För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?

PisteCarver

Aktiv medlem
För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?
Hej Skidforum!
Jag har alldeles nyss gått med och behöver råd/tips om lämplig skidort i svenska fjällen.

Jag bor i södra Skåne och har alltid åkt skidor i Alperna eftersom det är ungefär samma avstånd för mig, och det finns riktiga berg att åka i där.
Nu har ju Corona pandemin ställt till med stängda gränser och skidorter, så det får bli en resa till fjällen den här vintern. Hade norska gränsen varit öppen hade jag åkt dit (flera timmar närmare för mig och orter med bättre fallhöjd).
Jag är en van skidåkare sedan 45 år och föredrar åkning i långa röda pister med bra fallhöjd. Var hittar jag det i Sverige?
Har även hört/läst att svarta pister i Sverige oftast bara motsvarar röda i Alperna, och röda motsvarar blåa osv. Stämmer det?

Har tittat en del på de svenska skidorternas hemsidor och det känns ganska "omodernt". Inte en ort har en interaktiv pistkarta i realtid, vilket skidorterna i Österrike har haft sedan 10-15 år. En del orter har endast långsamma släpliftar, och utan moderna express sittliftar blir det ju inte så mycket skidåkning man hinner med på en dag. :(
Innan ni föreslår Åre så är det för långt för mig att köra (har satt gränsen vid Härjedalen).
Sälen har jag avskrivit pga fallhöjden (kollat med Google Earth och där finns inte en backe med mer än 250 meters fallhöjd).
Funderar på Lofsdalen eller Vemdalen - någon som varit på båda ställena och kan jämföra? Eller vill rekommendera något annat?
Tackar för svar på förhand!

PS. Min senaste skidresa gjorde jag sista veckan i oktober till Stubaigletscher, vi hade turen att det kom en meter nysnö precis innan så nästan hela skidsystemet var öppet. Inga liftköer och inga nybörjare i backarna (kan rekommenderas på försäsongen om snöläget är bra!)
Provade även Norefjell några dagar i februari - blev riktigt överraskad med 1000 m fallhöjd, 7,5 timmar med bil hemifrån och endast 8 mil från Oslo. Expressitten upp från dalen bjuder på riktigt bra nedfarter med 620 fallhöjdsmetrar i ett lyft.

Pillard

Aktiv medlem
Att döma av ditt nickname här misstänker jag att du vill bränna pist? Isf skulle jag säga att Funäsdalen är ditt best bet i Härjedalen. Du får dock rejält mycket mer fallhöjd i Åre och det skiljer max en timme att köra. Sen har Funäs massa fördelar gentemot Åre men om det är långa och halvbranta pister du är på jakt efter så är nog Åre svårslaget i Sverige.

Att du inte skulle hinna så mycket åkning utan expressittliftar köper jag inte alls. Du kanske tröttnar på pisterna men du kommer kunna köra så många åk att benen lessnar.

Att färgerna skulle skilja så vet jag inte. Däremot upplever jag ofta att svart i alperna mest bara betyder att man inte pistar alls. Sen är förstås en kort brant backe lättare att hantera än en lång brant backe. Men medellutningen, som bestämmer färgen är ju densamma ändå.

• Gilla
Reactions: Ivo

PisteCarver

Aktiv medlem
Tack för svar, Pillard.
Jag kollade ViaMichelin och jag har drygt 11 h till Vemdalen, drygt 12 timmar till Funäs och 14 h till Åre (blir jobbigt att köra utan övernattning).
Hade varit intressant att höra en jämförelse Lofsdalen vs. Vemdalen.

MOONEEN

Medlem
Så jätte långa pister finns verken i lofsdalen eller vemdalen då får man åka till ex. Trysil eller Åre. Björnrike har väll skaplig längd på vissa men däremot är absolut inte pisterna i Lofsdalen eller Vemdalen korta.
Vemdalen upplevs som betydligt större i och med att dom har 3 anlägningar och i skalet finns det bra utbud av käk tycker jag. Lofsdalen och andra sidan har en en spetsigare topp vilken är rätt fräckt och vissa backar är rätt roliga för att dom är lite kuperade och svängiga. Svårt att rekommendera något så där på rak arm utan att veta exakt vad du efterfrågar. Skidåkning ska vara kul är det de så är la inte inte så viktigt var man åker.
Har varit mycket på bägge ställen även funäs. I funäsfjällen finns ju också flera bra anläggningar Ramundberget och Tänndalen. Undrar du något konkret så hojta!

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej Mooneen,
Tack för tips.
Hade bara gränsen till Norge varit öppen hade jag åkt till Hafjell, Kvitfjell eller Trysil. Både högre och längre backar, och flera timmar närmare för oss som bor i södra Skåne.
Eller släpper norrmännen in en om man redan har haft Corona?
Vi gick igenom det i december.
Några frågor:
Var är det mest folk? Liftköer?
Vilka orter har ett hyfsat utbud på restauranger? Endast Vemdalsskalet?

Vi tycker om att åka till skidområden som har moderna express sittliftar, med långa medelbranta pister för skön carving.
Caféer, Restauranger och "atmosfär" är man ju van vid i Alperna, men jag misstänker att det kanske bara är Åre i Sverige som kan bjuda på det?

RichardH

Medlem
Tack för svar, Pillard.
Jag kollade ViaMichelin och jag har drygt 11 h till Vemdalen, drygt 12 timmar till Funäs och 14 h till Åre (blir jobbigt att köra utan övernattning).
Hade varit intressant att höra en jämförelse Lofsdalen vs. Vemdalen.
Av dom två valen så är Vemdalen bäst. Nedre delen av Lofsdalen är väldigt flackt och det krävs två liftar upp till toppen. 14h till Åre är ju å andra sidan kortare tid än det tar till alla orter i Alperna, även om man bor i Malmö, så borde inte vara något problem om man är van att köra till Alperna?

fredw

Aktiv medlem
14h till Åre är ju å andra sidan kortare tid än det tar till alla orter i Alperna, även om man bor i Malmö, så borde inte vara något problem om man är van att köra till Alperna?
Nja, det tar väl snarare ca 13 h att köra både till Åre och t ex till St Anton från Malmö. Dock större risk hamna i köer på kontinenten.

jarnebring

Aktiv medlem
Korta svaret är att Åre är en klass över Vemdalen, Funäsdalen och även Trysil (har åkt mycket i samtliga system och en del till i Norden, Europa och USA, ej lofsdalen dock). När det är bra väder och glest med folk är det en riktigt bra skidort.
Angående färger så är det inte standardiserat utan skiljer från land till land och även skidort till skidort.

PisteCarver

Aktiv medlem
Av dom två valen så är Vemdalen bäst. Nedre delen av Lofsdalen är väldigt flackt och det krävs två liftar upp till toppen.
Tack för denna viktiga info.
Kollade profilerna på Google Earth och nedre sittliften i Lofsdalen faller 1m per 6,6 = grön backe. :(
Övre delen faller 1m på 3,0 = svart/röd backe (men är ganska kort). Alla under trädgränsen verkar vara väldigt flacka.
De flesta pisterna skulle nog kännas som "transportsträckor".
Gjorde samma koll på Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö. Alla backar som betjänas av sittliftarna faller 1m per 3,5-4,5 = perfekt!

PisteCarver

Aktiv medlem
Nja, det tar väl snarare ca 13 h att köra både till Åre och t ex till St Anton från Malmö. Dock större risk hamna i köer på kontinenten.
Frågan är bara hur många biltimmar man tycker det är värt att lägga på vad resmålet har att erbjuda.
Till Alperna brukar vi ta en övernattning på vägen ner och man gör resan till en del av semestern. I varje stad/by i södra halvan av Tyskland finns det ett mysigt Gasthaus med en trevlig restaurang att avsluta första kvällen på.
När vi ska hem startar vi kl 8 på morgonen och är hemma sent på kvällen samma dag, inkl. restaurangstopp för lunch och middag.

Om vi då t ex jämför Åre vs. Zillertal (med samma restid).
I Zillertal finns det tre olika skidområden med ca. 150 km pist i varje, Zillertal Arena (Zell am Ziller - Gerlos - Königsleiten), Zillertal 3000 (Mayrhofen - Finkenberg - Lanersbach), Hochzillertal (Kaltenbach - Hochfügen). Och därtill som fjärde område Hintertuxglaciären med 59 km pist och riktigt bra backar. Allt på samma liftkort och omväxling varje dag.
I Zillertal Arena kan man köra 1.925 fallhöjdsmetrar i ett svep, rött nästan hela vägen och lite svart på slutet.

Tillbaka till Sverige:
Diskussionen i kväll fick mig att inse att Vemdalen nog är ett vettigt alternativ. Någorlunda fallhöjd och längd på backar med lagom lutning. Tre olika skidområden att dela upp dagarna på. Bilkörning utan övernattning och man kommer fram tidig kväll och inte mitt i natten.
Hade Åre legat på samma avstånd hade jag valt det.

Tack för alla synpunkter!

Kungpulan

Medlem
Kan rekommendera appen fatmap om du vill studera en skidort i 3D. Där finns till och med en fallhöjdsprofil på varje pist som finns utmappad. Tyvärr är inte alla orter utmappade och Lofsdalen är ett sådant exempel. Är personligen smått besatt av den när jag får ett sug att boka resa.

fredw

Aktiv medlem
Frågan är bara hur många biltimmar man tycker det är värt att lägga på vad resmålet har att erbjuda.
Till Alperna brukar vi ta en övernattning på vägen ner och man gör resan till en del av semestern. I varje stad/by i södra halvan av Tyskland finns det ett mysigt Gasthaus med en trevlig restaurang att avsluta första kvällen på.
När vi ska hem startar vi kl 8 på morgonen och är hemma sent på kvällen samma dag, inkl. restaurangstopp för lunch och middag.

Om vi då t ex jämför Åre vs. Zillertal (med samma restid).
I Zillertal finns det tre olika skidområden med ca. 150 km pist i varje, Zillertal Arena (Zell am Ziller - Gerlos - Königsleiten), Zillertal 3000 (Mayrhofen - Finkenberg - Lanersbach), Hochzillertal (Kaltenbach - Hochfügen). Och därtill som fjärde område Hintertuxglaciären med 59 km pist och riktigt bra backar. Allt på samma liftkort och omväxling varje dag.
I Zillertal Arena kan man köra 1.925 fallhöjdsmetrar i ett svep, rött nästan hela vägen och lite svart på slutet.

Tillbaka till Sverige:
Diskussionen i kväll fick mig att inse att Vemdalen nog är ett vettigt alternativ. Någorlunda fallhöjd och längd på backar med lagom lutning. Tre olika skidområden att dela upp dagarna på. Bilkörning utan övernattning och man kommer fram tidig kväll och inte mitt i natten.
Hade Åre legat på samma avstånd hade jag valt det.

Tack för alla synpunkter!
Är i ungefär samma sits som du. Men har du analyserat Funäsfjällen på samma sätt? Jag kom fram till att de verkade mest attraktiva söder om Åre.

KarinLager

Aktiv medlem
Kan rekommendera Stöten i Sälen om du vill ha kortare bilresa, de har bättre fallhöjd än de andra orterna i Sälen. Några riktigt fina backar.

Sen är det en sakjag tycker är loite konstigt... varför åker man i Alperna och inte i första hand i svenska fjällen? Eller ja du kanske gav svaret, du bor i Skåne. Men jag vill bara säga att det finns massor av fina fjäll i Sverige, dissa inte vårt land. :) Kanske inte var så du menade, ursäkta i så fall. Hoppas det blir en fin semester!

fati

Aktiv medlem
Vill man har fallhöjd liknande alperna kan man glömmer Stöten eller egentligen resten av Sverige med, förutom Åre om nu toppen är öppen.
Stora frågan är väl varför man är så pass fokuserade på fallhöjd? Åker jag nerför Näcken i Stöten eller Offpist bredvid är jag rätt slut i benen när jag kommer ner. Skulle backen vara längre skulle jag nog stanna o tar en kort paus. Då kan jag väl lika gärna tar liften upp?
Stöten är fint. Tänndalen är fint, Funäs är fint. Rammis är fint. Idre är fint. Man kan hittar utmanande åkning o bra offpist nästan överallt och man kommer vara trött på kvällen. Men man ska nog inte förvänta sig längd eller fallhöjd som i alperna. Vill jag har det åker jag till Alperna (jo, kanske inte i år), åker jag till svenska fjällen är jag ute efter riktigt ski in ski out. Mindre folk, lätttillgängligt offpist, värmestugor (kanske inte i år?), svenska fjällnatur, lätttillgängligt turmöjligheter etc. Så nånting helt annat men inte mindre fint...

Om du inte vill åker med bil till Åre ska du kanske tar tåget? För att, som jag skrev, vill man har fallhöjd är det åre och hopp på lite vind.
De norska områderna har bra fallhöjd men det mesta i ganska tätt skog. Visst, vill man bränna pist är det nog bra.

jarnebring

Aktiv medlem
Det kan ju finnas en vits med att välja Funäs eller Vemdalen, dvs man vill ha en annan grej än alperna. Det är mer ”vildmark”. Bra åkning, men om det är något mer "alplikt" man är ute efter så är det värt att lägga ett par timmar till och ta sig till Åre inmo. Både Funäs och Vemdalen är ju en del bilåkande även på plats om man ska åka i de olika systemen. Åre är allt på ett ställe och 800 meters fallhöjd istället för 300-400. Byn har större utbud av bra restauranger etc. Nu låter det som att jag reppar Åre här ... men risk för besvikelse om ni är vana vid alperna och tror att fjällen är något liknande. Tåg kanske ett alternativ?

EDIT: Angående släpliftar. Inte ovanligt att de faktiskt är snabbare än stolliftarna.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Det är ibland svårt att beskriva varför en viss ort fungerar så bra för en själv och den mer eller mindre brokiga grupp man åker med. Många pister går ju helt enkelt bort. T ex är St Anton ingen höjdare för många sällskap egentligen. Medan de fyra jämna branterna i Trysils Högegga eller Gran Risa i Alta Badia kan hålla mig sysselsatt i dagar. Och varför gillar jag Gästrappet i Åre så mycket? Nostalgi kanske. Branäs har hygglig fallhöjd men en märklig lång S-formad backe där mycket av åkningen går på skrå (typ du måste svänga vänster 1 sekund efter du svängt höger, sedan långt skrå innan du gör en ny snabb höger/vänster...).
Detta sagt så finns det ju hundratals mindre orter i alperna som har det mesta av det som finns på svenska skidorter, plus bättre väder och mer snö. Men visst, bara Sverige svenska krusbär har.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det kan ju finnas en vits med att välja Funäs eller Vemdalen, dvs man vill ha en annan grej än alperna. Det är mer ”vildmark”. Bra åkning, men om det är något mer "alplikt" man är ute efter så är det värt att lägga ett par timmar till och ta sig till Åre inmo. Både Funäs och Vemdalen är ju en del bilåkande även på plats om man ska åka i de olika systemen. Åre är allt på ett ställe och 800 meters fallhöjd istället för 300-400. Byn har större utbud av bra restauranger etc. Nu låter det som att jag reppar Åre här ... men risk för besvikelse om ni är vana vid alperna och tror att fjällen är något liknande. Tåg kanske ett alternativ?

EDIT: Angående släpliftar. Inte ovanligt att de faktiskt är snabbare än stolliftarna.
Nej, det är de inte. Då jämför du med gamla en-vajers sittliftar och sådana finns ju knappt längre. En modern vajer-omkopplingsbar sittlift har en hastighet på 5-6 m/s, vilket är dubbelt så snabbt som en släplift. Och det är skönt att få sitta ner och titta på utsikten på väg upp. :)

Det är mycket "lobbying" för Åre här på forumet, och jag kan förstå det - den enda skidorten i Sverige som har ett riktigt berg att åka på.
Men... jag har 108 mil till Åre och det på svenska landsvägar, där det även finns risk för vinterväglag. Det är som att köra 180 mil på Autobahn.

Jag tittade på Funäs, Tänndalen och Ramundberget, och de orterna ligger säkert jättefint inne i den "riktiga" fjällvärlden. Men det är en timme mer bilkörning på små landsvägar, och Vemdalen ser ut att ha lite intressantare liftsystem. En fördel hade dock varit att jag slipper skicka mina pengar till Skistar.

Ivo

Aktiv medlem
Nej, det är de inte. Då jämför du med gamla en-vajers sittliftar och sådana finns ju knappt längre. En modern vajer-omkopplingsbar sittlift har en hastighet på 5-6 m/s, vilket är dubbelt så snabbt som en släplift. Och det är skönt att få sitta ner och titta på utsikten på väg upp. :)

Det är mycket "lobbying" för Åre här på forumet, och jag kan förstå det - den enda skidorten i Sverige som har ett riktigt berg att åka på.
Men... jag har 108 mil till Åre och det på svenska landsvägar, där det även finns risk för vinterväglag. Det är som att köra 180 mil på Autobahn.

Jag tittade på Funäs, Tänndalen och Ramundberget, och de orterna ligger säkert jättefint inne i den "riktiga" fjällvärlden. Men det är en timme mer bilkörning på små landsvägar, och Vemdalen ser ut att ha lite intressantare liftsystem. En fördel hade dock varit att jag slipper skicka mina pengar till Skistar.

Men herregud: bor du i Malmö är det väl bara att hoppa på tåget till Åre..?
(betydligt skönare, säkrare, miljövänligare, billigare än bil i 13-14 timmar till alper eller fjäll)

fati

Aktiv medlem
Jag tittade på Funäs, Tänndalen och Ramundberget, och de orterna ligger säkert jättefint inne i den "riktiga" fjällvärlden. Men det är en timme mer bilkörning på små landsvägar, och Vemdalen ser ut att ha lite intressantare liftsystem.
Men om du nu vill till Vemdalen, varför fråga då?
Är du efter pistkörning tror jag faktiskt att det knappast skiljer nåt mellan typ sälen eller Vemdalen eller Stöten eller "you name it". Så är du efter bra backar o kort väg, åk till Stöten. Är du efter stor fallhöjd åk till Åre. Vill du till Vemdalen, åk till Vemdalen. Förstår inte riktigt vad du vill har för svar. Känns som du fick rätt många svar och synpunkter men vill egentligen höra att Vemdalen är bäst...

fredw

Aktiv medlem
Covid19 har iofs en tendens att spridas bäst inom begränsade utrymmen där man tillbringar lång tid med utomstående... Längre resor med tåg och buss kanske hör dit. Annars tänker jag själv testa Snälltåget till Åre en vacker dag.

MOONEEN

Medlem
Hej Mooneen,
Tack för tips.
Hade bara gränsen till Norge varit öppen hade jag åkt till Hafjell, Kvitfjell eller Trysil. Både högre och längre backar, och flera timmar närmare för oss som bor i södra Skåne.
Några frågor:

Vi tycker om att åka till skidområden som har moderna express sittliftar, med långa medelbranta pister för skön carving.
Caféer, Restauranger och "atmosfär" är man ju van vid i Alperna, men jag misstänker att det kanske bara är Åre i Sverige som kan bjuda på det?
Liftköer beror ju helt på vilken vecka ni tänkt åka lågsäsong är det inte mycket till köer och på sportloven skulle jag nog tro att de är lite mer folk i vemdalen. Bäst atmosfär likt alperna finns nog i Vemdalskalet. Mat utbudet I lofsdalen är rätt okej men inget speciellt, finns väl en lite finare resturang. I Vemdalen är utbudet större. De finns en trevlig thairesturang i skalet, bageriet i byn och hotellet i storhogna med grym mat.

Visst Lofsdalen är flackt på sina stället men flacka backar finns även i Vemdalen. Jag tycker personligen att det är roligt när backarna inte är helt raka neråt och lite kuperade. Jag tror det kommer bli bra vilket du än väljer.

PisteCarver

Aktiv medlem
Men om du nu vill till Vemdalen, varför fråga då?
Är du efter pistkörning tror jag faktiskt att det knappast skiljer nåt mellan typ sälen eller Vemdalen eller Stöten eller "you name it". Så är du efter bra backar o kort väg, åk till Stöten. Är du efter stor fallhöjd åk till Åre. Vill du till Vemdalen, åk till Vemdalen. Förstår inte riktigt vad du vill har för svar. Känns som du fick rätt många svar och synpunkter men vill egentligen höra att Vemdalen är bäst...
Frågan var i huvudsak "Vemdalen eller Lofsdalen?"
Hade nästan bestämt mig för Lofsdalen, men ett inlägg här igår av "RickardH" på hur skidberget i Lofsdalen är utformat fick mig att ändra mig till fördel Vemdalen.
Om ingen kan flytta Åre några hundra kilometer söderut är det fortfarande uteslutet.;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Liftköer beror ju helt på vilken vecka ni tänkt åka lågsäsong är det inte mycket till köer och på sportloven skulle jag nog tro att de är lite mer folk i vemdalen. Bäst atmosfär likt alperna finns nog i Vemdalskalet. Mat utbudet I lofsdalen är rätt okej men inget speciellt, finns väl en lite finare resturang. I Vemdalen är utbudet större. De finns en trevlig thairesturang i skalet, bageriet i byn och hotellet i storhogna med grym mat.

Visst Lofsdalen är flackt på sina stället men flacka backar finns även i Vemdalen. Jag tycker personligen att det är roligt när backarna inte är helt raka neråt och lite kuperade. Jag tror det kommer bli bra vilket du än väljer.
Tackar för denna info! :)(y)

David_K_J

Medlem
Testa Fjätervålen kanske? visst ganska litet i jämförelse med mycket annat men brukar vara välpistat och rel långa backar i förhållande till för hur långt norrut man tagit sig. Tror det finns nåt kombo-skipass med Idre om man vill ha mer resortkänsla.
Är också baserad i skåne och hade det inte varit för covid hade jag lätt kikat på snälltåget antingen norrut eller till alperna. Ser inte tjusningen med att sitta bakom ratten när man kan spela kort, dricka vin och framförallt sova.. Lycka till!

jarnebring

Aktiv medlem
Dom har högre max, ja. Men körs ju inte slltid på max. Inte ovanligt att ankarliftarna intill backar som t ex Högegga i Trysil, i Klövsjö, Persbranten i Skalet... körs på maxfart, medans stolarna körs lite långsammare. Jag har tillbringat en stor del av 10-talet inom racing och i ovan nämnda backar plus några till, så jag har en aning om hur man effektivast får ungdomarna upp :) Men stolar finns överallt om det är viktigt.

zanoii

Medlem
Det finns flera fördelar med Funäsdalen jämfört med Vemdalen. En är att det är MYCKET mer folk i Vemdalsfjällen än i Funäsfjällen. Jag spenderade väldigt mycket tid i Vemdalsfjällen när jag var yngre men nu tycker jag det är sönderbyggt där, och de fjällen lockar mig inte alls. Jag har varit i Tänndalen/Hamra och Ramundberget en hel sportlovsvecka (v.10 då - när södra Sverige har sportlov tar man inomhusvecka) utan att stå mer än 2 minuter i liftkö sammanlagt under veckan.

Men visst, vill man ha brant pist kanske man får bita i det sura äpplet, bli lite mer flexibel med restiden och åka till Åre. Fördelen med Åre är att det går jättebra att åka tåg dit och man behöver heller inte bilen på plats - tågstationen ligger mitt i byn.

Edit: Bydalsfjällen är också fint. Inte svinbrant kanske men väldigt underskattad åkning tycker jag.

PisteCarver

Aktiv medlem
Testa Fjätervålen kanske? visst ganska litet i jämförelse med mycket annat men brukar vara välpistat och rel långa backar i förhållande till för hur långt norrut man tagit sig. Tror det finns nåt kombo-skipass med Idre om man vill ha mer resortkänsla.
Är också baserad i skåne och hade det inte varit för covid hade jag lätt kikat på snälltåget antingen norrut eller till alperna. Ser inte tjusningen med att sitta bakom ratten när man kan spela kort, dricka vin och framförallt sova.. Lycka till!
Tack för tips!
Fjätervålen skulle man även kunna kombinera med Lofsdalen för att få lite omväxling mellan dagarna (endast 44 km avstånd). Lofsdalen har valbara liftkort (5 dagar av 7).

Det är tveksamt om Alperna hinner bli ett alternativ till vecka 8. Tyskland, Frankrike och Italien håller fortfarande sina skidorter stängda. Österrike har skidåkningen öppen men bara för österrikare. Alla restauranger och hotell är stängda och utlänningar måste sitta i karantän. Återstår Schweiz som har allt öppet, men där har man infört inresekarantän för bl a svenskar (och det kostar ju också en del att semestra där nuförtiden...).

PisteCarver

Aktiv medlem
Dom har högre max, ja. Men körs ju inte slltid på max. Inte ovanligt att ankarliftarna intill backar som t ex Högegga i Trysil, i Klövsjö, Persbranten i Skalet... körs på maxfart, medans stolarna körs lite långsammare.
Hmm…. måste vara ett skandinaviskt fenomen. :unsure:
Har i Alperna aldrig sett en express sittlift som inte är dubbelt så snabb som en ankarlift.

Rampet

Medlem
Hmm…. måste vara ett skandinaviskt fenomen. :unsure:
Har i Alperna aldrig sett en express sittlift som inte är dubbelt så snabb som en ankarlift.
Finns en ankarlift i stöten, wc- backen som är rejält snabb. Vet inte om den används nu då den kräver en person som leverar liften till stjärtnivå. Den kommer annars i huvudhöjd.

macl

Aktiv medlem
Hej Mooneen,
Tack för tips.
Några frågor:

Atmosfär finns det riktigt i vemdalsskalet torget.

Hawk100

Aktiv medlem
Efter att ha skummat igenom tråden är mitt tips att du avstår skidåkning i Sverige och i stället tar bilen ner till Schweiz eller inväntar att övriga Alpländer öppnar. Oavsett vilken skidort du åker till i Sverige kommer du bli besviken om du förväntar dig något som påminner om skidåkningen och atmosfären i Alpernas större skidorter. Det finns tyvärr inget med Sveriges skidorter som är i närheten av jämförbart med Alperna, med undantag av barnområdena och barnskidskolorna som faktiskt många gånger kan vara bättre i Sverige.
Skulle du ändå välja att åka skidor i Sverige får du nog ha inställningen att det ungefär är som att springa på gymmets löpband istället för att vara med i NY-marathon för att inte bli allt för besviken. Ett nödfallssubstitut helt enkelt.....

pd

Aktiv medlem
Covid19 har iofs en tendens att spridas bäst inom begränsade utrymmen där man tillbringar lång tid med utomstående... Längre resor med tåg och buss kanske hör dit. Annars tänker jag själv testa Snälltåget till Åre en vacker dag.
Kan rekommenderas! Den här säsongen är man tvungen att boka en hel kupé oavsett storlek på gruppen. Lite dyrare men väldigt najs att ha en kupé på två personer. Gott om plats att breda ut sig på. När vi åkte upp i helgen var vi bara tre grupper i en hel vagn. Till och med toaletten var ren och snygg när vi klev av i Åre. Kan ha att göra med att de var tvungna att dra upp en massa tomma platser för att få hem gästerna från v.1.

Skåningar gör klokt i att välja den senare avgången. Efter Hässleholm är nästa stopp Östersund och jag fick intrycket att de på den avgången rullar de nyrenoverade vagnarna som köptes in förra året och var tänkta att rulla söderut i år.

Bohica

Aktiv medlem
Har även hört/läst att svarta pister i Sverige oftast bara motsvarar röda i Alperna, och röda motsvarar blåa osv. Stämmer det?
Jag hörde samma sak innan jag drog till franska alperna. Väl där fick jag en annan uppfattning: Jag tyckte lutningen verkade likvärdig. Men alpernas smalaste pister är ungefär som Sveriges bredaste. Vilket gör att man i alperna ...
1. Har mycket mer svängrum i sin åkning
2. Kan åka bredare/skråa mer = mindre brant
3. Pisterna håller mer/längre (slitaget fördelas mer)
4. Mjukare snökvalitet

Så jag personligen tycker att alperna generellt är enklare att åka än de "smala isrännor" vi har i Sverige (jämförelsvis). Och jag gillar därför de svenska pisterna mer än alpernas. Fördelen med alpernas är mest att de är längre, men man kan ju åka fler varv i Sveriges utmanande pister istället. Men det är ju bara min åsikt förstås. :cool:

Sedan har jag en uttalad svaghet alla systemen i Vemdalen. Skulle jag vara tvungen att välja ETT ställe att åka resten av mitt liv, så skulle jag idag välja Vemdalen före alperna eller någon annan svensk skidort. Men jag är ju konstig, det vet ju alla. Hahaha :geek:

sfbgeneral

Medlem
Sitter i samma sits som du PisteCarver, har dock lyckats bestämma mig. Det får bli Vemdalen, Klövsjö och Björnrike lockar väldigt mycket och det verkar vara fina offpist åk om det dumpar lite snö. Även Ok fallhöjd.

Meercy

Ny medlem
Trelleborg-Åre drygt 14h enligt Google maps via E4an Sthlm och upp via Sundsvall.

Med god fart på motorvägen kör du lätt igen ett par timmar 😉

PisteCarver

Aktiv medlem
Trelleborg-Åre drygt 14h enligt Google maps via E4an Sthlm och upp via Sundsvall.

Med god fart på motorvägen kör du lätt igen ett par timmar 😉
(god fart på motorvägen kan man ha i Tyskland, inte Sverige)
Nej tack.
Förlåt, jag menar inte att vara oförskämd, men 123 mil varav mer än hälften på vanliga svenska landsvägar där man hamnar bakom någon lastbil i snörök i dåligt väder. :(
Stopp för lunch, middag och tankning = 16 h.
Väntar hellre tills alla gränser öppnar (det kommer de att göra i feb eller mars) och använder den restiden till valfri trevlig skidort i Österrike.
Blir det Sverige är Vemdalen/Lofsdalen maxavstånd (3 h närmare än Åre).
(Öppnar Norge så är Hafjell/Kvitfjell mycket bättre alternativ, har ca 8 h dit)

När det gäller Åre så har jag fått intrycket att Skistar är mer intresserade av att driva kvartalskapitalism och fylla byn med små semesterlägenheter för att inkvartera gästerna i sin turistfabrik, än att utveckla kapaciteten i skidområdet. Varför måste man åka fyra stycken överlappande släpliftar för att ta sig upp totalt 500 fallhöjdsmetrar på västsidan av Åreskutan?! :((n) Där borde det vara en styck express sittlift eller gondollift.
Varför finns det ingen lift mellan toppstationen och Mörvikshummeln? För att åka pist 80 eller 81 mer än en gång, måste man åka hela vägen ner i dalen.
Kanske skulle man åka till Lofsdalen där ett 6-dagars liftkort kostar endast 1.685 SEK, och man slipper gynna Skistar.
I Åre tar de Premium-betalt, men ligger lååångt efter en välutvecklad skidort i Österrike.
Sorry för allt negativt, men Skistar borde stoppas från att ta över fler skidorter.

Senast ändrad:

Meercy

Ny medlem
Nej tack.
Förlåt, jag menar inte att vara oförskämd, men 123 mil varav mer än hälften på vanliga svenska landsvägar där man hamnar bakom någon lastbil i snörök i dåligt väder. :(
Väntar hellre tills alla gränser öppnar (det kommer de att göra i feb eller mars) och använder den restiden till valfri trevlig skidort i Österrike.

När det gäller Åre så har jag fått intrycket att Skistar är mer intresserade av att driva kvartalskapitalism och fylla byn med små semesterlägenheter för att inkvartera gästerna i sin turistfabrik, än att utveckla kapaciteten i skidområdet. Varför måste man åka fyra stycken överlappande släpliftar för att ta sig upp totalt 500 fallhöjdsmetrar på västsidan av Åreskutan?! :((n) Där borde det vara en styck express sittlift eller gondollift.
Varför finns det ingen lift mellan toppstationen och Mörvikshummeln? För att åka pist 80 eller 81 mer än en gång, måste man åka hela vägen ner i dalen.
Kanske skulle man åka till Lofsdalen där ett 6-dagars liftkort kostar endast 1.685 SEK, och man slipper gynna Skistar.
I Åre tar de Premium-betalt, men ligger lååångt efter en välutvecklad skidort i Österrike.
Sorry för allt negativt, men Skistar borde stoppas från att ta över fler skidorter.
Har inte åkt längre söderut på E4an än Jönköping men därifrån upp till Norr om Gävle(?) Är det iaf tvåfilligt. Sen 2+1 upp till Sundsvall. Sundsvall-Åre är helt ok och går att köra in tid på med 😉

3st stopp får totalt inte ta mer än 40min 😂😉

Du verkar jämföra siffror och data allt för mycket.. En annan är glad om man får åka lite skidor o ta en bärs 🤗🤗

fredw

Aktiv medlem
Nej tack.

Yo bro, Vallåsen öppnar nog imorgon! :)

Du har redan fått en hel del bra svar, men går gränsen vid Härjedalen så skulle jag säga Funäsdalen. Fräsch anläggning med fina liftar och bra berg.
Inget slår Åre, inte ens Trysil i Norge, men näst bäst i Sverige, iallafall söder om Åre, är Funäsdalen i mina ögon.

Lycka till!

Hawkeye61

Medlem
Om nu "alla gränser öppnar i februari eller mars", enligt dig, varför ens starta denna tråd? Du verkar ju dissa Sverige rätt friskt....

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp