För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?
Det som är bra med Vemdalen eller Björnrike är att väldigt många boenden är ski in /ski out. Om man ska jämföra med en del andra skidorter som man måste åka till med bil pga väldigt få boende nära pisterna.Tack @Ashtraymofucku och @Pillard för era tips!
Till Funäs har jag en timme längre än Vemdalen (vilket redan ligger på gränsen till vad jag vill köra på smala svenska landsvägar).
Jag har iofs inte varit där men när jag tittar på pistkartorna blir jag inte jättesugen. Fallhöjder på 250-300 meter ger inga långa nerfarter med variation (Tänndalen ser ju ut som Lindvallen).
Vemdalsskalet och Björnrike lite bättre (Skalet har ju i alla fall ett litet liftsystem som man kan åka runt i), men det är ju ett litet liftsystem och många semesterlägenheter så frågan är hur mycket folk det är där?
Jag åker ju pist och det är inte kul med alla nybörjare som kryssar fram och tillbaka i pisten (jag var i Stubai sista veckan i oktober förra året, helt perfekt bara vana skidåkare som kan åka i fallinjen, antar att det bara är "entusiaster" som åker vid den tidpunkten).
Skulle helst vilja prova Hafjell/Kvitfjell, tydligen släpper norrmännen in dem som har haft Corona, ska undersöka det närmare.
Nu är ju nästan allt i svenska fjällen uppbokat vecka 8, så vi får se hur det blir. Alperna verkar kört vecka 8.
Kanske får man hålla ut och vänta till Påsk.