Tar du bara Sverige så tror jag att fatskis går kanske upp med 2-3 % Men skulle tex ta Tyskland så går det ner med 4-5%.

Mr Mute

Senast ändrad:

BamseBula

Ny medlem
När skall bindningarna anpassas till att sitta på fetingar? Ju bredare skida, desto mer brytmoment på bindning och de skruvar som håller fast bindningarna. OBS, NÄR MAN KÖR PIST ALLTSÅ. Det är ju bara att räkna lite på vilka krafter som gäller, så inser man ju att det inte kan vara helt genomtänkt.

Peter_K

Ny medlem
BamseBula sa:
När skall bindningarna anpassas till att sitta på fetingar? Det är ju bara att räkna lite på vilka krafter som gäller, så inser man ju att det inte kan vara helt genomtänkt.
Hur många par bindningar slet du loss från dina fet-skidor i pisten förra säsongen?

En mer allmän fråga: Hur många har åkt puder med ett par feta skidor och sen gått ner i bredd för att de upplevt att smalare skidor går bättre i puder? Att kalla det för en mode-grej är bara fånigt. Visst, skidtillverkarna haussar det rätt ordentligt i sina reklam-kampanjer ibland men breda skidor är tveklöst här för att stanna.

Glisseur

Aktiv medlem
Hasse sa:
Friåkningsskidor (fatskis) 4,7 %
Jibbing 11,5%
Barnskidor 13,4 %
Carvingskidor 51,8%
Tävlingsskidor 18,6%

Så det är en sjukt liten marknad. Men som sagt då är det över hela världen dom har undersökt. Tar du bara Sverige så tror jag att fatskis går kanske upp med 2-3 % Men skulle tex ta Tyskland så går det ner med 4-5%.
Det säljs ungefär 3.000 par feta skidor i Sverige av varje år. Har ingen koll på var gränsen går men med tanke på hur korkade en del handlare är så skulle jag gissa på 85 mm midja. När det gäller twintips så ligger den siffran just nu på runt 20.000. Totalt säljs det i runda slängar 100.000 par, inklusive hyrskidor ut till butik.

H

Hasse

Guest
Glisseur: Det säljs ungefär 3.000 par feta skidor i Sverige av varje år. Har ingen koll på var gränsen går men med tanke på hur korkade en del handlare är så skulle jag gissa på 85 mm midja. När det gäller twintips så ligger den siffran just nu på runt 20.000. Totalt säljs det i runda slängar 100.000 par, inklusive hyrskidor ut till butik

Ungefär på 85 mm. Head sätter gränserna i Sverige så ;P

Senast ändrad:
J

Jwalerius

Guest
111 mm i mitten ska jag ha i parken mitt monterade de kommer bli crazy nice

Senast ändrad:

Bukdan

Ny medlem
För normalåkaren funkar ett par pistracers på dom flesta underlag. Om det nu skulle vara extremt mycket lössnö några dagar kan man alltd hyra fetingar. Jag föredrar pistracers med rakbladsvassa kanter för att få den där underbara känslan och även höra ljudet av när man har bra grepp i en isig brant pist.

Senast ändrad:

BamseBula

Ny medlem
Peter_K sa:
BamseBula sa:
När skall bindningarna anpassas till att sitta på fetingar? Det är ju bara att räkna lite på vilka krafter som gäller, så inser man ju att det inte kan vara helt genomtänkt.
Hur många par bindningar slet du loss från dina fet-skidor i pisten förra säsongen?

En mer allmän fråga: Hur många har åkt puder med ett par feta skidor och sen gått ner i bredd för att de upplevt att smalare skidor går bättre i puder? Att kalla det för en mode-grej är bara fånigt. Visst, skidtillverkarna haussar det rätt ordentligt i sina reklam-kampanjer ibland men breda skidor är tveklöst här för att stanna.
Svar: Slet loss ett par. Skidan var 105 i midjan. Kommer aldrig köra på bredare än 85. Kör nu på Extrem 5x5 som är 83. I brant offpist med sämre snö, kartong/hårt, skulle jag inte för mitt liv byta ut mina 83-or mot några coola fetingar.

Peter_K

Ny medlem
Vad var det för skidor och bindningar? Hur var bindningen monterad?

I brant offpist med sämre snö, kartong/hårt skulle jag inte för mitt liv byta ut mina 95:or mot ett par smalare skidor (däremot tänker jag testa ett par ännu bredare i vinter).

Nu vet jag i och för sig inte vad du menar med brant men jag har inte tagit mig nerför några 60-graders branter (än) men när det lutar 45-50 grader eller mindre ser jag inga fördelar med ett par smalare skidor.

Senast ändrad:

Steam

Ny medlem
Tja, kolla in Hendryx, där får man liktigt bra feta skidor som samtidigt är kanon i pist. Kan det vara sant då? Jo faktiskt! Jag känner flera som har dem, och det finns bra recensioner av dem i någon tråd från förra säsongen i detta forum.

Ride on,

Glisseur

Aktiv medlem
BamseBula sa:
I brant offpist med sämre snö, kartong/hårt, skulle jag inte för mitt liv byta ut mina 83-or mot några coola fetingar.
Du skämtar, eller hur??? Har kört skidor med 120 i midjan i 50+ grader i skitsnö utan några större problem mer än vad terrängen i allmänhet ställde till med. Fördelarna är ju rätt uppenbara, ett par breda skidor hugger inte i kartong och sjunker inte ner som ett par smalplank gör. Jag lyssnar gärna på en förklaring varför ett par 83:or är överlägsna ett par bredare lagg i kartongsnö :)

BamseBula

Ny medlem
Peter K: Det var et par Gotama med Marker 14 Free. Hur de var monterade? Med skruv... Nä, förstår inte vad du menar.
Ja, när det börjar bli 50 grader kallar i alla fall jag det för brant.
Nä, kan inte klura ut vad fördelen skulle vara med ett par fetare skidor när det är brant och hårt/dålig snö.

H

Hasse

Guest
BamseBula: Allmänt känt att Marker 14 Free inte är någon bra bindning. Sen kolla med Glisseur vad han har skrivit han har åk en hel del brant åkning..

Senast ändrad:

BamseBula

Ny medlem
Okej Glisseur, du skruv ditt inlägg samtidigt som jag satt och knappade in mitt.
Vi snackar fortfarande brant och hårt, vindpackat, kartongsnö, eller vad vi vill kalla det. När jag körde på mina Gotama studsade och slog skidorna mer än när jag kör på min 5x5. När jag körde på ordentligt och kom ut på ännu sämre snö var det ingen lek att försöka få ned farten eftersom skidorna gärna ville studsa. Känns mycket tryggare på mina 83-or.

Hasse: Det var inte själva bindningen som pajade. Den slets loss i två skruvar. Det var i och för sig kanske bra, annars hade väl ett ledband i knät gått åt helvete.

H

Hasse

Guest
Men jag misstänker att det var frambindningen eller?? Vet att bindningen gärna loss på Marker. Fråga mig inte varför. Framdelen kan jag tänka mig bara för att det är tre skruvar där. Vet att dom bytte ut skruvarna i Andermatt på Free bindningen iaf.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp