För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?

macl

Aktiv medlem
För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?
Tack @Ashtraymofucku och @Pillard för era tips!

Till Funäs har jag en timme längre än Vemdalen (vilket redan ligger på gränsen till vad jag vill köra på smala svenska landsvägar).
Jag har iofs inte varit där men när jag tittar på pistkartorna blir jag inte jättesugen. Fallhöjder på 250-300 meter ger inga långa nerfarter med variation (Tänndalen ser ju ut som Lindvallen).
Vemdalsskalet och Björnrike lite bättre (Skalet har ju i alla fall ett litet liftsystem som man kan åka runt i), men det är ju ett litet liftsystem och många semesterlägenheter så frågan är hur mycket folk det är där?
Jag åker ju pist och det är inte kul med alla nybörjare som kryssar fram och tillbaka i pisten (jag var i Stubai sista veckan i oktober förra året, helt perfekt bara vana skidåkare som kan åka i fallinjen, antar att det bara är "entusiaster" som åker vid den tidpunkten).
Skulle helst vilja prova Hafjell/Kvitfjell, tydligen släpper norrmännen in dem som har haft Corona, ska undersöka det närmare.
Nu är ju nästan allt i svenska fjällen uppbokat vecka 8, så vi får se hur det blir. Alperna verkar kört vecka 8.
Kanske får man hålla ut och vänta till Påsk.
Det som är bra med Vemdalen eller Björnrike är att väldigt många boenden är ski in /ski out. Om man ska jämföra med en del andra skidorter som man måste åka till med bil pga väldigt få boende nära pisterna.

Hmps

Aktiv medlem
Det var därför jag frågade.
Romme är ju såklart kasst i jämförelse med det mesta. Men för oss stockholmare duger det för en dag då och då om de bara handlar om att stilla det allra värsta suget. Det brukar dock vara brutalt mycket folk

PisteCarver

Aktiv medlem
Det brukar dock vara brutalt mycket folk
Med tanke på hur smala skogsnerfarterna framträder på Google Earth, så kan vi då stryka den ur listan.
Tack för att du kanske sparade mig en onödig resa dit...

Apex

Medlem
Inget större fel på Romme om man bara vill åka skidor och inte uppleva så mycket mer än pister. Men man gör inte mer än 1-2 dagar på raken där och det är ingen skidort, särskilt inte om man bor i Skåne. Däremot bra komplement och underhåll av skidåkningen för "mellansvenskar".

Har följt denna tråd länge nu och det är intressant med alla argument hit o dit. Ska PisteCarver testa Svenska fjällen? Hittar du boende? Pandemin håller i och vaccinet dröjer för de som orkar åka skidor. Använd det som ursäkt och våga testa Härjedalen eller "mellanmjölk". Många svenskar som dricker det varje dag... ;)
Har dock all respekt för avståndet på 90-95 mil? Kanske behövs en övernattning i Dalarna?

Finns egentligen nog med goda råd, men efter tolv veckor i Björnrike/Vemdalen men bara fyra i Tänndalen/Ramundberget rekommenderar jag ändå det senare för v8. De extra milen kör bara entusiasterna och det finns mer luft där i alla avseenden. Bjuder på en lokalbryggd öl om du åker till Funäsfjällen v8 eller v11. ;) Gärna på Buskvallen Inn.

• Gilla
Reactions: Ivo

macl

Aktiv medlem
Det finns otroligt bra variation i Svenska fjällen. Man får välja vilka skidort som passar beroende på vad man vill hålla på med. Dom flesta, i synnerhet barnfamiljerna vill åka lagom normalt och ta pauser emellan. Då är det inte utbud som saknas. Visserligen har alperna mycket att erbjuda men ska man åka i bara en vecka är det inte värt pga så mycket mer planering och div. transporttid som går bort. Jag bor i sthlm och det tar 5 timmar för mig att åka till Vemdalen. Sedan är det också att jag gillar kylan, öppna landskap och friska luften i Sverige.

PisteCarver

Aktiv medlem
Såg att liftkortet i Åre (inkl. alla gamla skrotiga släpliftar) kostar nästan samma som Zillertaler Superskipass med 180 liftar och 542 km pist.(n)(n)(n):poop:

Pillard

Aktiv medlem
Såg att liftkortet i Åre (inkl. alla gamla skrotiga släpliftar) kostar nästan samma som Zillertaler Superskipass med 180 liftar och 542 km pist.(n)(n)(n):poop:
Liftkort har faktiskt haft en rätt brant prisutveckling senaste tio åren, iaf jämfört med KPI. Men när man jämför priser mellan anläggningar får man ju snarare se till liftkapacitet/liftkortsköpare. Zillertal har ju inte mer lift per köpare än Åre

PisteCarver

Aktiv medlem
Liftkort har faktiskt haft en rätt brant prisutveckling senaste tio åren, iaf jämfört med KPI. Men när man jämför priser mellan anläggningar får man ju snarare se till liftkapacitet/liftkortsköpare. Zillertal har ju inte mer lift per köpare än Åre
Korrekt, men Zillertal har utvecklats något helt otroligt de senaste 10 åren, och mängden av skidåkning och moderna anläggningar som erbjuds är överhuvudtaget inte jämförbart med Åre.
Åre ligger 15-20 år efter Österrike i utveckling.

Det borde satsas på att utveckla skidområdet i stället för en massa små Skistarlägenheter. Det är en strategi med kort horisont.

Pillard

Aktiv medlem
Korrekt, men Zillertal har utvecklats något helt otroligt de senaste 10 åren, och mängden av skidåkning och moderna anläggningar som erbjuds är överhuvudtaget inte jämförbart med Åre.

Det borde satsas på att utveckla skidområdet i stället för en massa små Skistarlägenheter. Det är en strategi med kort horisont.
Att få dit massa folk torde ju vara det första steget. Men visst har liftkortspriserna ballat ur. När vi började åka mycket för ca 10 år sen var ett dagskort ca 300 i svenska fjällen. Nu är det närmare 500 och KPI har knappt rört sig under samma tid.

snorkel

Aktiv medlem

Skistar bygger inte lägenheter alls. De är däremot dominerande på stug/lägenhetsuthyrning av privata boenden. Skistar sätter priset och tar 30% av intäkterna. Vid lågsäsong sätter de lågt pris på boende men har fullt pris på liftkort så att stugägarna står för hela rabatten.
Dessutom så har Skistar i Åre ökat liftkapaciteten mer än åkytan så det blir trångt i pisterna. Åker mest offpist men det blir ju ändå mycket pist som transportsträckor och pist innan det är tillräckligt med snö på försäsongen.

Dock behövs det en ny 1000m lift som de tog bort när den ramlade ihop. Ingen dog men det var ren tur. Problemet Skistar anser sig ha med investeringar för högzon är den korta säsongen och hårda vädret som ger få dagar att räkna ihop det hela på. Att högzon är det som skiljer Åre från övriga svenska orter vill de inte begripa och därför inte investera i.

Åker du bil så går det väl att ta en dag på en skidort på väg upp om du inte vill köra till Åre direkt?

Pillard

Aktiv medlem
Visst är högzon en rejäl usp men även utan den erbjuder man ju mer fallhöjd än det mesta i Sverige

Ivo

Aktiv medlem
Skistar bygger inte lägenheter alls. De är däremot dominerande på stug/lägenhetsuthyrning av privata boenden. Skistar sätter priset och tar 30% av intäkterna. Vid lågsäsong sätter de lågt pris på boende men har fullt pris på liftkort så att stugägarna står för hela rabatten.
Dessutom så har Skistar i Åre ökat liftkapaciteten mer än åkytan så det blir trångt i pisterna. Åker mest offpist men det blir ju ändå mycket pist som transportsträckor och pist innan det är tillräckligt med snö på försäsongen.

Dock behövs det en ny 1000m lift som de tog bort när den ramlade ihop. Ingen dog men det var ren tur. Problemet Skistar anser sig ha med investeringar för högzon är den korta säsongen och hårda vädret som ger få dagar att räkna ihop det hela på. Att högzon är det som skiljer Åre från övriga svenska orter vill de inte begripa och därför inte investera i.

Åker du bil så går det väl att ta en dag på en skidort på väg upp om du inte vill köra till Åre direkt?
Skistar bygger visst lägenheter: de har satsat stort i Timeshare lägenheter; ”Skistar vacation club” (dvs massturism i sin fulaste form).

men säga vad man vill: gårdagens skogsåkning i Duved-tege slår allt norr om alperna (och öster om Norge) ❄👍

snorkel

Aktiv medlem
Skistar bygger visst lägenheter: de har satsat stort i Timeshare lägenheter; ”Skistar vacation club” (dvs massturism i sin fulaste form).

men säga vad man vill: gårdagens skogsåkning i Duved-tege slår allt norr om alperna (och öster om Norge) ❄👍
Det är ägarlägenheter de bygger, dvs de gör affär på byggandet och inget de binder kapital i på lång sikt.
Från deras hemsida:

SkiStar Vacation Club
We offer worry-free ownership with accommodation that is comfortable and tailored to you and your family's needs. By owning your accommodation you can be sure that your holiday will actually happen

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är ägarlägenheter de bygger, dvs de gör affär på byggandet och inget de binder kapital i på lång sikt.
Från deras hemsida:

SkiStar Vacation Club
We offer worry-free ownership with accommodation that is comfortable and tailored to you and your family's needs. By owning your accommodation you can be sure that your holiday will actually happen
Ägarlägenheterna hyrs väl också ut via förmedlingar?
Det är väl så ägarna ofta finansierar sina investeringar?
Mer turister på en ort där skidområdet inte är mycket större än för 20 år sedan.

Jag har läst mycket här på forumet att det ofta är stängt pga dåligt väder i högzon.
Är vädret generellt sämre än i Alperna?
Blåser det mer? (brukar ju inte blåsa i Alperna)

På en karta så ser det ju ut som att skidområdet på Åreskutan har potential för utveckling.

Pillard

Aktiv medlem
Mer turister på en ort där skidområdet inte är mycket större än för 20 år sedan.

Jag har läst mycket här på forumet att det ofta är stängt pga dåligt väder i högzon.

På en karta så ser det ju ut som att skidområdet på Åreskutan har potential för utveckling.
Jag skulle tro att vädret är betydligt sämre under en stor del av säsongen. I alperna har man ju knappt vinter egentligen, det är ju i mångt och mycket höjden som gör att man har snö och kallt öht. Svenska fjällen har ju ganska bistert klimat iaf fram till en bit in i februari. Men senare på säsongen kör man ju högzon klart mer.

Ivo

Aktiv medlem

Ja, vädret är är Åres stora nackdel (samt antalet gäster vissa veckor). Berget är egentligen riktigt bra.
Men jag märker att du börjar bli nyfiken på Sveriges enda riktiga skidort 😉.
Om du tar ditt förnuft till fånga, och tar nattåget från Skåne, så kan jag visa dig några riktigt fina åk🥳

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, vädret är är Åres stora nackdel (samt antalet gäster vissa veckor). Berget är egentligen riktigt bra.
Men jag märker att du börjar bli nyfiken på Sveriges enda riktiga skidort 😉.
Om du tar ditt förnuft till fånga, och tar nattåget från Skåne, så kan jag visa dig några riktigt fina åk🥳
Tack för erbjudandet!
Vi får se hur vi gör, just idag har svenska UD blockat Norge pga den brittiska coronan. Tråkigt att alla gränser stängs, vi är ju ganska många nu som haft Corona och är ”ofarliga” och borde kunna få resa obehindrat.
Det lutar mer åt att vi satsar på påsken, och har man bara 20 min till bron eller 30 min till Rostockfärjan blir valet enkelt (om nu alpländerna öppnar igen).
Kanske några dagar i vecka 8 till Kläppen om väderprognosen är bra bara för att få åka lite.
När det gäller Hemsedal, Trysil, Hafjell/Kvitfjell så.antar jag att de är överlägsna alla svenska orter utom Åre.

• Gilla
Reactions: Ivo

zanoii

Medlem
Trelleborg-Åre drygt 14h enligt Google maps via E4an Sthlm och upp via Sundsvall.

Med god fart på motorvägen kör du lätt igen ett par timmar 😉
Innan Gävle möjligtvis. Sen blir det 2+1-väg och är man dum nog att åka när det är skollov i södra Sverige kan man räkna med avstängda omkörningsfiler. Personligen tycker jag man borde sänka alla hastighetsgränser med 20 km/h och ha fartkontroller var femte kilometer under stugbytardagarna dessa veckor men det är kanske lite OT.

Men OP, om nu "alla" säger att Funäsfjällen är bättre än Vemdalsfjällen (förutom möjligtvis restaurangerna, men tex Brasserie Kerstin vid Hotell Bruksvallsliden är ju i världsklass även om det inte ligger precis vid backen) men du ändå har bestämt dig för Vemdalsfjällen, så åk då till Vemdalsfjällen. Backarna är skitfina där med och det finns några riktigt trevliga branter.

fredw

Aktiv medlem
Innan Gävle möjligtvis. Sen blir det 2+1-väg och är man dum nog att åka när det är skollov i södra Sverige kan man räkna med avstängda omkörningsfiler. ...
Vi kör till Åre fr Göteborg v 11. Så man kör bäst via Sthlm, Gävle och sedan nord/västerut inåt landet?

PisteCarver

Aktiv medlem
Senast ändrad:
Vi kör till Åre fr Göteborg v 11. Så man kör bäst via Sthlm, Gävle och sedan nord/västerut inåt landet?
När vi åker till Åre så kastar vi fram paddorna till barnen, kör för vad allt vad tygen håller till Sundsvall, dundrar in på Max. Sen åker paddorna fram igen och hoppas att alla ska vara nöjda tills man är i Åre. Det är väl den gängse metoden för de flesta som kör via Sthlm-Åre med bil om jag har förstått saken rätt. :)

pd

Aktiv medlem
Beror på vilken fjädring och vilka krav på komfort man har, men när vi fick ersätta Selva med Duved förra året så stoppade vi in skidorna i Clion och tog 45:an norrut. Komplett med stopp i metropolen Sveg. Hemåt körde vi inlandet men över Örebro.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Frågan är om det enbart är hårt väder eller dåliga anläggningar som inte klarar dåligt väder.
Jag har varit i Trysil dagar då det blåst rejält mycket högst upp, men liftarna har likväl (i princip alltid) varit öppna.
Så frågan är om inte Åre hade haft bättre liftar som klarar hård blåst så hade man kunnat haft högzon öppen mer.

fredw

Aktiv medlem
Beror på vilken fjädring och vilka krav på komfort man har, men när vi fick ersätta Selva med Duved förra året så stoppade vi in skidorna i Clion och tog 45:an norrut. Komplett med stopp i metropolen Sveg. Hemåt körde vi inlandet men över Örebro.
OK. Antagligen rätt. Jag gillar dock inte 45:an särskilt... :) Tänker mig att om vädret är halvkasst så är det lättare att hålla 110 (minst... :cool:) där det finns omkörningsfil och är skyltat 110, än att hålla 80 där det står 80 utan omkörningsfil etc (och som på 45:an endast 15 cm vägren...). Och därmed kör jag nog oftast in den teoretiska längre tiden det tar att t ex köra norrut vägen runt Sthlm. Men visst, förr eller senare blir det ju en hel del småvägar ändå.

Frågan är om det enbart är hårt väder eller dåliga anläggningar som inte klarar dåligt väder.
Jag har varit i Trysil dagar då det blåst rejält mycket högst upp, men liftarna har likväl (i princip alltid) varit öppna.
Så frågan är om inte Åre hade haft bättre liftar som klarar hård blåst så hade man kunnat haft högzon öppen mer.
Vad jag har hört så är det inte liftarna man är orolig för utan människorna. Osäker på skillnaden mellan Trysil och Åre där dock. 🤷‍♂️

Pillard

Aktiv medlem
OK. Antagligen rätt. Jag gillar dock inte 45:an särskilt... :) Tänker mig att om vädret är halvkasst så är det lättare att hålla 110 (minst... :cool:) där det finns omkörningsfil och är skyltat 110, än att hålla 80 där det står 80 utan omkörningsfil etc (och som på 45:an endast 15 cm vägren...). Och därmed kör jag nog oftast in den teoretiska längre tiden det tar att t ex köra norrut vägen runt Sthlm. Men visst, förr eller senare blir det ju en hel del småvägar ändå.
Körde Åre - Linköping på 8 timmar sist. Inlandsvägarna kan vara rätt bra faktiskt. Då kör vi Örebro, Borlänge, Falun, Furudal, Los, Ytterhogdal osv. Det snöade dessutom stora delar av vägen

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Stora skillnaden är väl exponering och riktning. I Åre är väl liftarna mer exponerade för väslig vind (de är grovt sätt i syd-nord), i Trysil många liftar i mer gynsam riktning, och dessutom till stor del i lä vid västlig vind?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Stora skillnaden är väl exponering och riktning. I Åre är väl liftarna mer exponerade för väslig vind (de är grovt sätt i syd-nord), i Trysil många liftar i mer gynsam riktning, och dessutom till stor del i lä vid västlig vind?
Det är iofs helt korrekt. :)

Vatten

Ny medlem
Jag ger tipset Hemavan, där är fallhöjden 665 meter.
I Hemavan finns även heliskiing till Norra Storfjällets toppar, där är fallhöjden 1313 meter.
Det finns en flygplats med gångavstånd till backen.

Senast ändrad:

Marty McSki

Ny medlem
Dom har högre max, ja. Men körs ju inte slltid på max. Inte ovanligt att ankarliftarna intill backar som t ex Högegga i Trysil, i Klövsjö, Persbranten i Skalet... körs på maxfart, medans stolarna körs lite långsammare. Jag har tillbringat en stor del av 10-talet inom racing och i ovan nämnda backar plus några till, så jag har en aning om hur man effektivast får ungdomarna upp :) Men stolar finns överallt om det är viktigt.
Ja visst är Högegga ankarliften väldigt snabb, tänkte det när jag åkte den, det var alltså inte bara min intuition! Märkbart snabbare än dem flesta andra ankarliftarna, väl behövligt då den är väldigt lång om jag minns rätt.

jarnebring

Aktiv medlem
När det gäller Hemsedal, Trysil, Hafjell/Kvitfjell så.antar jag att de är överlägsna alla svenska orter utom Åre.
I princip, ja. Fallhöjden mindre än 400 meter, så allt med lite lut (rött-svart) blir ganska kort. Björnrike har en nedfart som är undantagen med fallhöjd runt 400-hundringen, men annars är det tunt, tyvärr. Vill man ha 1,5-2 km nedfart eller mer... då blir det blått.
Toppen i Trysil stänger iofs också titt som tätt (när det blåser), men kanske är den inte riktigt lika väderutsatt som Skutan? ... har vi någon meterolog här? Åre är en bra bit högre (över havet). Kan blåsa rejält uppe på skutan när det är ganska ok 300-400 fhm lägre.

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Ja visst är Högegga ankarliften väldigt snabb, tänkte det när jag åkte den, det var alltså inte bara min intuition! Märkbart snabbare än dem flesta andra ankarliftarna, väl behövligt då den är väldigt lång om jag minns rätt.
En av de bättre anläggningarna för race-träning i Europa. Snabb ankarlift precis jämte bred pist (flera rännor) med flexibel avstigning.

zanoii

Medlem
om vädret är halvkasst så är det lättare att hålla 110 (minst... :cool:) där det finns omkörningsfil och är skyltat 110, än att hålla 80 där det står 80 utan omkörningsfil etc
Spoken like a true sörlänning. Är det halvkasst väder så håller du inte "110 minst" eller "80 där det står 80" utan anpassar hastigheten till väglag, väder, trafik och egen förmåga. Och nej, du är inte Colin McRae. Det kan mycket väl gå att hålla hastighetsgränsen, men oftast är det lägre hastighet som är lämpligt. Ni är dessutom väldigt måna om att hålla exakt samma avstånd i motorvägshastighet (helst på 80-väg) som i bilköer i Stockholms innerstad.

Däremot är det vettigare att köra E4:an eftersom det oftare går snabbare att få hjälp där om/när något händer.

Vi i inlandet så trötta på turister med Audi Quattro eller nya fräsiga XC90 som tror att de kan ligga i 130 på kurviga riksvägar i snörök och köra om där GPS:en visar att det borde vara ganska rakt. Samma sekund som du trycker ner kopplingen är Quattro värdelöst och bromssträckan är längre på en bil med breda (ofta dubbfria) däck än en äldre bil med normal bredd på sina dubbdäck. Och att man kör en väg fyra gånger om året innebär inte att man "kan den". Speciellt inte om den saknar viltstängsel.

Ja, jag är grinig. Ni utsätter oss som bor längs vägen för fara. Vi är less på att det knappt går att ge sig ut på vägarna för alla galna och stressade turister när det är lovveckor. Där jag bor är det 40 km/h på genomfartsvägen och vecka 9 vill man helst bara slänga ut en säck spik. Turisterna håller 50-70 km/h förbi byskolan.

Screenshot med bra exempel för min poäng: https://www.helahalsingland.se/arti...-person-ford-till-sjukhus-en-frontalkollision från 10 januari i år.

Bilagor

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Spoken like a true sörlänning. Är det halvkasst väder så håller du inte "110 minst" eller "80 där det står 80" utan anpassar hastigheten till väglag, väder, trafik och egen förmåga. Och nej, du är inte Colin McRae. Det kan mycket väl gå att hålla 80, men oftast är det lägre hastighet som gäller. Ni är dessutom väldigt måna om att hålla exakt samma avstånd i motorvägshastighet (helst på 80-väg) som i bilköer i Stockholms innerstad.

Däremot är det vettigare att köra E4:an eftersom det oftare går snabbare att få hjälp där om/när något händer.

Vi i inlandet så trötta på turister med Audi Quattro eller nya fräsiga XC90 som tror att de kan ligga i 130 på kurviga riksvägar i snörök och köra om där GPS:en visar att det borde vara ganska rakt. Samma sekund som du trycker ner kopplingen är Quattro värdelöst och bromssträckan är längre på en bil med breda (ofta dubbfria) däck än en äldre bil med normal bredd på sina dubbdäck. Och att man kör en väg fyra gånger om året innebär inte att man "kan den". Speciellt inte om den saknar viltstängsel.

Ja, jag är grinig. Ni utsätter oss som bor längs vägen för fara. Vi är less på att det knappt går att ge sig ut på vägarna för alla galna och stressade turister när det är lovveckor. Där jag bor är det 40 km/h på genomfartsvägen och vecka 9 vill man helst bara slänga ut en säck spik. Turisterna håller 50-70 km/h förbi byskolan.

Screenshot med bra exempel för min poäng: https://www.helahalsingland.se/arti...-person-ford-till-sjukhus-en-frontalkollision från 10 januari i år.
Håller med om allt till 100%. Många bra poänger som även jag brukar påpeka (fyrhjulsbromsning som alla redan har blir inte bättre av fyrhjulsdrift etc...)

Min poäng var att Google Maps, GPSer etc beräknar förväntad körtid efter vägarnas hastighetsbegränsning. Och jag hävdar att det vid samma väder/ljusförhållanden/trafiktäthet är lättare att snitta nära angiven maxhastighet (t ex 110) på E4 än att snitta nära de markerade 70/80/90 på riksväg 45 genom Dalsland.

Så körtiden blir oftare längre än ”beräknat” om man väljer småvägar. Undantaget kontinenten där motorvägsköer är vanligare än i Sverige. Motsvarande resonemang gäller för övrigt även stadstrafik (typ ringleder vs smågator).

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Spoken like a true sörlänning. Är det halvkasst väder så håller du inte "110 minst" eller "80 där det står 80" utan anpassar hastigheten till väglag, väder, trafik och egen förmåga. Och nej, du är inte Colin McRae. Det kan mycket väl gå att hålla 80, men oftast är det lägre hastighet som gäller. Ni är dessutom väldigt måna om att hålla exakt samma avstånd i motorvägshastighet (helst på 80-väg) som i bilköer i Stockholms innerstad.

Förstår er frustration.
Egentligen är det märkligt hur många stora vägar i Sverige som fortfarande går genom samhällen.
Nog för att man kanske inte kan förvänta sig att E14 och 83an borde ha motorvägsstandard (E4 till Sundsvall borde dock ha det) så kan man tycka att även landsvägen borde gå runt samhällena på vägen.

Pillard

Aktiv medlem
Håller med om allt till 100%. Många bra poänger som även jag brukar påpeka (fyrhjulsbromsning som alla redan har blir inte bättre av fyrhjulsdrift etc...)

Min poäng var att Google Maps, GPSer etc beräknar förväntad körtid efter vägarnas hastighetsbegränsning. Och jag hävdar att det vid samma väder/ljusförhållanden/trafiktäthet är lättare att snitta nära angiven maxhastighet (t ex 110) på E4 än att snitta nära de markerade 70/80/90 på riksväg 45 genom Dalsland.

Så körtiden blir oftare längre än ”beräknat” om man väljer småvägar. Undantaget kontinenten där motorvägsköer är vanligare än i Sverige. Motsvarande resonemang gäller för övrigt även stadstrafik (typ ringleder vs smågator).
Jag säger nog snarare tvärtom. Vägsträckor som t.ex. Orsa-Sveg, Älvdalen-Särna osv går ju att köra betydligt snabbare än vad hastighetsbegränsningen säger (och därmed vad Google räknar på) jämfört med t.ex. E4an. Visst, du hade kunnat köra mycket fortare på E4 men risken att bli stoppad är ju betydligt större än på inlandsvägarna.

Sen ska man förstås ta det lugnt vid sänkta gränser, genom byar osv, men det är ju ett generellt problem med folk som kör 85 både där det är 90 och där det är sänkt till 70. Jag kör kanske ibland 110 där det är 90 men jag kör då fan 70 där det är 70.

japp!

hafjell har dock bara 3 liftar igång under veckodagarna men man kommer åt alla backarna med de liftarna och fin kvällsåkning till 20:00 tis-tors.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp