Då är jag med. Och jag håller med dig, bortsett från trafikbelastningen är det bättre att ta större vägar. Bättre underhållna, bättre röjda, snabbare till hjälp om något händer. Inte kul att bli stående längs E45 på storskogen.
Waze (och Google Maps?) borde väl anpassa ankomsttiden till trafikmängd och -hastighet?
Jag håller absolut med om E4 till Sundsvall (är själv uppväxt där), och då är den ändå mycket bättre nu än vad den var tidigare. Nu bor jag på en liten ort längs en riksväg (där jag igår såg en Mitsubishi Outlander HOPPA eftersom vi har ett farthinder precis i början av byn och hen som körde använde den gamla klassikern att summera hastighetsskyltarna: 40+40=80). Men vi har liksom inga alternativ till nuvarande vägdragning. Det finns älvar och berg, och markägare som vill kunna använda marken. Dessutom är vi på ett sätt beroende av trafiken: De turister som stannar för att ta en kaffe eller käka lunch betyder otroligt mycket för samhället. I bästa fall kanske de upptäcker hur fint vi har det och bestämmer sig för att komma hit på semester någon gång.
Jag körde ofta fort och dumt när jag var yngre. Höll mig ofta till "säkra förhållanden" som sent på natten när det var lite trafik, och såklart bra väder. Men nu när man passerat 40 (åldern, inte hastigheten) har man insett att det man gör märks, även om man tror att man är själv på vägen. Nu kanske jag inte menar att köra 270 km/h på E4 klockan halv fyra på morgonen, men kör man 60 på en "tom" bygata så märker folk det och hytter med näven, och det är då det förr eller senare dyker upp skyltar som "08:or, åk hem!" (vilket det gjorde under julen just längs 83:an).
Är du ensam på vägen stämmer det kanske, men under lovveckor måste du väga in att det är ett pärlband av bilar från början till slut, och på de få raksträckor där det går att köra om kan du räkna med att du klart som f*n får det enda mötet på flera mil.
Jag brukar leka "gissa föraren" när jag kör:
* Pensionär - håller 70 oavsett om det är 60 eller 80. Kör gärna nära mitten av vägen. Oftast liten bränslesnål bil.
* Rattfyllerist - Kör ofta lite långsamt, vinglar lite men inte nödvändigtvis så mycket som man tänker. Dock oberäknelig.
* Mobilpillare - Svår att skilja från en rattfyllerist men kör oftast fortare.
* Turistpappan - Stressad körstil, gärna Volvo, Audi eller BMW som är mindre än 4 år gammal, alternativt Passat Variant från 2010 och framåt. Bilen full med packning och tröttgriniga barn, självklart takbox. Kom iväg lite för sent hemifrån och försöker av någon anledning hinna fram 20 minuter tidigare till fjällstugan än vad GPS:en säger. Ännu konstigare när man tänker på att han vid det här laget borde ha lärt sig att det blir ett kiss-stopp efter var tredje omkörning.
Om det är bra väglag, lite trafik och inte toksnöigt väder lägger jag farthållaren så GPS:en visar 83 km/h (på 80-väg), sätter foten på bromspedalen och sen rullar jag på. Har ständigt bilar i arslet, förutom vid fartkamerorna där de bromsar in så det blir 100-150 meters avstånd. Är det 90 eller högre håller jag den hastighet som omständigheterna tillåter.
Det glädjer mig att ni verkar vara vettiga trafikanter.
En sak som slagit mig är hur folk som (gissningsvis) har körkort kan missa att applicera någon slags trafikvett i slalombacken, ni vet "stanna bara där du syns", "titta innan du åker iväg" osv. Men det är väl en annan tråd antar jag.

Trevlig helg!