För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?

fredw

Aktiv medlem
För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?
Jag säger nog snarare tvärtom. Vägsträckor som t.ex. Orsa-Sveg, Älvdalen-Särna osv går ju att köra betydligt snabbare än vad hastighetsbegränsningen säger (och därmed vad Google räknar på) jämfört med t.ex. E4an.
Ok men så kör inte jag. Om jag ”speedar” så är det bara på motorväg vid goda förutsättningar.

PisteCarver

Aktiv medlem
japp!

hafjell har dock bara 3 liftar igång under veckodagarna men man kommer åt alla backarna med de liftarna och fin kvällsåkning till 20:00 tis-tors.
Tack för info!
Hur funkar Hafjell och Kvitfjell vid Påsk kring månadsskiftet mar/apr?
Nedre delen ligger ju inte så högt över havet, och sluttningarna ligger inte mot norr heller.
Åker betydligt hellre dit än att gynna Skistar i Trysil och Hemsesedal.

Senast ändrad:
Snö har funnits hela vägen ner de senaste säsongerna om än lagom slushiga pister. Mycket är tillverkad snö. Om det var det du tänkte på.

haha skitstar kan dra nått gammalt över sig.

fredw

Aktiv medlem
Tack för info!
Hur funkar Hafjell och Kvitfjell vid Påsk kring månadsskiftet mar/apr?
Nedre delen ligger ju inte så högt över havet, och sluttningarna ligger inte mot norr heller.
Åker betydligt hellre dit än att gynna Skistar i Trysil och Hemsesedal.
Så hur kommer man in i Norge?

PisteCarver

Aktiv medlem

Anzom

Aktiv medlem
Den här tråden har blivit en tanke som rör diverse. Åkte stötens skiroute och upplevde den som välgjord och kul. Kan det vara svenska anläggningars melodi. Vi är ett offpisttörstande folk och upplever ofta täta fjällskogar eller granar som aldrig blivit gallrade. Slao borde tillsätta en skiroute- ansvarig som reser runt och visar hur man kan bygga :)

fredw

Aktiv medlem
Den här tråden har blivit en tanke som rör diverse. Åkte stötens skiroute och upplevde den som välgjord och kul. Kan det vara svenska anläggningars melodi. Vi är ett offpisttörstande folk och upplever ofta täta fjällskogar eller granar som aldrig blivit gallrade. Slao borde tillsätta en skiroute- ansvarig som reser runt och visar hur man kan bygga :)
Ja att märka ut områden med minimal lavinrisk (finns det?) och utan större stup vore fint. Iofs lär väl folk då köra in i träden med rubriker som följd.

thureb

Ny medlem
Skall du till Åre så åk tåg. Ingen vits att ha bil där IMHO.

Thure

Kralle64

Ny medlem
Frågan är bara hur många biltimmar man tycker det är värt att lägga på vad resmålet har att erbjuda.
Till Alperna brukar vi ta en övernattning på vägen ner och man gör resan till en del av semestern. I varje stad/by i södra halvan av Tyskland finns det ett mysigt Gasthaus med en trevlig restaurang att avsluta första kvällen på.
När vi ska hem startar vi kl 8 på morgonen och är hemma sent på kvällen samma dag, inkl. restaurangstopp för lunch och middag.

Om vi då t ex jämför Åre vs. Zillertal (med samma restid).
I Zillertal finns det tre olika skidområden med ca. 150 km pist i varje, Zillertal Arena (Zell am Ziller - Gerlos - Königsleiten), Zillertal 3000 (Mayrhofen - Finkenberg - Lanersbach), Hochzillertal (Kaltenbach - Hochfügen). Och därtill som fjärde område Hintertuxglaciären med 59 km pist och riktigt bra backar. Allt på samma liftkort och omväxling varje dag.
I Zillertal Arena kan man köra 1.925 fallhöjdsmetrar i ett svep, rött nästan hela vägen och lite svart på slutet.

Tillbaka till Sverige:
Diskussionen i kväll fick mig att inse att Vemdalen nog är ett vettigt alternativ. Någorlunda fallhöjd och längd på backar med lagom lutning. Tre olika skidområden att dela upp dagarna på. Bilkörning utan övernattning och man kommer fram tidig kväll och inte mitt i natten.
Hade Åre legat på samma avstånd hade jag valt det.

Tack för alla synpunkter!
Hej! Jag har åkt i Vemdalen sedan jag var liten och du har ganska stor omväxling mellan områdena Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö. Björnrike har mest ”blåröda” pister men en bra svart pist, Storslalombacken, som dock ofta är upptagen för träningsgrupper. Grizzly Express är med sina 2 km och 476 m i fallhöjd en av Sveriges längsta och effektivaste liftar om du vill åka Mkt.
Jag har åkt mest i Vemdalsskalet som har mest röda backar med skaplig fallhöjd. Om du ligger i tar det en minut innan du är nere och då kommer du vara mör i benen.
I Klövsjö har du svarta och blå/gröna backar. En röd backe. En av Sveriges brantaste backar, Svartåshanget, ligger här och om du klarar att svänga med carvingskär i den pisten, förutsatt du har riktiga slalom tävlingsskidor, så tillhör du tveklöst svensk skidelit.
Lycka till! (Vi kanske ses?) 🙂

zanoii

Medlem
Håller med om allt till 100%. Många bra poänger som även jag brukar påpeka (fyrhjulsbromsning som alla redan har blir inte bättre av fyrhjulsdrift etc...)

Min poäng var att Google Maps, GPSer etc beräknar förväntad körtid efter vägarnas hastighetsbegränsning. Och jag hävdar att det vid samma väder/ljusförhållanden/trafiktäthet är lättare att snitta nära angiven maxhastighet (t ex 110) på E4 än att snitta nära de markerade 70/80/90 på riksväg 45 genom Dalsland.

Så körtiden blir oftare längre än ”beräknat” om man väljer småvägar. Undantaget kontinenten där motorvägsköer är vanligare än i Sverige. Motsvarande resonemang gäller för övrigt även stadstrafik (typ ringleder vs smågator).
Då är jag med. Och jag håller med dig, bortsett från trafikbelastningen är det bättre att ta större vägar. Bättre underhållna, bättre röjda, snabbare till hjälp om något händer. Inte kul att bli stående längs E45 på storskogen.

Waze (och Google Maps?) borde väl anpassa ankomsttiden till trafikmängd och -hastighet?

Förstår er frustration.
Egentligen är det märkligt hur många stora vägar i Sverige som fortfarande går genom samhällen.
Nog för att man kanske inte kan förvänta sig att E14 och 83an borde ha motorvägsstandard (E4 till Sundsvall borde dock ha det) så kan man tycka att även landsvägen borde gå runt samhällena på vägen.
Jag håller absolut med om E4 till Sundsvall (är själv uppväxt där), och då är den ändå mycket bättre nu än vad den var tidigare. Nu bor jag på en liten ort längs en riksväg (där jag igår såg en Mitsubishi Outlander HOPPA eftersom vi har ett farthinder precis i början av byn och hen som körde använde den gamla klassikern att summera hastighetsskyltarna: 40+40=80). Men vi har liksom inga alternativ till nuvarande vägdragning. Det finns älvar och berg, och markägare som vill kunna använda marken. Dessutom är vi på ett sätt beroende av trafiken: De turister som stannar för att ta en kaffe eller käka lunch betyder otroligt mycket för samhället. I bästa fall kanske de upptäcker hur fint vi har det och bestämmer sig för att komma hit på semester någon gång.

Jag körde ofta fort och dumt när jag var yngre. Höll mig ofta till "säkra förhållanden" som sent på natten när det var lite trafik, och såklart bra väder. Men nu när man passerat 40 (åldern, inte hastigheten) har man insett att det man gör märks, även om man tror att man är själv på vägen. Nu kanske jag inte menar att köra 270 km/h på E4 klockan halv fyra på morgonen, men kör man 60 på en "tom" bygata så märker folk det och hytter med näven, och det är då det förr eller senare dyker upp skyltar som "08:or, åk hem!" (vilket det gjorde under julen just längs 83:an).

Jag säger nog snarare tvärtom. Vägsträckor som t.ex. Orsa-Sveg, Älvdalen-Särna osv går ju att köra betydligt snabbare än vad hastighetsbegränsningen säger (och därmed vad Google räknar på) jämfört med t.ex. E4an. Visst, du hade kunnat köra mycket fortare på E4 men risken att bli stoppad är ju betydligt större än på inlandsvägarna.

Sen ska man förstås ta det lugnt vid sänkta gränser, genom byar osv, men det är ju ett generellt problem med folk som kör 85 både där det är 90 och där det är sänkt till 70. Jag kör kanske ibland 110 där det är 90 men jag kör då fan 70 där det är 70.
Är du ensam på vägen stämmer det kanske, men under lovveckor måste du väga in att det är ett pärlband av bilar från början till slut, och på de få raksträckor där det går att köra om kan du räkna med att du klart som f*n får det enda mötet på flera mil. ;)

Jag brukar leka "gissa föraren" när jag kör:
* Pensionär - håller 70 oavsett om det är 60 eller 80. Kör gärna nära mitten av vägen. Oftast liten bränslesnål bil.
* Rattfyllerist - Kör ofta lite långsamt, vinglar lite men inte nödvändigtvis så mycket som man tänker. Dock oberäknelig.
* Mobilpillare - Svår att skilja från en rattfyllerist men kör oftast fortare.
* Turistpappan - Stressad körstil, gärna Volvo, Audi eller BMW som är mindre än 4 år gammal, alternativt Passat Variant från 2010 och framåt. Bilen full med packning och tröttgriniga barn, självklart takbox. Kom iväg lite för sent hemifrån och försöker av någon anledning hinna fram 20 minuter tidigare till fjällstugan än vad GPS:en säger. Ännu konstigare när man tänker på att han vid det här laget borde ha lärt sig att det blir ett kiss-stopp efter var tredje omkörning.

Om det är bra väglag, lite trafik och inte toksnöigt väder lägger jag farthållaren så GPS:en visar 83 km/h (på 80-väg), sätter foten på bromspedalen och sen rullar jag på. Har ständigt bilar i arslet, förutom vid fartkamerorna där de bromsar in så det blir 100-150 meters avstånd. Är det 90 eller högre håller jag den hastighet som omständigheterna tillåter.

Det glädjer mig att ni verkar vara vettiga trafikanter.

En sak som slagit mig är hur folk som (gissningsvis) har körkort kan missa att applicera någon slags trafikvett i slalombacken, ni vet "stanna bara där du syns", "titta innan du åker iväg" osv. Men det är väl en annan tråd antar jag. ;) Trevlig helg!

Pillard

Aktiv medlem
Då är jag med. Och jag håller med dig, bortsett från trafikbelastningen är det bättre att ta större vägar. Bättre underhållna, bättre röjda, snabbare till hjälp om något händer. Inte kul att bli stående längs E45 på storskogen.

Waze (och Google Maps?) borde väl anpassa ankomsttiden till trafikmängd och -hastighet?

Jag håller absolut med om E4 till Sundsvall (är själv uppväxt där), och då är den ändå mycket bättre nu än vad den var tidigare. Nu bor jag på en liten ort längs en riksväg (där jag igår såg en Mitsubishi Outlander HOPPA eftersom vi har ett farthinder precis i början av byn och hen som körde använde den gamla klassikern att summera hastighetsskyltarna: 40+40=80). Men vi har liksom inga alternativ till nuvarande vägdragning. Det finns älvar och berg, och markägare som vill kunna använda marken. Dessutom är vi på ett sätt beroende av trafiken: De turister som stannar för att ta en kaffe eller käka lunch betyder otroligt mycket för samhället. I bästa fall kanske de upptäcker hur fint vi har det och bestämmer sig för att komma hit på semester någon gång.

Jag körde ofta fort och dumt när jag var yngre. Höll mig ofta till "säkra förhållanden" som sent på natten när det var lite trafik, och såklart bra väder. Men nu när man passerat 40 (åldern, inte hastigheten) har man insett att det man gör märks, även om man tror att man är själv på vägen. Nu kanske jag inte menar att köra 270 km/h på E4 klockan halv fyra på morgonen, men kör man 60 på en "tom" bygata så märker folk det och hytter med näven, och det är då det förr eller senare dyker upp skyltar som "08:or, åk hem!" (vilket det gjorde under julen just längs 83:an).

Är du ensam på vägen stämmer det kanske, men under lovveckor måste du väga in att det är ett pärlband av bilar från början till slut, och på de få raksträckor där det går att köra om kan du räkna med att du klart som f*n får det enda mötet på flera mil. ;)

* Pensionär - håller 70 oavsett om det är 60 eller 80. Kör gärna nära mitten av vägen. Oftast liten bränslesnål bil.
* Rattfyllerist - Kör ofta lite långsamt, vinglar lite men inte nödvändigtvis så mycket som man tänker. Dock oberäknelig.
* Turistpappan - Stressad körstil, gärna Volvo, Audi eller BMW som är mindre än 4 år gammal, alternativt Passat Variant från 2010 och framåt. Bilen full med packning och tröttgriniga barn, självklart takbox. Kom iväg lite för sent hemifrån och försöker av någon anledning hinna fram 20 minuter tidigare till fjällstugan än vad GPS:en säger. Ännu konstigare när man tänker på att han vid det här laget borde ha lärt sig att det blir ett kiss-stopp efter var tredje omkörning.

Om det är bra väglag, lite trafik och inte toksnöigt väder lägger jag farthållaren så GPS:en visar 83 km/h (på 80-väg), sätter foten på bromspedalen och sen rullar jag på. Har ständigt bilar i arslet, förutom vid fartkamerorna där de bromsar in så det blir 100-150 meters avstånd. Är det 90 eller högre håller jag den hastighet som omständigheterna tillåter.

En sak som slagit mig är hur folk som (gissningsvis) har körkort kan missa att applicera någon slags trafikvett i slalombacken, ni vet "stanna bara där du syns", "titta innan du åker iväg" osv. Men det är väl en annan tråd antar jag. ;) Trevlig helg!
Jag vill nu också revidera. Vägen Orsa - Sveg Var fasen hopplös. Omkörningsmöjligheterna var klart få. Älvdalen - Särna är betydligt bättre

PisteCarver

Aktiv medlem
Intressant att se hur min ursprungstråd har förvandlats till ett "trafikforum". ;)

För uppdatering kan jag meddela att det blir varken Vemdalen, Lofsdalen eller något annat skandinaviskt för mig. Hela mitt mindset har igen styrts tillbaka mot Alperna och den atmosfär, skidsystem, gastronomi, berg, väder osv. som man får uppleva där!
⛷🍲🍷🏔🚠:giggle:
Hoppas nu att Italien öppnar i mars och att man kan ta sig igenom corona-öken-zonen Tyskland på vägen till Livigno!

mrBoes

Medlem

Jag är lite off topic nu, men om det är de hindret jag tror du syftar på så är det alltid lika roligt att ligga efter ett par fräsiga Audi bilar som inte saktar ner när det blir 40 och som man sen ser gör en take off i hindret.

Ogillar starkt att bo där jag bor under jul, sport och påsklov. Helt jävla omöjligt att komma hem från jobbet eller affären vid stugbytardagar.

Pillard

Aktiv medlem
För att helt återknyta till trådens ursprung så har jag nu äntligen besökt Vemdalen för första gången. Vad gäller pistkvalitet, fallhöjd inkl lutning och antal är det nog det bästa hittills i Sverige förutom Åre. Räknar man in Klövsjö och Björnrike så slår man ju Lofsdalen och Funäs ganska klart. Räknar man in åkningen utanför pisterna håller jag nog Funäs lite högre ändå

Ivo

Aktiv medlem
För att helt återknyta till trådens ursprung så har jag nu äntligen besökt Vemdalen för första gången. Vad gäller pistkvalitet, fallhöjd inkl lutning och antal är det nog det bästa hittills i Sverige förutom Åre. Räknar man in Klövsjö och Björnrike så slår man ju Lofsdalen och Funäs ganska klart. Räknar man in åkningen utanför pisterna håller jag nog Funäs lite högre ändå
Samma för mig: idag är första gången i vemdalsskalet. Gillar man skistars massturism så är det väl ok 🤥

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp