För klen för RTM 84 181cm

Dalis70

Ny medlem
Har under några år åkt på RTM 84 181 cm (fullrockerversionen)
Gillar verkligen skidan, men då jag inte tränar tillräckligt har jag inte längre benstyrkan för att böja dem som jag vill.
Vad finns på dagens marknad som kan vara ett alternativ.
Är avancerad åkare och gillar att svänga, men med lite mindre radie än jag idag får till på RTMen, och med mindre insats (och fart).
Öppen för förslag....

MnO

Aktiv medlem
Jag gillar Extrem Frontier 85. Bra prestanda, men inte svåråkt. Samma radie som RTM förvisso, men det svänger ändå rejält. Den har riktigt bra balans i flexet, är en av de bästa skidorna på marknaden att växla mellan sladd och skär och det är ett allmänt kvalitetsbygge.

RWD

Medlem
Jag gillar Extrem Frontier 85. Bra prestanda, men inte svåråkt. Samma radie som RTM förvisso, men det svänger ändå rejält. Den har riktigt bra balans i flexet, är en av de bästa skidorna på marknaden att växla mellan sladd och skär och det är ett allmänt kvalitetsbygge.
Instämmer, även Frontier 80 om man vill ha lite mer sväng. Kan även rekommendera Black Crows Vertis.

GoranC

Aktiv medlem
Det räcker att gå ner på 177cm längd på RTM84 så får du en helt annan mer lättåkt och mer svängglad skida. Den gamla fullrockade 181cm är onekligen ganska sävlig i sitt uppträdande och lite mer krävande. Även RTM81 är bra
Nu är ju detta en utgången modell, men du kan t.ex köpa nya RTM81e 177cm för 2000kr om du kan ta dig till Töcksfors eller Charlottenberg:)

Bohica

Aktiv medlem
Slänger in en bubblare: Prova Nordica Enforcer 93
Japp, den är bredare, och dom flesta här tipsar om smalare.
Men jag tyckte inte om RTM84, känns som breda flak under fötterna. Många älskar dom, men jag tyckte inte om dom. Men Nordican har en helt annan känsla, och du som åkare väljer själv ifall du vill trycka på eller ta det lugnt.
prova på nån skidtest i lagom längd, lösningen kanske inte är smalare, utan bara annan modell.

GoranC

Aktiv medlem
Vill du bara svänga med mindre insats men ändå ha prestanda i skidan så erbjuder ju Head Supershape skidorna detta. Bara välja efter behag. T.ex Rally som är 76mm breda

Dalis70

Ny medlem
Tack för alla tips. Åkte innan på Head i200 som är föregångaren till Head supershapeserien. Vilken längd tror ni på för Supershape. Ca 86 kg & 183 cm. Provade Supershape också innan jag gick på RTM 84, men var få sugen på lite större radie då så därför RTMen. Gillar dock bredden 84 då det ger större möjligheter gör sväng även vid ”lösare” snö typ em och vår. Fundersam om Supershape bär tillräckligt där.

GoranC

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Åkte innan på Head i200 som är föregångaren till Head supershapeserien. Vilken längd tror ni på för Supershape. Ca 86 kg & 183 cm. Provade Supershape också innan jag gick på RTM 84, men var få sugen på lite större radie då så därför RTMen. Gillar dock bredden 84 då det ger större möjligheter gör sväng även vid ”lösare” snö typ em och vår. Fundersam om Supershape bär tillräckligt där.
Ja men du kan ju välja en lämplig supershape för ditt behov, från bredaste i.Titan (80mm) till smalaste (69mm) iSpeed.
Den gamla klassiska Supershape som fanns först är ju passé sedan många år.

GoranC

Aktiv medlem
Men vill du vara helt säker på att få en riktigt trevlig skida, lyssna på kappakomplett och köp ett par ”direktörsskidor” Stöckli Laser AX. Då behöver du inte oroa dig för att du är för klen eller att du skulle bli stark igen och inte heller för snöhögar. Dyra som stryk men köper du skidor så sällan så borde du kunna kosta på dig ett par :)

Henric-s

Medlem
Har under några år åkt på RTM 84 181 cm (fullrockerversionen)
Gillar verkligen skidan, men då jag inte tränar tillräckligt har jag inte längre benstyrkan för att böja dem som jag vill.
Vad finns på dagens marknad som kan vara ett alternativ.
Är avancerad åkare och gillar att svänga, men med lite mindre radie än jag idag får till på RTMen, och med mindre insats (och fart).
Öppen för förslag....
Kanske Head magnum eller stöckl Laser sc? Har du möjlighet att testa innan du köper så gör det:)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp