För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?

Kungpulan

Medlem
För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?
Varför skulle man inte få dissa de svenska skidorterna? Svensk skidåkning lämnar ju mycket att önska tyvärr. Om man skulle satsa mer på framförallt liftinfrastruktur så skulle nog alla vara mer nöjda. De flesta som någonsin har besökt en 3+ skidort i alperna kommer se de svenska skidorterna med nya ögon tyvärr.

PisteCarver

Aktiv medlem
Yo bro, Vallåsen öppnar nog imorgon! :)
Dit har jag en timme och jag kan bo hemma i stället för hotell!
Det blir billigt och bra. 😀😀😀
Skämt åsido, för en dagsutflykt när det är fint väder kan det vara trevligt. De har två sittliftar.

PisteCarver

Aktiv medlem
Om nu "alla gränser öppnar i februari eller mars", enligt dig, varför ens starta denna tråd? Du verkar ju dissa Sverige rätt friskt....
Feb-mar är bara en förhoppning, kanske inte ens troligt. :unsure::cry:

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det var främst Skistar jag dissade....

macl

Aktiv medlem
Varför skulle man inte få dissa de svenska skidorterna? Svensk skidåkning lämnar ju mycket att önska tyvärr. Om man skulle satsa mer på framförallt liftinfrastruktur så skulle nog alla vara mer nöjda. De flesta som någonsin har besökt en 3+ skidort i alperna kommer se de svenska skidorterna med nya ögon tyvärr.
Man kan inte jämföra. Vi är bara ca 10 miljoner i Sverige vilket inte går att jämföra länder i Alperna där det finns hur mycket pengar som helst att investera. Samt att det är inte samma fjäll som i Alperna. Har varit i Björnrike/Vemdalen i över 2 veckor och det har varit bra mycket folk under jullovet. Men när barnen börjar skolan är det betydligt mindre folk. Med tanke på det så tycker jag att det satsas mycket ändå på dom skidorterna jag har varit i Sverige (Sälen, Vemdalen, Stöten). Infrastrukturerna fungerar väldigt bra trots att man inte har samma förutsättningar. Även om det är inte mycket folk som åker ibland så är det kvällsöppet och belysning överallt, skidskolor för yngre och backar för tillfredsställa alla typer av åkning. Många också som arbetar ideellt också har jag fått höra. Plogat överallt vägar och backar. Restauranger finns det lite varstans.

Anzom

Aktiv medlem
I princip all åkning som du kan få i Alperna kan du också få i Sverige. Du får bara jobba mer för den. Den ligger kanske bakom en ankarlift eller med stighudar under fötterna. Både internationell klass på skog- och högalpin åkning finns. Pister går också fint att hitta. Bara inte 2 timmar från en storstad och 1500 fallhöjdsmeter med 8 stolslift.

Älskvärt på så många sätt och hade önskat att fler får upp ögonen för det som kanske inte är mest bekvämt. För egen del har pandemin varit perfekt för att se den svenska storheten i mindre platser.

Hawkeye61

Medlem
Läste att du hade haft Covid19. Enligt www.helsenorge.no så behöver du inte sitta i karantän ifall du har papper på det: "The exceptions to quarantine rules for work and leisure applies: If you have had COVID-19 infection, and have a confirmed valid laboratory test (PCR-based standard test or antigen-based rapid test), within the last six months. The test must have been taken more than two weeks earlier".
Men klart, det kan ju ändras över en natt....

jaksu

Aktiv medlem
Man kan inte jämföra. Vi är bara ca 10 miljoner i Sverige vilket inte går att jämföra länder i Alperna där det finns hur mycket pengar som helst att investera.
Nu fattade jag inte helt 100 vad folkmängden har med investeringar att göra :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Läste att du hade haft Covid19. Enligt www.helsenorge.no så behöver du inte sitta i karantän ifall du har papper på det: "The exceptions to quarantine rules for work and leisure applies: If you have had COVID-19 infection, and have a confirmed valid laboratory test (PCR-based standard test or antigen-based rapid test), within the last six months. The test must have been taken more than two weeks earlier".
Men klart, det kan ju ändras över en natt....
Tack för denna info!
Jag tror det är bäst att kolla med norska ambassaden i Stockholm först. Man vill ju inte råka ut för att en norsk gränspolis vid Svinesundsbron har en annan uppfattning, och man blir tvungen att köra hem igen.

macl

Aktiv medlem
Nu fattade jag inte helt 100 vad folkmängden har med investeringar att göra :)
Antar att pengarna från liftkort betalar underhåll, löner, skötsel, utvecklingen av skidorterna. Ju fler som köper desto bättre.

PisteCarver

Aktiv medlem
Sverige har fler invånare än Österrike. Dvs korrelationen verkar vara negativ 🙃
Nja, nu är ju inte de flesta som åker skidor i Österrike österrikare.
Inom 5 timmars bilavstånd bor ca 50 miljoner tyskar och därtill kommer en massa holländare. De som har varit i Österrike när Holland har "Krokusferien" har nog undrat om Österrike blivit en holländsk koloni.

jaksu

Aktiv medlem
Japp, jag håller helt med. Då kan vi konstatera att Sveriges folkmängd har ingenting att göra med faktumet att skidåkningen här är medioker.

fredw

Aktiv medlem
Nja, nu är ju inte de flesta som åker skidor i Österrike österrikare.
Inom 5 timmars bilavstånd bor ca 50 miljoner tyskar och därtill kommer en massa holländare. De som har varit i Österrike när Holland har "Krokusferien" har nog undrat om Österrike blivit en holländsk koloni.
Och som sagt, t.o.m. vi i Skåne har ungefär lika långt till Åre som till Ischgl, och närmare till Chamonix än till Kittelfjäll. Jag är glad över alla entusiaster som håller igång verksamheten i de svenska fjällen, i viss mån mot oddsen. Hur många som bor just i Sverige var kanske inte poängen, utan hur många som bor i närområdet. Hade Trondheim eller Sundsvall haft samma folkmängd som München eller Milano tror jag att Åre varit bättre utbyggt, oavsett väder och fallhöjd etc.

macl

Aktiv medlem
Japp, jag håller helt med. Då kan vi konstatera att Sveriges folkmängd har ingenting att göra med faktumet att skidåkningen här är medioker.
Man kan inte jämföra för Sverige har inte samma fjäll som i Alperna. Det görs nog satsningar överallt hela tiden men det kostar säkert mycket pengar. Var ska pengarna hämtas?

Kungpulan

Medlem
Inte samma typ av berg, men samma möjligheter att satsa på liftinfrastruktur och terräng som alla andra. Kan vi ha världens mest ankarlift-tätaste land i förhållande till storlek? En ursäkt brukar vara att man investerat i ankarliftar pga det dåliga vädret, men blåser det inte i alperna också?

Om det är nödvändigt att ha mycket locals för att få en skidort att gå runt skulle det väl vara dödsdömt för t.ex. Riksgränsen?

Är glad att det finns skidåkning i landet, och visst finns det guldkorn osv. Men inte sällan känner jag att vi konsumenter förtjänar bättre skidåkning/service i förhållande till kostnad och den vinst vi genererar. De är såklart inte skyldiga oss någonting och det märks 😆

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan vi ha världens mest ankarlift-tätaste land i förhållande till storlek? En ursäkt brukar vara att man investerat i ankarliftar pga det dåliga vädret, men blåser det inte i alperna också?
När det blåser så mycket så att sittliftarna måste stänga, har jag ändå ingen lust att åka skidor.
Nej, ankarliftar är nog väldigt mycket billigare än moderna sittliftar.
I Österrike är släpliftarna i stort sett borta från många skidområden och ersatta med i huvudsak express sittliftar och delvis gondolliftar. Är naturligtvis mycket dyrare investeringar. Man blir upptransporterad igen dubbelt så fort och hinner åka mer skidor i stället för lift. En nackdel finns det dock - åttastols-liftarna har sådan kapacitet och skyfflar upp så mycket folk att det blir trångt i pisten i stället.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Det finns ju ett antal faktorer man inte kommer ifrån:

- Högre berg
- Högre befolkningstäthet
- Kortare avstånd

Sen tillkommer ju också att nästan hela den svenska fjällvärlden delar mark med rennäringen. Att dra upp liftar på fjällen är en sjujäkla utmaning. Titta bara på Idre som i decennier försökt få bygga liftar på Städjan. Det skulle ge en fantastiskt bra åkning med svenska mått mätt men icke sa nicke.

Sen skulle jag våga påstå att släpliftarna försvinner även i Sverige. Titta tex på Idre. När jag började åka där för 25 år sen var det övervägande släpliftar. Nu finns det knappt några kvar alls. Allt är stora sittliftar. Kollar jag i Åre så är det väl bara Tott (finns en släpliften kvar där?) och Tväråvalvet där man åker släp? I övrigt är det ju stora sittliftar och gondol. Funäsdalen är ju sitt och gondol. Vemdalen kan jag inte. Lofsdalen är väl sitt hela vägen numera, från att ha varit sitt+knapp. Ramundberget har kvar två släpliftar men de flesta åker ju i Osthang (dock gammal och långsam) eller den stora nybyggda sittliften. Så att Sverige skulle vara massa gamla släpliftar stämmer ju inte riktigt längre.

Sen ska ju sägas att samma gnäll på Skistar som vi har här har man ju på Compagnie des Alpes i Frankrike också. Men jag har allmänt svårt att ta sådan kritik på allvar. Skidanläggningar drivs ju inte som nån slags välgörenhetsprojekt.

Kungpulan

Medlem
10 av 16 liftar är släp/rullband Åre by
4 av 6 i högzon
10 av 12 i Duved
11 av 12 i Björnen
46 liftar var av 11 är gondol/kabin/sittlift = ca 24 procent av antalet liftar.

Pillard

Aktiv medlem
10 av 16 liftar är släp/rullband Åre by
4 av 6 i högzon
10 av 12 i Duved
11 av 12 i Björnen
46 liftar var av 11 är gondol/kabin/sittlift = ca 24 procent av antalet liftar.
Ställ dig frågan så här i stället, kan jag välja att åka en sittlift istället för släp? Svaret är numera oftast ja även i Sverige (förutom tvärå). Att släpen samtidigt finns kvar ska vi vara rätt glada för eftersom det innebär att vi iaf kan åka skidor när det är -20. Och när det gäller Tvärå innebär de ju att men faktiskt kan komma upp på skutan betydligt fler dar än vad som vore fallet om man bytte ut dem mot sittlift.
Sen är ju frågan vad man vill uppnå. För min del iaf är jag bara glad att våra anläggningar inte överinvesterar och går i konkurs i parti och minut.

jung

Aktiv medlem
Skulle åka till Vemdalen. Då får du klövsjö Vemdalen och Björnrike på samma kort. Där har du tre dagar. Sen kör du till funäs två dagar där du kör på funäsbergeret en dag och sedan avslutar du i Ramundberget. Om du är van vid alperna kommer du ledsna på de här skidorterna efter en dag.

MEN! Om jag va du skulle jag parkera bilen, hoppa på nattåget i Malmö till Åre. Hoppa på tåget kl 17, sova gott hela vägen vakna kl 8 i Åre. Dumpa packningen på hotellet dra direkt till backen. Där sparar du två resdagar och 2 hotellnätter.

Kungpulan

Medlem
Inte personligen varit med om att liftar stänger pga kylan. Men det kanske är vanligare än jag tror? Får inte tillräckligt med skiddagar som det är 😐 men tror jag avrundar här, ser inget fel i att önska mer av våra egna skidorter även om det finns argument för och emot. Man är ju bara en glad entusiast som inte vill slösa energi i släpliftar och liftköer och bara pressa hela dagen 😃

Pillard

Aktiv medlem
Inte personligen varit med om att liftar stänger pga kylan. Men det kanske är vanligare än jag tror? Får inte tillräckligt med skiddagar som det är 😐 men tror jag avrundar här, ser inget fel i att önska mer av våra egna skidorter även om det finns argument för och emot. Man är ju bara en glad entusiast som inte vill slösa energi i släpliftar och liftköer och bara pressa hela dagen 😃
Ja det beror ju på hur kallt det är den vintern. Som jag förstått det har man -20 som smärtgräns. Man vill inte ta risken att den stannar om det är så kallt.

macl

Aktiv medlem
Skulle åka till Vemdalen. Då får du klövsjö Vemdalen och Björnrike på samma kort. Där har du tre dagar. Sen kör du till funäs två dagar där du kör på funäsbergeret en dag och sedan avslutar du i Ramundberget. Om du är van vid alperna kommer du ledsna på de här skidorterna efter en dag.

MEN! Om jag va du skulle jag parkera bilen, hoppa på nattåget i Malmö till Åre. Hoppa på tåget kl 17, sova gott hela vägen vakna kl 8 i Åre. Dumpa packningen på hotellet dra direkt till backen. Där sparar du två resdagar och 2 hotellnätter.
Klövsjö, Vemdalen och Björnrike verkar har mer variation på pisterna. Vemdalsskalet centrummet är mysigt med lite mer Alpkänsla om man vill uppleva både och.

Henke79

Ny medlem
Skulle inte rekommendera Vemdalen. Mycket sten i offpisten och centrumet är helt sönderbyggt i någon slags artificiell ”amerikansk” stil. Verkligen inte genuint och mysigt längre...

macl

Aktiv medlem
Skulle inte rekommendera Vemdalen. Mycket sten i offpisten och centrumet är helt sönderbyggt i någon slags artificiell ”amerikansk” stil. Verkligen inte genuint och mysigt längre...
Inte alls amerikansk stil utan i lite äldre stil. Personligen tycker jag att gågatan med affärer och restaurangerna är mysig. Bättre än i Åre om man ska jämföra. Skärmavbild 2021-01-16 kl. 16.47.12.png

gLasspinneL

Aktiv medlem
Dom svenska fjällen är j.....t bra, har du för långt dit så flytta närmare då.
Vi bor i ett avlångt land men att dra en gräns vid t.e.x Åre gör att du missar en hel del fina ställen.

Lek med tanken...
Byt ut pistlaggen mot ett par Rustler 11or med Shiftbindning och en uppsättning hudar ((ja jag vet att det finns lättare turskidor...))
Fyll skuffen med Gulasch & bo på vandrarhem.
Styr sedan kosan mot div. små hålor norr om Östersund i Jan-Feb pumpa puder, det finns snö i Sverige! :cool:
En pannlampa är bra att ha på vurpollonet den tiden.
Du kan åka ner och klämma pist i The Alps när covid är förbi!
Har åkt på X antal orter där nere det är fränt, en annan värld & MKT folk!
Vi har gamla system i Sverige (Nordalhs i gränsen LOL) men satan vilken åkning det finns här hemma.
Poängen är att det du letar Pistecarver finns inte i Sverige prova därför det som finns här istället! ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Dom svenska fjällen är j.....t bra, har du för långt dit så flytta närmare då.
Tack för din rekommendation men jag är nöjd med min boplats i Sverige, där jag har 30 min till Köpenhamn, 4 h till Hamburg och kan kombinera skidresor med besök hos vinproducenter mm. :)

Vi bor i ett avlångt land men att dra en gräns vid t.e.x Åre gör att du missar en hel del fina ställen.
Lek med tanken...
Byt ut pistlaggen mot ett par Rustler 11or med Shiftbindning och en uppsättning hudar ((ja jag vet att det finns lättare turskidor...))

Fyll skuffen med Gulasch & bo på vandrarhem.
Har tidigare arbetat som officér och fyllt min kvot med primitiva övernattningar. Föredrar numera att bo på hotell och bli serverad en god middag på kvällen. 😋

Styr sedan kosan mot div. små hålor norr om Östersund i Jan-Feb pumpa puder, det finns snö i Sverige! :cool:
En pannlampa är bra att ha på vurpollonet den tiden.
Du kan åka ner och klämma pist i The Alps när covid är förbi!
Har åkt på X antal orter där nere det är fränt, en annan värld & MKT folk!
Vi har gamla system i Sverige (Nordalhs i gränsen LOL) men satan vilken åkning det finns här hemma.
Poängen är att det du letar Pistecarver finns inte i Sverige prova därför det som finns här istället! ;)
Har åkt off-pist en gång i tiden på 2 m långa och smala Blizzard V20 Thermo Ski RS (funkade det också), har blivit för "gammal" för att tycka det är värt mödan att trampa upp för backen när det finns liftar 😉, och har väl lite oro för att hamna i en lavin eller så :cautious:.
Jag förväntar mig inte samma i fjällen som i Alperna och det är OK. Blir det fint väder i vecka 8, och gränserna fortfarande är stängda så kör vi upp till Härjedalen för första gången.
Är dock mer sugen på att prova Hafjell/Kvitfell om det blir möjligt.

Det är tur att det finns något för oss alla och att vi kan vara nöjda med det! (y):)

steglund

Aktiv medlem
Om det är nödvändigt att ha mycket locals för att få en skidort att gå runt skulle det väl vara dödsdömt för t.ex. Riksgränsen?
Det känns just inte heller som att Riksgränsen är en skidort vars ekonomi ger utrymme för några större investeringar. När gjorde de någon nämnvärd uppgradering av liftsystemet senast? Jag tror att det fortfarande ser precis likadant ut som när jag var där första gången 1988.

EnderWiggin

Medlem
Hej Skidforum!
Jag har alldeles nyss gått med och behöver råd/tips om lämplig skidort i svenska fjällen.

Jag bor i södra Skåne och har alltid åkt skidor i Alperna eftersom det är ungefär samma avstånd för mig, och det finns riktiga berg att åka i där.
Nu har ju Corona pandemin ställt till med stängda gränser och skidorter, så det får bli en resa till fjällen den här vintern. Hade norska gränsen varit öppen hade jag åkt dit (flera timmar närmare för mig och orter med bättre fallhöjd).
Jag är en van skidåkare sedan 45 år och föredrar åkning i långa röda pister med bra fallhöjd. Var hittar jag det i Sverige?
Har även hört/läst att svarta pister i Sverige oftast bara motsvarar röda i Alperna, och röda motsvarar blåa osv. Stämmer det?

Har tittat en del på de svenska skidorternas hemsidor och det känns ganska "omodernt". Inte en ort har en interaktiv pistkarta i realtid, vilket skidorterna i Österrike har haft sedan 10-15 år. En del orter har endast långsamma släpliftar, och utan moderna express sittliftar blir det ju inte så mycket skidåkning man hinner med på en dag. :(
Innan ni föreslår Åre så är det för långt för mig att köra (har satt gränsen vid Härjedalen).
Sälen har jag avskrivit pga fallhöjden (kollat med Google Earth och där finns inte en backe med mer än 250 meters fallhöjd).
Funderar på Lofsdalen eller Vemdalen - någon som varit på båda ställena och kan jämföra? Eller vill rekommendera något annat?
Tackar för svar på förhand!

PS. Min senaste skidresa gjorde jag sista veckan i oktober till Stubaigletscher, vi hade turen att det kom en meter nysnö precis innan så nästan hela skidsystemet var öppet. Inga liftköer och inga nybörjare i backarna (kan rekommenderas på försäsongen om snöläget är bra!)
Provade även Norefjell några dagar i februari - blev riktigt överraskad med 1000 m fallhöjd, 7,5 timmar med bil hemifrån och endast 8 mil från Oslo. Expressitten upp från dalen bjuder på riktigt bra nedfarter med 620 fallhöjdsmetrar i ett lyft.
Vemdalen har ju mycket mer av allt än Lofsdalen. Skidåkning, restauranger, boenden och andra aktiviteter. I Vemdalen ingår ju även Björnrike, Klövsjö, Storhogna förutom Vemdalsskalet då förstås. Ett enkelt val om du frågar mig. Vi spenderade precis två veckor i Vemdalen över jul och nyår. Rekommenderar boende uppe på "skalet", alternativt Björnrike.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Funäsdalen utan tvekan! Där har du även Ramundberget och tänndalen inom samma liftkort. De alla 3 orterna ligger närmare än de 3 gör i vemdalen (björnrike, skalet, klövsjö) och i Funäs har du natursnö, otroligt mycket finare pister och mjukare snö, samt oftast mer snö.

Jag har åkt i alla orter nämt ovan och gör nu säsong i Åre. Om jag fick välja skulle jag hellre göra säsong i Funäs än Åre! För att i Åre åker du mest transporter för att komma till dom långa åken, pisterna är isiga, puckliga och inte alls som Funäs klass!
Sen är det så sinnessjukt mycket mer folk i Åre, ibland så att de inte är ens värt att ge sig ut i backen. Speciellt nu i år med Corona, har fått stått en timme i kö i VM8an och lika länge till i Gondolkön nu under jul/nyår, då får du inte åka många åk på en dag. Lite bättre nu men ändå för mycket!

I Funäs och vemdalen får du effektiva fallhöjdsmeter med bra åk direkt från den lift du tar! Och Funäs slår Vemdalen tycker jag pga natursnön och mindre folk!
Lofsdalen kan du ta bort som alternativ direkt.

Pillard

Aktiv medlem
Funäsdalen utan tvekan! Där har du även Ramundberget och tänndalen inom samma liftkort. De alla 3 orterna ligger närmare än de 3 gör i vemdalen (björnrike, skalet, klövsjö) och i Funäs har du natursnö, otroligt mycket finare pister och mjukare snö, samt oftast mer snö.

Jag har åkt i alla orter nämt ovan och gör nu säsong i Åre. Om jag fick välja skulle jag hellre göra säsong i Funäs än Åre! För att i Åre åker du mest transporter för att komma till dom långa åken, pisterna är isiga, puckliga och inte alls som Funäs klass!
Sen är det så sinnessjukt mycket mer folk i Åre, ibland så att de inte är ens värt att ge sig ut i backen. Speciellt nu i år med Corona, har fått stått en timme i kö i VM8an och lika länge till i Gondolkön nu under jul/nyår, då får du inte åka många åk på en dag. Lite bättre nu men ändå för mycket!

I Funäs och vemdalen får du effektiva fallhöjdsmeter med bra åk direkt från den lift du tar! Och Funäs slår Vemdalen tycker jag pga natursnön och mindre folk!
Lofsdalen kan du ta bort som alternativ direkt.
Ramis har mestadels natursnö men Funäs skulle jag säga är ganska hårt generellt. Inte på ett dåligt sätt men likaväl hårt och med en hel del konstsnö

PisteCarver

Aktiv medlem
Ramis har mestadels natursnö men Funäs skulle jag säga är ganska hårt generellt. Inte på ett dåligt sätt men likaväl hårt och med en hel del konstsnö
Tack @Ashtraymofucku och @Pillard för era tips!

Till Funäs har jag en timme längre än Vemdalen (vilket redan ligger på gränsen till vad jag vill köra på smala svenska landsvägar).
Jag har iofs inte varit där men när jag tittar på pistkartorna blir jag inte jättesugen. Fallhöjder på 250-300 meter ger inga långa nerfarter med variation (Tänndalen ser ju ut som Lindvallen).
Vemdalsskalet och Björnrike lite bättre (Skalet har ju i alla fall ett litet liftsystem som man kan åka runt i), men det är ju ett litet liftsystem och många semesterlägenheter så frågan är hur mycket folk det är där?
Jag åker ju pist och det är inte kul med alla nybörjare som kryssar fram och tillbaka i pisten (jag var i Stubai sista veckan i oktober förra året, helt perfekt bara vana skidåkare som kan åka i fallinjen, antar att det bara är "entusiaster" som åker vid den tidpunkten).
Skulle helst vilja prova Hafjell/Kvitfjell, tydligen släpper norrmännen in dem som har haft Corona, ska undersöka det närmare.
Nu är ju nästan allt i svenska fjällen uppbokat vecka 8, så vi får se hur det blir. Alperna verkar kört vecka 8.
Kanske får man hålla ut och vänta till Påsk.

PisteCarver

Aktiv medlem
Romme Alpin har ungefär samma pistlängd och fallhöjd, och är mycket närmare för mig.
Är det lönt att åka dit?

Pillard

Aktiv medlem
Romme Alpin har ungefär samma pistlängd och fallhöjd, och är mycket närmare för mig.
Är det lönt att åka dit?
Om kartan visar att Romme och Funäsdalen ger ungefär samma piståkning så kan man nog ta det som underlag för att man inte kan bedöma skidberg efter kartan :)

StefanAaroe

Aktiv medlem
Tack @Ashtraymofucku och @Pillard för era tips!

Till Funäs har jag en timme längre än Vemdalen (vilket redan ligger på gränsen till vad jag vill köra på smala svenska landsvägar).
Jag har iofs inte varit där men när jag tittar på pistkartorna blir jag inte jättesugen. Fallhöjder på 250-300 meter ger inga långa nerfarter med variation (Tänndalen ser ju ut som Lindvallen).
Vemdalsskalet och Björnrike lite bättre (Skalet har ju i alla fall ett litet liftsystem som man kan åka runt i), men det är ju ett litet liftsystem och många semesterlägenheter så frågan är hur mycket folk det är där?
Jag åker ju pist och det är inte kul med alla nybörjare som kryssar fram och tillbaka i pisten (jag var i Stubai sista veckan i oktober förra året, helt perfekt bara vana skidåkare som kan åka i fallinjen, antar att det bara är "entusiaster" som åker vid den tidpunkten).
Skulle helst vilja prova Hafjell/Kvitfjell, tydligen släpper norrmännen in dem som har haft Corona, ska undersöka det närmare.
Nu är ju nästan allt i svenska fjällen uppbokat vecka 8, så vi får se hur det blir. Alperna verkar kört vecka 8.
Kanske får man hålla ut och vänta till Påsk.
Om du är orolig för mycket folk så skulle nog jag välja Funäsfjällen. Inte lika exploaterat. Men det brukar vara uppbokat ett år i förväg så det kanske blir svårt att hitta något bra ställe? Nu har jag bara cyklat ner för Tänndalens backar... Men utifrån det perspektivet skulle jag säga att det är lite mer utmanande än Lindvallen. 😁🙃

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp